WDW_Kaizen_UG_2015_wykład 1-3.pdf

(2122 KB) Pobierz
Uniwersytet Gdański
Wydział Zarządzania
Wykład do wyboru
Kaizen jako metoda rozwoju
przedsiębiorstwa
Prowadzący:
prof. UG dr hab. Piotr Walentynowicz
piotr.walentynowicz@ug.edu.pl
Gdynia-Sopot 2015
Cel wykładu
Przekazanie studentom podstawowych informacji na temat idei,
metod, technik, sposobów realizacji oraz efektów Kaizen jako
metody rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa z jednoczesną
próbą wykreowania wśród słuchaczy potrzeby myślenia i działania
w kategoriach Kaizen.
Źródło rysunku: Internet.
Pogram zajęć
1. Wprowadzenie. Istota Kaizen jako metody rozwoju współczesnego
przedsiębiorstwa (4h).
2. Podstawowe narzędzia Kaizen (standaryzacja, 5S, eliminacja
marnotrawstwa i Gembutsu Gemba) (4h).
3. Sposoby realizacji Kaizen w przedsiębiorstwie (2h).
4. Metody i techniki identyfikacji stanu faktycznego oraz generowania
rozwiązań w Kaizen (2h)
5. Motywowanie pracowników do Kaizen (2h).
6. Egzamin testowy (1h).
Źródło rysunku: Internet.
Metody rozliczenia przedmiotu
1.
2.
Końcowy test zaliczeniowy jednokrotnego wyboru.
Obecność na wykładach obowiązkowa. Aby podejść do testu należy mieć
min. 4 obecności (nieobecności liczą się niezależnie od tego czy są
usprawiedliwione, czy nie).
Aby podejść do testu lub odpowiedzi ustnej należy mieć oddane i zaliczone
trzy zaplanowane w ramach zajęć prace domowe.
Jeżeli ktoś będzie miał powyżej 3 nieobecności – przedmiot zalicza ustnie
po dodatkowym przeczytaniu jednej z trzech pozycji:
Imai M.
Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japoni,
wyd. MT Biznes, Warszawa 2007,
Imai M.
Gemba Kaizen,
wyd. MT Biznes, Warszawa 2006,
3.
4.
Miller J., Villafuerte J., Wroblewski M.
Kultura Kaizen. Budowanie i utrzymanie
kultury ciągłego doskonalenia,
wyd. MT Biznes, Warszawa 2013.
5.
Całkowita nieobecność na wykładach (niezależnie od przyczyn)
bezwzględnie uniemożliwia podejście do zaliczenia WDW Kaizen.
Rozwój przedsiębiorstwa
Rozwój - wszelki, długotrwały proces kierunkowych zmian, w którym można
wyróżnić prawidłowo po sobie następujące etapy przemian danego obiektu,
wykazujące stwierdzalne zróżnicowanie się tego obiektu pod określonym
względem [Encyklopedia
Powszechna PWN,
Warszawa 1983].
Inaczej: systematyczne, ciągłe doskonalenie kogoś lub czegoś (również
organizacji).
Rozwój można rozumieć ilościowo i jakościowo,
Rozwój rozumiany ilościowo to wzrost (wielkości firmy).
Rozwój rozumiany jakościowo to doskonalenie.
Rozwój organizacji należy rozumieć jako
innowacje produktowe, technologiczne,
logistyczne, organizacyjne, usprawnienia działalności, wprowadzenie nowych
modeli funkcjonowania, wzrost kompetencji biznesowych, lepsze zaspokojenie
potrzeb klientów oraz lepsze opanowanie kluczowych czynników sukcesu
w
branży. Wiąże się z tym również ciągła konieczność
podwyższania kwalifikacji i
kompetencji pracowników.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin