Księga 02 K. Emmerych.pdf
(
14450 KB
)
Pobierz
Ksi´ga II
NajÊwi´tsza
Maryja Panna
z ca∏oÊci
˚YWOT I BOLESNA M¢KA
PANA NASZEGO
JEZUSA CHRYSTUSA
I NAJÂWI¢TSZEJ
MATKI JEGO MARJI
wraz
Z TAJEMNICAMI STAREGO PRZYMIERZA
WED¸UG WIDZE¡ ÂWIÑTOBLIWEJ
Anny Katarzyny Emmerich
wg. zapisków
KLEMENSA BRENTANO
wydanie czwarte wznowione w roku 2002 przez
Katolickie Publikcje
“POWRÓT DO NATURY”
80-345 Gdaƒsk-Oliwa
ul. Pomorska 86/d
tel. (048-58) 556-3332
1
Spis tematów
str … 3
str … 7
str … 13
str … 15
str … 16
6. Narodzenie Maryji
str … 17
7. Dzieci´ otrzymuje imi´ Maryja
str … 21
8. Ofiarowanie Maryji — Przygotowanie —
str … 21
9. Podró˝ do Âwiàtyni
str … 23
10. Wjazd do Jerozolimy
str … 26
11. Maryja wst´puje do Âwiàtyni rodzice ofiarowujà jà s∏u˝bie Bo˝ej … 27
12. Rzut oka na zatwardzia∏oÊç Faryzeuszów
str … 31
13. Zachariasz otrzymuje obietnic´ narodzenia Jana
str … 32
1. Pochodzenie, narodzenie i Êlub Êw. Anny
2. Âwi´te i Niepokalane Pocz´cie Maryji
3. Figury tajemnicy Niepokalanego Pocz´cia
4. Obraz uroczystoÊci
5. Wilia narodzenia Maryji
W dalszych ksi´gach;
NajÊwi´tsze Wcielenie
Jezus rozpoczyna Swój Urzàd Nauczycielski
Jezus na pustyni – Gody w Kanie – Pierwsze Âwi´ta Wielkanocne w Jerozolimie
Od koƒca pierwszych Âwiàt Wielkanocnych a˝ do nawrócenia Sqmarytanki
Podró˝e nauczycielskie w okolicy Genezaret i nad Jordanem
Od drugiego Êwi´ta kuczek a˝ do pierwszego nawrócenia Magdaleny
Nauki i czyny Jezusa w Kafarnaum – Kazanie na Górze
Nawrócenie Magdaleny popad∏ej w grzechy, a˝ do oddania kluczy Piotrowi
Od drugich Âwiàt Wielkanocnych do powrotu z Cypru
Wskrzeszenie ¸azarza – Jezus w kraju Trzech Króli
Gorzka M´ka i Âmierç Pana Naszego Jezusa Chrystusa
Zmartwywstanie – Wniebowstàpienie – Zes∏anie Ducha Âwi´tego
˚ycie Maryi po wniebowstàpieniu Jezusa
2
NajÊwi´tsza
Maryja Panna
1. Pochodzenie, narodzenie i Êlub Êw. Anny
rzodkowie Êw. Anny byli Esseƒczykami. Ludzie ci, bardzo pobo˝ni
wywodzili si´ od kap∏anów, którzy jeszcze za czasów Moj˝esza
i Aarona nosili i opiekowali si´ Arkà Przymierza. W póêniejszych
czasach ród ten ca∏y czas by∏ blisko kap∏anów, za czasów Izajasza
i Jeremiasza zamieszkiwali w okolicach Jordanu, przy górach Ho-
reb i Karmel.
W pierwszych czasach zanim, Izajasz ich nie zebra∏ w bardziej
zwarte skupisko, nosili proste odzienie do chwili, a˝ im si´ nie roz-
sypa∏o. W ˝yciu ma∏˝eƒskim ˝yli bardzo powÊciàgliwie, cz´sto mà˝
z ˝onà rozchodzili si´ na d∏u˝szy czas, gdzie w osobnych chatach
mieszkali. Jadali tak˝e osobno, najpierw g∏owa rodziny, potem ˝o-
na i dzieci. Z rodu tego pochodzili ci, których prorokami nazywano.
Mieszkali na puszczy i oko∏o góry Horeb, tak˝e w Egipcie wielu z
nich by∏o.
Widzia∏am, ˝e wskutek lokalnych wojen przez pewien czas
z okolic góry Horeb wyp´dzeni byli, lecz przez swych naczelników
znowu zebrani zostali. WÊród rodu tego wywodzili si´ tak˝e Maka-
bejczycy. Byli oni wielkimi wielbicielami Moj˝esza, którego szat´
posiadali. By∏a ona dla nich wielkà Êwi´toÊcià, mia∏am widzenie
jak broniàc owej szaty pi´tnastu z nich zgin´∏o w potyczce. Naczel-
nicy tego plemienia mieli wiadomoÊci o tajemnicy, którà zawiera∏a
Arka Przymierza. Wielu z nich pozostawa∏o w stanie bez˝ennym,
stanowili oni osobny stan jakoby zakon duchowny. Zanim jednak
ktokolwiek do niego wstàpi∏, na d∏ugà prób´ wystawiany zostawa∏.
3
Zam´˝ni Esseƒczycy w wielkim poszanowaniu mieli ten zakon. Byli oni w podobnym zwiàzku,
w jakim sà Tercjarze Êw. Franciszka. W wa˝niejszych rzeczach zasi´gali rady u zwierzchnika du-
chowego, który przebywa∏ zazwyczaj na górze Horeb w klasztorze. Cz∏onkowie zakonu nosili bia-
∏e d∏ugie szaty, dbajàc bardzo o czystoÊç tych˝e. Przyjmowali dzieci od lat 14 na wychowanie za-
konne. Ludzi starszych o doÊwiadczonej pobo˝noÊci, którzy wstàpiç chcieli do zakonu, na rok
ci´˝kiej próby wystawiali. ˚yli zupe∏nie dziewiczo, wstrzemi´êliwie, nie trudnili si´ ˝adnym ro-
dzajem handlu, za ziemiop∏ody wymieniali co im by∏o potrzeba.
Je˝eli któryÊ z nich dopuÊci∏ si´ ci´˝szego grzechu, przeklinano go i wyp´dzano, klàtwie takiej
towarzyszy∏a si∏a, jak klàtwie Êw. Piotra rzuconej przeciw Ananiaszowi, wkrótce umierali.
Zwierzchnik zakonu wiedzia∏ w sposób proroczy, kto dopuÊci∏ si´ grzechu i naznacza∏ kar´. Wi-
dzia∏am te˝ takich, którzy pokutujàc staç musieli obleczeni w rodzaj sztywnego kolczastego ka-
ftana, z wyciàgni´tymi w poprzek ramionami.
Mieszkali na górze Horeb w jaskiniowatych celach z dobudówkami plecionymi z ∏yka. Cen-
tralnie po∏o˝ona by∏a wi´ksza jaskinia, która s∏u˝y∏a na wszelkie wi´ksze zgromadzenia, tam te˝
gromadzili si´ na kolacj´ oko∏o godziny 11-tej, gdzie ka˝dy z ma∏ym bochenkiem chleba oraz kub-
kiem przychodzi∏. Prze∏o˝ony chodzàc z miejsca na miejsce chleb ka˝demu b∏ogos∏awi∏. Po posi∏-
ku do swoich cel wracali. Tam te˝ odbywa∏y si´ wi´ksze uroczystoÊci, gdy˝ sta∏ w rogu o∏tarz, na
którym chleby le˝a∏y, które przeznaczone by∏y dla ubogich. Hodowali wiele go∏´bi, które im z r´ki
jad∏y, by∏y one tak˝e przeznaczone do obrz´dów religijnych, odmawiali nad nimi jakieÊ mod∏y i je
na wolnoÊç puszczali.
Podobnie by∏o z owieczkami, wymówiwszy nad nimi mod∏y wypuszczali je na wolnoÊç. Trzy
razy do roku pielgrzymowali do Êwiàtyni Jerozolimskiej, odÊwi´tnie ubrani w bia∏e szaty, które
sami sobie haftowali.
W Jerozolimie, a tak˝e w Âwiàtyni mieli osobne miejsca, w których przebywali.
˚ydzi nie byli im bardzo przychylni. Widzia∏am, jak szczególne dary ze sobà do Âwiàtyni nosi-
li, jak gdyby by∏y to wielkie grona oraz baranki, których nie zabijano lecz wypuszczano luzem.
Nie zauwa˝y∏am, a˝eby krwawe ofiary sk∏adali. Przed pielgrzymkà do Âwiàtyni, cia∏o biczowa-
niem i postami umartwiali. Kto w grzechu, za który nie odpokutowa∏, a szed∏ do Âwiàtyni, s∏usz-
nie obawia∏ si´ ˝e mo˝e go spotkaç Êmierç, gdy˝ dla wielu z nich takie rzeczy si´ przytrafia∏y.
Podczas podró˝y pomagali w drodze chorym cz´sto zabierajàc ich na nosze, zajmowali si´ lecze-
niem zbierajàc i gotujàc zio∏a, a tak˝e skutecznie k∏adàc r´ce na chorych lub rozszerzywszy cho-
rym ramiona, k∏adli si´ na nich, przekazujàc im swego ducha. Skutecznie leczyli tak˝e na odle-
g∏oÊç, sprawujàc takie zabiegi na przys∏anym zast´pcy, a zdarza∏o si´, ˝e chory o tej samej godzi-
nie zdrowie odzyskiwa∏.
Za czasów dziada i babki Anny prze∏o˝onym ich by∏ prorok imieniem Archos. Miewa∏ on wi-
dzenia w jaskini Eliasza na górze Horeb, odnoszàce si´ do przyjÊcia Mesjasza. Zna∏ ród, z którego
mia∏ wyjÊç Mesjasz, a Archos przepowiadajàc przodkom Anny o ich potomkach wiedzia∏, jak czas
si´ zbli˝a∏. Czym czas ten by∏ bli˝szym, tym bardziej ascetyczne ˝ycie prowadzili.
Dziad Anny z rodu Esseƒskiego przed Êlubem, Stolanus si´ nazywa∏, po Êlubie przez ˝on´ i jej
dobra otrzyma∏ imi´ Garesza, czy te˝ Sarcyry. Babk´ Anny zwano Moruni, czy Emorun, co zna-
czy: matka wspania∏a. PoÊlubi∏a Stolanusa na rozkaz proroka Archosa, który uchodzi∏ za m´˝a
Êwi´tego i przez 90 lat by∏ Esseƒczyków zwierzchnikiem. Wydawa∏o mi si´ dziwnym, ˝e prze∏o˝e-
ni zawsze potomstwo ˝eƒskie przepowiadali, ˝e przodkowie Anny jako i sama Anna zawsze córki
miewa∏y. Wyglàda∏o jakby obowiàzkiem ich w Êwi´tej s∏u˝bie by∏o przysposabianie coraz to czyst-
szych naczyƒ, z których Êwi´te dzieci´ poczàç mia∏o.
Widzia∏am jak Emorun przed Êlubem do Archosa przyby∏a. Przyj´tà by∏a w sali zgromadzeƒ
na Horeb, gdzie przez kratki jak w konfesjonale rozmawia∏a z prze∏o˝onym. Po tym Archos wstà-
pi∏ po licznych stopniach na szczyt góry, gdzie jaskinia proroka Eliasza si´ znajdowa∏a. Âwiat∏o
4
pada∏o otworem w sklepieniu. Z boku by∏ ma∏y o∏tarz z kamieni, na którym ró˝d˝ka Aaronowa
si´ znajdowa∏a wraz z b∏yszczàcym, jakby z drogiego kamienia kielichem. W kielichu znajdowa∏a
si´ cz´Êç tajemnicy Arki Przymierza. Esseƒczycy t´ tajemnic´ otrzymali, gdy Arka Przymierza
w moc nieprzyjació∏ si´ dosta∏a. Ró˝d˝ka Aaronowa w drzewku ze Êlimakowato zwini´tymi liÊçmi
si´ znajdowa∏a. Nie umiem powiedzieç czy drzewko to ˝ywe by∏o, czy dzie∏em sztuki, tak jak ko-
rzeƒ Jessego.
Ilekroç prze∏o˝ony przed zam´Êciem wynajdywa∏ partnera dla dziewicy, modli∏ si´ trzymajàc
ró˝d˝k´ Aaronowà w r´ku. To samo zam´Êcie do linii rodowej Maryji przyczyniç si´ mia∏o. Ró˝d˝-
ka wypuszcza∏a latoroÊl, z której jeden lub wi´cej kwiatów ze znakiem wybrania wychodzi∏o.
Przodkowie Anny byli w ten sposób pewnymi latoroÊlami tej linii rodowej, a ich córki zostawa∏y
naznaczone w∏aÊnie tymi znakami. Drzewko ze zwini´tymi liÊçmi by∏o latoroÊlà, jak gdyby korze-
niem Jessego, z którego poznaç by∏o mo˝na, jak pocz´cie Maryji si´ przybli˝a∏o. Na o∏tarzu sta∏y
tak˝e doniczki z zio∏ami, które wi´dnàc lub zieleniàc si´ tak˝e coÊ oznaczaç mia∏y. Doko∏a Êcian
w niszach, zabite kratkami znajdowa∏y si´ owini´te w p∏ótna stare, Êwi´te koÊci przodków. By∏y
to koÊci proroków i Êwi´tych Izraelitów, którzy tu na górze i w okolicy ˝yli.
Przed tymi niszami modlili si´, zapalali lampki i kwiaty stawiali.
Archos modlàc si´, ubrany by∏ na wzór arcykap∏ana w Êwiàtyni Jerozolimskiej. Szaty te
z oÊmiu cz´Êci si´ sk∏ada∏y. Najpierw zak∏ada∏ napierÊnik, rodzaj szerokiego szkaplerza, w któ-
rym by∏ otwór na szyj´, na niego wk∏ada∏ bia∏à alb´ z kr´conego jedwabiu, która stu∏à na krzy˝
by∏a opasanà. Na to zak∏ada∏ rodzaj ornatu z bia∏ego jedwabiu, si´gajàcego do ziemi majàcego
u do∏u w obwódce dwa dzwonki. Dooko∏a szyi mia∏ ko∏nierz z przodu na guziki zapinany. Broda
jego nad podbródkiem rozdzielona, na tym ko∏nierzu spoczywa∏a. Wreszcie zak∏ada∏ ma∏y po∏y-
skujàcy p∏aszczyk, tak˝e z bia∏ego kr´conego jedwabiu, ozdobiony klamrami oraz drogimi kamie-
niami na których by∏o coÊ wyrzeêbione. Po obu stronach szaty by∏y naszyte dwa rz´dy po szeÊç
kamieni, na których tak˝e naci´te by∏y jakieÊ znaki. Na plecach by∏a zawieszona tarcza, na któ-
rej zg∏oski by∏y wyhaftowane. Na jednym ramieniu mia∏ krótki manipularz. Nakrycie g∏owy by∏o
z bia∏ego jedwabiu, jak turban, czy zwój, który mia∏ wypuk∏oÊç oraz zwisajàcà przed czo∏em kiÊç
jedwabiu w kszta∏cie grona, drogimi kamieniami wysadzanà.
Archos modli∏ si´ le˝àc przed o∏tarzem na ziemi. Widzia∏em jak mia∏ widzenie, ˝e z Emoruny
(babka Anny) krzew ró˝any o trzech ga∏´ziach z ró˝ami wyrasta. Na jednej z ró˝ by∏o napisane
imi´. Tak˝e widzia∏am przy tym Anio∏a jakiÊ wyraz na Êcianie piszàcego.
Wed∏ug tego widzenia Archos oÊwiadczy∏ Emorunie, i˝ ma wyjÊç za mà˝ i to szóstego ma pojàç
konkurenta i ˝e porodzi dzieci´ ze znakiem, które naczyniem b´dzie zbli˝ajàcej si´ obietnicy.
Szóstym, który si´ o nià stara∏, by∏ Stolanus. Nowo˝eƒcy wkrótce po zaÊlubinach pow´drowa-
li z Mara do Efron. Widzia∏am tak˝e ich córki Emerencj´ i Ismeryj´ naradzajàce si´ z Archosem,
który im stan ma∏˝eƒski nakaza∏, mówiàc, i˝ sà wspó∏dzia∏ajàcymi naczyniami obietnicy. Naj-
starsza córka Emerencja poÊlubi∏a lewit´, imieniem Afaras i sta∏a si´ matkà El˝biety, która po-
rodzi∏a Jana Chrzciciela. Trzecia z córek nazywa∏a si´ Enur. Ismeryja by∏a drugorodnà córkà
Stolanusa i Emoruny. Mia∏a przy urodzeniu ów znak na sobie, który Archos podczas wizji o Emo-
runie na drugiej ga∏´zi ró˝y widzia∏.
Ismeryja wysz∏a za Eliuda, z rodu Lewi. Po ich wielkim gospodarstwie widzia∏am, ˝e byli za-
mo˝ni. Mieli liczne trzody, które dzielili i rozdawali ubogim. Mieszkali w Zeofrys, cztery godziny
od Nazaretu, gdzie maj´tnoÊç owà posiadli. Mieli tak˝e drugà maj´tnoÊç w dolinie Zabulon, gdzie
podczas pi´knej pory roku czas sp´dzali, tam Eliud po Êmierci Ismeryji na sta∏e zamieszka∏.
W tej tak˝e dolinie osiad∏ ojciec Joachima z rodzinà.
Wielka karnoÊç w rodzinie przechodzi∏a z ojców na dzieci. Pierwsza córka, którà Ismeryja po-
wi∏a, otrzyma∏a imi´ Sobe. PoÊlubi∏a ona póêniej m´˝a niejakiego Salomona i zosta∏a matkà Ma-
ryji Salomy, która wyszed∏szy za Zebedeusza, porodzi∏a póêniejszych aposto∏ów, (starszego) Ja-
5
Plik z chomika:
chomikuj-2018
Inne pliki z tego folderu:
01. Wstęp K. Emmerych.pdf
(323 KB)
Księga 01 K. Emmerych.pdf
(6584 KB)
Księga 02 K. Emmerych.pdf
(14450 KB)
Księga 03a K. Emmerych.pdf
(22721 KB)
Księga 03b K. Emmerych.pdf
(20548 KB)
Inne foldery tego chomika:
“Wielki Bój” – pastor Tadeusz Niewolik
Amorth Gabriele - Wyznania Egzorcysty AudioBook
Anioł
Anioł 1
Anioł 2
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin