220 splotów szydełkowych.pdf

(19456 KB) Pobierz
splotów
szydełkowych
W D W K T O
Y A N T W
o
W p ro w a d z en ie
O szydełkowaniu
D awniej szydełkow ano niem al w yłącznie d elika t­
nym i w łóczka m i baw ełnianym i, z któ rych w y k o ­
nyw ano m .in. zasłony, o b ru sy czy se rw etki lub
ozdabiano je. K oronki szydełkow e były pięknym
w ykończeniem ko łnie rzykó w i delikatnych c h u s­
tek. Także żabot m ęskiej koszuli często b y ł szy­
dełkow any.
Coraz w iększa d o stę p n o ść w łóczek w różnych ga­
tunkach i kolorach pozw o liła nie ograniczać się do
w y m ie n io n yc h pow yżej p rze dm iotó w . P rzykła­
dy z tej książki zostały w ykonane z baw ełny m er-
ceryzow anej, ale m ogą prezentow ać się całkiem
odm iennie, g dy w yko rzysta na zostanie inna nić.
Ściegi naśladujące ko ro nki w yglądają najlepiej,
g dy są w ykonane z delikatnych, w ygładzonych
nici, ale niektóre w y ro b y ażurow e z w łóczek m e­
lanżow ych lub o ciekaw ej fakturze są rów nie in ­
teresujące.
Narzucanie (narz.)
A by zachow ać napięcie nici niezbędne do szybkiej
i dokładnej pracy, w a rto przepleść ją przez palce
lewej ręki w pokazany pow yżej sposób.
N arzuć nitkę na szydełko w kierunku o d w ro tn y m
do ru ch u w skazów ek zegara (m ożesz też m a n ew ­
row ać szydełkiem , trzym ając n ie ru ch o m o nić). To
czynność bardzo często w yko n yw a n a podczas
szydełkow ania i nazywa się ją narzuceniem lub
naw inięciem nitki.
Szydełka
Są z reguły stalow e, a lu m in io w e lub plastikow e,
w różnych rozm iarach, zależnie od średnicy. Po­
nieważ każdy sp lot w yko n uje się o so b n o i d o p ó ­
ty. dopóki na szydełku nie pozostanie jedno oczko,
nie potrzeba zapasu m iejsca na sploty. Z tego p o ­
w od u szydełka m ają standardow ą, w yg o d n ą d łu ­
gość.
Lew a ręka p od trzym u je robótkę, ko n tro lu ją c przez
cały czas przesuw anie nici. Ś ro d k o w y palec m a ­
nipuluje nicią, a w skazujący i kciuk p rz y trz y m u ­
ją robótkę.
Oczko łańcuszka (o.ł.) o
Trzymanie szydełka i nici
Nie ma sztyw nych reguł trzym a n ia szydełka i nici.
Poniższy rysunek pokazuje zaledw ie jeden z w ie ­
lu sposobów . Każdy m oże w ybrać, co m u najbar­
dziej odpow iada.
Z uwagi na ograniczoną obję to ść nie prezentuje­
m y w tej książce w szystkich d ia g ra m ó w p o g lą d o ­
w ych, zarów no dla o só b lew oręcznych, jak i pra­
w oręcznych. O soby lew oręczne m ogą o drysow a ć
diagram y i o b ró cić kalkę lub oglądać je w lu s te r­
ku. W opisach m uszą też zam ienić „le w a " na „p ra ­
w a " i na o dw rót.
Jak zacząć
N iem al każdy s p lo t zaczyna się od w yko n an ia ła ń ­
cuszka, k tó ry jest sekw encją oczek, rozpoczynają­
cą się oczkiem początkow ym .
Bez zaciskania poprzedniej pętelki narzuć nitkę,
a by u fo rm o w a ć now ą pętelkę.
Oczko początkowe
W yko n aj pętelkę i przeciągnij przez nią kolejną
pętelkę. Lekko zaciśnij i przesuń pętelkę do g ó ry
szydełka.
Pow tarzaj dodaw anie oczek tak d ługo, jak p otrze ­
ba. Pam iętaj, aby licząc oczka, nie uwzględniać
oczka początkow ego.
Uwaga.
Je śli nie zaznaczono inaczej, szydełkując
łańcuszek początkow y, zawsze zaczynaj od dw óch
oczek, jak na pow yższym rysu n ku .
Szydełko trzym a się w praw ej ręce podobnie, jak
trzym a się ołów ek.
4
Sploty po dstaw ow e
\
v . .\V .- '
-
'
'•
'
»
Sploty podstawowe
W szystkie o m ó w io n e w tej książce w z o ry w y k o ­
nane są z ko m b in a cji poniżej opisanych s p lo tó w
podstaw ow ych. Na poniższych rysunkach w idać
sploty p odstaw ow e zaczynające się od oczka p o ­
czątkowego, ale m etoda je st dokładnie taka sama
w każdej części ro b ó tki.
i
Oczko ścisłe (o.ś.)
2. P onow nie narzuć nitkę i ty m razem przeciągnij
przez obie pętelki na szydełku.
To najkrótszy ze w szystkich sp lotó w , któ ry w o d ­
różnieniu od innych nie je st w yko rzys ty w a n y sa­
m odzielnie do w yko n yw a n ia dzianin. Służy do łą ­
czenia, kształtow ania, a jeśli trzeba, także do prze­
noszenia nici w inną część ro b ó tki.
3. P onow nie narzuć nitkę i przeciągnij przez 3 pę­
telki na szydełku.
4 .1 półsł. narz. jest g otow y. W kłu j szydełko w ko­
lejny s p lo t i pow tarzaj czynności od * w p u n k ­
cie 2.
Wkłuj szydełko w ro bótkę (w d ru g ie oczko, licząc
od szydełka), narzuć nitkę na szydełko i przecią­
gnij ją z p o w ro te m przez ro bótkę i pętelkę na szy­
dełku.
3. Jeden półsł. jest g otow y. W k łu j szydełko w ko ­
lejny s p lo t i pow tarzaj czynności od * w p u n k­
cie 1.
Słupek (sł.)
}
Półsłupek z narzuconą
nitką (półsł. narz.)
j
1. N arzuć nitkę i w k łu j szydełko w robótkę
(w czw arte oczko łańcuszka początkow ego, licząc
od szydełka).
Aby połączyć łańcuszek w kółko oczkiem ścisłym ,
wkłuj szydełko w pierw sze oczko łańcuszka p o ­
czątkowego, naw iń nitkę na szydełko, a następnie
przeciągnij ją przez ro bótkę i pętelkę na szydełku.
1. N arzuć nitkę i w k łu j szydełko w ro b ó tkę (w trze ­
cie oczko łańcuszka początkow ego, licząc od szy­
dełka).
Półsłupek (półsł.)
+
2. * N arzuć nitkę i przeciągnij przez w szystkie trzy
pętelki na szydełku.
1. W kłuj szydełko w ro bótkę (w d ru g ie oczko ła ń ­
cuszka początkow ego, licząc od szydełka), * na­
rzuć nitkę i przeciągnij ją ty lk o przez robótkę.
2. 'N a rz u ć nitkę i przeciągnij ty lk o przez robótkę.
3. N arzuć nitkę i przeciągnij przez dw ie początko­
w e pętelki.
5
Sploty zwarte
Dłuższe sploty
podstawowe
P otrójny, poczw órny, a naw et bardziej s k o m p lik o ­
w ane słu p ki m ożna w ykonać, naw ijając najpierw
nitkę o d p o w ie d n io 3, 4 i w ięcej razy, a następnie
kończąc słu p kie m p o d w ó jn y m , pow tarzając czyn­
n ości z pun ktu 4. tak d łu g o , aż na szydełku pozo­
staną dw ie pętelki, po czym należy w yko n ać czyn­
ności opisane w punkcie 5.
3. Narzuć nitkę p on o w n ie i przeciągnij przez dw ie
4. N arzuć nitkę i przeciągnij przez dw ie końco
w e pętelki.
początkow e pętelki.
Sploty zwarte
O to najw ażniejsze w ska zó w ki dotyczące w y k o n y ­
w ania s p lo tó w zw artych.
Rozpoczynanie łańcuszka
A by w yrabiać w z o ry w rzędach, trzeba w ykonać
łańcuszek początkow y. Jego d łu g o ść to sum a licz­
by s p lo tó w w ym a ga n ych do przerobienia p ie rw ­
szego rzędu i liczby oczek niezbędnych do osiąg­
nięcia w ym aganej w yso ko ści tego rzędu. Opisy
w z o ró w w tej książce zawierają in form a cję o d łu ­
g ości łańcuszka początkow ego, w ym aganej do
przerabiania rzędów o pow tarzających się w zo ­
rach. Zobacz „Łańcuszek początkow y i p o w tó rze ­
nia se kw e n cji” na str. 11.
4. N arzuć nitkę p on o w n ie i przeciągnij przez kolej­
ne dw ie pętelki.
5 .1 sł. gotow y. N arzuć nitkę, w kłu j szydełko w ko ­
lejny s p lo t i pow tarzaj czynności od * w p u n k­
cie 2.
Słupek podwójny
(sł. podw. )
Wskazówka
Dużą robótkę warto zacząć od jednego
oczka więcej niż wynika z obliczeń, bo
łatwo ten nadmiar zlikwidować, jeżeli
okaże się niepotrzebny.
5. N arzuć nitkę p o n o w n ie i przeciągnij przez dw ie
końcow e pętelki.
Przerabianie rzędów
W zó r płaski m ożna w ykonać, „o d w ra ca ją c” ro ­
bótkę po przerobieniu każdego rzędu. O soby pra­
w oręczne pracują od praw ej do lew ej, lew oręcz­
ne o d w ro tn ie . Na początku każdego rzędu trze ­
ba dodać co najm niej je d n o oczko łańcuszka, aby
szydełko znalazło się na w yso ko ści pierw szego
ściegu w rzędzie. O liczbie tzw. oczek na o d w ró ­
cenie rzędu, które trzeba dodać, decyduje w y s o ­
kość ściegu:
półsłupek
- 1 oczko
półsłupek z narzuconą nitką
- 2 oczka
słupek
- 3 oczka
podwójny słupek
- 4 oczka
1. Narzuć nitkę 2 razy i w kłu j szydełko w ro b ó t­
kę (w piąte oczko łańcuszka początkow ego, licząc
od szydełka).
6. 1 sł. podw . gotow y. N arzuć nitkę dw a razy,
w k łu j w ko lejn y s p lo t i pow tarzaj czynności od *
w punkcie 2.
Podczas przerabiania p ó łs łu p k ó w i dłuższych
s p lo tó w oczka na odw róce nie rzędu zajm ują m ie j­
sce pierw szego ściegu w e w zorach, w któ rych u j­
m uje się oczko na początku rzędu zaczynającego
się p ó łsłu p kie m . W ynika to najczęściej z koniecz­
ności dopasow ania w yso ko ści, niezależnie od g u ­
bienia oczek do pierw szego ściegu.
2. * Narzuć nitkę i przeciągnij ty lk o przez robótkę.
6
Wariacje na t e m a t splotów
Zwarte sploty słupkowe
Zakończenie nici
A by zakończyć nitkę, o d e tn ij ją w o dle g łości 5 cm
od ro b ó tki (dalej, jeśli planujesz zszyw anie kaw ał­
k ó w ), przeciągnij koniec przez pętelkę na szydełku
i delikatnie zaciągnij pętelkę.
Wariacje na temat
splotów
W iększość w z o ró w do szydełkow ania, ch oć m ogą
się w ydaw ać bardzo sko m p liko w a n e , oparta jest
na kom binacjach p ro stych s p lo tó w p o d sta w o ­
w ych . Różne efekty m ożna osiągnąć dzięki nie­
w ielkiej zm ianie sp o so b u przerabiania s p lo tó w
albo m iejsca czy m e to dy w kłuw a nia szydełka
w robótkę. Poniżej zaprezentow ane są najczęściej
spotykane te ch n iki.
Uwaga.
Takie te rm in y, jak „pęczek” , „p ik o tk a ” ,
„m u s ze lk a ” , „w ia tra c ze k ", „k w ia te k " czy „lis te k ” ,
nie oznaczają ściśle u stalonych te ch n ik łączenia
sp lotó w . Ponadto poszczególne s p lo ty m o g ą być
w yko n yw a n e różnie, zależnie od w zoru. Z tego p o ­
w od u w dalszej części tej książki m etoda w yko n a ­
nia poszczególnych s p lo tó w złożonych podaw ana
jest zawsze przed o pise m danego w zoru.
Dołączanie nowej nici
i zmiana koloru
Wykonaj łańcuszek początkow y w ym aganej d łu ­
gości plus dwa oczka. W ró b jeden słupek w czw a r­
te oczko od szydełka. Trzy oczka na początku rzę­
du tworzą pierw szy słupek. W rabiaj teraz kolejne
słupki w każde oczko aż do końca rzędu.
Grupy (muszelki)
Chcąc dołączyć nić lub zm ie n ić kolor, pracuj po­
przednią nicią, aż pozostaną 2 pętelki przerabiane­
go s p lo tu lub ko loru. N ow ą nicią doko ń cz sp lot.
Składają się one z kilku pełnych s p lo tó w w ro b io ­
nych w to sam o m iejsce. M ogą stan o w ić część
w zo ru , ale m ogą też być sp oso be m na w yd łu że ­
nie rzędu.
Grupa pięciu
słupków
Na końcu rzędu o b ró ć ro bótkę tak, aby pracow ać
od góry na poprzednim rzędzie. Kierunek o b ro tu
nie ma znaczenia, ale w a rto zachow ać ko nse kw e n ­
cję. Zrób teraz 3 oczka na odw róce nie rzędu - ten
łańcuszek będzie liczony jako p ierw szy słupek.
Kolejne s p lo ty w y ko n u j zm ie n io n ym ko lo re m lub
nicią dokładnie tak sam o, jak poprzednio.
Jeżeli przerabiasz całe rzędy w różnych kolorach,
zm ieniaj nici w o s ta tn im sp locie poprzedzające­
go rzędu, aby now a barw a była g o to w a , g d y za­
czniesz kolejny.
Nie odcinaj nici, które będą potrzebne później na
tej sam ej kraw ędzi, lecz w yko rzysta j je tak, jak
tego w ym a ga ro b ó tka , i p ozo staw tym czaso w o
zw isające po bokach w yro b u .
Jeżeli pod koniec rzędu w z ó r w ym a g a p o w ro tu do
początku i przerabiania kolejnego w ty m sa m ym
kie ru nku , ale in n y m ko lo re m , należy zakończyć
p ierw szy rząd d otych cza so w ym ko lo re m i zakoń­
czyć nić następująco: w ydłu żyć osta tn ią pętelkę na
szydełku, przeciągnąć przez nią cały m otek i d e li­
katnie zaciągnąć pętelkę. Taka nitka będzie w ra­
zie potrzeby g o to w a do użycia później lub m oż­
na ją obciąć.
W ró b 5 s łu p k ó w w ten sam sp lot.
Najczęściej spotykane grupy
(muszelki)
Na diagram ach p u n kt p od staw y danej g ru p y bę­
dzie um ieszczony pow yżej m iejsca, w które ma
być w k łu te szydełko.
G rupa 2 , 3 i 4 p ó łs łu p k ó w z narzu c o n ą nitką
V
V
T
W ró b w to sam o m iejsce 2 /3 /4 p ó łsłu p ki z narzu­
coną nitką.
Grupa 2 , 3 , 4 i 5 s łu p k ó w
Pomiń pierw szy słupek w p o p rze d n im rzędzie,
a następnie w ró b po je dn ym słu pku w każdy ko ­
lejny (łącznie z o s ta tn im ) słu pe k poprzedniego
rzędu. W reszcie w ró b słupek w ostatnie z trzech
oczek na początku poprzedniego rzędu.
Uwaga. Jeżeli nie zostanie zaznaczone inaczej,
wkłuwając szydełko od g ó ry sp lotó w , zawsze
wsuwaj je pod dw ie nitki, jak na rysu n ku .
¥
?
W ró b 2 /3 /4 /5 s łu p k ó w w to sam o m iejsce.
G rupa 2 , 3 , 4 i 5 s łu p k ó w po dw ójnych
W ró b 2 /3 /4 /5 s łu p k ó w p o d w ó jn ych w to sam o
m iejsce.
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin