typografia _III_2009_bibliografia.pdf

(159 KB) Pobierz
PJWSTK, NoWe Media
Studia Magisterskie, rok I
Ewa Satalecka, dr
TYPoGRaFia 3
semestr zimowy I
TYPoGRaFia KiNeTYczNa
założenia i cele
Przedmiot typografia kinetyczna na poziomie studiów magisterskich,
bazując na wcześniej zdobytej wiedzy w zakresie podstaw typografii,
wprowadza do projektowania typograficznego elementy ruchu, czasu
i rytmu oraz interakcji, służące tworzeniu dynamicznych kompozycji
tekstowych, edytowanych przy pomocy nowoczesnych narzędzi cyfro-
wych.
Po ukończeniu kursu typografii student potrafi samodzielnie stworzyć
i wyedytować dynamiczny, interaktywny projekt typograficzny. Rozu-
mie i potrafi przedstawić dokumentację procesu projektowego. Uży-
wa prawidłowo hierarchii w tworzeniu struktury tekstowej informacji
wizualnej. Zna i stosuje zasady składu tekstu ruchomego i statycznego
w języku polskim. Prawidłowo przygotowuje materiały projektowe do
publikacji na wybranym nośniku. Posługuje się sprawnie narracją wizu-
alną, umiejętnie budując relację między obrazem i tekstem, tworzący-
mi sekwencję. Potrafi analizować i dyskutować projekt w zespole.
tryb prowadzenia zajęć
zajęcia odbywają się w środy od godz. 15.15 do godz. 17.00 w pracowni
typografii, w oparciu zarówno o narzędzia cyfrowe jak i narzędzia kla-
sycznego warsztatu graficznego. Obejmują trzy ćwiczenia semestralne
opisane w oddzielnych, szczegółowych sylabusach.
Praca nad rozwiązaniem ćwiczeń opiera się na prowadzonych samo-
dzielnie badaniach, pracy domowej, bibliotecznej oraz spotkaniach se-
minaryjnych i dyskusjach w grupie. Każde ćwiczenie poprzedza wykład
wprowadzający. Projekty oceniane i dyskutowane są w grupie, w trakcie
prezentacji i spotkań seminaryjnych. Korekcie i ocenie podlega pełny
proces projektowy.
o
cena
abY uzYSKać zaliczeNie NiezbędNY JeST udział W MiNiMuM 80 % zaJęć.
Ocena obejmuje:
– SToPień zdolNości do SaModzielNeJ, KReaTYWNeJ PRacY Nad RozWią-
zaNieM PRobleMu:
– nowatorskie idee,
– eksperymenty,
– organizację procesu projektowego;
– PRaKTYczNe RezulTaTY PRzePRoWadzoNeGo PRoceSu PRoJeKToWeGo:
– jakość i stopień odpowiedzi na zadane cele,
– walory komunikacyjne i wizualne,
– estetykę prezentacji projektu;
– zdobYTą Wiedzę TeoReTYczNą i WaRSzTaToWą:
– jakość i zakres przeprowadzonych badań,
– znajomość i sposób użycia narzędzi,
– własne pomysły innowacyjne i rozwiązania warsztatowe wspo-
magające projekt;
– zaaNGażoWaNie i WSPółPRacę W zeSPole:
– obecność na zajęciach,
– zaangażowanie i jakość współpracy w zespole,
b
ibliografia
Ogólne
Emil Ruder,
Typography
Erick Bain,
Display Typography
Armin Hofmann,
Graphic Design Manual
Robin Kinross,
Modern Typography
Robert Bringhurst,
The Elements of Typographic Style
Otl Aicher,
Typography
Erik Spiekermann and EM Ginger,
Stop Stealing Sheep
Carter, Day, Meggs
Typographic Design. Form and Communication
Josef Muller-Brockmann,
The Graphic Artist and His Design Problems
Phil Baines & Andrew Haslam,
Type & Typography
John Kane,
Type Primer
James Felici,
The Complete Manual of Typography
Ellen Lupton,
Thinking with Type
Ambrose and Harris,
The Fundamentals of Typography
Jost Hochuli,
Detail in Typography
Gerard Unger,
While You,re Reading
Hans Willberg, Friedrich Forssman,
Pierwsza pomoc w typografii,
Słowo/
obraz terytoria, 2004
Robert Bringhurst,
Elementarz stylu w typografii,
Design Plus and Robert
Bringhurst Inc., 2007
Ellen Lupton,
Thinking with type, a critical guide for designers, writers, editors
& students,
Princeton Architectural Press, 2004 – książka on-line: http://
www.papress.com/thinkingwithtype/
Adrian Frutiger:
Człowiek i jego znaki,
Wydawnictwo Do, Optima 2003
James Felici:
Kompletny przewodnik po typografii,
Słowo/obraz, 2006
Krzysztof Tyczkowski:
Lettera magica,
Polski Drukarz 2005
Gavin Ambrose, Paul Harris
Twórcze Projektowanie,
Wydawnictwo Na-
ukowe PWN, 2007
Tibor Szanto:
Pismo i styl,
Ossolineum, 1986
Friedrich Friedl, Nicolaus Ott, Bernard Stein:
Typo when, who, how,
Ko-
nemann, 1998
Andrzej Tomaszewski:
Leksykon pism drukarskich,
Krupski, 1996
Projektowanie krojów i kaligrafia
Alexander Lawson,
Anatomy of a Typeface
Adrian Frutiger, Type,
Sign, Symbol
Sebastian Carter,
Twentieth-Century Type Designers
Neil Macmillan,
An A-Z Type Designers
Karen Cheng:
Design in type,
Yale University, 2006
Gerrit Noordzij:
The stroke theory of writing,
Hyphen Press, London, 1985
Biografie, monografie, postaci, studia na które warto zwrócić uwagę
Paul Rand
Bruce Rogers
Jan Tschichold
Bradbury Thompson
El Lissitzky
Josef Müller-Brockmann
Herbert Bayer
Piet Zwart
Armin Hoffmann
Wolfgang Weingart
W.A. Dwiggins
Max Bill
Richard Paul Lohse
Alexander Rodchenko
Varvara Stepanova
Ladislav Sutnar
Bruno Monguzzi
Hans Neuburg
Massimo Vignelli
Eric Gill
Liubov Popova
Dan Friedman
Anton Stankowski
Ken Hiebert
Vaugham Oliver
Hans Schmoller
Karl Gerster
Yusaku Kemekura
Herb Lubalin
William Golden
Hans Schleger (Zero)
Ikko Tanaka
Will Sandberg
Anthony Froshaug
Otto Treumann
Max Huber
Studio Boggeri
Lou Dorfsman
Art Chantry
Karel Teige
Kurt Schwitters
Laszlo Moholy-Nagy
HN Werkman
Hermann Zapf
Hendrik Werkman
Willi Baumeister
Ed Fella
Georg Trump
Paul Renner
Willi Kuntz
Derek Birdsall
Chermayeff & Geismar
Neville Brody
Jonathan Barnbrook
Robert Brownjohn
Otl Aicher
April Greiman
Paul Schuitema
Massin
MacLaren
Fischinger
Typetogether
Georg Richter
Saul Bass
Alexy Brodovich
Kyle Cooper
Muriel Cooper
John Maeda
David Small
Lisa Starausfield
Dan Boyarski
Jenny Holtzer
Wodiczko
Media Lab MIT
Władysław Strzemiński
Henryk Berlewi
Teresa Żarnowerówna
Franciszka & Stefan Themerson
Jan Kubasiewicz
Jan Tomaszewski
Jan Lenica
Roman Cieślewicz
Krzysztof Lenk
Roman Tomaszewski
Leon Urbański
Maciej Buszewicz
Lech Majewski
Robert Oleś
Magdalena & Artur Frankowski
Łukasz Dziedzic
Martin Majoor
Projektowanie książki, layout, grid
Richard Hendel,
On Book Design
Jost Hochuli & Robin Kinross,
Designing Books
Hugh Williamson,
Methods of Books Designing
Adrian Wilson,
The Design of Books
Jan Tschichold,
Designing Books
Josef Muller-Brockmann,
Grid systems in Graphic Design
Hans Rudolf Bosshard,
The Typographic Grid
Douglas Martin,
Book Design
Alam Bartram,
Making Books
Lucienne Roberts and Julia Thrift,
The Designer and the Grid
Tim Samara,
Making and Breaking Grid
Roger Fawcett-Tang,ed,
New Book Design
Ari Rafaeli,
Book Typography
Andrew Haslam,
Book Design
Alan Swann,
How to understand and Use Grids
Black and Berry,s
Contemporary Newspaper Design
Projektowanie typografii ruchomej
David Small,
Rethinking the Book
Matt Woolman, Jeff Bellantoni:
Moving type. Designing for Time and Space,
Digital Media Design, Rotovision, 2000
Gemma Solana / Antonio Boneu:
Uncredited. Graphic Design & Opening
Titles in Movies,
Index Book SL, 2007
Jonathan Baldwin, Lucienne Roberts:
Visual communication,
AVA2006
Daniel Boyarski:
Kinetic typography: A new direction for communication design,
lecture
Daniel Boyarski:
A study of fonts design for screen display,
research, CHI-98,
18-23 April 1998,
Andrea Codrington:
Kyle Cooper,
Laurence King Publishing, 2003
David Crow:
Visible Signs,
AVA, 2003
David Crow:
Left to right, the cultural shift from word to picture,
AVA Acade-
mia, 2006
Spencer Drate, David Robbins, Judith Salavetz:
Motion by design,
Lau-
rence King Publishing, 2006
Robert Klanten Nicolas Bourquin:
Data Flow, Gestalten,
Berlin 2008
Alexander Lawson: Anatomy of a typeface
Simon Morley:
Writing on the wall. Word and image in modern art,
Universi-
ty of California Press, Berkeley, 2003
Mary Plummer:
Title Design Essentials for Film and Video,
Peachpit Press
2007
Edward A. Shanken:
Art and Electronic Media,
Phaidon 2008
Matt Woolman:
Type in motion 2,
Thames & Hudson, 2005
Zgłoś jeśli naruszono regulamin