Przeszłość to dziś - podręcznik do języka polskiego cz.1 wyd. STENTOR.pdf

(12190 KB) Pobierz
DO NOWEJ PODSTAWY
PROGRAMOWEJ
Krzysztof Mrowcewicz
P r e r o m a n ty z m a n g ie ls k i. Preromanlyzm u-
zespól zjawisk i tendencji artystycznych, które
Goethe
VrwdńchSth •
••v i. =
Choć o b ą $ » a ra :w
pojawiły sic w dnigiej połowic XVlll w. i na po- ni za wasy v•
u
/
v- *
czątku wieku XIX, zapowiadając nadejście to- tut europejski. tu ku iv v
m antycznego przełomu w kulturze europejskiej.
X o w e tendencje pojawiły się najpierw w litera-
turze angielskiej, już sentymentalizm, rozwija-
•UCV s * w o ro iy « # d o M » y c y , m > i
V»l>»
« M o r ,™
«w »**
ich wczesra tw» t«/> -
ru" uważa
sk
zapn-tomar.
w a i w spaniałość przyrody. Człow iekczuty i w r >
żUwy, żyjący w H j f » » 7W' ^
7 ^ ™
-\ .iV V # w ln p w 1 1 »
,,
o a i w ę o t a d z ia *
^
,
o cz icm
to cn
.X
• .
.r,... .,«>«
W
>:
r
t
.j» pv.
mcntalilrt 117WĄ
•« * ™ *
0
u , J „W onym a «
zdaniem H a d a a ,
p m ;r.
sniW.»
-t*,
/wancicvwvuz«vi
mu
* * * ” *■ '
v ,tv ś c i W K -
'łk .
V
Kr.
Krzysztof Mrowcewicz
Przeszłość to dziś
i.
-y,
i
literatura
J
język
J
kultur
*
.. Wydawnictwo STENTOR
sten to r
Warszawa 2012
Projekt graficzny ł projekt okładki
Agata Pieńkowska
Zdjęcie na pierwszej stronie okładki
Grzegorz Pędzich
Projekt graficzny na stronie dziewiętnastej
Katarzyna Zawadka
Opracowanie wiadomości z nauki o języku
Jarosław Łachnik
Opracowanie zadań przygotowujących do matury
Edyta Bańkowska, Katarzyna Kozłowska
Redakcja
Dorota Białas
Korekta
Ingeborga faworska-Róg
Sylwia Kuziela
Fotoedycja
Katarzyna Garncarek
Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania i wpisany do wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego
do nauczania języka polskiego na podstawie opinii rzeczoznawców: dr. Krzysztofa Koca,
dr Marii Romanowskiej, mgr. Michała Ratajczaka.
Zakres kształcenia: podstawowy i rozszerzony
Etap edukacyjny: IV
Typ szkoły: liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum
Rok dopuszczenia: 2012
© Copyright by Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR
© Copyright by Krzysztof Mrowcewicz
Warszawa 2012
Wydanie I, Warszawa 2012
ISBN 9 7 8 -8 3 -6 1 2 4 5 -8 3 -4
Spis treści
Przedmowa .................................................................................................................................................................... 11
STAROŻYTNOŚĆ GRECJA I RZYM
Przypomnienie lektury z gimnazjum
13
Wprowadzenie...................................................................................................................................... 14
Iliada
i
Odyseja
Homera...................................................................................................... 16
1 Mit i literatura
.
Przypomnienie lektury z gimnazjum
.......................................................................................... 17
►Mity greckie......................................................................................................................... 19
Teksty
Jan Parandowski,
[Śpiewak Orfeusz]........................................................................................20
Karl Kerenyi, [Prometeusz]........................................................................................................22
Komentarz
Zygmunt Kubiak,
Eleuzis..........................................................................................................25
Czy wyrazy zawsze znaczą to, co znaczą? Zrozumieć frazeologizm y
................................. 28
2. Tragedia i tragizm
.................................................
Teksty
................................. 33
Arystoteles, *
Poetyka
(fragment)............................................................................................. 36
Sofokles,
Król Edyp
Przewodnik po lekturze......................................................................................................38
Fragmenty.............................................................................................................................39
Sofokles,
Antygona
Przewodnik po lekturze......................................................................................................44
Fragmenty.............................................................................................................................44
Komentarz
Humphrey D.F. Kitto,
Król Edyp
(fragmenty)..........................................................................48
Antyczne szkoły filozoficzne i słynni filozofow ie
.....................................................................50
*3. T :MfcTiU liryka :starożytna
£ Horacy i 11 MU fcl
1
Wi
................................................................5
2
Plejada poetów starożytnych
......................................................................................................... 52
Teksty
Horacy,
Do Leukonoe.................................................................................................................53
Do Deliusza..................................................................................................................
54
Wybudowałem pomnik.................................................................................................55
Komentarz
Jerzy Krokowski,
[Horacjańska refleksja nad życiem]...................................................................56
Spis
treści
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin