Programowanie w języku C++ podstawy (wykład).pdf
(
151 KB
)
Pobierz
INEW001
−
PODSTAWY PROGRAMOWANIA
INE 0051
−
PODSTAWY PROGRAMOWANIA – JĘZYK C++
Programowanie w języku C++
(
wykł. dr Marek Piasecki
)
Literatura:
●
do wykładu
→
dowolny podręcznik do języka C++
na laboratoriach
→
Borland C++ Builder / MS Visual Studio / Dev C++
●
Jerzy Grębosz
●
Kent Reisdorph
●
S. Prata
●
Robert Lafore
●
Jerzy Kisilewicz
●
Andrzej Zalewski
●
S. Lippman
●
K. Jamsa
“Symfonia C++” tom pierwszy
“C++ Builder 6 dla każdego”
←
laboratorium
“Szkoła programowania, Język C++”
“Programowanie w języku C przy użyciu Turbo C++”
“Język C w
środowisku
Borland C++”
“Programowanie w językach C i C++ z wykorzystaniem
pakietu Borland C++”
“Podstawy języka C++”
“Wygraj z C++”
←
książka napisana przez twórcę C++
----------------------------------------------
•
Bjarne Stroustrup
“Język C++ “
•
Robert Sedgewick
“Algorytmy w C ++ “
----------------------------------------------
•
Brian Kernigham, Dennis Ritchie
“Język ANSI C“
←
trochę historii
Dr Marek Piasecki
«
PODSTAWY PROGRAMOWANIA - JĘZYK C++
»
(W01)
PROGRAM WYKŁADU
1.
Wstęp,
schematy blokowe, struktura programu
w języku C++
Typy, operatory i wyrażenia.
2.
Operacje wejścia i wyjścia (podejście proceduralne i obiektowe)
Instrukcje
if, if-else, switch.
Zagnieżdżanie. Operator
? :
.
3.
Instrukcje iteracyjne:
while, do-while, for.
Pętle zagnieżdżone. Instrukcje
break i continue.
4.
Tablice
– deklaracja, inicjacja, operator indeksu.
Tablice w połączeniu z pętlą
for.
Tablice wielowymiarowe.
5.
Wskaźniki
zmiennych, adresy pamięci, arytmetyka wskaźników.
Związek pomiędzy wskaźnikami a tablicami.
6.
Funkcje
– deklaracja, definicja, przekazywanie parametrów.
7.
Funkcje operujące na pamięci: biblioteka <mem.h>
Łańcuchy
znaków. Funkcje łańcuchowe <string.h>
8.
Typ strukturalny
– definicja, deklaracja i inicjalizacja zmiennych.
Zagnieżdżanie struktur. Rozszerzenie struktury o metody składowe.
9.
Obsługa plików
zewnętrznych. Pliki binarne i tekstowe.
podejście proceduralne – biblioteka <stdio.h>
podejście obiektowe - klasa fstream
10.
Tablice wskaźników, wskaźniki na tablice.
Rzutowanie wskaźników. Dostęp do dowolnego obszaru pamięci.
Wskaźniki na funkcje.
11.
Przykłady różnych kombinacji wskaźników
Dynamiczne przydzielanie pamięci.
12.
Rekurencyjne struktury danych
Implementacja stosu, kolejki, listy jedno i dwu-kierunkowej
M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA
−
1
−
(W1) Wstęp, podstawy języka C++
PODSTAWOWE POJĘCIA
Program
−
notacja opisująca proces przekształcania
danych wejścio-
wych
w
dane wyjściowe
według pewnego
algorytmu.
Dane wejściowe
−
informacje dostarczone do programu przez użytkownika,
w celu umożliwienia wykonania algorytmu
Dane wyjściowe
−
są generowane przez program i stanowią wyniki działania
programu.
Algorytm
−
określa sposób przekształcania danych wejściowych w dane
wyjściowe zgodnie z zadanym celem. Algorytm składa się
z opisu:
•
obiektów
na których wykonywane są działania,
•
działań
realizujących cel algorytmu,
•
kolejności
działań.
Programowanie
−
polega na zapisywaniu
algorytmów
w formie
programów
zrozumiałych dla komputera.
Kod
źródłowy
−
program napisany w języku takim jak Pascal lub C++,
czyli w języku algorytmicznym
−
czytelny dla programisty,
Kod wynikowy
−
program zapisany jako ciąg rozkazów i danych w kodzie
maszynowym procesora (w postaci czytelnej dla
komputera), najczęściej w postaci liczb kodu dwójkowego.
Proces tworzenia ( kodowania? ) programu:
↓
edytor
↓
kompilator
↓
linker
↓
debugger
→
( *.cpp )
→
( *.obj )
→
( *.exe )
→
(step/watch)
kod
źródłowy
kod wynikowy
kod wynikowy połączony z bibliotekami
śledzenie
działania, usuwanie błędów
Język C++
jest rozszerzeniem
języka C :
•
•
•
•
•
•
•
•
typy i zmienne referencyjne, unie anonimowe,
operatory new i delete,
funkcje przeciążone, funkcje z atrybutem inline,
domyślne wartości parametrów funkcji,
przekazywanie parametrów funkcji przez referencję,
klasy i obiekty (programowanie obiektowe)
wzorce
obsługa wyjątków
−
1
−
(W1) Wstęp, podstawowe pojęcia
M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA
ZAPIS PROGRAMU ZA POMOCĄ SCHEMATÓW BLOKOWYCH
M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA
−
2
−
(W1) Wstęp, podstawowe pojęcia
int main( ) { }
int main(
int
argc,
char∗
argv[ ]
)
{
return 0;
}
//
najprostszy program w języku C++
//
z jawnym podaniem argumentów
#include < iostream >
int main()
{
std::cout
<<
”Czesc
! To ja, twój komputer”
;
std::cin.get();
}
#include < iostream >
using namespace std;
//
wypisanie tekstu na ekranie
//
proste obliczenia - iloczyn liczb
int main( )
{
int
liczba_1, liczba_2 ;
float
wynik ;
cout << endl <<
”To
jest program obliczajacy iloczyn dwóch liczb
”
<< endl
;
cout <<
”Podaj
pierwsza liczbe X =
”
;
cin >>
liczba_1 ;
cout <<
”Podaj
druga liczbe
Y=
”
;
cin >>
liczba_2 ;
wynik = liczba_1
∗
liczba_2 ;
cout << endl <<
”Wynik
obliczenia X
∗
Y =
”
<<
wynik
<< endl
;
}
#include < iostream >
using namespace std;
//
cykliczne wykonywanie programu
int main( )
{
char
znak;
do
{
⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅
instrukcje programu
cout << endl <<
”Czy
chcesz zakonczyc program ( T/N ) ?
”
;
cin >>
znak ;
}
⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅
while(
znak != ' t ' ) ;
cout << endl <<
”Koniec
programu
”
;
}
M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA
−
3
−
(W1) Wstęp, pierwsze programy
Plik z chomika:
Adon2000
Inne pliki z tego folderu:
C - od zera do gier kodera.pdf
(4912 KB)
cppbuilder6.zip
(99388 KB)
Programowanie w języku C++ podstawy (wykład).pdf
(151 KB)
Inne foldery tego chomika:
Advanced Installer Architect
Approximatrix Simply Fortran
Blitz Basic
CIMCO Edit
CodeLobster IDE Professional
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin