Załącznik 10.2.pdf

(165 KB) Pobierz
Załącznik 10.2
.......................................................................
/NAZWA JEDNOSTKI/
ZATWIERDZAM
..............................................
/BEZPOŚREDNI PRZEŁOŻONY/
dnia........................
OPRACOWANIE METODYCZNE
ĆWICZENIA
PRZYGOTOWAWCZEGO
Temat..................................................................
O P R A C O W A
Ł
.........................................
/stopień, imię i nazwisko/
M I E J S C O W O
Ś Ć
/MIESIĄC, ROK/
SPIS TREŚCI:
1. Opracowanie metodyczne zajęcia grupowego1
2. Opracowanie metodyczne zajęcia grupowego 2
3. Opracowanie metodyczne zajęcia grupowego 3
4. Sytuacja wyjściowa na pierwszy dzień
ćwiczenia
5. Rozkaz bojowy
Załącznik:
1. Schemat sytuacji taktycznej do
ćwiczenia
OPRACOWANIE METODYCZNE
zajęcia grupowego ....
1. Temat: ...............................................................................
2. Cele szkoleniowe:
2.1. Uczyć.......................................................
2.2. Doskonalić ..............................................
2.3. Zgrywać ...................................................
2.4. Sprawdzić ................................................
3. Miejsce........................................
4. Uczestnicy...................................
5. Termin: .......................................
6. Zagadnienia szkoleniowe i podział czasu:
6.1. Część wstępna............................................................................. - .......min.
6.2. Część główna
6.2.1. Temat zagadnienia 1..................................................... - .......min.
6.2.2. Temat zagadnienia 1..................................................... - .......min.
6.3. Część końcowa............................................................................ - .......min.
7. Pomoce naukowe:
8. Wskazówki organizacyjno-metodyczne:
9. Przebieg zajęcia:
9.1. Część wstępna:
.......................................................................................................................
9.2. Część główna:
.......................................................................................................................
- Rozwiązania autorskie rozwiązywanych zadań w danym zagadnieniu.
9.3. Część końcowa:
.......................................................................................................................
PRZEBIEG ZAJĘCIA PRZYGOTOWAWCZEGO
CZĘŚĆ WSTĘPNA
Przyjęcie meldunku od starszego grupy.
Podanie przez prowadzącego tematu i celu zajęć
Sprawdzenie przygotowania oficerów do zajęć /ok.10-15 minut/ a w tym:
a/ sprawdzenie prac nakazanych do wykonania w czasie nauki własnej /decyzji,
meldunków, planów, znajomości założenia itp./ ze szczególnym zwróceniem uwagi na
zaakcentowanie rożnych rozwiązań;
b/ podanie wyników z wyeksponowaniem pozytywów i negatywów występujących w
zaprezentowanych pracach;
c/ sprawdzenie teoretycznej wiedzy związanej
z
tematem zajęć w jednej z następujących
form:
- ustnej w postaci 1-2 pytań;
- pisemnej - tzw. „kartkówek”
- testowej /krótkich testów/,
d/ podsumowanie przez prowadzącego ustnych odpowiedzi.
W czasie sprawdzania przygotowania oficerów do zajęć prowadzący między innymi po-
winien:
przejrzeć wszystkie prace lub tylko wybranej w grupie;
zwrócić uwagę na merytoryczną strony rozwiązań i kulturę pracy sztabowej /stosowa-
nie właściwych znaków i skrótów taktycznych, właściwą wielkość rejonów rozmieszczenia
wojsk, umiejętność rysowania kierunków działania itp.;
żądać
wyjaśnień
w
przypadku
stwierdzenia
niedociągnięć
występujących
w sprawdzanej pracy;
zwrócić szczególną uwagą na samodzielność odpowiedzi;
przestrzegać czasu przewidzianego na sprawdzenie przygotowania się oficerów do
zajęć.
CZĘŚĆ GŁÓWNA
W części głównej zajęcia zwykle najpierw rozpatruje się zagadnienia szkoleniowe
stanowiące część składową przerabianego tematu np., analizy zadania, oceny sytuacji,
meldunku decyzji dowódcy, itp., a pod koniec zajęć
żąda
zreferowania całości. W niektórych
wypadkach można najpierw wysłuchać całości „problemu”, a następnie zażądać uzasadnienia
poszczególnych części.
1. Przerobienie pierwszego zagadnienia szkoleniowego:
a/ podanie nazwy zagadnienia;
b/ ustalenie układu i treści rozpatrywanego zagadnienia /analizy zadania, oceny sytuacji,
meldunki itp./;
c/ wprowadzenie w sytuację operacyjną /podania czasu operacyjnego, czynności
wykonywanych w tym czasie przez dowódcę i sztab, roli w jakiej występują oficerowie
wyznaczeni do referowania itp./;
d/ określenie czasu na przedstawienie referowanego zagadnienia;
e/ wysłuchanie 1-2 oficerów referujących dane zagadnienie, a następnie oficerów
wypowiadających się na problemy referowane przez poprzedników. Celowym jest wyznaczyć
dla referującego zagadnienie ok. 10-15 minut, a dla oficera wypowiadającego się przeznaczyć
ok. 5 minut;
f/ ustosunkowanie się prowadzącego do wystąpień oficerów.
W czasie referowania oficerowie między innymi powinni:
wykorzystywać mapę (kalkę) zawieszoną w miejscu dobrze widocznym dla
wszystkich ;
referować z pamięci /dopuszcza się korzystanie
z
notatek w czasie referowania
danych liczbowych np. czasu, gęstości, stosunków sił itp./;
mówić na temat płynnie, zwięźle, z odpowiednią tonacją głosu itp.};
nawiązywać w czasie uzasadnienia przyjętych rozwiązań między innymi do
regulaminów, instrukcji, wniosków z
ćwiczeń
itp./;
przestrzegać bezwzględnie czasu przeznaczonego na referowanie.
Pozostali oficerowie powinni
śledzić
treść i formę referowanego zagadnienia w
gotowości do przedstawienia własnego rozwiązania lub uzupełnienia wypowiedzi innych
W czasie referowania prowadzący między innymi powinien;
- prowadzić dokładną analizę odpowiedzi w celu wykrycia pozytywnych i negatywnych
stron wystąpień;
- przerywać wystąpienia tylko w razie stwierdzenia odpowiedzi nie na temat,
przekroczenia czasu wystąpienia, używania niewłaściwej terminologii wojskowej lub
zniekształcania nazw przedmiotów terenowych;
Zgłoś jeśli naruszono regulamin