15 wykładów aeromechaniki - L. Laudański.pdf

(39585 KB) Pobierz
15
wykładów
AEROMECHANIKI
przez
Ludomira
M.
Laudańskiego
ze
starannpścią wielką
ułożonych
i nie bez
wysiłku wygłoszonych
na Politechnice Rzeszowskiej
ku nauce
i
pożytkowi młodzieży płci
obojga
Po1r~1ic?~~
gt~~EJ
:Magaz}n
Biblioteki
Głównej
BG 11
4
796-00-001
I
0
114796000001
11m~111n111~~
1~~1111111
Spis
treści
Przedmowa Profesora
Włodzimierza
J. Prosnaka .........................................
Wprowadzenie - Czyli
o
tym,
o czym
się
będzie
Wykład
Wykład
Wykład
mówiło
5
11
23
39
......
„ „ „ „
••.
..
.
......
nr
I
-
Bracia
Wright
-
vs. Cayley i Lilienthal
„ . „ „ „ .........
„............
nr 2 - Natura
sił
aerodynamicznych
„ ........ „ .......... „ ..• „ „ „ „ „ „ „ „ . . . .
nr
3
-
Atmosfera
standardowa ICAO
„. „. „ „ ............ „ .... „ . „
•..
„ „ . „ „
Wykład
nr 4
- Bezmiechowa
-
Akademia Szybowcowa
„ „ „ „ .
„ .„. „ . „ „ „ ... „
Wykład
55
69
nr
5
-
Siła nośna
.......
.....•.........
„ ............ „ „ „ „ „ „ „ ...... „„„.............
79
Wykład
Wykład
Wykład
Wykład
nr
6 -
Czterocyfrowa rodzina profili NACA .......
.. „ „ „ „ „ „ „ „ „ „ „ .
nr
7 -
Rodzina Bernoulli
- Leonhard Euler
nr
8 -
Przepływ
płynu
„ . „ „ „ „ „ „ „ ..... „ . „ „ „ .. „.
„.„„„„„„„„.
89
103
115
o
stałej gęstości
prędkości
- podstawy
..
nr
9
-
Dwie idee
pomiaru
...
„ .. „ „ „ „ . „ „ ... „.. ..............
......
125
Wykład
Wykład
Wykład
nr
10
-
Wprowadzenie do
przepływów
gazu -
elementy termodyna-
miki ................................... ··········· .....................
„.
„...
.. ... ......
139
nr
11
-
Tunele
przydźwiękowe
i
naddźwiękowe
-
wykład
wprowa-
dzający
.......
„ „ „ ...•...•...•.................................•....•....•.„..........
153
nr
12 -
Tunele
przydźwiękowe
i
naddźwiękowe-wykład
zamyka-
jący
..................
„ ......................
„ .............
„ ... „ ......•.••. „ •.. „ •. „
.
169
nr
13
-
Analiza wymiarowa, liczba
Reynoldsa
i
Macha .................. 185
Wykład
Wykład
Wykład
nr
14 -
Warstwa
przyścienna,
Ludwig Prandtl
.
„.„„„.
„.
„„„„„.„„„••
199
nr 15 -
Swoisty
charakter techniki lotniczej ............
„.„ .....••..• „ ... „ . „
215
Zakończenie
-
Czyli o
tym,
o czym
dotąd się
nie
mówiło
„. „ „ .•... „ . „ „ „ „
.
• „ „
245
Literatura
„ „ „
••
„ „ . „ •.
„ •• „ „
„ „ •.
„ „
.............................................
..
„. „
•• „ .. „. ..
267
PRZEDMOWA
Profesora
Włodzimierza
J.
Prosnaka
O
zamiarze
napisania niniejszej
książki dowiedziałem
się
od
jej
Autora przed
niespełna
dwoma laty. Zamiarowi
przyklasnąłem
natychmiast,
choć
jego realiza-
cję
wyobrażałem
sobie
począttkowo
nieco
inaczej
niż
Autor.
Sądziłem, że książka
będzie
czymś
w rodzaju -
unowocześnionych
odpowiednio
-
Podstaw lotnictwa
R.
von Misesa,
które
wywarły
niemały
wpływ
na
moje
osobiste
zainteresowania,
a
może
nawet
zaważyły
na
wyborze kierunku
moich studiów
politechnicznych.
Przychylnie
usposobił
mn
ie
też
planowany, a
nietypowy
tytuł
książki,
przypomi-
mi
Dwanaśde wykładów
o
zasadniczych
pojęciach
algebry i geometryi
Johna
W.
Younga.
Z
tej
to
niepozornej
książeczki,
która
wpadła
mi w
ręce
w pierwszym
roku
wojny,
dowiedziałem się
-
na kilka
lat
przed
rozpoczęciem
studiów - o
liczbach
zespolonych, kwaternionach, geormetriach nieeuklidesowych
i
innych
fascynujących pojędach,
a
przeżycia
intelektualne tego
rodzaju
pozo-
stają
przecież
w
pamięci
na
zawsze.
Co
ważniejsze
jednak, planowany
tytuł
książki
wskazywał
na sposób,
w
jaki
Auto r
chce
zrealizować
Swój zamiar.
Stało
s
oczywistym,
że
nie chodzi
Mu
by-
najmniej o
systematyczny
wykład
Aeromechaniki,
a
więc
Statyki i Dynamiki Ga-
zów; taki
wykład
nie
może być
bowiem
ujęty
w postaci
15
„jednostek
lekcyjnych"
nie
powiązanych
ze
sobą
w sposób
ścisły
i
jednoznaczny.
Zupełnie niezależnie
od tego,
czy
wykład
ma
dotyczyć
Aeromechaniki
Eksperiymenta.
nej,
Teoretycznej„
l
czy
też
Numerycznej.
Autorowi nie
chodziło
również
o
inny
wykład,
który
można
by
zatytułować Wstęp
do
konstrukcji
samolotu, bo
i
taki
musi
być
usystematyzo-
wany
zgodnie z
odpowiednimi
założeniami,
choć
- zapewne - mniej
sztywnymi
niż
wykład
Aeromechaniki.
Zamiar Autora
stał
się
dla mnie jednak
zupełnie
jasny dopiero
wtedy,
gdy
przeczytałem
maszynopis Jego
książki.
Zamiar
polegał
po prostu
(i
polega) na
rozwinięciu
zainteresowania
lotnictwem
u
tych
studentów, którzy ten
właśnie
kierunek
studiów
już
obrali.
Podkreślam słowo
rozwinięcie",
bo
przecież
istnie-
jące wcześniej,
a dostatecznie
silne
zainteresowanie
dziedz
iną
techniki
musiało
leżeć
u
podstaw
takiego wyboru.
_
Wybierając środki
realizacji
Swego
zamiaru,
Autor
nie
odszedł
bynajmniej
od
Aeromechaniki, wymienionej w tytule
książk
i,
a
także
- w
programie
studiów
nając
6
lotniczych na Politechnice Rzeszowskiej.
Spośród
15
wykładów poświęcił
bo-
wiem
11
kwestiom, które
należą niewątpliwie
do Aerodynamiki Lotniczej. Dwa
dalsze
wykłady
zawierają
biografie wybitnych osób, których geniuszowi
zawdzię­
cza
ludzkość
powstanie
lotnictwa,
albo
też
niektórych
nauk,
będących podstawą
tej dziedziny techniki. Do nauk
tych
należy zwłaszcza
Mechanika
Płynów.
Kolej-
ny
wykład
- to
fragment historii
szybownictwa w
Polsce,
dotyczący Szkoły
Szy-
bowcowej w
Bezmiechowej, napisany w sposób
bardzo
osobisty
- co
zresztą
uważam
za jego
zaletę.
Ostatni
rozdział
książki,
a
także
jej
zakończenie
- zawie-
na temat specyficznych
cech
Techniki Lotniczej.
Książka
bardzo mi
się
podoba.
Dobrze
się
czyta. Przypomina mi
dewizę
przedwojennego
wydawnictwa
o
nazwie
„Rój",
założonego
przez
Melchiora
Wańkowicza.
Dewiza
ta brzmi:
Nie
kłamać bawiąc,
nie
nudzić
ucząc.
Nie
uważam
przy tym,
że
podręcznik
akade-
micki
nie
powinien
„bawić".
Przeciwnie
-
tyle
że
na
uwzględnienie
w
podręczni­
ku elementu
„zabawy"
mogą
sobie
pozwolić wyłącznie
autorzy
obdarzeni talen-
tem i dobrym smakiem.
·
Autor
używa
- ale
w
miarę
-
stylu nieco
archaizowanego, czego
próbkę
sta-
nowi
już pełny tytuł książki. Obcojęzyczne zapożyczenia
- w rodzaju
„eksplika-
cja" zamiast
„wyjaśnienie"
-
mają
jednak
tę praktyczną zaletę, że utrzymują
uwa-
czytelnika na
tekście: przeciwdziałają znużeniu.
Ogólnie
biorąc,
cenię
sobie
w omawianej
książce
to
właśnie, że różni się
tak
bardzo
od
innych,
że
jest odbiciem
indywidualności
Autora
i Jego
niemałej,
a wszechstronnej erudycji;
że
Autor nie uchyla
się
od przedstawienia Swych po-
glądów
na
rozmaite
kwestie zasadnicze,
choć
wie,
że
mogą być
wprawdzie
punktem
wyjścia stymulującej
dyskusji, ale
mogą
równ
ież
wzbudzić
sprzeciw
lub
dezaprobatę.
.
Część
tych
poglądów
składa
się
na
opinię
Autora co do
cech
charakteru
i
intelektu,
jakimi powinien
odznaczać
się inżynier
lotniczy.
one rozsiane
w
tekśeie,
ale
uważny
czytelnik
złoży
je
niewątpliwie
w
jednoznaczną
całość.
Podobnie,
czytelnik znajdzie w
książce materiał
do
przemyślenia wciąż
ak-
tualnych
-
nie tylko w Polsce
-
kwestii,
dotyczących
np. subtelnego
wpływu,
jaki
wywierają
studia lotnicze na
inne
kierunki studiów politechnicznych;
wpływu,
jaki
wywiera istnienie
przemysłu
lotniczego na inne
gałęzie przemysłu;
dziedzin
lotnictwa, w których
możemy odnosić
sukcesy
św
i
atowe
- najogólniej rozumiane.
Osobiście
mam
ustalone
poglądy
na te
złożone
kwestie - podobnie chyba jak
omawianie
ich
leży
poza naturalnym
zakresem przedmo-
Autor,
myślę
jednak,
wy.
Jak
powiedziałem, książka
Autora bardzo mi
się
podoba. Nie znaczy to,
że
nie
można
jej
ulepszyć. Życzę
więc
Autorowi, aby czytelnicy
i
wydawnictwo
do-
starczyli Mu
możliwości
w tym
zakresie
-
poprzez kolejne wznowienia.
rają
rozważania
ze
Prof. Zw. Dr
Włodzimierz
J. Prosnak
Członek
rzeczywisty PAN
Zgłoś jeśli naruszono regulamin