Koneczny Feliks - Rozwój moralności.pdf

(13484 KB) Pobierz
Średniowieczne państwa europejskie były państwami re-
ligijnymi i mieściły w sobie państwowość chrześcijańską. Za­
sada religijności została nawet po schizmie bizantyńskiej
i nawet po rewolucji protestantyzmu. Cesarstwo wschodnie
i Bałkan trzymały się ściśle państwowości schizmatyckiej;
kto nie schizmatyk, nie mógł tam piastować urzędu, ai ‘
w ogóle korzystać z prawa publicznego. . ?
wobe
był tylko tolerowanym. Ogłoszona^
pie środkowej zasada: cuius re^
z bażanty-
’ ’ 'rv naka"
FELIKS KONECZNY
ROZWÓJ
MORALNOŚCI
WYDAWNICTWO ANTYK MARCIN DYBOWSKI
FELIKS KONECZNY
ROZWÓJ MORALNOŚCI
WYDAWNICTWO ANTYK MARCIN DYBOWSKI
Projekt okładki: Marcin Dybowski
Komorów 1997
Wydawnictwo składa podziękowania spadkobiercom praw autorskich
za zgodę na niniejsze wydanie reprintu "Rozwoju moralności".
Wydawnictwo Antyk - Marcin Dybowski
Grupa Konserwatywna Antyk
Pismo Konserwatystów ANTYK
05-806 Komorów
ul. Klonowa 10a
telefon i fax. +48 22 7580359
email: antyk@pol.pl
Księgarnie Katolickie i Konserwatywne Fundacji Antyk
Warszawa PI. Trzech Krzyży 3, tel. 622 02 97
Gdańsk ul. Długie Ogrody 21, tel. 318439
Białystok, ul. Warszawska 46a, tel. 416137 (Bastion)
BIBLIOTEKA
KSIĄŻKI
CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
LUBLIN, ROK 1938 TOM 4, OGÓLNEGO ZBIORU TOM 24.
FELIKS
KONECZNY
ROZWÓJ
MORALNOŚCI
LUBLIN -
UNIWERSYTET
TOWARZYSTWO WIEDZY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
OGÓLNEGO ZBIORU TOM
43
1938
ROZDZIAŁ I
U jęcie p ro b lem u .
Ogłaszając latem 1935 roku studium „0 wielości cywi­
lizacji”, zapowiedziałem zarazem uzupełnienie, mianowicie
roztrząsanie „0 postępie moralności”. Będąc z poza cechu fi­
lozofów, nie zapragnąłem bynajmniej dorobić jeszcze jeden
podręcznik etyki; podejmuję tylko okruch z ich stołu, przez
nich ignorowany. Lecz ten właśnie problem jest dla historyka
zajmujący, i zaciekawienie moje do niego całkiem naturalne.
W toku prac nad tym tematem (przerywanych i wzna­
wianych w ciągu lat ośmnastu) wyłaniał mi się coraz bardziej,
prócz samego zainteresowania, wzgląd jeszcze inny, który
dałby się wyrazić krótko tymi słowy: Odmówmy etyce przy­
wileju, żeby jej wolno było pozostawać poza współczesnym
rozwojem wiedzy! Etyka nie jest nauką gorszą lub niższą od
innych, iżby miała nie korzystać z nowych materiałów nauko­
wych i nie użyć ich za środek do wydoskonalenia [swych
metod.
Czas — by nie pozostawiać etyki w tyle za innymi nau­
kami, a czyż nie brak jej do postępu prac monograficznych?
Zagadnienie o postępie moralności może niewątpliwie stanowić
całą gałąź, i to wielką gałąź, nauki moralności. Ileż w niej
rozmaitości, co za bogactwo zagadnień i rozglądów'. Każdy
kąt tego gmachu wre życiem i z każdego punktu widzi się
życie całe. Zdałoby się powołać tu od razu dziesiątki współ­
pracowników.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin