plan-wynikowy-spotkania-z-kultura.doc

(182 KB) Pobierz

Plan wynikowy „Spotkania z kulturą”

Temat lekcji

Środki dydaktyczne

Zagadnienia,

materiał nauczania

Wymagania podstawowe

Uczeń:

Wymagania ponadpodstawowe

Uczeń:

Liczba godzin

Odniesienia
do podstawy programowej

Rozdział I: Klucze do kultury

1. Człowiek
w przestrzeni
kultury

Podręcznik
„Spotkania z kulturą”

Rozdział I

Temat 1

„Pojęcie kultury: człowiek

w kulturze, kultura

w człowieku”

s. 9–12

człowiek jako istota przekraczająca naturę
i tworząca kulturę

pochodzenie terminu kultura

historyczne
i współczesne definicje kultury

nauki badające kulturę (etnografia, etnologia, antropologia kulturowa, socjologia kultury, kulturoznawstwo)

duchowe i materialne aspekty kultury

artefakty kultury

rozróżnienie kulturalny kulturowy

wskazuje różnice między naturą a kulturą

podaje na przykładach, na czym polega wyjątkowość gatunku ludzkiego

przedstawia różnice
w znaczeniu wyrazów: natura, kultura, cywilizacja

formułuje wnioski dotyczące obecności
i znaczenia kultury
w wybranych obszarach życia człowieka

przytacza różne definicje kultury

wymienia nazwy nauk badających kulturę i określa pola ich zainteresowań

wskazuje duchowe
i materialne aspekty wybranych artefaktów kultury

określa różnice w znaczeniu słów kulturalny
i kulturowy

tworzy zbiory przykładów użycia wyrazów naturalny
i kulturalny

wyjaśnia znaczenie podanych wyrażeń ze słowem kultura

podaje przykłady uwarunkowań biologicznych i społecznych, pozwalających człowiekowi tworzyć kulturę

wyjaśnia znaczenie terminów: homo religiosus, homo faber, animal symbolicum, homo ludens, homo consumens

omawia przemiany rozumienia terminu kultura na przestrzeni wieków

streszcza definicję kultury według Stefana Czarnowskiego

tłumaczy, w jaki sposób osiągnięcia etnografii, etnologii, antropologii kulturowej, socjologii kultury
i kulturoznawstwa wzbogacają współczesne rozumienie pojęcia kultura

omawia dokonania Bronisława Malinowskiego

charakteryzuje zależność między przedmiotem a duchowością grupy, która go wytworzyła

ze zrozumieniem stosuje terminy kulturalny i kulturowy

tworzy prezentację multimedialną ukazującą przykłady zachowań kulturalnych i kulturowych

1

1.8

1.9

2.1

2.3

3.1

3.2

3.4

3.5

2. Kategorie
w badaniu
kultury

Podręcznik
„Spotkania z kulturą”

Rozdział I

Temat 1 „Pojęcie kultury: człowiek
w kulturze, kultura
w człowieku”

s. 12–16

kultura a przestrzeń (przestrzeń sacrum
i profanum, dom
i miasto, przestrzeń dospołeczna, odspołeczna
i osobista)

kultura a czas (czas sacrum i profanum, mit, pojmowanie czasu)

kultura a ciało (ciało jako znak, stosunek do własnego ciała)

wyjaśnia, czym jest sacrum
i profanum w kontekście przestrzeni oraz czasu

omawia znaczenie terminu mit

charakteryzuje przestrzeń dospołeczną, odspołeczną oraz osobistą i podaje przykłady takich przestrzeni

tłumaczy, na czym polega postrzeganie ciała jako znaku kultury

przytacza przysłowia odzwierciedlające kulturową normę dotyczącą domu jako sacrum

wyjaśnia, jak na przestrzeni czasu zmieniało się postrzeganie sfery sacrum i profanum

tłumaczy znaczenie wyrażenia axis mundi

omawia dokonania Mircei Eliadego

wskazuje współczesne konotacje axis mundi

opisuje historyczną
i kulturową zmienność pojmowania czasu oraz stosunku do ciała

analizuje duchowe i materialne aspekty zwyczajów świątecznych

przedstawia własną opinię na temat cytatu dotyczącego odczuwania przynależności płciowej przez człowieka
i uzasadnia swoje stanowisko
w tej sprawie

wyjaśnia, czym jest tabu
i tworzy listę tematów tabu
w środowisku rówieśniczym

1

2.1

3.3

3.4

3. Zjawiska
współczesnej kultury
i jej źródła

Podręcznik
„Spotkania z kulturą”

Rozdział I

Temat 2 „Typy kultury: formy tworzenia kultury”
s. 17–19

wpływ grup społecznych na powstanie określonych typów kultury

kultura a rozwój osobowości człowieka

podstawy współczesnej kultury

• dziedzictwo historycznych typów kultury – kultura elitarna i ludowa

• kultura niska, masowa i popularna

• zjawiska współczesnej kultury: homogenizacja kultury, makdonaldyzacja, postmodernizm

• definicja postmodernizmu według Zygmunta Baumana

wymienia przykłady wpływu kultury na rozwój osobowości człowieka

przytacza definicję kultury europejskiej

omawia różnice między kulturą elitarną a ludową

wyjaśnia znaczenie terminów: kultura niska, masowa, popularna oraz wskazuje podobieństwa
i różnice między nimi

• podaje przykłady współczesnych zjawisk
w kulturze – homogenizacji kultury i makdonaldyzacji

• przedstawia okoliczności narodzin postmodernizmu

dostrzega zależność między grupą społeczną a kulturą, którą tworzy ta grupa

wskazuje związek historycznych typów kultury europejskiej ze współczesnymi modelami kultury

zajmuje stanowisko w sprawie współczesnego wartościowania kultury elitarnej i popularnej

• wyjaśnia, dlaczego kultura popularna jest obiektem zainteresowania współczesnych badaczy kultury

• charakteryzuje zjawiska homogenizacji kultury, makdonaldyzacji
i postmodernizmu

• przytacza własnymi słowami definicję postmodernizmu według Zygmunta Baumana

1

1.8

2.1

2.6

3.3

3.4

3.6

3.7

4. Być świadomym odbiorcą kultury

Podręcznik
„Spotkania z kulturą”

Rozdział I

Temat 2 „Typy kultury: formy tworzenia kultury”
s. 20–21

• kultura globalna

• kultura lokalna

• kultura regionalna

• kultura narodowa

• stereotypy narodowe

• podaje przyczyny powstania i główne cechy kultury globalnej

• opisuje kulturę lokalną, regionalną i narodową

• omawia cechy i przyczyny popularności przedmiotów wyrabianych ręcznie, wiąże tradycję handmade
z odpowiednim typem kultury

• wyjaśnia, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin