Zintegrowany System Zarządzania w KW SA.pdf

(124 KB) Pobierz
-1-
Zintegrowany Systemu Zarządzania
w Kompanii Węglowej SA
w pytaniach i odpowiedziach
Katowice, wrzesień 2014 r.
SPIS TREŚCI
OBJAŚNIENIA WYBRANYCH POJĘĆ. ................................................................................................ 2
CO TO JEST ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA? ................................................................... 4
W JAKIM CELU WDROśONO ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA? ........................................... 5
CO DAJE ORGANIZACJI UZYSKANIE CERTYFIKATÓW JAKOŚCI, BEZPIECZEŃSTWA I
ŚRODOWISKOWEGO?.................................................................................................................... 5
JAKIE KORZYŚCI PRZYNOSI KOMPANII WĘGLOWEJ S.A. WDROśONY ZSZ? ...................................... 6
JAKIE KORZYŚCI Z WDROśENIA ZSZ MAJĄ PRACOWNICY KOMPANII WĘGLOWEJ S.A.?.................... 6
JAKIE SĄ OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW ORGANIZACJI, KTÓRA POSIADA WDROśONY ZSZ? .............. 6
KOGO DOTYCZY ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA? ............................................................. 6
KTO ODPOWIADA W ODDZIALE KW S.A. ZA JAKOŚĆ JEGO WYROBÓW? .......................................... 7
KTO ODPOWIADA W ODDZIALE KW S.A. ZA DZIAŁALNOŚĆ ŚRODOWISKOWĄ? ................................ 7
KTO ODPOWIADA W ODDZIALE KW S.A. ZA POPRAWĘ WARUNKÓW BHP? ...................................... 7
W JAKI SPOSÓB FUNKCJONUJE DOKUMENTACJA ZSZ W KW S.A.? .................................................. 7
CO ZNAJDUJE SIĘ W DOKUMENTACJI ZSZ? .................................................................................... 7
JAKIE PROCESY, PROCEDURY I INSTRUKCJE WŁĄCZONE ZOSTAŁY DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU
ZARZĄDZANIA? ............................................................................................................................. 8
KTO NADZORUJE PRZEBIEG PROCESÓW W KWSA S.A.? .................................................................. 9
W JAKI SPOSÓB MOśNA ZAPOZNAĆ SIĘ Z DOKUMENTACJĄ ŚRODOWISKOWĄ? .............................. 9
W JAKI SPOSÓB MOGĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z DOKUMENTACJĄ BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY? ...10
ZA CO ODPOWIADAJĄ POSZCZEGÓLNI UCZESTNICY ZSZ W KW S.A.? ...........................................11
CZY ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA TO SPOSÓB KONTROLI?...........................................11
CZY ZSZ JEST SYSTEMEM ZBIUROKRATYZOWANYM? .....................................................................11
-2-
PoniŜsza broszura informacyjna została opracowana z myślą o wszystkich pracownikach
Kompanii Węglowej S.A. w celu umoŜliwienia szybkiego dostępu do informacji, które pozwolą uzyskać
odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące Zintegrowanego Systemu Zarządzania.
Całość przygotowano w formie zadawanych pytań i udzielanych na nie odpowiedzi, które to mogą
okazać się dla wielu oczywiste i proste.
JednakŜe celem postawienia tych pytań było sprowokowanie do zastanowienia się nad sposobem
wykonywania codziennych obowiązków w ramach Zintegrowanego Systemu Zarządzania.
Bywa tak, Ŝe jesteśmy tak bardzo przyzwyczajeni do pewnych działań oraz schematów postępowania,
Ŝe korzystając z nich nie zdajemy sobie sprawy, Ŝe one tak naprawdę istnieją. Dopiero głośno zadane
pytanie zmusza nas do refleksji i zastanowienia się:
„przecieŜ ja wiem jak wykonywać swoją pracę, ja to umiem, ja to robię, ale czy na pewno robię
to właściwie?”
Objaśnienia wybranych pojęć.
Co to jest ORGANIZACJA?
Organizacja to publiczna lub prywatna firma, spółka, korporacja, przedsiębiorstwo, organ władzy lub
instytucja, albo jakakolwiek ich część lub kombinacja, samodzielna lub nie, o własnych zadaniach
i administracji.
Kto to jest KLIENT?
Klient to odbiorca, nabywca, konsument – osoba lub organizacja, która otrzymuje wyrób. Wyrobem
oferowanym klientowi moŜe być produkt lub usługa.
W przypadku Kompanii Węglowej S.A. klientami są:
- Odbiorcy indywidualni węgla (drobnica),
- Energetyka zawodowa,
- Odbiorcy instytucjonalni,
- Kopalnie, na terenie których Zakłady wykonują specjalistyczne roboty górnicze.
Co to jest Aspekt Środowiskowy?
Aspekty środowiskowe są to wynikające z działalności firmy działania bądź zdarzenia, które wpływają
bądź mogą wpływać na środowisko. Aspekt jest przyczyną naszych dalszych czynności, a wpływ
stanowi jego skutek.
W ramach ZSZ zostały określone aspekty środowiskowe, tj. elementy działalności firmy, które mogą
oddziaływać na środowisko, np. wytwarzanie odpadów, zuŜycie energii elektrycznej, zuŜycie wody,
zuŜycie paliw na potrzeby transportu. Zidentyfikowane aspekty zostały poddane ocenie, w wyniku
której wyznaczono aspekty znaczące.
Dla tych aspektów opracowano programy środowiskowe, czyli plany działań, które mają na celu
zmniejszenie negatywnego oddziaływania tych aspektów na środowisko.
Co to jest proces?
Proces to zestaw wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziaływujących działań, które przetwarzają
nakłady na wyniki, czyli przekształcają wejścia w wyjścia. Innymi słowy proces to powiązane ze sobą
czynności zmierzające do osiągnięcia celu poprzez wykonanie określonych zadań z wykorzystaniem
określonych zasobów.
Czym jest procedura?
Procedura to jednoznacznie i szczegółowo ustalony sposób przeprowadzenia działania lub procesu.
Procedura daje odpowiedź na pytania:
- KTO – jest odpowiedzialny za realizację określonego procesu/działania;
- CO – ma być zrealizowane, jaka czynność wykonana;
- KIEDY – ma być zrealizowane dane działanie;
- NA JAKIEJ PODSTAWIE - ma być zrealizowane dane działanie – jaka decyzja lub jaki dokument to
powodują.
-3-
Kto jest dostawcą w rozumieniu normy ISO?
Dostawca (wykonawca) - organizacja lub osoba, która dostarcza wyrób/usługę (dostawcy materiałów,
Zakłady Energetyczne, firmy szkoleniowe, itp.)
Czym jest wyrób?
Wyrób to wynik działań lub procesów. Wyrób moŜe obejmować usługę, przedmiot materialny, materiał
wytwarzany w procesach ciągłych, wytwór intelektualny albo stanowić ich kombinację. Wyrób moŜe
być materialny (produkt - np. węgiel, przebudowywane wyrobisko), niematerialny (usługa - np. wiedza
lub koncepcje) albo stanowić ich kombinację.
Co to jest audit?
Audit jest to niezaleŜny proces prowadzony w celu potwierdzenia – sprawdzenia (na podstawie
uzyskanych dowodów) zgodności działania firmy z określonymi wytycznymi, np. normą ISO, prawem
czy procedurami i instrukcjami wewnętrznymi.
Co to jest niezgodność?
Niezgodność to brak spełnienia wymagania (normy, ustawy, aktu wewnętrznego itp.)
Co to jest ryzyko zawodowe?
Ryzyko zawodowe to prawdopodobieństwo wystąpienia niepoŜądanych zdarzeń związanych
z wykonywaną pracą powodujących straty, w szczególności wystąpienia u pracowników
niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku zagroŜeń zawodowych występujących w środowisku
pracy lub sposobu wykonywania pracy.
Co ma na celu ocena ryzyka zawodowego?
Ocena ryzyka zawodowego ma na celu sprawdzenie czy występujące na stanowisku pracy zagroŜenia
zostały rozpoznane, a dobrana profilaktyka jest właściwa, i czy po jej zastosowaniu ryzyko jest
dopuszczalne.
Kto ocenia ryzyko zawodowe?
Ryzyko zawodowe ocenia Zespół ds. oceny ryzyka zawodowego w składzie:
Pracownik Zespołu BHP/Zespołu Zarządzania Bezpieczeństwem Pracy, Kierownik komórki
organizacyjnej, której dotyczy ocena ryzyka, ZSIP/OSIP, Osoba zatrudniona w komórce
organizacyjnej, której dotyczy ocena ryzyka.
Co zawiera karta oceny ryzyka zawodowego?
Karta oceny ryzyka zawodowego zawiera wszystkie zagroŜenia i ich skutki, prawdopodobieństwo
wystąpienia zagroŜenia, ocenione ryzyko zawodowe, a takŜe środki profilaktyczne obniŜające to
ryzyko oraz wielkość i dopuszczalność ryzyka po zastosowaniu tej profilaktyki.
Jak podzielono zagroŜenia występujące na stanowiskach pracy?
-
czynniki mierzalne szkodliwe (np. hałas, zapylenie, wibracje),
-
czynniki uciąŜliwe (np. wymuszona pozycja ciała, wysoka lub niska temperatura),
-
zagroŜenia wypadkowe (np. potknięcie, uderzenie bryłami skał, poraŜenie prądem,
upadek z wysokości, pochwycenie ruchomymi częściami maszyn),
-
zagroŜenia naturalne (np. zagroŜenie metanowe, wybuch pyłu węglowego, tąpania, zagroŜenie
wodne).
Według jakiej metody w KW S.A. prowadzona jest ocena ryzyka zawodowego?
Ocena ryzyka zawodowego KW S.A. prowadzona jest w skali 3-stopniowej, według metody opisanej
w Polskiej Normie PN-N-18002. Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego.
Jak jest określana wielkość i dopuszczalność ryzyka zawodowego oraz jakie są wynikające z jego
oceny zalecenia?
-
małe dopuszczalne - naleŜy zapewnić, Ŝe ryzyko pozostaje na tym samym poziomie,
-
średnie dopuszczalne – zaleca się podjęcie działań zmniejszających ryzyko zawodowe,
-
duŜe niedopuszczalne – praca nie moŜe być rozpoczęta do czasu obniŜenia ryzyka do poziomu
dopuszczalnego.
-4-
Kto powinien być zapoznany z kartą oceny ryzyka zawodowego?
Z kartą oceny ryzyka zawodowego zapoznawani są wszyscy pracownicy zatrudnieni na ocenionym
stanowisku pracy.
Co to jest Dokument Bezpieczeństwa?
Dokument bezpieczeństwa to podstawowy dokument systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną
pracy, stanowiący zbiór wewnętrznych regulacji umoŜliwiających ocenę ryzyka zawodowego oraz
stosowania środków profilaktycznych zmniejszających to ryzyko.
Co to jest zintegrowany system zarządzania?
System Zarządzania to wszystko to, co robimy w firmie lub co powinniśmy robić, aby efekt naszej
pracy prowadzonej w warunkach bezpiecznych, i z poszanowaniem środowiska naturalnego był
satysfakcjonujący dla naszych klientów zarówno zewnętrznych jak i wewnętrznych. Abyśmy nie
marnotrawili czasu, zdrowia, pieniędzy, materiałów, urządzeń robiąc coś, czego nikt od nas nie będzie
chciał kupić, lecz aby kupując raz, Klient chciał wrócić po więcej.
System Zarządzania to odpowiednia struktura organizacyjna, podział odpowiedzialności pomiędzy
pracowników oraz zasoby (materialne, finansowe, ludzkie) firmy, które są niezbędne do zapewnienia
powtarzalnej jakości oraz poszanowania zdrowia pracowników przez dąŜenie do rozpoznania
i ograniczania ryzyka zawodowego oraz poszanowania zasobów środowiska i dąŜenie do zapobiegania
zanieczyszczeniom.
Celem sprostania wymogom rynku oraz poszczególnych klientów w
2004 roku
został wdroŜony
i certyfikowany w Kompanii Węglowej S.A. System Zarządzania Jakością, oparty na wymaganiach
normy „ISO 9001 Systemy zarządzania jakością. Wymagania.”
Po trzech latach w
2007 roku
połączono certyfikowany system z nowym Systemem Zarządzania
Środowiskowego opartym na normie „ISO 14001 Systemy zarządzania środowiskowego. Specyfikacja
i wytyczne stosowania.” tworząc tym samym Zintegrowany System Zarządzania.
W
2009 roku
Zarząd Kompanii Węglowej SA podjął decyzję o integracji funkcjonującego dotąd
autonomicznie w Kopalniach KW S.A. Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem opartego o wymagania
normy „PN-N-18001 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wymagania”
z Zintegrowanym Systemem Zarządzania.
System Zarządzania Jakością:
-
stawia na zadowolenie klienta poprzez spełnienie jego oczekiwań, zarówno tych z góry ustalonych,
jak tych których nie określił. Wymaga równieŜ pomiaru zadowolenia klienta;
-
wymaga udowodnienia, Ŝe Przedsiębiorstwo ciągle doskonali swoje działania we wszystkich
dziedzinach swego funkcjonowania, szczególnie w zakresie zarządzania;
-
wymaga udowodnienia, Ŝe przedsiębiorstwo dysponuje odpowiednimi zasobami do spełnienia
oczekiwań klienta: wykwalifikowanego personelu, narzędzi i urządzeń niezbędnych do naleŜytego
wykonywania prac;
-
wymaga stosowania i udokumentowania metod kontroli i weryfikacji.
NajwaŜniejszą cechą systemu jest osobista odpowiedzialność kaŜdego pracownika za wykonywaną
pracę, kaŜdy jest odpowiedzialny za zadowolenie klienta.
Do głównych zadań wynikających z wdroŜenia
Systemu Zarządzania Środowiskowego
naleŜy:
-
wspomaganie działań związanych z ochroną środowiska i zapobieganiem zanieczyszczeniom
w sposób wywaŜony, z uwzględnieniem potrzeb społeczno – ekonomicznych;
-
identyfikacja elementów działalności firmy, które mogą oddziaływać na środowisko, oraz
zapobieganie niekorzystnemu oddziaływaniu na środowisko tych elementów;
-
doskonalenie działalności w zakresie minimalizacji oddziaływania firmy na środowisko;
-
pełna identyfikacja wymagań prawnych w obszarze ochrony środowiska oraz sprawowanie nadzoru
nad ich spełnieniem.
-5-
Istotnym obowiązkiem wynikającym z Systemu Zarządzania Środowiskowego jest zapewnienie
świadomości, Ŝe:
kaŜdy pracownik powoduje powstawanie aspektów środowiskowych i jest odpowiedzialny
za wykonywanie pracy z jednoczesnym poszanowaniem środowiska
np. poprzez prawidłową gospodarkę odpadami, ograniczanie nadmiernego zuŜycia energii elektrycznej
czy strat wody.
Główne zadania a jednocześnie korzyści wynikające z wdroŜenia
Systemu Zarządzania
Bezpieczeństwem i Higieną Pracy
to:
-
rozpoznawanie zagroŜeń i wprowadzanie działań zapobiegawczych
przed
wypadkiem, a nie
po
wypadku,
-
redukcja strat wywołanych przez wypadki i choroby zawodowe,
-
przyspieszenie poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
motywowanie wszystkich pracowników do bezpiecznej pracy,
-
wdroŜenie zasad określonych w Polskiej Normie PN-N-18001, zapewniających uporządkowane
i konsekwentne działania w zakresie ciągłej poprawy bhp.
W jakim celu wdroŜono zintegrowany system zarządzania?
Zintegrowany System Zarządzania pozwala między innymi bez przeszkód informować o przyjętej
strategii, kierunkach rozwoju firmy oraz utrzymać bieŜący kontakt z zainteresowanymi stronami.
Skutecznie wdroŜony System poprawia komunikację wewnętrzną i zewnętrzną i dzięki temu ogranicza
ilość nieprawidłowości spowodowanych błędnymi informacjami.
Główne cele wdroŜenia ZSZ:
-
dąŜenie do poprawienia jakości, efektywności funkcjonowania
firmy,
usprawnienia
i zracjonalizowania przebiegu procesów wewnętrznych;
-
chęć udowodnienia otoczeniu, Ŝe jesteśmy firmą nowoczesną, oferującą takie wyroby jakich klient
oczekuje;
-
chęć zbudowania wizerunku firmy dbającej o środowisko, postępującej zgodnie z obowiązującymi
przepisami i działającej na rzecz minimalizacji negatywnych oddziaływań na środowisko;
-
zbudowanie świadomości wśród pracowników i osób pracujących w imieniu KW S.A., Ŝe prawidłowa
gospodarka odpadami oraz poszanowanie zasobów środowiskowych to nie tylko obowiązek prawny,
ale równieŜ świadoma decyzja i zaangaŜowanie kaŜdego nas;
-
dąŜenie do stałej poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
-
zapewnienie środków na rzecz inwestycji słuŜących doskonaleniu jakości, ochronie środowiska
i podnoszeniu bezpieczeństwa i higieny pracy;
WdroŜenie ZSZ jest korzystne m. in. z powodu chęci zmniejszenia przypadków składania reklamacji.
W przeciwieństwie do jednorazowych działań, zastosowanie systemowego podejścia do zaistniałego
problemu pozwala na takie jego rozwiązanie, aby nie pojawił się on więcej w przyszłości.
WdroŜenie ZSZ, uzyskanie i utrzymanie certyfikatu jest potwierdzeniem dla otoczenia, Ŝe w firmie
dzieje się dobrze. Certyfikat, który jest niczym innym jak pozytywną opinią niezaleŜnej jednostki
certyfikującej o naszej firmie, ugruntowuje naszą pozycję na rynku i potwierdza wiarygodność na
arenie nie tylko Polski, ale równieŜ w skali europejskiej.
DąŜeniem podczas budowy ZSZ w obszarze Zarządzania Środowiskowego było m.in. wykształcenie
mechanizmów, które umoŜliwią wyegzekwowanie postępowania podmiotów zewnętrznych zgodnie
z ustalonymi w KW S.A. zasadami. Efektem wdroŜenia są równieŜ rozwiązania umoŜliwiające
sukcesywne budowanie świadomości środowiskowej pracowników KW S.A., gwarantujące aktywne
zaangaŜowanie w coraz skuteczniejsze zmniejszanie negatywnego oddziaływania na środowisko.
Co daje organizacji uzyskanie certyfikatów Jakości, Bezpieczeństwa i Środowiskowego?
Organizacje mające dobre wyniki i osiągnięcia dąŜą do tego, aby ocenił je ktoś niezaleŜny
i potwierdził, Ŝe są firmami nowoczesnymi, oferującymi wyroby i usługi na najwyŜszym poziomie,
spełniające oczekiwania klientów. Firmy te liczą teŜ na to, Ŝe moŜe to przynieść im większe obroty
i zwiększyć ich udział w rynku. Certyfikat, potwierdzający zgodność wdroŜonego Systemu
z wymaganiami norm, stanowi wizytówkę budującą wiarygodność Kompanii Węglowej S.A. zarówno
Zgłoś jeśli naruszono regulamin