1994-03 Secret Service 11.pdf

(22091 KB) Pobierz
ZAWIE RA
~7'·
DODAT KOWO:
TACTIC Al:. OPERA TIONS,
SPEEC H PACK
1 -kolorowanie obrazków, nauka alfabetu
i cyfr, trening
pam
i
ęci
,
prosty program
graficzny
2-
rysowanie portretów
pamięciowych
,
poznawanie zegara, gra,
łamigłówki
3-
angielskie
krzyżówki, łatwy
program
muzyczny
4-
łamigłówki
,
gra
CZTERY NOWE PROGRAMY NA PC!
COŚ
EKSTR A
DLA
MŁODSZEGO
BRATA
OD 3 DO 8 LAT
SOFTECZKA
ul.
Okrężna
3,
02-916 Warszawa
tel.
{O
2) 642 27 66
{O
2) 642 27 68
fax
{O
2) 642 27 69
COMP UTER
GROU P
~siaj
sa
moobsługa,
śWi,dy
bo
się
to'\far
wylewa
SECRET SERVI&f
MA&AZYN &IER
Redaktor naczelny
Marcin Przasnyski
z-ca red. nacz.
Waldemar Nowak
z
przepełni()nych półek
na
sklep.
Redakcja
Andrzej
Cwalina
Krzysztof
Galczyński
Dariusz Góralski
Marcin Gutkiewicz
Paweł
Jankowski
Lech Kalwas
Piotr Kos
Piotr
Lutostańsld
Piotr
Mańkowski
Jacek Marczewski
Kamil
Mętrak
Mateusz Przasnyski
Robert Rogowski
Tomasz Rogowski
Paweł
Sikora
Bogdan
Stępień
Bogdan
Wic1ński
Anna Maria
Woźniak.
'l'aweł~hmi'elolłłlec
oraz
Design
&
DTP
STUDIO
ProScript
PegazAsf!'J
Druk
Wojskowe
Zakłady
Graficzne. Warszawa,
ul.
Grzybows~n
,
Nakłaó104.QQO
ęgi
Wydlwca
ProScridt Sp. z o.o.
-
warszawa
III.-~
Wronia 35/37
Adres redakcji
Buggy Boy, 6
Simon the
Sorcerer,
22
Kyrandla 2:Hand of Fate, 26 Star Trek:
Judgement Rites, 44
0~6
Warszawa
tel. (0-22) 201-26t
w.
550
(godz.
900-1
~O)
TYLKO dla
faxujących
fax
(0-22)
209-309
Redakcja
oie
odpowiada
la
treść ogłoszeń
Materiałów
nie
i
reklam.
Lost in Time, 28
zan'l'ówio[lYCh nie zwraca,
w przypadku publikacji
zastrzega sobie
prawo
do skrótów.
Wszystkie
użyte
zoili
firmowe
i
towaroV1r-.
przez ich
właścicieli.
zastrzeżone
Cannon Fodder, 1O
Conquest, 34
Cywilizacja, 6
Dark Abyss, 5
Might and Magie 4:
Clouds of Xeen, 48
Rzut Okiem:
Bubba'n'Stlx,
~
t
Electroman,
Genesia,
~
Rebel Assault,
Rooster,
Second Samurai,
Sleg the
Sług
,
Tegel's Mercenaries,
Wacky's Traweis
Mortal Kombat, 31
Terminator Rampage, 24
Unnecessary Roughness, 25
Winrisk, 34
World Empire 2, 34
Władca,
5
"8
wyrażniewzorowane
na
grach
BULL-
Amiga
Nie dziwi nas fakt,
że
ta piatformów-
ka charakteryzuje
się dopracowaną
gra-
fiką
i
ładną
muzyką.
Gierek
tego
typu
na
rynku
amigowskim jest multum. Ze-
by
ktokołwiek zechciał
rzucić
okiem na
jakąś następną,
musi
spełniać
wyżej
wymienione warunki.
Nie
inaczej
po-
stąpiła
firma CORE,
która
znana
jest
z
zamiłowania
do pisania
raczej
do-
brych pruduktów.
Tym razem wcielasz
się
w
postać trochę
zwariowanego
ko-
lesia;
masz do pomocy
narzędzie
przy-
pominające pędzel
albo
zapałkę
za·
kończoną bujną czupryną
.
Twój
przy-
jaciel
służy
przede wszystkim
jako
broń
oraz np. szczebel drabiny pomocny
przy pokonywaniu przeszkód. Czasa-
mi zachowuje
się
jak
bumerang,
dlate-
go wskazany
jest
joystick
z dwoma
przy-
ciskami fire.
Programiści
urozmaicają
zabawę
śmiesznymi
scenkami
i
nie·
złym łamaniem głowy
.
Gierka
składa
się
z
pięciu
poziomów,
jednak jej
ukoń­
czenie
nie
jest zbyt
łatwe.
bo dalej
wkrada
się
istotny
wątek łamigłówkowy.
podobnie
jak
we FLASHBACKU.
BUBBA'n'STIX
FAOG,
lecz
zestaw
poleceń u
legł
roz-
sądnemu
zmniejszeniui
uporządkowa­
niu. Gra
toczy
się
żywo
i w
terenie
szybko
zaczyna
się coś
dziać - pracują
wiatraki,
mlyny, drwale
rąbią
las
i
wzno-
szą
budowle.
Kilkupixelowe
postacie
animowane
po prostu genialnie.
żadnego
slabego
punktu
-
SECOND
SAMURAl podobnie
jak FIRST
SAMU-
RAlłączy
w sobie
świetną
platformów·
i mordoobicie. Nie ma tu
oczywiście
scen tak brutalnych jak
w MORTAL
KOM BAT.
jednak
wrażeń
i
radości
ze
zwycięstwa
nie
brakuje.
Świetna
muzyka wprowadza w ak-
cję
i
zagrzewa
joystick
do boju. Rewe-
lacyjna grafika,dobrze animowana,
duża
postać działająca
w
fantastycznej
sce-
nerii,
przygrywająca
muzyka.
Graprze-
znaczona jest
raczej
dla dwóch
graczy
co tylko
podnosi jej walory,
zaś
poje-
dynczo jest trudniejsza.
Zastosowanie
kodów
ułatwia życie, dzięki
temu nie
trzeba
zaczynać
zawsze
od
początku
.
dołączony
jest edytorscenariuszy,
dzięki
któremu
zabawa
nie musi
kończyć się
na
fabrycznie
wytyczonych granicach.
IBM PC
Ten swojsko
brzmiący tytuł
lo
za-
chodnia edycja
superpopularnej
gry
ELECTRO BODY
firmy
X' LANO.Trud·
no
się zorientować: grę
wydal gigant
shareware EPIC MEGAGAMES,
wy·
produkowała
firma
CHAOS, podpisa-
na
jestteż
sama
firma X'LAND. ELEC-
TAOMAN ma nieco
poprawioną
grafi-
i
spotkał się
na Zachodzie z bardzo
żywym przyjęciem. Potwierdził
tym
samym
wysoką
klasę
polskiej
firmy.
Druga sztandarowagra-
HEARLIGHT
wzorowany
na
SOULDER
DASHU
nie
był
już
takim przebojem, lecz
został
również
doceniony na
wymagającym
Zachodzie i
ukazał
się
nawet
na
dys-
kietce
dolączanej
do
egzemplarza
cza-
sopisma PC
Format.
~l~CTROMAN
vel.
~l~CTRO
BODY
IBM
PC
CD·
ROM
Liczący
lat
dwadzieścia
z
okładem
film
.Gwiezdne
Wojny"
doczekał
się
realizacji na
miarę
geniuszu
swego
twór-
cy- George'a
Lucasa.
Korzystając
ze
zdobytych przy produkcji
gry
X-WING
doświadczeń
oraz
ze
studia
filmowego
swego
protoplasty,
firma
LUCASARTS
wydała grę-gigant
.
REBELASSAULT
stanowi
połączenie
doskonałej.
dyna-
micznej gry
zręcznościowej
z
wieiomi-
nutowymi sekwencjami
filmowymi
z
nar-
racją.
W
grze
odwzorowano
piętnaście
kluczowych
dla akcji filmu epizodów
w
postaci
piętnastu zręcznościowych
leveh. Kazdy
z
nich jest
poprzedzony
długim
filmowym
wprowadzeniem
.
podobme
też się
kończy.
Trudno
nie
być
urzeczonym
oglądając
najsławniej­
szyliłms-fi
uczestniczącw
jego akcji.
Gra
została
wydana na
dysku
CD-ROM
i w
całości
zajmuje ok. 420 MB.
RfBH ASSAUll
STE&
TH~
SlU&
Amiga, IBM PO
Zamiast kolejnego Ol ZZ lEGO
(dlacze·
go
nie
SECRET
SERVICE
OIZZY),
firma
CODEMASTERS
pokazała
kolejną grę
zręcznościowo-logiczną
-
mała,
a cie-
szy. Bohaterem
STEG
THE
SLUG
jest
zielona
ślimakodżdżownica.
która musi
wykarmić
swoje
małe
.
Młodzież
lubi
tyl-
ko smakowite
białe
robaczki,
które wy-
chodzą
sobie spod ziemi
i
spacerują
Ie·
wo·prawo. Sleg musi
pozamykać
je w
bań­
ki
mydlane
i
wysłać drogą powietrzną
do
swoich poc1ech,które
już
nie
mogą
z
głodu
usiedzieć.
Sleg
świetnie
sobie radzi z pel·
zaniem
po
ścianach
l
suficie, me gardzi
też
sprzętem
dodatkowym
-
odrzuto-
wym
plecakiem albo
szczudłami
.
IBMPC
..
Podróże
Chuderlawego Wacka"
to
zestaw czterech prostych
zręcznośc
ió-
wek, oprawiony
charakterystyczną
gra-
liką.
Na
leśnej
strzelnicy
można
w roli
komandosa
Blambo
postrzelać
do zwie-
rzątek.
albo jako jelonek Rambi powy-
kańczać
grzybiarzy.
Prowadzącsarmo­
chód trzeba rakietami
oczyszczać
szo-
z karetek, przechodniów, robotni·
ków
itp.
Na
siłowni będąc
zmniejsza·
nym do mikroskopijnych rozmiarów nur-
kuje
się
w
mięśniach
kulturysty
łapi ąc
latające
sterydy.
Można
też
zmierzyć
się
na
pieści
z
jednym
z zawodników,
ringiem jest
plaża.
Do tego
jest
pseu-
dotenisowe
odbijanie
piłeczki.
Gdyby
nie
trochę
toporna realizacja,
pomysły
z WACKY'STRAVELS
można
by prak-
tykować długo
i
namiętnie.
WACKY's TRAVfl
Tf&fl'S MfRCfNARifS
SfCOND SAMURAl
tej
gry
zdobyła
VIVID
IMAGE
jest
grupą podległą
pod
PSYGNOSIS,jed-
nego z potentatów
cieszących
się
szcze-
gólnym uznaniem. Jak na PSYGNO-
SIS
przystało,
koncowy
produkt
nie ma
dużą popularność.
Amiga
Poprzednia
część
Amiga, IBM PC
Po ogromnym
sukcesie
gier
typu
.build
world"- seria POPULOUS i PO-
WEAMONGERwydanych przez BULL-
FROG, na to ciasne poletko wciska
się
firma MICAOIOS ze
swą grą
GENE-
SIA. Pokazano w niej
rywalizację wład­
ców, którzy
doglądają
swoje
ludy
za-
mieszkujące
i
rozwijające się
na po-
czątkowo
autonomicznych
terenach.
Rozwiązania
graficzne
i
ikonologiczne
IBMPC
Utrzymany
w konwencji
przesław­
nej
gry LASER SQUAD nowy
produkt
satelity ELECTRONIC ARTS
- firmy
MINOCRAFT przywodzi na
myśl
daw-
ne
czasy ambitnych gier, w których
łą­
czono
intrygujące
zadanie strategicz-
ne
z
dobrą
strzelaniną.
Spośród
dwu-
dziestu specjalistów- najemników,
kom-
pletuje
się grupę
specjalną,
która
wy-
rusza
wykonać
niebezpieczną misję.
Zasady
obsługi
i
sterowania
postacia-
mi
przypominają
najlepsze tego typu
realizacje
z
gier
role-playing.
Do gry
Amiga
Godna odnotowania
jest
kolejna
polska gra na
Amigę
- ROOSTER.
Pomysł
i
rozwiązania
graficzne
ewidentnie podprowadzone z ALlEN
BRE ED,
ale
kto by
się
tym
przejmował
-
nie
pierwszy
to
i
nie ostatni
przykład
piractwa
pomysłów.
ROOSTER jest
przyzwoitą, wieloetapową strzelanką,
ROOST~
którą
można
do tego
kupić
w Polsce
i
za
przystępną cenę.
Gra znajduje
się
na
dwóch
dyskietkach,
zaś
wydala
warszawska firma MIRAGE.
Sytuacja
na rynku
konsol zaczyna
się
powoli
przejaśniać. Kłopoty
techniczne
ma
brygada
spod
znaku 300, podobno
będąca
w
sprzedaży
konsola
nie
jest
jeszcze
ostateczną
wersją.
A!Jliga CD·
32
kręci
się
w
kółko
za
własnym
ogonem
-
mimo
gotowości
producentów gier do
rozpoc~ęcia
ofensywy,
firma
Commodo re
zaniedbuje
kampanię
reklamową
i
wydaje
się
pie
być
zainteresowana
sprzedażą
swego
produktu w Polsce. Mówi
się też
coraz
głośniej
o
mającym nastąpić
mariażu
Nintendo i Silieon Graphic
-
japoński kapitał
+gigant
grafiki.
Tymczasemokazuje
się, że najwięk­
sze
szanse
na rynku
będzie miało najmłodsze
dziecko Atari
i
IBM-JAGUAR. Przy wszystkicn
swych 32-bitowych,
dźwiękowych
i graficznych
parametrachzbłiżonychdokonkurencji, JAGUAR
kosztuje jedynie
200
dolarów. Firma Atari
rozpoczęła
kampanię reklamową
jadnoczaś
nie
w USA
i
wielu
krajach
Europy. Oficjalna
ogólnoświatowa
premiera ma
odbyć się
w drugiej
połowie
marca,
także
w Polsce. A na razie?
U
nas
na
razie dominuje Pegasus - podróbka
najprostszego
modelu
ośmiobitowego
Nintendo.
Monarchia feudalna ma swoje do-
bre strony. Wszystko, czego
byś się
nie
dotknął,
na co
byś
nie spojrzal (na
kogo)
należy
do ciebie. System
feudal-
ny ma
także
swoje
słabości. Jedną
z nich
jest
bezprecedensowy sposób
udzielania dymisji
głowie państwa,
zwy-
kle przy pomocy
narzędzia
im.
doktora
Guillotin. Ale o tym lepiej nie
mówić
głośno.
WlAOCA
Kraina,
w
której dzieje
się
nasza hi-
storia, przypomina nieco
Polskę
z okre-
su
rozbicia
dzielnicowego.
Czterej
ksią­
żęta,
których im
iona
trudne
dla nas
do
wymówienia,
walczą
o
władzę
nad
ca-
łym
krajem. Tylko
jeden
z konkurentów
może ZJednoczyć
królestwo pod swoim
panowaniem.
Los
pozostałych będzie
gorszy od
śmierci.
Cóż.
mroczne
śre
·
dniowiecze...
Początek
jest
bardziej
niż
skromny.
Panujesz nad
małym
państewkiem
ple-
miennym,
zbierając
daninę
w
wysokości
wystarczającej
do
najęcia
kilkudziesię·
ciu zbrojnych wojów.
Niewiele silniejsi
twoi trzej przeciwnicy.
Na
pozostałym
obszarze kraju panuje
bezkrólewie.
Priorytetowym
posunięciem
jest
stwo-
rzenie armii,
zalążka
twojej
przyszlej
po·
tęgi. Dysponując siłą
zbrojną możesz
zajmować sąsiednie
obszary,
które
nie
należą
jeszcze do nikogo. Pozostali pre-
tendenci do
tronu
postępują
podobnie,
wkrótce
więc
posiadacie wspólne grani-
ce. Karty
rozdane,
rozpoczyna
się
decydująca
rozgrywka.
Wariant pokojowy polega na kupnie
księstwa
od
któregoś
z konkurentów. Po-
niesione koszta
rychło
zwrócą
się dzięki
wpływom
zdaniny. Podobnie
któryś
z ry-
wali
może zwrocić
się
do ciebie z
ofertą
zakupu
części
twoich ziem. Nabycie zie·
mi w drodze kupna
nie
oznacza bynaj·
mniej,
że
obszar ten nie
może
wielokrot·
nie
jeszcze
zmienić właściciela.
Znacznie
bardziej
męski
jest
wariant
podboju, w którym twoja armia
wkracza
na
terytorium
konkurenta.
Masz przed
sobą
pole bitwy,
zmieniającą się
liczeb·
ność
wojsk wlasnych oraz przeciwnika
i
dostępne
rozkazy.
ATAK oraz OBRO-
NA
różnią s1ę
roz
miarami
ponoszonych
strat, ODWROT
oznacza
rezygnację
z pla·
nów podboju.
Jeżelizaatakujesz
księstwo
o
miesięcz­
nym
dochodzie
powyżej
40
sztuk
złota,
będziesz
musiał
zdobyć znajdującą
się
na
jego
terytorium
fortecę.
Prowadzi to
do
oblężenia,
podczas którego
twoi
ry·
cerze
przytaczają
ciężkie
maszyny
oblęż­
nicze
pod
mury
grodu.
Dysponując
12
wyłom
w murze.
Zdobytą fortecę
moż~obsadzićwłasnym
wojskiem,któ-
re w razie ataku
będzie
jej
bronić
do
samego
końca
(bez
możliwości
wycofa-
nia
się).
dany
kamieniami
do katapulty
musisz
rozbić
mur
obronny, by
hordy twoich najemni-
ków
mogływedrzeć
się
do
środka
l
splą·
drować
miasto.
Znawcy
tematu
twier-
dzą, że
należy napocząć
mur od
g6ry,
i
przed
każdym strzałem
unosić
ramię
katapulty
o
jedną pozycję
wyżej
.
Wtedy
9 kamieni
wystarcza.
by
uczynić poią-
cia w
obie strony.
Na drodze
twojego
pojazdu
pojawiają
się śmieszne
stat-
ki kosmiczne,
po·
ruszające się
wa-
hadłowo
po
torach
prostoliniowych,
e
nergoże
rne
za-
pory,
aktywujące
się
cyklicznie
oraz
twarde
przeszkody
mechaniczne.
Posiadanie
wbudowanego
auto-
lira
łub stałe
trzymanie palca na
spuście
to
niezbędny
warunek suk-
cesu. Nie
wykorzystać
nadzwy-
Konieczne do prowadzeniawojny lun-
dusze
można zdobywać
w
różnoraki
spo·
sób.
Miesięczna
danina zwykle wystar-
cza, by
związać
koniec z
końcem.
Po-
siadając armię, można splądrować
ob-
szar...
własnego księstwa.
Dochody nie
będą
zbyt
duże,
tym niemniej w obliczu
kryzysu zwykle
wystarczające
.
Efektem
ubocznym
tego aktuwandalizmu i
tyranii
może być
oderwanie
się księstwa
od
rubieży
i
utrata
wszelkich
plynących
z nie-
go dochodów w ogóle,
do
jego
zaję­
cia
po
raz kolejny.
.Pierwsi
w walce,
pierwsi
w sporcie".
W
ramachgestu
pojednania,
któryś
z prze-
ciwników
może wyzwać
cię
na zawody
strzeleckie,zwaneturniejem
łuczniczym.
Konkurencja
składa się
z trzech
etapów,
na
każdym
z nich strzelcy
stoją
w
więk
·
szej
odległości
od tarczy.
Na
wbijaj
w zie-
mrę
dzidzie
powiewa
skarpetka. wska-
zując
kierunek wiatru. Bez
pomocy
tego
osobliwego
wiatromierza
trafienle
w
tar-
czę
jest raczej
skomplikowane.
Podczas
każdego
z etapów
uczestni-
cy
strzelają
czterokrotnie,
przegrywają­
cy
na punkty
odpadają.
Zwycięzca
zgar-
nia
nagrodę
w
wysokości
1
000 sztuk
złota,
co
odpowiada
tysiącu
nowych, spragnio-
nyctl
krwi wojowników.
Jeżeli
aparycja
któregoś
z przeciwni-
ków
wyda ci
się zachęcająca, możesz
zaproponować
mu zawarcie sojuszu. Slab-
czajnaj
zwrotności
pojazdu,
zna-
czy nie
znać się
na rzeczy.
l tak
dojść
do
końca
mog ą
tylko
najle-
psi. Oprawa
muzyczna jest za-
chęcająca
,
chociaż
podczas
gry
wyciszony
soundtrack
gubi
s
i
ę
gdzieś
w tle
wśród
nieustannych
wystrzałów.
Grafika nie przekra-
cza minimum
przyzwoitości,
po-
niżej
którego na ekranie widocz-
ny
byłby
pixel
strzelający
pixela-
mi do innych pixeli. W niczym nie
umniejsza to jednak atrakcyjno-
ści
gry, która stanowi
mocną
po-
szy od ciebie
zwykle
skwapliwie skorzy-
sta z oferty,
silniejszy
będzie wolał zabić
cię śmiechem.
Korzyści
płynące
z soju·
szu to chwilowa nieagresja oraz
możli·
wość
transferu
własnych
wojsk przez
terytorium nieprzyjaciela.
W
życiu
bywa
różnie.
Zdarza
się, że
stracisz np.
połowę
stanu kasy,
lub
też
jakieś
księstwo
proklamuje
niepodległość.
Twoi
poddani to
też
ludzie,
i
kiedyś
ze-
chcą
ustanowić
nowego
władcę
,
zacho·
wując twoją głowę
na
pamiątkę.
Na
po-
cieszenieprzytaczam
maksymę
Quintu-
sa Horatiusa Flae,cusa,
znanego
także
jako Horacy: .Za
wszystkiegłupstwa
kró-
lów
płacą
ich narody".
Master
DARKABYSS
...czyli tam l z powrotem.
Tak
w jednym zdaniu
można
by stre-
ścić cały
sens tej gry. DARK
ABYSS
(ciemna
otchłań)
to klasyczna
ko-
smiczna strzelanina.
Nowościąjest
fakt,
iż ukończenie
poziomu
wy-
maga jego kilkakrotnego przeby·
w swoim
gatunku
i
wymaga
od
nas determinacji: do ostatnie·
go
wroga, do
ostatniego
działają­
cego
styk-u.
zycję
SfCRET
SfRV!Cf
#11
Zgłoś jeśli naruszono regulamin