2_klasa_zintegrowane-czesc-4_do_zawieszenia.pdf

(15217 KB) Pobierz
PODRĘCZNIK do szkoły podstawowej
k lasa
część
4
2
Z tego podręcznika korzysta teraz:
Nasza szkoła
Podręcznik do szkoły podstawowej
Maria Lorek, Monika Zatorska
1
2
3
Kochane Drugoklasistki,
Kochani Drugoklasiści,
ten podręcznik powstał
dzięki pracy wielu osób.
Dbajcie o niego i nie rysujcie w nim.
W przyszłym roku szkolnym
będzie przewodnikiem dla Waszych
młodszych koleżanek i kolegów.
klasa 2
część 4
Warszawa 2016
ISBN 978-83-64735-38-7 (całość)
ISBN 978-83-64735-42-4 (część 4)
Spis treści
4–5
6–7
8–9
10–11
12–13
14–15
16–17
18–19
MAJOWE SPOTKANIA
„Gazeta Przyjazna” – 1, 2, 3 maja
Mój maj
Nad rzeką
Rzeka
Ryby
Bajka o flądrze
Doświadczenia z wodą
Zaułek słówek
wyrazy z
ch
niewymiennym
NASZE UCZUCIA
Uczucia
Co czujemy?
Strach ma wielkie oczy
Zaułek słówek – utrata dźwięczności
Starszy brat
„Gazeta Przyjazna” – 26 maja
Gniazdo
Ptaki
Zaułek słówek –
nad, pod, w, za...
MY, DZIECI
Nasze zabawy
Mamy prawo
KSIĄŻKI
JAK CZARODZIEJSKIE DYWANY
Spotkania z książką
Dzień Czytelniczki i Czytelnika
Jak zrobić papier?
Zaułek słówek – powtórzenie
32
26
maja
Dzień
Matki
Czasopismo klasy 2
Jak zrobić...
prezent dla mamy
Przygotujcie:
klej wikol, nożyczki,
przezroczystą folię, zawieszkę lub
tasiemkę oraz drobne elementy
(na przykład: koraliki, cekiny,
wstążki, koronki, śrubki, nakrętki,
spinacze).
Numer 14
NASZE PRZYGOTOWANIA DO DNIA MATKI
1.
Narysujcie na folii dowolny kształt
breloczka.
2.
Wypełnijcie klejem rysunek
na folii.
3.
W miejsce wypełnione klejem
powkładajcie różne drobne
elementy. Ułóżcie zawieszkę
lub tasiemkę tak, żeby jej część
wystawała poza klej.
4.
Pozostawcie prace do wyschnięcia
na mniej więcej 12 godzin.
5.
Odklejcie od folii
zastygnięty klej.
Pan Stefan namalował
dużą rybę i małe rybki.
Potem żabę i żabki
wskakujące do stawu.
Obraz zawiesi
w galerii obrazów.
kěrËeìdékéiã
kěrËeìdàaã
SŁOWO
Klasa I
Wystawa ilustracji do książki
ÓW
Joanny Papuzińskiej
ANKIETA REPORTER
„Nasza mama czarodziejka”.
Zapytaliśmy 50 uczennic
Najpiękniejsze piosenki o mamie.
i uczniów naszej szkoły,
Zawody naszych mam.
jak najczęściej zwracają się
i
do swoich mam. Odpowiedz
Hobby naszych mam.
udzieliło nam 40 dzieci.
Wystawa reprodukcji obrazów
„Matka w malarstwie”.
ankiety:
Oto wyniki naszej
niu
Mama w literaturze.
17
– mamusiu
8
– mamu
13
– mamo
2
– mamciu
ÇfŇaěrÔbÁkéiã
ÇfŇaěrÔbăaã
oőłàóőwÁkéiã
oőłàóőwĚeækã
đrÔyŠbÁkéiã
đrÔyŠbăaã
đżäaébÁkéiã
đżäaébăaã
zów
za
oőbňrâaězã
oőbňrâaězéyĂ
wska
ka
MAMA
W RÓŻNYCH JĘZYKACH
Postanowiliśmy sprawdzić,
jak zapisuje się wyraz „mama”
w różnych językach.
Na przykład na Słowacji
zapisuje się go tak samo jak u nas.
W Czechach mama to „maminka”,
w Chorwacji – „majka”,
a we Włoszech – „mamma”.
Życzenia
Niech na Waszych twarzach
gości uśmiech
i niech się spełniają
Wasze marzenia –
tego wszystkim Mamom
życzy redakcja „Gazety
Przyjaznej”.
1.
Zaobserwujcie, w jakiej kolejności ułożone są litery zapisane na kamykach.
Następnie zamieńcie ich kolejność tak, żeby powstały wyrazy, które
oznaczają:
– coś, co zabieramy ze sobą w podróż,
– podłużny dół wykopany w ziemi,
– kulisty owoc, zielony na zewnątrz, różowy w środku,
– zwierzę lub sprzęt do podlewania,
– mamę owieczki.
2.
Ułóżcie z sylab wyrazy. Napiszcie z nimi zdania.
darz
gad
ka
len
ka
Klasa II
Klasa III
Klasa IV
Klasa V
Klasa VI
3.
Napiszcie przysłowie. Przedstawcie je za pomocą gestów lub rysunków.
ŻşeæbÁyĂ käóŢzékäaã đnéişeå ťsökäaékäaéłàaã,† tàoőbÁyĂ đnàóŢżékéiã đnéişeå đzéłàaěmàaéłàaã.
ZWRÓĆCIE UWAGĘ
Niektóre głoski w wyrazach słyszymy inaczej, niż zapisujemy.
GAZETA PRZYJAZNA – 26 MAJA
33
28
ZAUŁEK SŁÓWEK – UTRATA DŹWIĘCZNOŚCI
29
„Gazeta Przyjazna” – inspiracja do tworzenia
klasowej gazety.
Zaułek słówek – zabawy i ćwiczenia
słownikowe, gramatyczne i ortograficzne.
Zabawa z piłką
Sprawdźcie, kiedy piłka szybciej znajdzie się na podłodze.
Postanowiliśmy zorganizować festiwal nauki. Nasza klasa zamieniła się
w pracownię naukową.
Edukacja
polonistyczna
Doświadczenia
i eksperymenty.
Jak jest łatwiej?
Zabawa z paczką
Jak najlepiej ustawić deskę na podpórce, żeby najłatwiej podnieść ciężar?
W którym miejscu deski położyć paczkę, aby łatwiej ją było podnieść?
Sprawdźcie swoje przypuszczenia.
Jak myślicie, dlaczego łatwiej zgnieść
orzech dziadkiem do orzechów
niż ręką?
Dlaczego rower jedzie?
Przyjrzyjcie się,
jak działają pedały
w rowerze.
Jak to się dzieje, że rower
jedzie, gdy pedałujemy?
Zastanówcie się, dlaczego łatwiej
wyciągnąć wbity gwóźdź obcęgami
niż ręką.
20–21
22–23
24–27
28–29
30–31
32–33
34–35
36–37
38–39
Zorganizujcie własny festiwal nauki. Wykonajcie różne doświadczenia
i opowiedzcie o swoich obserwacjach.
Edukacja
matematyczna
54–55
56–59
60–61
62–63
BADAMY, DOCIEKAMY,
EKSPERYMENTUJEMY
Ciekawość
Festiwal nauki
Cyber-Ryba
Zaułek słówek – skróty
WKRÓTCE WAKACJE
Klasowa informacja turystyczna
Jura Krakowsko-Częstochowska
Zaułek słówek – powtórzenie
Warmia i Mazury
„Gazeta Przyjazna” – 22 czerwca
Jeszcze tylko chwilek parę...
Wierszyki ortograficzne
Co już wiemy? Co potrafimy?
Agnieszka Frączek
56
FESTIWAL NAUKI
57
Strach ma wielkie oczy
Edukacja
przyrodnicza
Teksty
literackie.
Stał sobie w polu strach w burym łachu.
Stał i wróbelkom
napędzał strachu.
Stał, aż pewnego dnia, późnym latem,
przyfrunął z dala wróbel bohater,
bez ceregieli siadł mu na czapie
i choć strach groził: „Zaraz cię złapię!”,
to wróbel, zamiast
strachu się najeść,
nastroszył piórka swoim zwyczajem
i się rozgościł, ćwierkając hardo.
Wtedy strach stracha ścisnął za gardło –
trudno się przecież nie bać wróbelka,
który się nawet stracha nie lęka!
Gdy ptak mu śmiało po głowie brykał,
strach się ze strachu trząsł jak osika.
Lecz potem trochę się uspokoił...
A wreszcie całkiem
strach swój oswoił
i dziś się cieszy gościem uroczym.
Bo
strach
– wiadomo –
ma wielkie oczy.
Strach ma wielkie oczy
– mówimy tak o sytuacji,
kiedy baliśmy się czegoś,
co wcale nie było straszne.
Najeść się strachu
– bardzo się czegoś
wystraszyć.
40–41
42–43
44–45
46–49
50–51
52–53
64–65
66–67
68–69
70–71
72–73
74–75
76–77
78–79
Edukacja
artystyczna
Napędzić komuś strachu
– przestraszyć kogoś.
Oswoić strach
– pokonać strach,
przestać się czegoś bać.
Jak zrobić kukiełkę stracha na wróble?
1.
Zaproponujcie scenki przedstawiające rozmowę stracha z wróblem.
2.
Sprawdźcie w atlasie drzew lub w internecie, jak wygląda osika.
3.
Gdy chcemy przytoczyć czyjąś wypowiedź, możemy napisać ją
w cudzysłowie. Poszukajcie takiego przykładu w wierszu.
4.
Jeśli chcecie przeczytać o innych strachach, sięgnijcie po książkę
Małgorzaty Strzałkowskiej pod tytułem „Wiersze, że aż strach!”.
26
STRACH MA WIELKIE OCZY
27
Edukacja
społeczna
Inspiracje artystyczne.
Pytania, polecenia, inspiracje
do aktywnego działania.
JAK KORZYSTAĆ Z PODRĘCZNIKA
1
a
maj
Dzień Flagi
Rzeczypospolitej
Polskiej
SPIS TREŚCI
MAMY NOWYCH CZYTELNIKÓW!
Nawiązała z nami kontakt klasa druga z jednej z warszawskich szkół.
Oto fragment listu:
Od Bartka z Waszej klasy otrzymaliśmy kilka numerów „Gazety
Przyjaznej”. Gratulujemy pomysłu! Chętnie będziemy z Wami
korespondować. Przesyłamy zdjęcie z parady, która co roku odbywa
się z okazji Święta Narodowego Trzeciego Maja. Może zamieścicie je
w swojej gazecie?
2
a
3
maj
maja
Święto Pracy
Święto
Narodowe
Trzeciego Maja
Czasopismo klasy 2
Numer 13
3 maja
obchodzimy
Święto Narodowe
Trzeciego Maja.
Ustanowiono je na
pamiątkę uchwalenia
w 1791 roku
pierwszej w Polsce
i w Europie konstytucji.
Konstytucja
to najważniejszy
dokument w państwie.
Zebrane są w nim
prawa i obowiązki
każdego obywatela.
Majowe święta
1 maja
to Święto Pracy.
Obchodzi się je w wielu
krajach. Tego dnia
w szczególny sposób
okazujemy szacunek
osobom, które
starają się jak najlepiej
wykonywać swoją
pracę.
2 maja
jest Dniem
Flagi Rzeczypospolitej
Polskiej. Kolorystyka
naszej flagi nawiązuje
do godła Polski.
Górny pas reprezentuje
orła białego, a dolny
tło godła. Kolor biały
oznacza czystość,
a czerwony
waleczność
i odwagę.
WARTO PAMIĘTAĆ!
2 maja obchodzimy
też Dzień Polonii
i Polaków za Granicą.
Pozdrawiamy wszystkich
Rodaków na całym
świecie!
Klasa 2 a wraz z rodzicami
zaprasza wszystkich chętnych
na majówkę. Weźcie rower,
ubierzcie się na biało-czerwono.
Mile widziane są również
biało-czerwone ozdoby roweru.
Zbiórka 3 maja o godzinie 10.00
przy ulicy Przyjaznej 3.
4
GAZETA PRZYJAZNA – 1, 2, 3 MAJA
5
SPIS TREŚCI
Natalia Usenko
Mój maj
W roku dwanaście jest miesięcy,
każdy ma w sobie coś miłego.
A ja po prostu maj uwielbiam
i czekam cały rok na niego!
Bo jest szalony!
I niezwykły!
Bo zmienia park w zielone morze
i wszystko kwitnie,
rośnie,
śpiewa,
i każdy w dobrym jest humorze...
Ptaki świergoczą jak szalone,
można po lekcjach biec na lody.
Zrywam się z łóżka bez budzika
i mam ochotę na przygody!
Soboty spędzam na rowerze,
urządzam piknik gdzieś na łące
i tylko żal mi, że ten miesiąc
nie może trwać...
przez TRZY MIESIĄCE!
1.
W jaki sposób maj został przedstawiony w wierszu, a w jaki sposób
na ilustracji?
2.
Jak rozumiecie zdania: „Park się zamienia w zielone morze”
oraz „Maj jest szalony”? Porozmawiajcie na ten temat.
3.
Napiszcie swoje wiersze o maju i wykonajcie do nich ilustracje.
Przygotujcie wystawę prac. Zaproponujcie tytuł wystawy.
6
MÓJ MAJ
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin