Plan wynikowy „Spotkania z kulturą”
Temat lekcji
Środki dydaktyczne
Zagadnienia,
materiał nauczania
Wymagania podstawowe
Uczeń:
Wymagania ponadpodstawowe
Liczba godzin
Odniesienia do podstawy programowej
Rozdział I: Klucze do kultury
1. Człowiek w przestrzeni kultury
Podręcznik „Spotkania z kulturą”
Rozdział I
Temat 1
„Pojęcie kultury: człowiek
w kulturze, kultura
w człowieku”
s. 9–12
• człowiek jako istota przekraczająca naturę i tworząca kulturę
• pochodzenie terminu kultura
• historyczne i współczesne definicje kultury
• nauki badające kulturę (etnografia, etnologia, antropologia kulturowa, socjologia kultury, kulturoznawstwo)
• duchowe i materialne aspekty kultury
• artefakty kultury
• rozróżnienie kulturalny – kulturowy
• wskazuje różnice między naturą a kulturą
• podaje na przykładach, na czym polega wyjątkowość gatunku ludzkiego
• przedstawia różnice w znaczeniu wyrazów: natura, kultura, cywilizacja
• formułuje wnioski dotyczące obecności i znaczenia kultury w wybranych obszarach życia człowieka
• przytacza różne definicje kultury
• wymienia nazwy nauk badających kulturę i określa pola ich zainteresowań
• wskazuje duchowe i materialne aspekty wybranych artefaktów kultury
• określa różnice w znaczeniu słów kulturalny i kulturowy
• tworzy zbiory przykładów użycia wyrazów naturalnyi kulturalny
• wyjaśnia znaczenie podanych wyrażeń ze słowem kultura
• podaje przykłady uwarunkowań biologicznych i społecznych, pozwalających człowiekowi tworzyć kulturę
• wyjaśnia znaczenie terminów: homo religiosus, homo faber, animal symbolicum, homo ludens, homo consumens
• omawia przemiany rozumienia terminu kultura na przestrzeni wieków
• streszcza definicję kultury według Stefana Czarnowskiego
• tłumaczy, w jaki sposób osiągnięcia etnografii, etnologii, antropologii kulturowej, socjologii kultury i kulturoznawstwa wzbogacają współczesne rozumienie pojęcia kultura
• omawia dokonania Bronisława Malinowskiego
• charakteryzuje zależność między przedmiotem a duchowością grupy, która go wytworzyła
• ze zrozumieniem stosuje terminy kulturalny i kulturowy
• tworzy prezentację multimedialną ukazującą przykłady zachowań kulturalnych i kulturowych
1
1.8
1.9
2.1
2.3
3.1
3.2
3.4
3.5
2. Kategorie w badaniu kultury
Temat 1 „Pojęcie kultury: człowiek w kulturze, kultura w człowieku”
s. 12–16
• kultura a przestrzeń (przestrzeń sacrum i profanum, dom i miasto, przestrzeń dospołeczna, odspołeczna i osobista)
• kultura a czas (czas sacrum i profanum, mit, pojmowanie czasu)
• kultura a ciało (ciało jako znak, stosunek do własnego ciała)
• wyjaśnia, czym jest sacrum i profanum w kontekście przestrzeni oraz czasu
• omawia znaczenie terminu mit
• charakteryzuje przestrzeń dospołeczną, odspołeczną oraz osobistą i podaje przykłady takich przestrzeni
• tłumaczy, na czym polega postrzeganie ciała jako znaku kultury
• przytacza przysłowia odzwierciedlające kulturową normę dotyczącą domu jako sacrum
• wyjaśnia, jak na przestrzeni czasu zmieniało się postrzeganie sfery sacrum i profanum
• tłumaczy znaczenie wyrażenia axis mundi
• omawia dokonania Mircei Eliadego
• wskazuje współczesne konotacje axis mundi
• opisuje historyczną i kulturową zmienność pojmowania czasu oraz stosunku do ciała
• analizuje duchowe i materialne aspekty zwyczajów świątecznych
• przedstawia własną opinię na temat cytatu dotyczącego odczuwania przynależności płciowej przez człowieka i uzasadnia swoje stanowisko w tej sprawie
• wyjaśnia, czym jest tabu i tworzy listę tematów tabu w środowisku rówieśniczym
3.3
3. Zjawiska współczesnej kultury i jej źródła
Temat 2 „Typy kultury: formy tworzenia kultury” s. 17–19
• wpływ grup społecznych na powstanie określonych typów kultury
• kultura a rozwój osobowości człowieka
• podstawy współczesnej kultury
• dziedzictwo historycznych typów kultury – kultura elitarna i ludowa
• kultura niska, masowa i popularna
• zjawiska współczesnej kultury: homogenizacja kultury, makdonaldyzacja, postmodernizm
• definicja postmodernizmu według Zygmunta Baumana
• wymienia przykłady wpływu kultury na rozwój osobowości człowieka
• przytacza definicję kultury europejskiej
• omawia różnice między kulturą elitarną a ludową
• wyjaśnia znaczenie terminów: kultura niska, masowa, popularna oraz wskazuje podobieństwa i różnice między nimi
• podaje przykłady współczesnych zjawisk w kulturze – homogenizacji kultury i makdonaldyzacji
• przedstawia okoliczności narodzin postmodernizmu
• dostrzega zależność między grupą społeczną a kulturą, którą tworzy ta grupa
• wskazuje związek historycznych typów kultury europejskiej ze współczesnymi modelami kultury
• zajmuje stanowisko w sprawie współczesnego wartościowania kultury elitarnej i popularnej
• wyjaśnia, dlaczego kultura popularna jest obiektem zainteresowania współczesnych badaczy kultury
• charakteryzuje zjawiska homogenizacji kultury, makdonaldyzacji i postmodernizmu
• przytacza własnymi słowami definicję postmodernizmu według Zygmunta Baumana
2.6
3.6
3.7
4. Być świadomym odbiorcą kultury
Temat 2 „Typy kultury: formy tworzenia kultury” s. 20–21
• kultura globalna
• kultura lokalna
• kultura regionalna
• kultura narodowa
• stereotypy narodowe
• podaje przyczyny powstania i główne cechy kultury globalnej
• opisuje kulturę lokalną, regionalną i narodową
• omawia cechy i przyczyny popularności przedmiotów wyrabianych ręcznie, wiąże tradycję handmade z odpowiednim typem kultury
• wyjaśnia, ...
agkr