Lochfink Weimer Maryja Nie bez Izraela Nowe spojrzenie na naukę o Niepokalanym Poczęciu.pdf

(13196 KB) Pobierz
Gerhard Lohfink, Ludwig Weimer
MARYJA - NIE BEZ IZRAELA
Nowe spojrzenie na naukę
o Niepokalanym Poczęciu
AQ
wj^cl ro d z ę
Gerhard Lohfink
,
Ludwig Weimer
MARYJA - NIE BEZ IZRAELA
Nowe spojrzenie na naukę
o Niepokalanym Poczęciu
przełożyła
Eliza Pieciul-Karmińska
w^d rodzę
SPIS TR EŚC I
Przedmowa...................................................................................... 7
Uwagi do polskiego wydania.......................................................... 11
Część pierwsza
GRZECH PIERWORODNY - ZAWINIONY PRZEZ LUDZI
SYNDROM ZGUBY
1.1. Grzech w tradycji żydowsko-chrześcijańskiej.................... 15
1.2. Zgorszenie grzechem pierworodnym.................................. 28
1.3. Dzisiejsze doświadczenie pomocne w zrozumieniu grzechu
pierworodnego..................................................................... 44
1.4. Potencjały winy w historii................................................... 51
1.5. Ewolucja i upadek w grzech - sprzeczność?....................... 77
1.6. Sprawa grzechu pierworodnego w Starym Testamencie..... 99
1.6.1. Kompleks opowiadań z Księgi Rodzaju (rozdz. 3-9).... 100
1.6.2. Panowanie i sukcesorzy Dawida (2 Sm 10-20;
1 Kri 1 -2 )...................................................................108
1.6.3. Wielka modlitwa pokutna Księgi Nehemiasza
(Neh 9,6-37)............................................................... 112
1.7. Teologia Pawłowa w Liście do Rzymian (rozdz. 1-8)......... 118
Część druga
BÓG KONTRA GRZECH PIERWORODNY W DZIEJACH IZRAELA
2.1. Abraham, czyli bojaźń Boża.................................................132
2.2. Mojżesz, czyli wyprowadzenie ku wolności........................139
Spis treści
2.3. Tora, czyli radość z woli Bożej............................................ 156
2.4. Świątynia, czyli ustanowienie przebłagania........................177
2.5. Prorocy, czyli bezpośredniość słowa Bożego...................... 190
2.6. „Mądrość” w Izraelu, czyli rozum stworzenia.................... 221
2.7. „Reszta” Izraela, czyli wierność Boża................................. 244
Cześć trzecia
MARYJA - UOSOBIENIE ODKUPIONEGO IZRAELA
3.1. Biblijne figuracje Izraela..................................................... 261
3.1.1. Figura Syna Człowieczego w Księdze Daniela
(rozdz. 7).................................................................... 262
3.1.2. Figura Sługi Jahwe u Deutero-Izajasza..................... 267
3.1.3. Figura „Córy Syjonu” i „Dziewicy izraelskiej” ......... 275
3.1.4. Figura niebiańskiej Niewiasty w Apokalipsie
św. Jana 12................................................................. 284
3.1.5. Znaczenie i funkcja figuracji.......................................289
3.2. Maryja - Córa Syjonu, Dziewica izraelska......................... 298
3.2.1. Maryja jako figuracja Izraela w Nowym Testamencie ...301
3.2.2. Maryja jako figuracja ludu Bożego od II wieku
po Chrystusie..............................................................319
3.3. Dogmat o Niepokalanym Poczęciu......................................359
3.4. Dogmat również o Izraelu?...................................................378
3.4.1. Udzielanie łaski..........................................................379
3.4.2. Sytuacja badawcza..................................................... 388
3.4.3. Granice poszerzania dogmatu na Izrael......................393
3.4.4. Dawna wiedza Kościoła.............................................399
3.5. Co to znaczy, że odkupił nas tylko Chrystus?......................402
3.6. Chrzest jako ocalenie z mocy grzechu pierworodnego.......439
3.7. Maryja - niezepsuty koncept stworzenia............................. 459
Podsumowanie..................................................................................475
Bibliografia.......................................................................................485
Wykaz cytowanych w tekście polskich przekładów........................ 499
Pod ciężarem ikonografii i teologii pierwszych wieków
„Maryja bez Izraela” staje się substytutem bogini
domowego ogniska, gwarantką moralności wrogiej ciału
płci, sumą pragnień posiadania „rzeczniczki”, „litościwej
matki” przeciwstawianej srogiemu Bogu. Tymczasem
—jak twierdzą z naciskiem Lohfink i Weimer —osoba
Maryi związana jest nierozerwalnie z nauką Kościoła
o przymierzu Boga i narodu wybranego, o historii
niewierności i o dziejach nawrócenia. „Maryja nie bez
Izraela” zostaje wprowadzona w kontekst, w którym
Niepokalane Poczęcie zyskuje nowe wyjaśnienie jako
zwycięstwo wieńczące długą walkę narodu Izraela
z potencjałem zguby, jako dogmat o godności żydów.
ISBN 978-83-7033-724-7
9 788370 337247
www.wdrodze.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin