Normatywne zachowania seksualne u dzieci - nowe ustalenia badawcze.pdf

(313 KB) Pobierz
W
ILLIAM
N. F
RIEDRICH
, J
ENNIFER
F
ISHER
, D
ANIEL
B
ROUGHTON
,
M
ARGARET
H
OUSTON
, C
ONSTANCE
R. S
HAFRAN
Normatywne zachowania seksualne u dzieci
– nowe ustalenia badawcze
Cel badania.
Ze względu na związek między wykorzystywaniem seksualnym a zachowaniami sek-
sualnymi, zachowania seksualne dzieci mogą wzbudzać u klinicystów niepewność. Dlatego niezwykle
ważna jest wiedza o normatywnych zachowaniach seksualnych u dzieci.
Plan badania.
Zachowania seksualne 1 114 dzieci w wieku od 2 do 12 lat były oceniane przez ich najbliż-
szych opiekunów — biologiczne bądź przybrane matki. Badacze dołożyli starań, aby próba składała się
wyłącznie z dzieci, które nie doświadczyły wykorzystywania seksualnego. Kobiety uczestniczące w ba-
daniu wypełniały liczącą 38 pozycji skalę obejmującą szeroką gamę zachowań seksualnych — Inwentarz
Dziecięcych Zachowań Seksualnych, wersja trzecia (CSBI — Child Sexual Behavior Inventory), a także
Listę Zachowań Dziecięcych (CBCL — Child Behavior Checklist) oraz kwestionariusz dotyczący poziomu
stresu w rodzinie, seksualności rodziny, dojrzałości społecznej dziecka, matczynych postaw dotyczących
seksualności oraz liczby godzin spędzanych przez dziecko
żłobku,
przedszkolu czy szkole.
Wyniki.
Zachowania seksualne okazały się związane z wiekiem dziecka, z poziomem wykształcenia
jego matki, z typem seksualności w rodzinie, z poziomem stresu w rodzinie, z przemocą w rodzinie,
a także z liczbą godzin spędzanych przez dziecko tygodniowo w placówkach opiekuńczo–oświatowych.
Przedstawiono częstość występowania zachowań seksualnych u chłopców i dziewcząt w wieku 2–5
lat, 6–9 lat oraz 10–12 lat.
Wnioski.
Dzieci, które nie doświadczyły wykorzystywania seksualnego (a dokładniej — wobec których
nie ma przesłanek do takich podejrzeń), przejawiają szeroką gamę zachowań seksualnych. Względna
częstość takich zachowań okazała się podobna, jak w dwóch wcześniejszych badaniach dotyczących
tego zagadnienia, co przemawia za wiarygodnością uzyskanych wyników.
1. Wprowadzenie
d dziesięciu lat — tj. od opubliko-
wania wyników pierwszych badań,
które wykazały związek między
wykorzystywaniem seksualnym a zachowa-
niami seksualnymi dzieci — dziecięce zacho-
wania seksualne wzbudzają coraz większe
zainteresowanie badaczy i praktyków (Ken-
dall–Tackett, Williams, Finkelhor 1993). Cho-
ciaż u dzieci, które nie były wykorzystywa-
ne również obserwuje się szeroką gamę za-
O
chowań seksualnych (Friedrich, Grambsch,
Broughton, Kuiper, Bielke 1991), niezbędne
są dalsze badania, które pozwoliłyby wzbo-
gacić wiedzę pediatrów–praktyków na temat
tego, jakie zachowania seksualne dzieci moż-
na uznać za normatywne.
Zachowania seksualne dzieci można po-
dzielić na kilka kategorii, z których każda
ma swój odpowiednik w zachowaniach osób
dorosłych. Są to: przestrzeganie granic oso-
Dziecko krzywdzone
nr 4 (41) 2012
51
NORMATYWNE ZACHOWANIA SEKSUALNE U DZIECI – NOWE USTALENIA BADAWCZE
bistych, ekshibicjonizm, zachowania zwią-
zane z rolami płciowymi, autostymulacja,
niepokój seksualny, zainteresowanie seksu-
alnością, natarczywość seksualna, wiedza
seksualna oraz zachowania voyeurystycz-
ne (Friedrich, Grambsch, Broughton, Kuiper,
Bielke 1991). Pojęcie granic osobistych odno-
si się do przestrzeni interpersonalnej zacho-
wywanej przez większość osób. Małe dzieci,
które dopiero się uczą przestrzegania norm
kulturowych dotyczących dystansu inter-
personalnego, mogą przysuwać się zbyt bli-
sko innych osób, ocierać się o nie bądź też
bez skrępowania dotykać piersi matki lub
genitaliów ojca.
Dziecięce zachowania ekshibicjonistycz-
ne — celowe obnażanie się przed innymi
dziećmi lub przed dorosłymi — może tak-
że
przyjmować formę zabawy w lekarza. Za-
chowania związane z rolami płciowymi od-
zwierciedlają rozwój zainteresowań i zacho-
wań typowych dla danej płci (Golombok,
Rust 1993), zaś autostymulacja obejmuje ma-
sturbację oraz dotykanie lub pocieranie róż-
nych części ciała w celu osiągnięcia przyjem-
ności.
Dzieci mogą przejawiać nadmierne zaże-
nowanie lub niepokój na widok oznak czu-
łości
między rodzicami bądź innymi osoba-
mi. Niektóre dzieci przeciwnie — są bardzo
otwarte i zainteresowane kwestiami związa-
nymi z seksualnością, między innymi prze-
jawiają zainteresowanie płcią przeciwną
oraz
lmami czy programami telewizyjnymi
przeznaczonymi dla starszych odbiorców.
Ostatnio poświęca się dużo uwagi natar-
czywości seksualnej, zwłaszcza w kontekście
rosnącej
świadomości
faktu,
że
dzieci mogą
podejmować wobec swych rówieśników za-
chowania nacechowane przymusem sek-
sualnym (Friedrich, Luecke 1988). Bardziej
normatywne przykłady tej grupy zachowań
obejmują dotykanie intymnych części ciała
innego dziecka. Wiedza seksualna to podsta-
wowe wiadomości dziecka dotyczące seksu-
alności i zachowań seksualnych. Dowiedzio-
no,
że
poziom tej wiedzy zmienia się wraz
z wiekiem dziecka oraz jest związany z po-
ziomem wykształcenia jego rodziców (Gor-
don, Schroeder, Abrams 1991). Zachowania
voyeurystyczne, prawdopodobnie stanowią-
ce jedną z odmian zainteresowania dziecka
seksualnością, mogą się przejawiać podej-
mowaniem prób podglądania nagich bądź
częściowo ubranych dzieci lub dorosłych.
Najczęściej stosowana metoda oceny za-
chowań seksualnych u dzieci opiera się na
relacjach rodziców. Na przykład rodzice
ujawniają,
że
30–45% dzieci w wieku poni-
żej
dziesięciu lat przynajmniej raz dotyka-
ło
piersi bądź genitaliów matki (Rosenfield,
Bailey, Siegel, Bailey 1986). Z relacji rodziców
wynika też,
że
rozwój zainteresowań i za-
chowań typowych dla przedstawicieli danej
płci nasila się już w wieku przedszkolnym,
a starsze dzieci w coraz większym stopniu
przyjmują kulturowe role płciowe (Golom-
bok, Rust 1993). W Inwentarzu Dziecięcych
Zachowań Seksualnych (CSBI) — narzędziu
opierającym się na spostrzeżeniach rodziców
— rodzice dzieci wykorzystywanych seksu-
alnie na ogół przypisują swym dzieciom roz-
maite zachowania seksualne częściej niż ro-
dzice dzieci wolnych od takich doświadczeń.
Jednakże wszystkie uwzględnione w tym
narzędziu zachowania seksualne zostały
wymienione przynajmniej przez część tych
rodziców, którzy nie mieli podstaw, by po-
dejrzewać,
że
ich dzieci mogły doświadczyć
wykorzystywania (Friedrich, Grambsch, Da-
mon i in. 1992; Friedrich 1993).
Kilka badań opierało się na relacjach
pracowników
żłobków,
przedszkoli i szkół.
W jednym z nich zapytano 54 opiekunów
w
żłobkach
i nauczycieli przedszkolnych
o zachowania seksualne dzieci w wieku 1–3
lat oraz 4–6 lat (Phipps–Yonas, Yonas, Turner,
Kamper 1993). Najbardziej regularne okaza-
ły
się różnice związane z wiekiem — na przy-
kład badani oceniali,
że
dzieci z najmłodszej
badania
52
Dziecko krzywdzone
nr 4 (41) 2012
NORMATYWNE ZACHOWANIA SEKSUALNE U DZIECI – NOWE USTALENIA BADAWCZE
grupy przejawiają najmniejsze skrępowanie
własną nagością. Z relacji badanych wynika-
ło
też,
że
większość dzieci w wieku od 4 do 6
lat (przynajmniej od czasu do czasu) sponta-
nicznie wchodzi ze sobą w interakcje o cha-
rakterze seksualnym. Osoby badane dodają
też,
że
dzieci z tej grupy wiekowej naśladują
zachowania seksualne, które zaobserwowały
lub o których słyszały. Pracownicy szwedz-
kich
żłobków
i przedszkoli oceniają częstotli-
wość zachowań natarczywych i aktów auto-
stymulacji jako stosunkowo niewielką, a ów
wynik pokrywa się rezultatami badań prze-
prowadzonych przy użyciu CSBI (Lindblad,
Gustafsson, Larsson, Lundin 1995).
W badaniach nad normalnymi zachowa-
niami seksualnymi u dzieci wykorzystywa-
no także retrospektywne samoopisy osób
badanych. Lamb i Coakley (1993) przeprowa-
dzili wywiady ze studentkami pierwszych
lat college’u, pytając je o wspomnienia doty-
czące dziecięcych zabaw seksualnych (śred-
ni wiek = 7,5 lat, odchylenie standardowe =
2,0). Z punktu widzenia porównania z wyni-
kami badań przeprowadzonych za pomocą
CSBI szczególnie istotny wydaje się fakt,
że
— jak wynika z odpowiedzi badanych stu-
dentek — 14% w dzieciństwie całowało się z
innym dzieckiem; 26% obnażało się; 15% do-
tykało swoich narządów płciowych w ubra-
niu; 17% dotykało swoich genitaliów bez
ubrania; 6% manipulowało przedmiotami
w okolicy genitalnej; 4% doświadczyło kon-
taktów oralno–genitalnych. Warto dodać,
że
rodzice badani przy użyciu CSBI wska-
zywali na większą częstość niektórych spo-
śród
tych zachowań. Na przykład 38,4% ro-
dziców ujawniło,
że
w ciągu ostatnich 6 mie-
sięcy ich dziecko przynajmniej raz dotykało
swoich narządów płciowych. Można z tego
wnioskować,
że
w wypadku części zacho-
wań rodzice mogą być bardziej wiarygod-
nymi
źródłami
informacji niż dzieci, zwłasz-
cza jeśli oceniają zachowania przejawiane
przez dziecko tuż przed badaniem (Fried-
rich, Grambsch, Broughton, Kuiper, Bielke
1991). Im częściej zabawy seksualne dzieci
obejmowały doświadczenia z przedstawicie-
lami płci przeciwnej, tym rodzice byli bar-
dziej skłonni oceniać je jako manipulacyjne
lub nacechowane przymusem.
Zważywszy na konieczność pogłębienia
naszej wiedzy o normatywnych zachowa-
niach seksualnych u dzieci oraz o zależnoś-
ciach zachodzących między takimi zachowa-
niami a okolicznościami
życiowymi
innymi
niż wykorzystywanie seksualne, zmodyfiko-
wano CSBI w taki sposób, aby stał się bardziej
zrozumiały (przystępny) oraz aby opisane
w nim zachowania były jak najlepiej sprecy-
zowane. Stopień czytelności (przystępności)
narzędzia ustalono na poziomie piątej kla-
sy szkoły podstawowej (przy użyciu pod-
ręcznika gramatyki). Wykorzystana w tym
badaniu trzecia (najnowsza) wersja CSBI
uwzględniała także wyniki badań przepro-
wadzonych za pomocą dwóch poprzednich
wersji. Wreszcie, badanie zostało przeprowa-
dzone na większej niż dotychczas, zróżni-
cowanej etnicznie próbie dzieci w wieku od
2 do 12 lat. Były to dzieci, w których wypad-
ku rodzice nie mieli
żadnych
podstaw, aby
podejrzewać wykorzystywanie seksualne.
Dodatkowo w trakcie badania zgromadzo-
no dane dotyczące badanych dzieci oraz ich
rodzin, aby później przeanalizować związek
między tymi zmiennymi a zachowaniami
seksualnymi dzieci.
badania
53
Dziecko krzywdzone
nr 4 (41) 2012
NORMATYWNE ZACHOWANIA SEKSUALNE U DZIECI – NOWE USTALENIA BADAWCZE
2. Metodologia
2.1. Próby
Badane próby pochodziły z dwóch ame-
rykańskich stanów: Minnesoty (2 grupy
Próby z Minnesoty
Osoby badane dobrano spośród rodzin,
które korzystały z usług poradni pediatrycz-
nej (N = 723) bądź poradni medycyny ro-
dzinnej (N = 111), działających w ramach
dużej, interdyscyplinarnej placówki podsta-
wowej opieki zdrowotnej
świadczącej
usłu-
gi dla mieszkańców jednego z niewielkich
miast w stanie Minnesota i jego najbliższej
okolicy. W badaniu mogły uczestniczyć ro-
dziny mające przynajmniej jedno dziecko
w wieku od 2 do 12 lat. Matki były zaprasza-
ne do udziału w badaniu w poczekalniach
obu tych poradni, a ich naborem zajmowa-
ła
się specjalnie przeszkolona asystentka ze-
społu badawczego. Do uczestnictwa w ba-
daniu zaproszono wyłącznie matki, których
98,1% stanowiły matki biologiczne, a po-
zostałe (niespełna 2%) — macochy i matki
adopcyjne. Z każdej rodziny wybierano tyl-
ko jedno dziecko w wieku od 2 do 12 lat —
na ogół to, które w dniu naboru było z matką
w poradni.
W procesie dobru próby normatywnej
istotne było wykluczenie dzieci, co do któ-
rych istniały jakiekolwiek podejrzenia lub
dowody,
że
doświadczyły one wykorzysty-
wania seksualnego. Wszystkie matki poin-
formowano ustnie,
że
badanie, w którym
mają uczestniczyć, dotyczy zachowań dzieci,
między innymi zachowań seksualnych. In-
formację tę powtórzono w formularzu zgody
na uczestnictwo w badaniu, o którego prze-
czytanie i podpisanie poproszono wszystkie
badane kobiety. Ponadto w kwestionariuszu
CSBI matkom zadano dwa dodatkowe pyta-
nia dotyczące podejrzewanego lub potwier-
dzonego wykorzystywania seksualnego. Po-
proszono je o udzielenie odpowiedzi „tak”
lub „nie” na pytanie o to, czy istnieją jakie-
kolwiek powody, aby podejrzewać,
że
dzie-
cko mogło paść ofiarą wykorzystywania albo
czy kiedykolwiek dowiedziono, iż tak się sta-
ło,
a jeśli tak — w jakim wieku było wówczas
dziecko. Wreszcie z 34 matkami z Minneso-
ty przeprowadzono krótki wywiad telefo-
niczny, w którym poproszono je o pogłębie-
nie odpowiedzi na jedno z pytań kwestiona-
riusza CSBI dotyczące któregoś z zachowań
seksualnych dziecka. Na ogół matki te wska-
zały przynajmniej jedno nietypowe zacho-
wanie dziecka. W trakcie wywiadu każdą
z tych matek ponownie zapytano o to, czy
znany im jest jakikolwiek powód, aby podej-
rzewać,
że
ich dziecko mogło paść ofiarą wy-
korzystywania seksualnego.
Żadna
z nich
nie udzieliła odpowiedzi różniącej się od
wcześniejszych deklaracji. Wszystkie te fak-
ty przemawiają za skutecznością zastosowa-
nej procedury przesiewowej. Pomimo tego
nie można wykluczyć,
że
w próbie norma-
tywnej znalazła się pewna liczba dzieci, któ-
re w przeszłości doświadczyły wykorzysty-
wania seksualnego.
O udział w badaniu poproszono 1 003
matki, z których 945 wyraziło zgodę na
uczestnictwo (wskaźnik pozytywnych reak-
cji na prośbę o udział w badaniu wyniósł za-
tem 94,2%). Z tej grupy wyłączono 46 dzieci
ze względu na niedawne korzystanie z po-
mocy psychologicznej, 11 — z powodu opóź-
dzieci) i z Kalifornii (kilka grup). Poniżej opi-
szemy kolejno każdą z nich.
badania
54
Dziecko krzywdzone
nr 4 (41) 2012
NORMATYWNE ZACHOWANIA SEKSUALNE U DZIECI – NOWE USTALENIA BADAWCZE
nienia w rozwoju umysłowym dziecka oraz
6 — ze względu na niepełnosprawność
-
zyczną. Trzydzieścioro dwoje (3,4%) dzieci
wykluczono z próby z powodu podejrzewa-
nego bądź potwierdzonego wykorzystywa-
nia seksualnego. Wreszcie, w analizie zgro-
Próby z Los Angeles
Próby te składały się z 280 dzieci w wie-
ku od 3 do 6 lat, pochodzących z publicz-
nych i prywatnych przedszkoli zlokalizowa-
nych w Los Angeles. Dyrekcja przedszkoli
zezwoliła badaczom na nabór ochotniczek
(matek), które wyrażą zgodę na udział w ba-
daniu dotyczącym zachowań dzieci, mię-
dzy innymi zachowań seksualnych. Mat-
ki wypełniały kwestionariusz CSBI w ma-
łych
grupach lub indywidualnie. W próbie
znalazło się trzynaście par rodzeństwa; we
wszystkich pozostałych przypadkach oce-
niano zachowania jednego dziecka z danej
rodziny. Rodzice otrzymali wynagrodzenie
za udział w badaniu.
W analizie danych nie uwzględniono
łącz-
nie — z różnych powodów — 19% (N = 53)
dzieci, których matki wypełniły kwestiona-
riusze. Jedenaścioro dzieci zostało wyklu-
czonych z próby z powodu podejrzewanego
bądź potwierdzonego wykorzystywania sek-
sualnego, 16 — z powodu niepełnych odpo-
wiedzi w kwestionariuszu, 13 — ze względu
na wiek, 9 — z powodu upośledzenia umy-
słowego lub
zycznego, a kolejnych 4 — z in-
nych powodów. Badacz był obecny w trak-
cie wypełniania kwestionariusza przez mat-
madzonego materiału uwzględniono jedy-
nie całkowicie wypełnione formularze CSBI,
wykluczając 51 kwestionariuszy. Niektóre
osoby badane zostały wyłączone z więcej
niż jednego powodu. Ostatecznie próba li-
czyła 834 dzieci.
ki badanych dzieci, aby odpowiadać na ich
pytania, co pozwoliło na wyłączenie z pró-
by kolejnych dzieci wykorzystywanych sek-
sualnie.
Ponieważ między matkami z Minnesoty
i z Los Angeles nie stwierdzono różnic pod
względem
średniego
stopnia, w jakim zga-
dzały się z pozycjami kwestionariusza, obie
próby połączono.
Łączna
próba liczyła 1 114
dzieci i trafnie odzwierciedlała populacyj-
ne zróżnicowanie pod względem płci (49,7%
stanowiły dziewczynki) oraz przynależności
rasowej (77,7% stanowiły dzieci rasy białej,
7,7% — dzieci rasy czarnej, a 11,6% — dzie-
ci pochodzenia latynoskiego). Badana pró-
ba cechowała się większym zróżnicowaniem
pod względem poziomu dochodów rodzi-
ny i przynależności rasowej niż dwie próby
normatywne, na których przeprowadzono
wcześniejsze badania (Friedrich, Grambsch,
Broughton, Kuiper, Bielke 1991; Friedrich
1993), przy czym w jej skład wchodziło wię-
cej dzieci o niskim statusie ekonomicznym
oraz więcej dzieci rasy czarnej i pochodze-
nia latynoskiego. Szczegółową charaktery-
stykę demograficzną
łącznej
próby norma-
tywnej przedstawiono w tabeli 1.
badania
55
Dziecko krzywdzone
nr 4 (41) 2012
Zgłoś jeśli naruszono regulamin