#00-Nag-Ham_Kodeks III.pdf

(453 KB) Pobierz
tłumaczenie i redakcja naukowa:
Wincenty Myszor
(bez 2 i 4)
BIBLIOTEKA
Z NAG HAMMADI
Kodeks III
1. Apokryf Jana (dublet) / 2
2. Święta Księga Wielkiego
Niewidzialnego Ducha zwana mylnie
Koptyjską Ewangelią Egipcjan
3. List Eugnostosa / 53
4. Mądrość Jezusa Chrystusa / 65
5. Dialog Zbawcy / 82
/ 36
1. Apokryf Jana (dublet)
2
1. Apokryf Jana
(NHC III, 1, p. 1,1 – 32,10)
[1. Prolog: 1,1 – 1,29]
(1,1). Nauka [zbawcy] i objawienie [tajemnic oraz]
spraw ukrytych w milczeniu [tych właśnie], o któ-
rych nauczał jego uczeń Jan (5). Stało się pewnego
dnia, gdy przyszedł Jan, brat Jakuba - byli synami
Zebedeusza - i wszedł do świątyni, że zbliżył się do
niego pewien faryzeusz o imieniu Arimanios i (10)
rzekł do niego:
„Gdzie jest twój nauczyciel, którego
naśladujesz?”
Odrzekł mu wtedy:
„odszedł na to
miejsce, z którego przyszedł”.
Rzekł mu faryzeusz:
„Przez oszustwo wprowadził was w błąd ów Naza-
raios
(15)
i napełnił wasze [uszy kłamstwami] i
zamknął wasze [serca] i odwrócił je od przekazów
[waszych ojców]”.
Gdy ja, Jan, to usłyszałem, od-
wróciłem się od świątyni ku miejscu górzystemu
i pustynnemu (20) i zasmuciłem się bardzo w moim
sercu, mówiąc: dlaczego [zbawca został ustanowio-
ny] i dlaczego [został wysłany na świat] przez swe-
go ojca i kto jest jego ojcem, który go [wysłał
i w jaki sposób] (25) istnieje tamten eon, do którego
mamy pójść? I co powiedział [o nim, gdy nam
mówił]
„eon, do którego mamy iść, jest z rodzaju
1. Apokryf Jana (dublet)
3
eonu [niezniszczalnego”
i pouczył] nas o nim, jaki
on jest (30).
[2. Chrystofania: 1,30 – 2,25]
W chwili gdy o tym pomyślałem, oto [niebiosa się
otwarły] i rozjaśniało światłością całe stworzenie,
które jest poniżej nieba, a świat się poruszył. (2,1)
Przestraszyłem [się. I oto] zobaczyłem w światłości
chłopca, który stanął przede mną, ale gdy mu się
przyjrzałem, stał się jakby starym i zmienił [swoją]
postać, jeszcze raz stając się (5) sługą. Nie było ich
wielu w mojej obecności, ale była [to postać] mają-
ca wiele kształtów w światłości i podobieństw, któ-
re się objawiały jedna po drugiej. I oto osoba ta przy-
brała trzy postacie. Rzekł do mnie:”
„Janie
(10),
Janie, dlaczego się dziwisz i dlaczego się trwożysz,
czyż jesteś obcy wobec takiej postaci? A więc nie
bądź małoduszny, to ja jestem z wami cały czas, to
ja jestem ojcem, ja jestem matką i ja jestem
(15)
synem i ja jestem nieskalany i bez zmazy. Teraz zaś
przyszedłem, aby cię pouczyć o tym, co jest, co było i
co ma się stać, abyś poznał rzeczy, które (jeszcze)
nie są objawione i rzeczy, które są (już) objawione,
i abym cię pouczył o niezachwianym pokoleniu
(20)
doskonałego człowieka. Teraz zaś podnieś swą
twarz, abyś przyjął rzeczy, o których cię dzisiaj
pouczę, abyś je przekazał twoim braciom ducho-
wym, tym, którzy są z niezachwianego pokolenia
doskonałego
(25)
człowieka”.
1. Apokryf Jana (dublet)
4
[3. Nieznany Ojciec: 2,26 – 4,26]
I pytałem więc, abym mógł to poznać. I odrzekł mi:
„Monada jest władzą, ponad którą nie ma nikogo.
[Ona to jest Bogiem] i ojcem pełni, jest niezniszczal-
ny, bo istnieje ponad
(30)
[pełnią, istniejąc] w nie-
zniszczalności i jako światłość [czysta]. On jest tym,
[którego nie może żadne oko] oglądać, on jest
duchem niewidzialnym, o którym nie można niczego
pomyśleć, jakby był Bogiem, albo czymś podobnym.
On jest bowiem czymś więcej niż Bogiem, nie ma
nikogo ponad nim, ani nikogo, kto
(3,1)
byłby nad
nim panem. [Bo nie istnieje] nic, co byłoby mu pod-
porządkowane, bo wszystko jest w nim
{IV, 4,9 - 10:
bo to on ustanowił siebie} samego. [On jest wiecz-
ny], bo nie potrzebuje niczego. On
jest całkowitą doskonałością
(5).
Nie potrzebuje
niczego, aby móc się udoskonalić, przeciwnie, jest
zawsze doskonały w światłości. Jest [nieograniczo-
ny], bo nie ma nikogo, [kto byłby ponad nim], by go
ograniczył. Jest niezgłębiony [bo nie ma nikogo]
(10),
kto byłby ponad nim, [by go zgłębił]. Jest nie-
zmierzony, bo nie ma nikogo, [kto byłby ponad nim],
by go zmierzył. Jest niewidzialny, bo nie ma kogoś,
kto by go widział. Jest wieczny, bo wiecznie [istnieje].
Jest niewymowny
(15),
bo nie ma nikogo, kto by go
zrozumiał i mówił [ o nim]. Jest nienazwany, bo nie
ma nikogo, [kto by istniał ponad nim] i kto by
nadał mu imię. Jest światłością niezmienną, która
jest czysta, [święta i nieskalana]. Jest nie do wypo-
1. Apokryf Jana (dublet)
5
wiedzenia, bo jest [doskonały w] niezniszczalności
(20).
(On) nie istnieje w doskonałości ani w bło-
gosławieństwie, ani w bóstwie, bo jest czymś więcej.
Nie jest ani cielesny, ani bezcielesny. Nie jest ani
wielki, ani mały. [Nie istnieje]
(25)
sposób, aby
powiedzieć [o nim, jak jest wielki. Albo jakiego jest
rodzaju], bo nikt nie jest w stanie [go poznać]. Nie
jest kimś wśród istniejących (bytów), lecz jest czymś
więcej, i to nie jakby wobec siebie był czymś więcej,
ale jest tym, czym jest. Nie ma żadnego udziału w
eonie ani w
(30)
czasie. Ten bowiem, kto ma udział
[w eonie], został najpierw przygotowany. Nie został
rozdzielony w czasie, ponieważ nie otrzymał niczego
od kogoś innego, bo otrzymałby to jako dar. Jednak
nie odczuwa braku ten, który jest pierwszym tak,
żeby miał [coś] otrzymać. On jest raczej tym, który
z podziwem patrzy na siebie [samego] w
(4,1)
światłości. Jest [wielkiego] majestatu. Ma nieskazi-
telną czystość. Jest wiecznością i daje wieczność.
Jest życiem i daje życie. Jest błogosławiony i daje
(5)
błogosławieństwo. Jest gnozą i daje wiedzę. Jest
dobry i obdarza dobrocią. Jest miłosierny i obdarza
miłosierdziem i zbawieniem. Jest łaską i daje łaskę.
Nie dlatego, że jej sam doznaje, ale ponieważ daje
niezmierzone
(10)
i niepojęte światło. Jak mam
mówić z tobą o nim? Jego eon jest niezniszczalny.
Trwa w spokoju i istnieje w milczeniu, odpoczywa,
gdyż zachowuje pierwszeństwo wobec pełni. To on
jest głową wszystkich eonów i to on daje im moc i
obdarza
(15)
swą dobrocią. My sami bowiem nie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin