P. Zielinski, Relaksacja w teorii i praktyce pedagogicznej.pdf

(4940 KB) Pobierz
RELAKSACJA
W TEORII I PRAKTYCE
PEDAGOGICZNEJ
Pracę tę poświęcam równieŜ synkowi Jasiowi,
który właśnie poszedł do szkoły oraz Ŝonie Annie
Paweł Zieliński
RELAKSACJA
W TEORII I PRAKTYCE
PEDAGOGICZNEJ
Częstochowa 2011
Recenzenci:
prof. dr hab. Andrzej SZYSZKO-BOHUSZ
dr hab. Lesław KULMATYCKI
Redaktor wydawnictwa
Andrzej MISZCZAK
Przygotowanie do druku
Paweł ZIELIŃSKI
Projekt okładki
Damian RUDZIŃSKI
© Copyright by Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie
Wydanie I, Częstochowa 2011
All rights reserved
KsiąŜka w całości, jak równieŜ Ŝaden jej fragment nie moŜe
być przedrukowywany lub inaczej wykorzystywany bez
pisemnej zgody Wydawnictwa.
ISBN 978-83-7455-217-2
Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego
Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie
42-200 Częstochowa, ul. Waszyngtona 4/8
Tel. (0-34) 378-43-29, faks (0-34) 378-43-19
www.ajd.czest.pl
e-mail: wydawnictwo@ajd.czest.pl
SPIS TREŚCI
WSTĘP ......................................................................................................
Rozdział 1. EDUKACYJNY WYMIAR BADAŃ NAUKOWYCH
NAD RELAKSACJĄ I TEORII RELAKSACYJNYCH
1.1. Pojęcie relaksu i relaksacji …………………………………………
1.2. Reakcja stresowa a reakcja relaksacyjna ........................................
1.3. Teorie relaksacji i powiązane z relaksacją oraz badania
naukowe nad relaksacją ..................................................................
1.3.1. Teorie: homeostazy i reakcji „walcz albo uciekaj” Waltera
B. Cannona, zaburzenia emocjonalnego A–B–C Alberta Ellisa
oraz GAS Hansa Selyego ...................................................................
1.3.2. Przegląd nowszych badań nad stresem i wynikające z nich
zalecenia antystresowe ......................................................................
1.3.3. Teoria relaksacji Edmunda Jacobsona oraz idee treningu
autogennego Johannesa Heinricha Schultza ..................................
1.3.4. Reakcja relaksacyjna Herberta Bensona ..........................................
1.3.5. Psychologiczne koncepcje uwzględniające relaksację: Arnolda
M. Ludwiga i Charlesa T. Tarta ........................................................
1.3.6. Biologiczna koncepcja uwzględniająca relaksację Antoniego
Kępińskiego i jej zmodyfikowana wersja Andrzeja Kokoszki
wraz z jego wielopoziomowym modelem stanów świadomości
w relaksacji ..........................................................................................
1.3.7. Inne teorie relaksacji i powiązane z relaksacją ...............................
9
15
17
20
20
23
33
36
54
65
76
1.4. Prekursorzy relaksacji w pedagogice ............................................
Rozdział 2. PEDAGOGICZNE I PSYCHOLOGICZNE
ODNIESIENIA DO RELAKSACJI W PRACACH
ZNANYCH BADACZY I JEJ OBECNOŚĆ W POLSKIEJ
TEORII I PRAKTYCE PEDAGOGICZNEJ
2.1. Autorskie badania nad relaksacją …………………………………
2.1.1. Andrzej Szyszko-Bohusz – nowoczesny relaks
i pedagogika holistyczna ...................................................................
2.1.2. Hubert Teml – relaks w szkole .........................................................
2.1.3. Gieorgi Łozanow – sugestologia i sugestopedia ............................
2.1.4. Janusz Gnitecki – supernauczanie ....................................................
2.1.5. Lesław Kulmatycki – lekcja relaksacji oraz joga nidra ..................
2.1.6. Stanisław Siek – treningi relaksacyjne i autopsychoterapia .........
2.1.7. Stanisław Mika – relaks, medytacja i samodoskonalenie .............
85
93
93
112
128
133
140
157
167
Zgłoś jeśli naruszono regulamin