INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA W SPRAWIE
USTALANIA OKOLICZNOŚCI
I PRZYCZYN WYPADKÓW PRZY PRACY,
WYPADKÓW W DRODZE DO PRACY
IZ PRACY DO DOMU.
Załącznik nr 2 do zarządzenia nr 5/2007
Warszawa, sierpień 2007
Instrukcja w sprawie wypadków
W sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, wypadków w drodze do pracy i z pracy do domu. Na podstawie art. 234-237 Kodeksu Pracy oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 115 poz.744 z późn. zm. Dz. U. Nr 14 poz. 117 z 2004) zarządzam co następuje:
§1-
Nadzór, szkolenie i obowiązki określone w niniejszym zarządzeniu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy wykonuje specjalistyczna firma wskazana przez Pracodawcę.
§ 2.
1. Pracownik, który uległ wypadkowi, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala, jestobowiązany niezwłocznie zawiadomić o wypadku swojego przełożonego. Jeżeli skutkiwypadku ujawniły się w okresie późniejszym, pracownik jest obowiązany zawiadomićswojego przełożonego niezwłocznie po ich ujawnieniu.
Fakt zgłoszenia wypadku pracownik jest obowiązany potwierdzić na formularzu wg wzoru określonym w załączniku nr 1 lub 2 do instrukcji.
2. Każdy pracownik, który zauważył wypadek przy pracy lub dowiedział się o nim,obowiązany jest natychmiast udzielić pomocy poszkodowanemu oraz zawiadomićbezpośredniego przełożonego.
3. Przełożony pracownika poszkodowanego jest obowiązany zapewnić udzielenie pierwszejpomocy, zabezpieczyć miejsce wypadku i niezwłocznie zawiadomić o tym inspektorabhp. Zabezpieczenie miejsca wypadku oznacza, że do czasu ustalenia przyczyn
i okoliczności wypadku nie wolno uruchamiać maszyn i urządzeń, które w związku z wypadkiem zostały unieruchomione, nie wolno zmieniać ich położenia, jak również położenia innych przedmiotów, a ponadto nie można dopuszczać do miejsca wypadku osób niepowołanych.
§ 3.
W celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy powołuje się zespół powypadkowy w składzie:
specjalista ds. bhp przedstawiciel pracowników
§ 4.
Niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku, zespół powypadkowy jest obowiązany przystąpić do ustalania okoliczności i przyczyn wypadku, a w szczególności:
1. dokonać oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i urządzeń oraz ustalićinne okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku,
2. j eżeli j est to konieczne sporządzić szkic lub wykonać fotografie miej sca wypadku,
3. wysłuchać wyj aśnień poszkodowanego, j eżeli stan j ego zdrowia na to pozwala,
4. wysłuchać wyjaśnień świadków wypadku,
5. zasięgnąć opinii lekarza o stanie zdrowia poszkodowanego,
Strona 2 z 10
6. dokonać klasyfikacji prawnej wypadku, stosując przepisy ustawy z dnia 30 października 2002r o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. Nr 199 poz. 1673 z późn. zra.), oraz ustalić wnioski i środki profilaktyczne.
§ 5.
1. Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, Zespół powypadkowysporządza nie później niż w ciągu 14 dni od otrzymania zawiadomienia o wypadku,protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku zwany „ProtokołemPowypadkowym". Protokół należy sporządzić wg wzoru ustalonego przez Ministra Pracyi Polityki Socjalnej w Rozporządzeniu z dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoruprotokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz. U. Nr 227poz. 2298).
2. Bezpośrednio po sporządzeniu protokołu powypadkowego zespół przedstawia goposzkodowanemu do zapoznania się z ustaleniami. W przypadku wypadku śmiertelnegoczłonkowie rodziny poszkodowanego, uprawnieni do jednorazowego odszkodowania pozmarłym wskutek wypadku przy pracy pracowniku, muszą zostać zapoznani z treściąprotokołu i pouczeni o zakresie przysługujących im uprawnień.
3. Protokół, w ciągu 5 dni od daty jego sporządzenia przez zespół jest przedkładany dozatwierdzenia Dyrektorowi OPI.
§ 6.
Statystyczną kartę sporządza się na podstawie zatwierdzonego protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, albo na podstawie karty wypadku, w których stwierdzono że wypadek jest wypadkiem przy pracy lub wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy.
Kartę, która składa się z dwóch części, sporządza się w dwóch egzemplarzach - według objaśnień GUS
1. Część I karty sporządza się nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia,w którym został zatwierdzony protokół powypadkowy lub w którym sporządzono kartęwypadku. Kartę przekazuje się do Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego w Warszawiew terminie do 15 dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu. W którym zostałzatwierdzony protokół powypadkowy lub w którym sporządzono kartę wypadku.
2. Część II uzupełniającą, karty sporządza się i przekazuje do Urzędu Statystycznego niepóźniej niż przed upływem 6 miesięcy od dnia zatwierdzenia protokołu powypadkowegolub sporządzenia karty wypadku.
§ 7.
Po otrzymaniu oświadczenia o wypadku w drodze do pracy lub z pracy do domu, wg wzoru stanowiącego załączniki nr 1,2 i 3, specjalista ds. bhp sporządza Kartę Wypadku w drodze do pracy lub z pracy do domu wg wzoru ustalonego w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania (Dz. U. Nr 237 poz. 2015).
Strona 3 z 10
§ 8.
1. Specjalista ds. bhp zobowiązany jest do prowadzenia rejestru wypadków przy pracy.
2. Pracownicy działu zarządzania kapitałem ludzkim są zobowiązani do przekazywania doZUS dokumentacji powypadkowej niezwłocznie po jej otrzymaniu, w celu ustaleniauszczerbku na zdrowiu pracownika poszkodowanego.
§ 9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Strona 4 z 10
Miejscowość i data Imię i nazwisko zawiadamiającego
Adres zamieszkania
Numer telefonu
ZAWIADOMIENIE O WYPADKU W DRODZE DO PRACY/ Z PRACY*
Imię i nazwisko poszkodowanego
Data, godzina wypadku
Miejsce wypadku
Świadkowie wypadku (imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu)
1
2
Opis okoliczności wypadku
Data i podpis osoby zawiadamiającej
* niepotrzebne skreślić
Strona 5 z 10
INFORMACJA O WYPADKU PRZY PRACY
(wniosek o wszczęcie postępowania powypadkowego)
Zgłaszam fakt zaistnienia wypadku, który wydarzył się w dniu o godz.
1. Nazwisko i imię poszkodowanego/ej:
2. Imiona rodziców:
3. Datai miejsce urodzenia:
4. Stałe miejsce zamieszkania -
województwo:
5.PESEL
6. NIP
7. Seria i nr dowodu osobistego:
8. Telefon kontaktowy:
9. Stanowisko pracy:
10. Kod zawodu:
11. Wypadek: - w pracy
zrównany z wypadkiem przy pracy w drodze do i z pracy
12. Nazwiska, imiona, adresy świadków:
□
13. Wypadek zgłosił/a, w dniu:
14. Skutki wypadku - opis urazu:
15. Opis zdarzenia:
Strona 6 z 10
16. Data zatradnienia poszkodowanego/ej
17. Rodzaj zawartej umowy:
18. Staż na zajmowanym stanowisku pracy:
19. Przeszkolenia bhp (wstępne, stanowiskowe, podstawowe, okresowe):
(miejscowość i data) (podpis zgłaszającego wypadek)
Strona 7 z 10
Załączniki
., dnia r.
(imię i nazwisko poszkodowanego)
(oznaczenie pracodawcy lub innej osoby działającej w imieniu pracodawcy)
Zgłoszenie wypadku przy pracy pracownika
Informuję, że w dniu r. uległem wypadkowi, który nastąpi...
strazak_998