6-2-test-ocalmy-ziemie-pdf.pdf
(
289 KB
)
Pobierz
Sprawdzian 2.
do rozdziału „Ocalmy Ziemię!”
Imię i nazwisko
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Klasa
. . . . . . . . . .
Instrukcja dla ucznia
Przeczytaj tekst i wykonaj zadania od 1. do 5. Masz na to 15 minut.
Vitus B. Dröscher
Twierdza słoni w dżungli
Jak brygada czołgów sunęły wzdłuż słoniowej drogi w birmańskiej
1
dżungli: na
przedzie Hannibal jako wywiadowca – potężny samiec mierzący 3 metry wysokości,
[…] ważący 5 ton.
W pewnej odległości za nimi kroczyły trzy inne samce gotowe do walki jako straż
przednia, a za nimi grupa czterech kawalerów w charakterze gwardii przybocznej
idących tuż za nimi samic z malutkimi słoniątkami. […]
Nagle Hannibal zatrąbił przeraźliwie. Pochód zatrzymał się natychmiast i ani
drgnął. Nikt jeszcze nie wiedział, jakie niebezpieczeństwo spostrzegł Hannibal. Ty-
grysa? Panterę? Albo co gorsza człowieka?
Hannibal cofnął się parę kroków. Następnie odłamał długą gałąź z drzewa, nie-
zwykle ostrożnie ruszył znów naprzód i zaczął gałęzią grzebać w ziemi.
W
środku
słoniowej
ścieżki
było miejsce, na którym trawa i krzaki nie wyglądały
normalnie, ale rosły jakby krzywo i były już trochę przywiędłe. Nagle – co to było?...
Gałąź, która dopiero co tępo uderzała o ziemię, zniknęła pod jej powierzchnią – pu-
łapka
na słonie!
V.B. Dröscher,
Krokodyl na
śniadanie.
Zadziwiające opowiadania o zachowaniu zwierząt,
Warszawa 2000, s. 48–49.
1
Birma – państwo położone w Azji Południowo-Wschodniej nad Zatoką Bengalską i Morzem Anda-
mańskim.
1. Napisz, jakiego problemu związanego z ochroną
środowiska
dotyczy tekst.
....................................................................................................................
....................................................................................................................
....................................................................................................................
1
2. Uzupełnij plan wydarzeń przedstawionych w tekście punktami planu
szczegółowego.
1. Wędrówka słoni przez dżunglę.
2. Zwietrzenie niebezpieczeństwa.
a)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Odkrycie pułapki.
a)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
c)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Z ostatniego akapitu tekstu wypisz trzy związki wyrazowe rzeczownika
z przyimkiem.
....................................................................................................................
....................................................................................................................
....................................................................................................................
4. Popraw tekst, aby uniknąć powtórzeń. Zastąp podkreślone rzeczowniki
zaimkami. Możesz zmieniać szyk wyrazów w zdaniu.
Spośród 352 gatunków zidentyfikowanych trąbowców wyginęło 350. Dziś
żyją
tylko
gatunki słoni: słoń indyjski i słoń afrykański. Słonie są największymi ssakami lądowy-
mi. Jednak wbrew obiegowym poglądom nie należy przypisywać słoniom ociężałości.
Tak naprawdę słowa „poruszasz się jak słoń” powinny oznaczać siłę, szybkość, zwin-
ność, a nawet bezszelestny chód. Słoń biega szybciej niż człowiek; prędkość marszowa
słonia wynosi 8–9 kilometrów na godzinę i słoń wytrzymuje takie tempo bez odpoczyn-
ku przez wiele godzin. Wędrujące stado pokonuje odległość do 80 km dziennie.
Na podstawie: http://www.ekologia.pogodzinach.net/slonie.html
5. Zapisz słownie liczebnik 352.
....................................................................................................................
2
Plik z chomika:
miraug
Inne pliki z tego folderu:
10-1-kartoteka-tworcy-swiatow-fikcyjnych-pdf.pdf
(631 KB)
10-2-kartoteka-tworcy-swiatow-fikcyjnych-pdf.pdf
(636 KB)
10-2-test-tworcy-swiatow-fikcyjnych-pdf.pdf
(823 KB)
11-1-kartoteka-zapraszamy-do-swiata-sztuki-pdf.pdf
(622 KB)
11-1-test-zapraszamy-do-swiata-sztuki-pdf.pdf
(816 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin