Scenariusz zajęć dla klasy I.docx

(18 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć dla klasy I ( 3 godziny lekcyjne)

Dorota Gadzina

Temat: K jak kot. Poznanie litery „K” pisanej i drukowanej .

 

Cele ogólne:

Doskonalenie umiejętności konstruowania poprawnej wypowiedzi ustnej w zdaniu.

Zapoznanie z wyglądem pisanej i drukowanej litery „K, k”

Rozwijanie umiejętności poprawnego czytania i przeliczania

Nauka pisania litery „K, k” i łączenie jej z samogłoskami .

Stymulowanie aktywności dzieci poprzez zabawę.

 

Cele operacyjne:

W wyniku udziału w zajęciach uczeń:

Odnajduje pary w  grze „Piotruś” – poprawnie odczytuje nazwy zaczynające się na literę „K”.

Klasyfikuje przedmioty według jednej z cech;

Naśladując nauczyciela kreśli literę i słowa z literą  „ K” .

Wie że litera „K, k” jest spółgłoską.

Podaje przykłady wyrazów zawierających głoskę „k” w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.

Dzieli wyrazy na sylaby i głoski.

Śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru.

Rozpoznaje literę „k” wśród innych liter drukowanych.

Ćwiczy słuch fonemowy.

Rysuje przedmioty. Których nazwy zaczynają się na głoskęk”.

Zna podstawowe informacje i ciekawostki o życiu kotów.

Dzieli koty na domowe i dzikie .

 

 

Metody pracy:

Podające: opowiadanie, wyjaśnienia

Aktywizujące : gry i zabawy dydaktyczne, burza mózgów.

Operatywne: ćwiczenia.

 

Formy pracy:

Zbiorowa

Indywidualna

 

Środki dydaktyczne:

Karty do gry (ilustracja i napisy)

Karteczki z wyrazami i ilustracje rzeczy zawierające głoskę „k”.

Literki „k” „K” drukowane zawieszone na tablicy

Wzór litery „k” pisane w liniaturze z uwzględnieniem kierunku kreślenia liter.

Karty do  albumu liter.

Niebieskie i czerwone kartoniki do analizy głoskowej

Zdjęcia kotów domowych i dzikich

Kredki, Ołówki,

Płyty CD z muzyką dziecięcą.

 

 

 

 

 

 

 

 

DZIAŁANIA NAUCZYCIELA

 

DZIAŁANIA UCZNIA

 

CZAS

 

Przywitanie.  Sprawdzenie obecności.

 

 

 

Wprowadzenie do zajęć.

Zabawa dydaktyczna „ Piotruś”

Nauczyciel rozkłada na dywanie ilustracje z przedmiotami zaczynającymi się na literę „k”.

 

Uczniowie mają za zadanie odkrycie kart z rozsypanki, odczytanie nazwy

 

 

   15 min.

Podanie celu zajęć, zabawy.

Nauczyciel zadaje pytania dotyczące celu zabawy.

Nauczyciel wyjaśnia że dzisiaj poznajemy literkę „k”, nauczymy się ją czytać i pisać.

 

 

Dzieci odpowiadają ze wszystkie przedmioty zaczynają się na literę „k”

 

   5 min

Nauczyciel pokazuje rysunki kotów i wyraz kot oraz rozsypankę literowa z wyrazem kot, koty.

 

Uczniowie tworzą  wyrazy kot i koty z rozsypanki wyrazowej.

5 min

Zabawa ruchowa przy piosence „Stary Donald farmę miał.”

Nauczyciel daję dzieciom do wylosowania karteczki z nazwami zwierząt które występują w tekście piosenki i instruuje je o przebiegu zabawy, piosenkę nauczyciel  puszcza 2 razy pomiędzy jednym utworem a drugim nauczyciel  przerywa na chwilę aby dzieci miały czas na przeliczenie ilości zwierząt na swoich karteczkach.

 

Uczniowie losują karteczki z nazwami zwierząt, występującymi w piosence.

W trakcie zabawy słuchają jakie są i  ile jest zwierząt.  W czasie krótkiej przerwy dzieci mają czas na przeliczenie zwierząt. Podczas drugiego utworu dzieci włączają się aktywnie w zabawę, w odpowiednich zwrotkach, dzieci z nazwą zwierzęcia ze swojej etykietki wchodzą do koła i naśladują odgłosy tych zwierząt.  

 

 

 

 

10 min

Omówienie z dziećmi kształtu oraz sposobu kreślenia litery „k” małej i wielkiej.

Nauczyciel pokazuje wzór litery „k”  pisanej i drukowanej i pozostawia go  na tablicy.

.

 

 

Uczniowie piszą literkę „k” palcem w powietrzu, następnie po śladzie na tablicy, zwraca uwagę na poprawność wykonywanej przez siebie litery.

.

 

 

 

 

10 min

 

Wprowadzenie litery „k” nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania w podręczniku, karcie pracy.

Nauczyciel czyta wyrazy z głoską „k”

 

Uczniowie wykonują kolejno ćwiczenia:

Zaznaczanie głoski „k” w wyrazach.

Dzielenie na sylaby wyrazów a literą „k”

Dokonują analizy słuchowej wyrazów.

Podają przykłady wyrazów zawierających głoskę „k” w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.

 

 

 

 

15 min

 

Pisanie litery  „k”

Nauczyciel pisze wzór litery na tablicy w liniaturze.

Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność kreślenia litery przez ucznia.

 

Uczeń kreśli literę  „k” na plecach kolegi, na ławce, na tacce z kaszą oraz pośladzie wydrukowanej litery na kartce.

Pisanie litery „k” w zeszycie oraz w albumie liter. 

Rysowanie w albumie liter wyrazów zaczynających się na głoskę „k”.

 

 

 

20 min

 

Utrwalenie litery „k”.

Nauczyciel czyta zagadki dotyczące przedmiotów i osób które mają w swojej  wymowie głoskę ‘k” .

Rozdaje uczniom krótki tekst.

 

Uczniowie odgadują zagadki .

Odnajdują w tekście wyrazy z literka „ k”

 

 

 

10 min

 

Zakończenie zajęć.

Omówienie zabawy ruchowej „Koty”

Nauczyciel włącza muzykę o zmiennym rytmie.

 

Uczniowie na zmianę rytmu muzyki chodzą jak koty na paluszkach, miałczą lub zasypiają.

 

 

5 min

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin