Gry pozwólmy dzieciom.pdf

(1932 KB) Pobierz
Renata Korolczuk
Małgorzata Zambrowska
Pozwólmy dzieciom grać
O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej
Renata Korolczuk
Małgorzata Zambrowska
Pozwólmy dzieciom grać
O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej
Autorzy:
Renata Korolczuk, Małgorzata Zambrowska
Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej
Recenzja:
dr hab. Ewa Swoboda
Korekta językowa:
Kinga Białek
Zdjęcia gier:
Agnieszka Kokowska
Wydawca:
Instytut Badań Edukacyjnych
ul. Górczewska 8
01-180 Warszawa
tel. (22) 241 71 00; www.ibe.edu.pl
© Copyright by: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014
ISBN 978-83-61693-75-8
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego: Badania uwarunkowań zróżnicowania wy-
ników egzaminów zewnętrznych. Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Eu-
ropejskiego Funduszu Społecznego – Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość
systemu oświaty, Działania 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych.
SPiS treści
WSTĘP ..............................................................................................................................................................
ORGANIZACJA ZAJĘĆ Z „PLANSZÓWKAMI” .......................................................................................
Czas gry i czas zajęć ......................................................................................................................
Wybór gry .........................................................................................................................................
Przygotowanie sali ........................................................................................................................
Wstęp do zajęć, ustalenie zasad ...............................................................................................
Podział na zespoły i wybór kapitanów zespołów ..............................................................
Zadania kapitana zespołu ..........................................................................................................
Przedstawienie gry, omówienie jej reguł ..............................................................................
Rozgrywki .........................................................................................................................................
Podsumowanie zajęć ....................................................................................................................
Sprzątanie gier i sali ......................................................................................................................
Sytuacje towarzyszące graniu ...................................................................................................
MATEMATYKA W GRACH PLANSZOWYCH ..........................................................................................
Podstawa programowa ...............................................................................................................
Umiejętności matematyczne ćwiczone podczas grania .................................................
W CO GRAĆ? ..................................................................................................................................................
Szkolna szafa gier ..........................................................................................................................
WARTO? WARTO! ..........................................................................................................................................
ZAMIAST PODSUMOWANIA ....................................................................................................................
LITERATURA ...................................................................................................................................................
5
9
10
10
10
10
11
12
13
14
14
15
15
21
21
22
23
62
62
63
64
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin