1995-05 Secret Service 24.pdf

(28755 KB) Pobierz
Wydawca
ProScript Sp. z
o.o.
jest
członkiem
OGÓLNOPOLSKIEGO
STOWARZYSZENIA
WYDAWCÓW
Redaktor naczelny
Marcin Przasnyski
Z-ca
red.
nacz.
Waldemar Nowak
oraz
Paweł
Chmielowiec
Blade of
.....................
62
Commander Blood
.....••...•...••.
so
Cyberia
....................................44
Destłny
1
Gateway
2:
Homeworld
.........
40
Y
L
--=--
- - - - - - - '
Pizza
Tycoon
..........................60
Andrzej Cwalina
Dariusz Góralski
Marcin Kamil Górecki
Marcin Gutkiewicz
Paweł
Jankowski
Lech
Kałwas
Piotr
Kochański
Piotr
Lutostański
Piotr
Mańkawski
Jacek Marczewski
Kamil
Mętrak
Piotr Pawlak
Mateusz Przasnyski
Tomasz
Sękuiski
Paweł
Sikora
Bogdan
Wiciński
Adam
Wieczorek
Anna Maria
Woźniak
Design &DTP
STUDIO
ProScript
Pegaz
Asś'
Design Group
Waldemar Nowak
Jacek Piekarek
John labiyaka
Druk
Wojskowe laklady
Graficzne, Warszawa,
ul. Grzybowska
n
Nakład
Dark
Forces
............................68
Dawn Patrol
............................28
Great
Naval
BaHies
3 .............
62
Guilty
.......................................43
Hardball
...................................
59
Heli: Cyberpunk Thriller
........
42
Iron Cross
...............................64
Klck Off 3
................................23
King Maker..............................65
115.000 egz.
Retribution
..............................
43
Robin Hood
.............................22
Oeath Gate
..........................
38
v
..
~
~~i~r~~-'
~l
~ ~
Kingpin Bowling .....................26
Last Ninja
1.............................20
Legend
of Kyrandia
3 ............34
Maabus....................................44
Magiczna
Księga
....................
24
l-
'\l \ .
Adres redakcji
ul. Wronia 35137
00-848
Warszawa
teł.
(0-2)
62Q-1261
w.
550
l
l
(godz.
goo.1
~
TYLKO dla
faxujących
fax (D-2)
62Q-9309
Redakcja nie
odpowiada
za
treść ogłoszeń
i reklam.
Materialów
nie
zamówionych
nie
zwraca,
w przypadku publikacji
zastrzega sobie
prawo
do
skrótów.
Wszystkie
użyte
znaki
firmowe i towarowe
są zastrzeżone
Deep
Core
...............................27
przez ich
właścicieli.
Spoaal
bollus groe1rngo
Show
tn
counry)
Al
friends
kom
tondon
Bonacha
Hospilal
WO<ldorll,j
Siali
Three Beaslle
Atena
8oys
SlefiiiJ.
Mamsld
(m
8al:rc
().dy
-za
WUY>Ykagorlek
o!wiłfy)
Spoaal
fl.<:fqs
SW Trel<
(•.)
Tomosze<
(za
r,.c1zno
rcll<l)
TPSA
(samo~J
lnf~om'95
(bo$1
~Il'W«iiS
-o•-=
Dinosaur Detective Agency
...29
Elvira Arcade
..........................
19
Mean Arenas...........................26
Operation
Hormuz.................. 19
G-
I..-«»R..
Y
Wings
of
Glory .......................32
Tegorocznym
wiosennym
wyda-
niem
londyńskie
targi ECTS
wkroczyły
w
piąty
rok
swej
działalności.
Ta orga-
nizowana
dwa razy
do roku impreza
jest uznana
za
najważniejszą
dla eu-
ropejskiego rynku elektronicznej roz-
rywki w dziedzinie gier i akcesoriów.
Szybkie rozrastanie
się
rynku i ro-
snące
zainteresowanie ze strony wy-
stawców
zmusiło
w tym roku organiza-
torów do przeniesienia targów do
znacznie
większej
hali.
Było
znacznie
wygodniej i bardziej przestronnie,
choć
mimo to
odczuwało się
brak tego spe-
cyficznego, niemal rodzinnego klimatu,
który
towarzyszył
starej hali Business
Design Centre.
Przyczyniła się
do tego
głównie
firma Sony, która za milion fun-
tów wykupita gigantyczne stoisko na
promocję
konsoli PlayStation.
Dla nas
najważniejsze
z
całych
tar-
gów
były
nowe produkty oraz
techno-
logie
wprowadzane przez
najbardziej
liczących się
wydawców.
Swoje pro-
dukty
wystawiało
ponad
siedemdzie-
siąt
firm. Magiczna przepustka
z napi-
sem .PRESS"
pozwalała
nam
dotrzeć
do
najściślej
strzeżonych
beta-wersji
nowych gier. Nierzadko prezentacji
dokonywali
osobiście
ich autorzy.
Spacerując
po targach trudno
było
zauważyć
jakiekolwiek
.prawdziwe"
produkty, czyli
zwykłe
gry na
zwykłe
Pecety czy Amigi. Dopiero po obej-
ściu
poszczególnych wydawców
i przeprowadzeniu wielu rozmów
okazało się, że
na targach pokazy-
wane jest prawie 200 nowych gier!
Tego zalewu nowymi grami
zupełnie
nie
dawało się odczuć
z
zewnątrz
-
wszystko
było
jakby
tłumione
przez
zamieszanie
wokół
konsol.
Jest
już
jasne,
źe
rok 1995
będzie
ostatnim rokiem dyskietki jako
nośni­
ka informacji. Na
każdym
kroku
widać
wszechwładną obecność
czytników
CD-ROM, a technologia ta wkracza
pod strzechy nie tylko z uwagi na
ogromną pojemność,
która daje
możli­
wość
tworzenia gier o niespotykanym
wcześniej
bogactwie, ale
również
z uwagi na nieporównywalnie niskie
koszty produkcji.
Oprócz promocji prowadzonej dla
prasy,
firmy
starały się
niecodzienny-
mi
środkami
trafić
do
zwiedzających
luźniej związanych
z
tematyką
·gier.
Pornysłów
na
reklamę
nie
brakowało.
Firma
FLAIR
reklamując
swój nowy
produkt
SHOCKWAVE EXPRESS,
w
którym grupa dzieci
przyszłości
ra-
tuje
świat
przed
szaleńcem, ustawiła
na swoim stoisku prawdziwych angiel-
skich punków (z kolczykami w war-
gach
i
brwiach) poubieranych w futu-
rystyczne kombinezony. INTERPLAY
wydając
nowy bilard VIRTUAL POOL,
firmowany nazwiskiem mistrza
świata
Steve'a Daviesa,
zaprosił
go na targi.
Natomiast
całe
stoisko VIAGIN zapro-
jektowane
było
jako statek kosmiczny,
którego
załoga
-
hostessy i pracowni-
cy poprzebierani byli w militarno-ko-
smiczne-seksowne kombinezony.
Zakrojona na
szeroką skalę
promo-
cja konsoli PlayStation
zmieniła
obli-
cze targów,
przekształcając
je
w ogromny i krzykliwy
show.
Samą konsolę
PlayStation
można
śmiało nazwać
rewelacją.
Technolo-
gicznie przerasta
ona wszystkie spo-
tykane na rynku
platformy do gier,
co
jest widoczne
przede
wszystkim w
doskonałej
superszybkiej grafice.
Na
kilkudziesięciu
moni-
torach i wielkiej
teleścia­
nie
leciały wciąż
trzy fla-
gowe produkty na Play-
Station - mordobicia
Z
lewej:
la
już
ponad 400 umów licencyjnych
na gry, które
mają ukazać się
do
koń­
ca 1995 roku.
Na koniec kilka
spostrzeżeń.
Trzy
dni to stanowczo za
mało,
by starannie
zwiedzić całą wystawę, choć
pozornie
można było przejść ją wzdłuż
i wszerz
w
ciągu
godziny.
Mieliśmy pełne ręce
roboty w zdobywaniu informacji i za-
chęcaniu
producentów do wchodzenia
na polski rynek, ale ma
szczęście
zna-
leźliśmy też chwilę,
by
wziąć udział
w zawodach organi-
zowanych na Play-
Station w grach TOH
SHIN-DEN
i
RIDGE
RACER. Gulash
ku
zdlllmieniu
publicz-
ności
pokonał
lokal-
nych bonzów wygry-
wając
w turnieju na
żywo.
TEKKEN i TOH SHIN-DEN
(wygląda­
jące
jak MORTAL KOMBAT
z niesa-
mowitą grafiką
3D
i
wirującą
wokół
szaloną kamerą)
oraz perfekcyjne
wy-
ścigi
RIDGE RACER.
Według
infor-
macji prasowych,
już
pierwszego dnia
sprzedaży
w samej
Japonii
rozeszło
100 tys. sztuk
tej konsoli. Mówi
o
rozpoczęciu
sprzedaży
PlaySta-
tion
w Europie
od
września,
z
dołą­
czonym MORTAL
KOMBAT 3, który
jest pisany
równocześnie
na
PłaySta­
tion i
automatył
Mówiąc
o
nowych konsolach
trzeba
wspomnieć
o
depczącej
po
piętach
konkurencji. Gigant SEGA
wprowadził
już
do
sprzedaży konsolę
Saturn
o
możliwościach
teoretycznie prze-
wyższających
PlayStation. SEGA
jednak
zrezygnowała
ze
współzawod­
nictwa z Sony w
bezpośredniej
pro-
mocji na targach i
zorganizowała
serię
pokazów w
osobno
wynajętym
budyn-
ku kilka
kilometrów dalej.
Pokazywa-
no
gotowe produkty i
zapowiadano
następne,
a gry takie
jak Virtua
Figh-
ter i Daytona USA
śmiało mogą
kon-
kurować
z
PlayStation.
Brak
wieści
o
kolejnej nowej konso-
li
-
Nintendo
Ultra 64. Trudno
sobie
jednak
wyobrazić,
czym
więcej
można
zabłysnąć
na tym rynku. Wiadomo za
to,
że
świetnie zapowiadające się
jeszcze
rok temu konsole 3DO i JA-
GUAR
przeżywają gwałtowny
spadek
zainteresowania;
uwagę
wszystkich
pochlania
PłayStation.
Sony podpisa-
się
się
ok.
Wystawa nie
była
jednak jednym wiel-
kim festiwalem
do-
brej woli. Najbardziej
druzgocące
było
dla
nas to,
że
kolejne firmy
wycofują
się
z produkowania gier na
Amigę.
Tylko
niektóre
z
nich dyplomatycznie
nie po-
wiedziały
"nie",
zaś
pozostałe-
nawet
tak znane jak TEAM
17 - oficjalnie
ogłosiły
koniec
produktów na
Amigę.
Jedyną wspieraną
platformą
z tej ro-
dziny pozostaje
na razie CD32. Wszy-
scy
tłumaczyli
to
niejasną sytuacją
fir-
my Commodore na rynku
światowym,
a
także
coraz
większą objętością
gier
(CD-ROM).
Wygląda
na to,
że
Com-
modore dotkliwie
zawiódł
swoich ni-
czemu nie winnych i przede wszyst-
kim wiernych klientów.
Jeśli
jednak
spojrzeć
na rozmiar dzisiejszych pro-
dukcji,
jeśli uzmysłowić
sobie,
że
stan-
dardem jest Pentium/90, to okazuje
się, że postęp
nie ma
litości.
Wszyscy
doskonale wiemy, co oznacza to dla
dziesiątek tysięcy
Amigowców w
Pol-
sce i nie tylko, ale wielcy tego
świata
postanowili ihaczej. Potwierdza
się,
źe
na rynku gier
wciąż
to
nie klient,
a producent dyktuje warunki.
Wracając
do najnnwszych
gier
za-
uważalne
jest,
że duże
firmy
ewident-
nie
zaprzestały
produkcji
wielkich,
fil-
mowych gier w których wszystko spro-
wadza
się
do klikania i
oglądania
ko-
lejnych filmowych wstawek. We
wszystkich nowych produktach, które
dane nam
było obejrzeć, położono
na-
cisk na to, co my nazywamy miodno-
ścią.
Pozostaje
mieć nadzieję, że
nie
zabraknie nam wszystkim
wytrwałości
ani
pieniędzy,
by
skosztować
tych
wszystkich
wspaniałości.
Zapraszamy
więc
do lektury.
Relacja: Marcin
K.
Górecki,
Marcin Przasnyski
Zdjęcia:
Waldemar Nowak
Recenzje: Piotr
Mańkawski
Testowanie
Rise
2: Resurrection
Powyżej:
Steve Davies wspari11gu
z Gulasilem przy velo11ym stole 3D
Poprawej:
Honorowyell
gości
CORE Desig11
tak
właśnie wożono
po umdynie
...
AOV~NTUR~
SOFJ
e
ADVENTURE SOFT funkcjonu·
je
na
zasadzie
.rzadko
ale wydaj·
nie".
Już
w maju pojawi
się
SIMON
THE SORCERER 2
zawierający
ponad sto plansz oraz
kilkadziesiąt
kawalków muzycznych, wszystko
to zajmie zaledwie 15MB! Z nowo-
ści
zawarto serolicwane
tła,
ikono·
wy
interfejs
zastapi
SCUMM,
wszystkie
występujące
na plan·
szach
przedmioty
będzie
można
dzięki
jednej opcji natychmiast
podświetlić.
Sordid i jego poplecz-
nik Runi
zdołali ściągnąć
poprzez
magiczną szafę
Szymona do swe-
CYB~RORYMS
Firma
potwierdziła, że
zapowia·
dane
już
od ponad
roku
dwie ob·
szerne przygodówki
ukażą się
osta·
lecznie przed
końcem
drugiego
kwartału. Pierwszą będzie
l
HAVE
NO MOUTH AND l MUST SCRE·
AM, której scenariusz
powstał
na
go królestwa w celu dokonania ze-
msty... Ta gra ma w sobie
.to
coś".
podstawie opowiadania s-f z 1967
roku autorstwa Har1an
Elisson.
Dru·
ga przygodówka to
oczywiście
DARK SEED
2
- kontynuacja
liczą·
cego
już
prawie
trzy
wiosny
hitu,
wznowionego ostatnio na
Amigę
CD32,
z
grafiką
tego samego
opęta·
nego Szwajcara H. R. Gigera.
BlU~Bm
Flagowy
produkt, który wyjdzie ze
stajni niemieckich programistów to
ALBION
(CD),
role·playing
łączący
widok z góry z sekwencjami 30. Sce·
nerię
wypełniają
śródziemnomorskie
Wyznawcy LUCASARTS
obecni
są wszędzie, również
w firmie
BLUE
BYTE. Bohaterem
zwariowanej
przy-
godówki ESCAPE
FROM
FS
(CD)
jest Chewy, który schwytany przez
rasę
tajemniczych
Borks poszukuje
możliwości
ewakuacji na
Ziemię.
Ko·
leżanka
e
palmy
kokosowe, niewielkie
stylowe
budynki,
stragany kupców.
Drużyna
składa się
z
sześciu
wojowników, wy·
stąpi
przejrzysty
automapping.
Auto·
rzy
zapewniają, iż rozumieją słowo
różnorodność,
co przejawi
się
w wie-
lości
elementów
dekoracyjnych.
AL·
BłON
przy posusze na rynku RPG
stanowi rodzynek, jest bardzo koloro-
wy,
zawiera
klasyczne statystyki, nie
zabraknie
też
subquestów.
Chewy'ego jest jeszcze
bar·
Reprezentantem
zupełnie
innej
linii programowej
będzie
DR
DRAGO'S MADCAP
CHASE
-gra
z
założenia
wieloosobowa, oparta na
motywach znanej gry
planszowej
Monopoly. Akcja
tocząca
się
na
bardzo
dużym
obszarze
rozwija
się
swoim
torem,
a kolejni
dołączający
gracze
starają
się kształtować
rozwój
wypadków
na
swoją korzyść.
l
HAVE
NO
MOUTH...
ukaże
się
dziej
okrągła niż
Donna Fatale.
na dwóch
kompaktach,
zaś
DARK
SEED
2
na
jednym, za
to
będzie
pra·
cować
tylko pod Windows. Pokaza·
no nam niektóre fragmenty obu
gier
-
zapowiadają się
na
graficznie
hor·
rorystyczne,
a
jak
będzie
z
miodno·
ścią,
to
trudno
jeszcze
powiedzieć.
21stC~TURY
e
Poklosie BAffiE
ISLE
ochrzczone
zostało
jako SHADOW
OF
THE EMPI·
RE (CD) i pojawi
się jesienią.
Rozgryw-
ka usprawniona
zostanie
przerywnika·
mi,
wyczyszczoną grafiką
SVGA oraz
nowinkami
jak
na
przykład możliwość
budowy
nadziemnych
linii
kolejowych.
Świat żąda
nowych
pinbałli
i
dlate·
go firma 21st CENTURY nie zasta·
nawia
się
ani chwili
dłużej,
zapowia·
dając
na
bieżący
rok dwa kolejne
produkty: PINBALL MANIA i PIN·
BALL WORLD.
Ukażą się też
wersje
DELUXE, ENHANCED na
różne
piat·
formy
sprzętowe. Populamość
tego
typu gier jest niesamowita, a popyt
podobno ani
trochę
nie
słabnie.
COO~MAmRS
.Mistrzowie
kodowania"
przeży·
wają
ostatnio
niemałą
zapaść
połą·
czoną
z
redukcją
personelu.
Produk·
cja
na konsole idzie
pełną
parą,
zaś
na
PC
uświadczymy
jedynie
MICRO
MACHINES 2
oraz
PSYCHO
PIN·
BALL, który podobno
jest
już
bliżej
niż
dalej
...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin