Edukacja_przedszkolna_cwiczenia_i_zabawy_ruchowe2.pdf

(10744 KB) Pobierz
Kierownik projektu
Ewelina Włodarczyk
Redakcja merytoryczna
Wiesława Żaba-Żabińska
Jolanta Bieniek
Redakcja językowa
Beata Pędziwilk
Projekt okładki
Marcin Kot
Skład i łamanie
Marek Zapała
Recenzji dokonali: prof. nadzw. dr hab. Grażyna Nowak-Starz, dr Małgorzata Kwaśniewska.
ISBN 978-83-7873-186-3
© Grupa Edukacyjna S.A. 2013
Grupa Edukacyjna S.A.
25-655 Kielce, ul. Łódzka 308
tel. 41 366 53 66; faks 41 366 55 55
e-mail: mac@mac.pl; http://www.mac.pl
,,Nie ma dwojga dzieci, które rozwijałyby się w  takim samym
tempie czy też ujawniały taki sam stopień wprawy w czynnościach
motorycznych. Niektóre dzieci rozwijają się bardzo szybko, podczas
gdy inne wolniej. Podobnie też niektóre stają się nadzwyczaj spraw-
ne w  wykonywaniu jakiejś czynności, inne osiągają jedynie mały
sukces. Porównywanie dzieci w  tych zakresach nie tylko niewiele
daje, ale ponadto wywołuje niepokój związany
z poczuciem własnych
kompetencji”.
3
Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
Rozwój motoryczny dziecka w wieku przedszkolnym to połącze-
nie sfery ruchowej ze sferą czuciową. Silnie integrujące się z  nim
procesy wolicjonalne, emocjonalne i  poznawcze powodują, że ak-
tywność fizyczna na tym etapie rozwoju nabiera szczególnego zna-
czenia. Jest źródłem bodźców zaspokajających naturalne potrzeby
dziecka, a także różnorodnych doznań podnoszących poziom samo-
oceny w kształtowaniu obrazu własnej osoby. Uczy wiary we własne
siły, pokonywania trudności oraz kontrolowania emocji związanych
ze stresem i zmęczeniem. Ponadto, aktywność ruchowa jest podsta-
wowym składnikiem prozdrowotnego stylu życia. Odpowiedni, wła-
ściwie dobrany do wieku i możliwości indywidualnych, jej poziom
umożliwia prawidłowy wszechstronny rozwój dziecka, zapewniający
bogactwo możliwości morfofunkcjonalnych i psychospołecznych.
Rozwój fizyczny
„Rozwój biologiczny przebiega w różnym tempie i rytmie. W ży-
ciu dziecka można zaobserwować okresy przyspieszonego i  zwol-
nionego wzrastania, nasilenia i  osłabienia procesów dojrzewania
poszczególnych organów i ich funkcji. Po ukończeniu 2 roku życia,
okresu najintensywniejszego rozwoju fizycznego, tempo zmian jest
wolniejsze, natomiast widoczny jest postęp w  zakresie sprawności
motorycznej. Dzieci osiągają coraz większe umiejętności zaspoka-
jania własnych potrzeb, konieczne do funkcjonowania w różnorod-
nych warunkach fizycznych środowiska” [Turner 1999, s. 216]
1
.
Dziecko 3-4-letnie ma charakterystyczną dla tego okresu budo-
wę ciała, słabo wykształcone fizjologiczne krzywizny kręgosłupa,
w odcinku lędźwiowym wyraźne nachylenie do przodu, wydłużony
tułów, wypięty brzuch, stosunkowo dużą głowę, krótkie kończyny
i pozornie płaskie stopy. Jego szkielet jest delikatny. Przewaga tkanki
chrzęstnej nad kostną powoduje, że kości dziecka są giętkie i  ela-
1
J. S. Turner, D. B. Helms,
Rozwój człowieka,
Warszawa 1999, WSiP.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin