Wiktymizacja dzieci na Litwie.pdf

(397 KB) Pobierz
Wiktymizacja dzieci na Litwie
Renata Giedrytė, Judita �½ukauskaitė
Instytut Prawny, Litwa
Artykuł prezentuje ustalenia jakościowego badania wiktyzmizacji dzieci na Litwie. Celem przepro-
wadzonego metodą zogniskowanych wywiadów grupowych badania była ocena poziomu świado-
mości, opinii i przekonań dotyczących problemu wiktymizacji dzieci na Litwie w różnych grupach
społecznych. Obszarem szczegónego zainteresowania i pogłębionej analizy był problem wykorzy-
stywania seksualnego dzieci.
Słowa kluczowe:
dzieci, wiktymizacja, przemoc, wykorzystywanie seksualne
O
Wprowadzenie
pracowanie skutecznego systemu pro-
filaktyki i interwencji w przypadkach
wykorzystywania seksualnego dzieci bez
głębszej analizy zjawiska i oceny jego miejsca
w szerszym kontekście wiktymizacji dzieci oraz
przeanalizowania aktualnej sytuacji w zakresie
wiktymizacji  dzieci  jest  niemożliwe.  W  licz-
nych badaniach (np. Hashima, Finkelhor, 1999;
Margolin,  Gordis,  2000;  Finkelhor,  Ormrod,
Turner, Hamby, 2005) wykazano, że dzieci są
szczególnie bezbronne i narażone na krzywdze-
nie. Częściej niż dorośli padają ofiarą przestępstw.
Doświadczenie  wiktymizacji  może  wpływać
między innymi na formowanie się osobowości
dziecka, jego osiągnięcia szkolne, pojawienie się
zachowań przestępczych lub antyspołecznych. Co
istotne, dzieci nie mają umiejętności samoobrony
i są całkowice zależne od dorosłych (Finkelhor,
2007, s. 10; Uscila, 2005, s. 25, 43).
Podobnie  jak  dorośli,  dzieci  mogą  do-
świadczać różnych typów wiktymizacji (m.in.
przestępstw, przemocy fizycznej lub emocjo-
nalnej). Niektóre formy wiktymizacji są jednak
w szczególny sposób związane ze statusem
dziecka, na przykład zaniedbywanie lub prze-
moc, której sprawcami są rodzice bądź inni
krewni.  Należy  ponadto  zwrócić  uwagę  na
specyfikę przestępstw seksualnych przeciwko
dzieciom. Zarówno dzieci, jak i dorośli mogą
doświadczyć  napaści  fizycznej,  jednak  każ-
da forma aktywności seksualnej z udziałem
dziecka – nawet jeśli odbywa się za jego zgodą –
w wielu krajach uznawana jest za przestępstwo
(Finkelhor, 2007, s. 10–13). Dzieci i młodzież
cześciej padają ofiarą zachowań przemocowych
(np. krzywdzenia, rozboju), a ryzyko takich
zdarzeń zmniejsza się z wiekiem (Albanese,
2002, s. 87; Vito i in., 2007: 40). Przemoc rówie-
śnicza, której ofiarą pada duża liczba dzieci
i nastolatków, często pozostaje niezauważona
przez rodziców i organy ścigania (Finkelhor,
2007, s. 10–14).
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 4 (2013)
27
WIKTYMIZACJA DZIECI NA LITWIE
Dążąc do osiągnięcia celów projektu zapo-
biegania wykorzystywaniu seksualnemu dzie-
ci1,
takich jak poprawa koordynacji i współpra-
cy między władzami lokalnymi, organami ści-
gania i wymiarem sprawiedliwości oraz innymi
instytucjami; stworzenie i wdrożenie narzędzi
zapobiegania wykorzystywaniu dzieci poprzez
międzynarodową wymianę praktyk i instru-
mentów itd.), kraje partnerskie – Polska i Litwa
przeprowadziły badania dotyczące zjawiska
wiktymizacji dzieci. Wybrano różne metody
badawcze – w Polsce przeprowadzono bada-
nie ilościowe wiktymizacji dzieci2, a na Litwie
badanie jakościowe3. Badanie litewskie miało
na celu ocenę poziomu świadomości, percep-
cji, opinii i przekonań dotyczących zjawiska
wiktymizacji dzieci w różnych grupach spo-
łecznych. Mając na względzie cel główny i cele
szczegółowe projektu, badanie litewskie służy-
ło ogólnej ocenie problemu wiktymizacji dzieci
oraz, w pogłębionej analizie, skupiało się na
wykorzystywaniu seksualnym dzieci. Dopiero
po przeanalizowaniu zjawiska wiktymizacji
dzieci można bowiem opracować skuteczne
strategie i narzędzia profilaktyczne oraz zwięk-
szyć skuteczność rozpoznawania przypadków
wiktymizacji dzieci, w tym wykorzystywania
seksualnego.
badania
Metodologia badania wiktymizacji dzieci na Litwie
Badania przeprowadzono metodą zogniskowa-
nych wywiadów grupowych (grup fokusowych).
Wywiady prowadzono przy użyciu częściowo
ustrukturalizowanego  kwestionariusza,  który
obejmował osiem głównych zagadnień: związek
respondenta lub instytucji ze zjawiskiem wiktymi-
zacji dzieci; częstość występowania wiktymizacji
dzieci i ocena tego problemu; formy i charaktery-
styka wiktymizacji dzieci; charakterystyka dzieci
– ofiar wykorzystywania seksualnego; najważ-
niejsze problemy w obszarze wykorzystywania
seksualnego dzieci; regulacje i praktyki prawne
dotyczące wykorzystywania seksualnego dzieci;
profilaktyka wykorzystywania seksualnego dzieci
i percepcja tego problemu.
Aby dokonać szczegółowej i wszechstronnej
oceny problemu wiktymizacji dzieci, utworzono
trzy grupy fokusowe:
I. grupa polityków, ustawodawców, przedstawi-
cieli instytucji państwowych, organów ścigania
i instytucji wymiaru sprawiedliwości (7 osób);
II. grupa przedstawicieli organizacji pozarzą-
dowych i szkół – nauczycieli, pracowników
socjalnych, psychologów (5 osób).
1.
Projekt realizowany był w Polsce, na Litwie i Łotwie w latach 2012–13 w ramach programu Prevention of and Fight against
Crime Komisji Europejskiej – Dyrekcji Generalnej do Spraw Wewnętrznych.
2.
Wyniki badań polskich są obszernie prezentowane w kwartalniku
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka,
vol. 12, nr 3, 2013
3.
Na Litwie prowadzono także badania ilościowe. Międzynarodowe badanie zachowań przestępczych, postaw i wiktymiza-
cji dzieci i młodzieży (ISRD-2), przeprowadzone w 2006 roku, wykazało, że 29,2% uczniów w wieku 13–15 lat doświadczy-
ło przynajmniej jednej formy wiktymizacji (rozboju, uszkodzenia ciała, kradzieży, przemocy rówieśniczej). Największa grupa
uczniów (16,2%) doświadczyła przemocy rówieśniczej. Na podstawie wyników tego badania stwierdzono, że różnica między
ogólnym poziomem wiktymizacji wśród dziewczyn i chłopców jest nieznaczna (Justickaja i in., 2008: 84-85, 93). Badanie prze-
prowadzone przez Litewskie Centrum Zapobiegania Przestępczości w roku 2007 potwierdziło, że najczęstszym doświadcze-
niem wiktymizacji wśród litewskich uczniów jest przemoc rówieśnicza (59% uczniów w wieku 12–14 lat i 62% uczniów w wieku
15–17 lat doświadczyło przemocy rówieśniczej w ciągu ostatnich 5 lat). Analiza z podziałem na różne przestępstwa wykazała,
że w roku 2006 największa grupa dzieci i dorastającej młodzieży (13,9%) doświadczyła zadawania bólu i niewielkich uszko-
dzeń ciała; 3,7% uczniów padło ofiarą przestępstw seksualnych. W 39% przypadków sprawcą wiktymizacji była osoba obca.
Prawie jedna czwarta (23%) uczniów, którzy doświadczyli wiktymizacji, została skrzywdzona przez kolegów z klasy albo
osoby uczęszczające do tej samej szkoły. Największa część ofiar wiktymizacji (33%) doświadczyła jej w szkole albo w pobli-
żu szkoły (Uscila, 2008: 93, 97-99). W 2010 roku Centrum Pomocy Dzieciom przeprowadziło badanie zjawiska wykorzystywa-
nia seksualnego dzieci w instytucjach opiekuńczych. Badanie wykazało, że spośród 71 uczestników – młodych ludzi w wieku
15–18 lat – większość doświadczyła słownego napastowania seksualnego (Seksualinė prievarta prieš vaikus iš globos institu-
cijų, 2010). Pod koniec 2013 roku na Litwie przeprowadzone zostanie kolejne międzynarodowe badanie zachowań przestęp-
czych i wiktymizacji młodzieży (ISRD-3).
28
www.dzieckokrzywdzone.fdn.pl
R
ENATA
G
IEDRYTĖ,
J
UDITA
�½
UKAUSKAITĖ
III. grupa rodziców, których dzieci doświadczyły
wiktymizacji (4 osoby).
Grupy fokusowe utworzono przy użyciu me-
tody doboru celowego. Badanie zostało przepro-
wadzone od listopada do grudnia 2012 roku przez
firmę badawczą Viseo In.
Wyniki badania wiktymizacji dzieci na Litwie
Kontakt respondenta lub instytucji ze zjawiskiem wiktymizacji dzieci
Ze względu na zróżnicowane doświadczenia –
zawodowe, praktyczne i osobiste – grup fokuso-
wych, uczestnicy badania mieli kontakt z szero-
kim zakresem form wiktymizacji dzieci: przemocą
domową, zaniedbywaniem, przemocą fizyczną
i wykorzystywaniem seksualnym, przemocą ró-
wieśniczą, angażowaniem w zachowania prze-
stępcze (np. rozboje, żebractwo), nakłanianiem
do zażywania substancji psychoaktywnych (zmie-
niających stan świadomości; np. zachęcanie przez
rodziców, rodzeństwo lub rówieśników do picia
alkoholu lub palenia tytoniu); wiktymizacją przez
różne typy przestępstw.
Członkowie pierwszej i drugiej grupy foku-
sowej mieli kontakt z wiktymizacją dzieci pod-
czas wykonywania obowiązków zawodowych
(np. pracy policjanta, nauczyciela czy psychologa).
Na podstawie doświadczeń zawodowych i zgro-
madzonej wiedzy praktycznej, respondenci opisy-
wali formy wiktymizacji dzieci, z jakimi mieli do
czynienia, oraz relacjonowali konkretne problemy,
z jakimi musieli sobie radzić.
Członkowie trzeciej grupy fokusowej (rodzi-
ce)  relacjonowali  doświadczenia  wiktymizacji
swoich  dzieci.  Dzieci  rodziców  wchodzących
w skład tej grupy doświadczyły dwóch form
wiktymizacji: krzywdzenia psychicznego (emo-
cjonalnego) i przemocy fizycznej. O tym, że dzieci
w doświadczają tych dwóch form krzywdzenia,
rodzice dowiadywali się od samych dzieci. Według
respondentów wcześniej czy później dzieci w jakiś
sposób sygnalizują problemy, z którymi borykają
się w szkole, ale duża liczba incydentów wikty-
mizacji (zwłaszcza krzywdzenia emocjonalnego)
nie zostaje zgłoszona. Zależy to w dużej mierze od
relacji dziecko-rodzice i od poziomu zaufania w tej
relacji. Bardzo ważne jest także zainteresowanie
rodziców sprawami szkolnymi dziecka i dbałość
o to, by dzieci nauczyły się dzielić swoimi troskami
i problemami z rodziną. Trzeba jednak zauważyć,
że w niektórych wypadkach rodzice nie reagują
na krzywdzenie, mimo że dziecko powiedziało
im o swoich problemach (dzieje się tak zwłasz-
cza w sytuacji, gdy dziecko jest ignorowane lub
odrzucane społecznie). W takich przypadkach
rodzice  często  pozostawiają  sprawy  własnemu
biegowi  w  przekonaniu,  że  jest  to  element  na-
turalnego procesu (np. adaptacji szkolnej) – do
czasu, aż incydenty krzywdzenia przybiorą po-
ważniejsze formy. Przypadki przemocy fizycznej
spotykają się natomiast z bardziej zdecydowaną
reakcją. Uczestnicy dyskusji rozmawiali na przy-
kład o sytuacji, gdy nauczyciel wychowania fi-
zycznego dopuścił się przemocy fizycznej wobec
jednego z uczniów (nauczyciel popchnął na ścianę
i kopnął ucznia w nogę, próbując go zdyscyplino-
wać). Chociaż w tej sprawie wszczęto dochodze-
nie przedprocesowe, po pewnym czasie zostało
ono umorzone, ponieważ matka wycofała skargę.
Czasami ludzie próbują usprawiedliwiać przemoc
fizyczną, twierdząc, że dzieci same ją prowokują.
Członkowie trzeciej grupy dyskusyjnej pod-
kreślali rolę nauczycieli w rozwiązywaniu proble-
mu wiktymizacji dzieci. Według respondentów na-
uczyciele powinni być spostrzegawczy i reagować
na wczesne sygnały potencjalnego krzywdzenia.
Byli oni zdania, że dzieci rzadziej padają ofiarą
krzywdzenia w szkołach, w których nauczyciele
zachęcają uczniów do współpracy, tolerancji itp.
Opowiadając o doświadczeniach swoich dzieci,
rodzice podawali przykłady zarówno złych, jak
i dobrych praktyk. Zdaniem rodziców niektórzy
badania
29
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 4 (2013)
WIKTYMIZACJA DZIECI NA LITWIE
nauczyciele traktują problemy zbyt powierzchow-
nie, nie próbując analizować ani oddziaływać na
przyczyny wiktymizacji, a część z nich sama stwa-
rza warunki sprzyjające krzywdzeniu psychiczne-
mu (np. zachęcając uczniów do nadmiernej rywa-
lizacji o oceny, co wywołuje napięcie psychiczne
zarówno u uczniów, jak i ich rodziców). Inni na-
uczyciele starają się wytworzyć w klasie ducha
wspólnoty i wzajemnej życzliwości oraz szybko
reagują na niepokojące sygnały (np. zachęca-
ją uczniów do udziału w różnych projektach lub
okazują zainteresowanie ich problemami).
Częstość występowania wiktymizacji dzieci i ocena tego problemu
Wszyscy członkowie grup fokusowych zgodzili
się co do tego, że zjawisko wiktymizacji dzieci jest
na Litwie bardzo rozpowszechnione. Członkowie
pierwszej grupy ilustrowali skalę tego problemu
danymi statystycznymi zgromadzonymi przez re-
prezentowane przez siebie instytucje. Na przykład
w 2012 roku Urząd Ochrony Praw Dziecka ode-
brał ponad 1200 zgłoszeń dotyczących incydentów
krzywdzenia. Badani podkreślali jednak, że są to
tylko oficjalne statystyki. Ich zdaniem zjawisko
wiktymizacji dzieci odznacza się wysokim stop-
niem latencji (utajenia).
Według badanych z drugiej grupy fokusowej,
liczba litewskich dzieci, które doświadczyły róż-
nych form wiktymizacji, może być trzy lub cztery
razy większa niż wynika z oficjalnych danych.
Zdaniem respondentów około 50% uczniów do-
świadczyło wiktymizacji. Za główną przyczynę
takiego stanu rzeczy badani uznali niechęć dzieci
do ujawniania doświadczeń wiktymizacji, brak
zaufania dorosłych do dzieci, a nawet niechęć
dorosłych do upubliczniania takich problemów
i rozmawiania o nich w otwarty sposób.
Członkowie  trzeciej  grupy  fokusowej  byli
zdania, że problem wiktymizacji dzieci nie tylko
jest na Litwie bardzo poważny, ale odzwierciedla
także szerzej pojętą sytuację w społeczeństwie li-
tewskim. Rodzice zgodzili się co do tego, że
krzywdzenie dzieci i krzywdzenie wśród dzieci
obrazuje kondycję społeczeństwa i panujące w nim
relacje. Innymi słowy, naśladowanie relacji między
dorosłymi stanowi odzwierciedlenie wartości wy-
znawanych przez rodziny i przez społeczeństwo
jako całość.
Podsumowując opinie wyrażone przez człon-
ków grup fokusowych, można stwierdzić, że do
najważniejszych przyczyn wiktymizacji dzieci
należą:
brak lub niedostatek umiejętności rodziciel-
skich  (wychowawczych);  postawy  wobec
stosowania środków dyscyplinujących (np.
rodzice często nie zdają sobie sprawy, że ich
słowa i zachowania ranią dzieci i wyrządzają
im krzywdę; uważają, że stosowane przez nich
środki dyscyplinujące są właściwe i korzystnie
wpływające na zachowanie dzieci);
nieprawidłowe relacje w rodzinie, krzywdze-
nie między członkami rodziny, rozwód rodzi-
ców (będąc świadkami nieustannych awantur
i przemocy fizycznej między rodzicami, dzieci
doświadczają wiktymizacji pośredniej);
upublicznianie pewnych informacji (media
przekazują opinii publicznej liczne informacje
na temat przestępczości; mając kontakt z taki-
mi treściami za pośrednictwem publicznych
kanałów komunikacji, dzieci i dorastający mło-
dzi ludzie mogą je wykorzystywać w dążeniu
do  swoich  celów  i  w  ten  sposób  krzywdzić
inne dzieci);
trudna sytuacja ekonomiczna rodzin: bezro-
bocie rodziców lub ich zaabsorbowanie pracą
(dzieci doświadczają wiktymizacji na skutek
zaniedbywania fizycznego lub braku opieki);
uczenie się zachowań przestępczych i przeka-
zywanie takich doświadczeń młodszym człon-
kom rodziny, sąsiadom lub kolegom z klasy
(np. dzieci podejmują zachowania przestępcze,
których nauczyły się w rodzinie i które wydają
im się normalne i właściwe);
koncentracja przestrzenna rodzin z grupy ry-
zyka (mieszkania socjalne, w których miesz-
kają takie rodziny, często koncentrują się
badania
30
www.dzieckokrzywdzone.fdn.pl
R
ENATA
G
IEDRYTĖ,
J
UDITA
�½
UKAUSKAITĖ
w określonych rejonach miasta). Mieszkania
socjalne przyciągają ludzi z antyspołecznym
stylem życia, którzy przekazują ten model
swoim dzieciom. Dzieci padają ofiarą prze-
stępstw  nie  tylko  w  domu,  ale  także  poza
nim – na podwórku lub w najbliższym są-
siedztwie.
zmiana szkoły (dzieciom trudno się zaadap-
tować w nowym środowisku, doświadczają
przemocy rówieśniczej w klasie).
Zastanawiając się nad
znaczeniem problemu
wiktymizacji dzieci na Litwie,
badani z pierwszej
grupy fokusowej zwrócili uwagę na brak ukie-
runkowanych, spójnych działań w tym obszarze.
Według badanych ta sytuacja jest zdeterminowana
przez kilka czynników. Po pierwsze, problemowi
wiktymizacji dzieci nie poświęca się wystarczająco
dużo uwagi, a zainteresowanie tym zjawiskiem jest
sporadyczne i niespójne. Na Litwie problem wik-
tymizacji dzieci jest analizowany fragmentarycz-
nie; realizuje się nieliczne projekty i konferencje.
Po drugie, ten problem bywa wykorzystywany
jako narzędzie retoryki politycznej w poszukiwa-
niu poparcia społecznego. Po trzecie, w mediach
brakuje całościowej prezentacji problemu wiktymi-
zacji dzieci. W publicznych kanałach komunikacji
przedstawia się i komentuje pojedyncze przypad-
ki krzywdzenia, które są często wykorzystywane
przez polityków.
Rozmawiając o uwadze, jaką na Litwie po-
święca się problemowi wiktymizacji dzieci, przed-
stawiciele organizacji pozarządowych i pracow-
nicy szkół wyrazili opinię, że działania państwa
koncentrują się wyłącznie na reagowaniu na ist-
niejące problemy, a nie na profilaktyce. Na przy-
kład – uzasadniali tę opinię badani – instytucje
ochrony praw dziecka i pracownicy socjalni za-
czynają pracę z rodzinami z grupy ryzyka dopiero
wtedy,  gdy  zostaną  one  umieszczone  na  liście
rodzin zagrożonych krzywdzeniem. Zdaniem ba-
danych, władze powinny podnosić świadomość
ról rodzicielskich i obowiązków członków rodziny
przez działania adresowane do całego społeczeń-
stwa, jeszcze przed wystąpieniem tego rodzaju
problemów. Ponadto badani wyrazili opinię, że
państwo powinno przyjrzeć się aktualnemu sys-
temowi świadczeń społecznych, ponieważ dzisiaj
rodzice z grup ryzyka nie mają motywacji do po-
szukiwania pracy.
badania
Formy wiktymizacji dzieci oraz ich charakterystyka
Podsumowując opinie wszystkich grup dysku-
syjnych,  najczęstszymi  formami  wiktymizacji
dzieci wymienianymi przez respondentów były
przemoc psychiczna i zaniedbywanie, a formy
najtrudniejsze do rozpoznania to według bada-
nych przemoc psychiczna i wykorzystywanie
seksualne. Wyjaśniając przyczyny tych trendów,
członkowie poszczególnych grup fokusowych
podkreślali różne aspekty. Respondenci z pierw-
szej grupy byli skłonni uważać, że
krzywdzeniu
psychicznemu
poświęca się za mało uwagi i że ta
forma wiktymizacji jest trudna do rozpoznania.
Jako przykład respondenci wspomnieli o litewskiej
Ustawie o ochronie przed przemocą domową – jej
zapisy odnoszą się do przemocy fizycznej, wyko-
rzystywania seksualnego i krzywdzenia psychicz-
nego, w praktyce jednak organy ścigania rejestrują
przede wszystkim przemoc fizyczną i wykorzy-
stywanie seksualne, których następstwa można
łatwo zauważyć. Pomocy nie otrzymują natomiast
dzieci, które były świadkami konfliktów lub prze-
mocy w rodzinie. Takich dzieci nie rejestruje się
jako ofiar krzywdzenia, mimo że członkowie grup
fokusowych byli zdania, iż dzieci będące świad-
kami takich zdarzeń doświadczają krzywdzenia
psychicznego.
Rozmawiając na temat krzywdzenia psychicz-
nego, członkowie drugiej grupy podkreślali brak
umiejętności rodzicielskich. Według badanych,
dzieci często uznają przemoc psychiczną za nor-
malny sposób komunikacji – sposób, którego
nauczyły się w rodzinie i który jest powszechny
w ich najbliższym otoczeniu. Zdaniem responden-
tów w rodzinach brakuje więzi emocjonalnych,
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 4 (2013)
31
Zgłoś jeśli naruszono regulamin