Programowanie w języku C++ podstawy (wykład).pdf

(151 KB) Pobierz
INEW001
PODSTAWY PROGRAMOWANIA
INE 0051
PODSTAWY PROGRAMOWANIA – JĘZYK C++
Programowanie w języku C++
(
wykł. dr Marek Piasecki
)
Literatura:
do wykładu
dowolny podręcznik do języka C++
na laboratoriach
Borland C++ Builder / MS Visual Studio / Dev C++
Jerzy Grębosz
Kent Reisdorph
S. Prata
Robert Lafore
Jerzy Kisilewicz
Andrzej Zalewski
S. Lippman
K. Jamsa
“Symfonia C++” tom pierwszy
“C++ Builder 6 dla każdego”
laboratorium
“Szkoła programowania, Język C++”
“Programowanie w języku C przy użyciu Turbo C++”
“Język C w
środowisku
Borland C++”
“Programowanie w językach C i C++ z wykorzystaniem
pakietu Borland C++”
“Podstawy języka C++”
“Wygraj z C++”
książka napisana przez twórcę C++
----------------------------------------------
Bjarne Stroustrup
“Język C++ “
Robert Sedgewick
“Algorytmy w C ++ “
----------------------------------------------
Brian Kernigham, Dennis Ritchie
“Język ANSI C“
trochę historii
Dr Marek Piasecki
«
PODSTAWY PROGRAMOWANIA - JĘZYK C++
»
(W01)
PROGRAM WYKŁADU
1.
Wstęp,
schematy blokowe, struktura programu
w języku C++
Typy, operatory i wyrażenia.
2.
Operacje wejścia i wyjścia (podejście proceduralne i obiektowe)
Instrukcje
if, if-else, switch.
Zagnieżdżanie. Operator
? :
.
3.
Instrukcje iteracyjne:
while, do-while, for.
Pętle zagnieżdżone. Instrukcje
break i continue.
4.
Tablice
– deklaracja, inicjacja, operator indeksu.
Tablice w połączeniu z pętlą
for.
Tablice wielowymiarowe.
5.
Wskaźniki
zmiennych, adresy pamięci, arytmetyka wskaźników.
Związek pomiędzy wskaźnikami a tablicami.
6.
Funkcje
– deklaracja, definicja, przekazywanie parametrów.
7.
Funkcje operujące na pamięci: biblioteka <mem.h>
Łańcuchy
znaków. Funkcje łańcuchowe <string.h>
8.
Typ strukturalny
– definicja, deklaracja i inicjalizacja zmiennych.
Zagnieżdżanie struktur. Rozszerzenie struktury o metody składowe.
9.
Obsługa plików
zewnętrznych. Pliki binarne i tekstowe.
podejście proceduralne – biblioteka <stdio.h>
podejście obiektowe - klasa fstream
10.
Tablice wskaźników, wskaźniki na tablice.
Rzutowanie wskaźników. Dostęp do dowolnego obszaru pamięci.
Wskaźniki na funkcje.
11.
Przykłady różnych kombinacji wskaźników
Dynamiczne przydzielanie pamięci.
12.
Rekurencyjne struktury danych
Implementacja stosu, kolejki, listy jedno i dwu-kierunkowej
M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA
1
(W1) Wstęp, podstawy języka C++
PODSTAWOWE POJĘCIA
Program
notacja opisująca proces przekształcania
danych wejścio-
wych
w
dane wyjściowe
według pewnego
algorytmu.
Dane wejściowe
informacje dostarczone do programu przez użytkownika,
w celu umożliwienia wykonania algorytmu
Dane wyjściowe
są generowane przez program i stanowią wyniki działania
programu.
Algorytm
określa sposób przekształcania danych wejściowych w dane
wyjściowe zgodnie z zadanym celem. Algorytm składa się
z opisu:
obiektów
na których wykonywane są działania,
działań
realizujących cel algorytmu,
kolejności
działań.
Programowanie
polega na zapisywaniu
algorytmów
w formie
programów
zrozumiałych dla komputera.
Kod
źródłowy
program napisany w języku takim jak Pascal lub C++,
czyli w języku algorytmicznym
czytelny dla programisty,
Kod wynikowy
program zapisany jako ciąg rozkazów i danych w kodzie
maszynowym procesora (w postaci czytelnej dla
komputera), najczęściej w postaci liczb kodu dwójkowego.
Proces tworzenia ( kodowania? ) programu:
edytor
kompilator
linker
debugger
( *.cpp )
( *.obj )
( *.exe )
(step/watch)
kod
źródłowy
kod wynikowy
kod wynikowy połączony z bibliotekami
śledzenie
działania, usuwanie błędów
Język C++
jest rozszerzeniem
języka C :
typy i zmienne referencyjne, unie anonimowe,
operatory new i delete,
funkcje przeciążone, funkcje z atrybutem inline,
domyślne wartości parametrów funkcji,
przekazywanie parametrów funkcji przez referencję,
klasy i obiekty (programowanie obiektowe)
wzorce
obsługa wyjątków
1
(W1) Wstęp, podstawowe pojęcia
M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA
ZAPIS PROGRAMU ZA POMOCĄ SCHEMATÓW BLOKOWYCH
M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA
2
(W1) Wstęp, podstawowe pojęcia
int main( ) { }
int main(
int
argc,
char∗
argv[ ]
)
{
return 0;
}
//
najprostszy program w języku C++
//
z jawnym podaniem argumentów
#include < iostream >
int main()
{
std::cout
<<
”Czesc
! To ja, twój komputer”
;
std::cin.get();
}
#include < iostream >
using namespace std;
//
wypisanie tekstu na ekranie
//
proste obliczenia - iloczyn liczb
int main( )
{
int
liczba_1, liczba_2 ;
float
wynik ;
cout << endl <<
”To
jest program obliczajacy iloczyn dwóch liczb
<< endl
;
cout <<
”Podaj
pierwsza liczbe X =
;
cin >>
liczba_1 ;
cout <<
”Podaj
druga liczbe
Y=
;
cin >>
liczba_2 ;
wynik = liczba_1
liczba_2 ;
cout << endl <<
”Wynik
obliczenia X
Y =
<<
wynik
<< endl
;
}
#include < iostream >
using namespace std;
//
cykliczne wykonywanie programu
int main( )
{
char
znak;
do
{
⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅
instrukcje programu
cout << endl <<
”Czy
chcesz zakonczyc program ( T/N ) ?
;
cin >>
znak ;
}
⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅
while(
znak != ' t ' ) ;
cout << endl <<
”Koniec
programu
;
}
M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA
3
(W1) Wstęp, pierwsze programy
Zgłoś jeśli naruszono regulamin