Religia 4-latki.pdf

(247 KB) Pobierz
KOCHAMY DOBREGO BOGA
Bóg kocha dzieci
Poradnik metodyczny do religii
dla dzieci czteroletnich
Wydawnictwo WAM • Księża Jezuici
Kraków 2011
© Wydawnictwo WAM, 2011
Poradnik metodyczny do nauczania religii rzymskokatolickiej według podręcznika
nr AZ-02-01/10-KR-1/11 zgodnego z programem nauczania nr AZ-0-01/10
Recenzenci
dr Elżbieta Dziwosz, ks. dr Robert Rafał Szewczyk
Redakcja
ks. Władysław Kubik SJ (kierownik zespołu),
Teresa Czarnecka, ks. Grzegorz Łuszczak SJ
Autorzy
Dominika Czarnecka, Teresa Czarnecka,
ks. Władysław Kubik SJ, ks. Grzegorz Łuszczak SJ
Współautorzy
s. Teresa Biłyk CSFF, Anna Duka
Projekt okładki, opracowanie graficzne, łamanie
Tomasz Mieloch
Płyta w formacie mp3
Do odtwarzania w komputerze lub dowolnym odtwarzaczu mp3.
W nagraniu piosenek udział wzięli uczniowie z Zespołu Szkół w Nowosielcach.
śpiewają:
Kinga Biały, Aleksandra Harpula, Karolina Kruk, Urszula Sowa, Patrycja Biały,
Weronika Jakielaszek •
materiały muzyczne:
Mateusz Nikiel •
aranżacja:
Tadeusz Kałamarz
realizacja nagrania:
Paweł Nawrocki, Grzegorz Rozwadowski
muzyka instrumenetalna:
Maksymilian Czarnecki
ilustracje:
Izabella Czarnecka
NIHIL OBSTAT
Prowincja Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego,
ks. Wojciech Ziółek, prowincjał.
Kraków, 16 maja 2011 r., l.dz.103/2011.
ISBN 978-83-7505-807-9
WYDAWNICTWO WAM
ul. Kopernika 26 • 31-501 Kraków
tel. 12 62 93 200 • faks 12 42 95 003
e-mail: wam@wydawnictwowam.pl
www.wydawnictwowam.pl
DZIAŁ HANDLOWY
tel. 12 62 93 254-255 • faks 12 43 03 210
e-mail: handel@wydawnictwowam.pl
KSIĘGARNIA INTERNETOWA
tel. 12 62 93 260, 12 62 93 446-447
faks 12 62 93 261
e.wydawnictwowam.pl
Drukarnia Wydawnictwa WAM
ul. Kopernika 26 • 31-501 Kraków
ogólna prezentacja
i wprowadzenie do pracy
z podręcznikiem
„kochamy dobrego Boga”
Materiały do katechezy dla dzieci czteroletnich pt.
Bóg kocha dzieci,
zostały
przygotowane zgodnie z
podanym niżej
Programem nauczania religii dzieci
w wieku przedszkolnym
„Kochamy dobrego Boga” (2010).
Materiały składają się z książeczki dla dziecka pełniącej jednocześnie rolę
i
podręcznika, i
ćwiczeń, pt.:
Religia dla dzieci czteroletnich
oraz z
Poradnika dla
katechety.
Religia dla dzieci czteroletnich
zawiera 44 jednostki tematyczne ujęte w pięciu
rozdziałach, zgodnych treściowo z
Programem:
I. Cieszę się światem podarowanym przez Boga
II. Bóg kocha mnie i moją rodzinę
III. Pan Jezus jest wśród nas
IV. Kochamy Boga, naszego Ojca
V. Spotykamy Boga w roku Kościoła
Ostatni rozdział zawiera katechezy związane z rokiem liturgicznym.
Książeczka dla dziecka została napisana z myślą nie tylko o
katechezie przed-
szkolnej (nie wszystkie dzieci czteroletnie uczęszczają do przedszkola), ale także
jako pomoc dla rodziców w wychowaniu religijnym dziecka.
Istotne informacje dla rodziców zawarte są w liście do nich (jedna z
pierw-
szych kartek w książce). Dziecko pod listem rysuje swój portret, a na drugiej
stronie kartki z listem – swoją ulubioną maskotkę. Jeśli dziecko zostawia książkę
w
przedszkolu, list ten można wyciąć z książki i
przekazać rodzicom.
Każdy temat zawarty jest na dwóch kolejnych stronach (na rozkładówce).
Po lewej stronie znajduje się opowiadanie z ilustracją do niego, a po prawej –
różnorodne ćwiczenia dostosowane dydaktycznie do poziomu czteroletniego
dziecka, także z bogatą szatą graficzną.
Opowiadania, nawiązując do doświadczeń dziecka czteroletniego, przed-
stawiają życie codzienne rodziny przeżywane w świetle wiary chrześcijańskiej.
Opowiadania te pozwolą także rodzicom zapoznać się z głównymi treściami
katechezy przedszkolnej ich dzieci.
Pod każdą jednostką tematyczną katecheta i rodzice znajdą polecenia doty-
czące wykonania ćwiczeń. Zadania polegają na rysowaniu prostych elementów,
uzupełnianiu ilustracji własną pracą plastyczną lub gotowymi elementami (na-
klejkami), tworzeniu własnych kompozycji z gotowych elementów (naklejek).
znajdowaniu właściwych szczegółów lub przekreślaniu niepasujących do po-
5
danego kryterium, obrysowywaniu kształtów według otrzymanych szablonów,
kolorowaniu całości lub wybranych elementów. Pod poleceniem ćwiczeń znaj-
duje się ramka z „Prośbą do rodziców”. Są to rady dla rodziców, którzy w domu
rozmawiają z
dzieckiem o
katechezie lub sami katechizują dziecko w domu. Na
końcu książeczki, oprócz naklejek, umieszczone są kartki z wydrukowanymi
modlitwami. Modlitwy te, ujęte w formie „Słowa od Boga” i
„Modlitwy dziec-
ka”, katecheta wykorzystuje na zajęciach. W ramach współpracy z rodziną ka-
techeta prosi rodziców o wspólną modlitwę z dzieckiem tymi samymi tekstami.
Poradnik dla katechety
zawiera scenariusze 44 katechez.
Wszystkie scenariusze katechez mają tę samą strukturę:
1. Cele szczegółowe katechezy
2. Zadania nauczyciela religii
3.
Treści – wymagania szczegółowe (w formie przewidywanych osiągnięć
dziecka)
4. Metody i pomoce
5.
Scenariusz katechezy
6.
Współpraca z rodziną i parafią
Katechezy poprzez zabawę, opowiadania i modlitwę nawiązują do podstawo-
wych doświadczeń dziecka  – życia w rodzinie  – i pogłębiają te doświadczenia
o
rzeczywistość religijną. Fundamentalną potrzebą dziecka jest bycie kochanym
i akceptowanym w
najszerszym znaczeniu i kontekście: jako ktoś, kto kocha lu-
dzi, jest przywiązany do zabawek, rośnie, bawi się i cieszy, uczy się samodziel-
ności, dostrzega potrzeby bliskich ludzi, ma potrzebę bezpieczeństwa i domu.
Realizując te potrzeby, dziecko odkrywa, że jest Ktoś, kto towarzyszy mu we
wszystkich przeżyciach. To Bóg, którego dziecko poznaje i zaczyna nawiązywać
z
Nim osobistą relację ufności i zawierzenia. Katechezy prowadzą do doświadcze-
nia przez dziecko akceptacji i wyzwolenia jego twórczości – poprzez zabawy ru-
chowe, gesty i powtarzanie wersetów biblijnych. Te ostatnie zostały poddane pre-
paracji literackiej tak, by były dostosowane do percepcji czteroletniego dziecka.
Zgodnie z zaleceniem programu katecheza przygotowuje dzieci bezpośrednio
do przeżywania poszczególnych uroczystości i świąt roku liturgicznego (Uro-
czystość Wszystkich Świętych; Jezusa Chrystusa, Króla Wszechświata; Bożego
Narodzenia; Wielkanocy; Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa) oraz wprowa-
dza podstawowe znaki i gesty liturgiczne (znak krzyża, klękanie, wzniesienie
rąk, obrazy religijne, zapalona świeca, szata chrzcielna).
W
propozycjach katechez wykorzystano cały wachlarz aktywizujących środ-
ków dydaktycznych: zabawy ruchowe, taniec, śpiew, zagadki, twórcze działanie,
inscenizacje, wspólne recytowanie, rysowanie i malowanie, budowanie z
kloc-
ków oraz nabożeństwa paraliturgiczne. Zajęcia nawiązują do codziennych do-
świadczeń i przeżyć dziecka: prac domowych, zabaw, świąt rodzinnych, posił-
ków, spacerów itp.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin