Mendel Z. - Reguły small biznesu. Własna firma w praktyce.pdf
(
4496 KB
)
Pobierz
Spis treści
Wprowadzenie .........................................................9
Rozdział 1. Czy i kiedy oraz na jakich warunkach warto
być właścicielem, a nie pracownikiem
najemnym .
13
1.1. Własny biznes
—
świadomy
wybór czy ekonomiczny determinizm? .
16 1.2. Działalność gospodarcza
— początek czy zwieńczenie kariery zawodowej? .
20
1.3. Ułańska fantazja — romantyczny element naszej historii,
ale niekoniecznie wartość własnej firmy .
24
1.4. Czy naprawdę zawsze pierwszy milion trzeba ukraść?
— czyli o etyce w biznesie .
28
Rozdział 2. Między marzeniami a rzeczywistością
— przesłanki wyboru rodzaju działalności
gospodarczej .
2.1. Czy warto startować, jeżeli nie jesteś Steve’em Jobsem
— czyli od rzemieślniczej solidności do wyróżniającej
innowacyjności .
2.2. Oceń realnie swoje predyspozycje, kompetencje i zasoby,
rzetelnie scharakteryzuj otoczenie — lepszy jest bolesny
szacunek szans niż kosztowna diagnoza przyczyn porażek .
2.3. Bądź realistą: jeżeli nie potrafisz kreować nowych potrzeb,
skoncentruj się na zaspokajaniu już istniejących .
2.4. Nie musisz być omnibusem — gdzie szukać wsparcia .
33
34
36
43
47
4
REGU
Ł
Y SMALL BIZNESU. W
Ł
ASNA FIRMA W PRAKTYCE
Rozdział 3. Nazwa, logotyp, przedmiot działania, siedziba
— pierwsze kluczowe decyzje .
..................
51
3.1. Tożsamość wizualna firmy — bądź kreatywny,
ale nie pozwalaj sobie na amatorstwo . ................................... 52
3.2. Siedziba firmy a miejsce wykonywania działalności
— optymalna lokalizacja działalności gospodarczej . .............. 55
3.3. Co robisz, co zamierzasz robić, a czego na pewno nie
będziesz robił — podejście do przedmiotu działalności . ....... 61
Rozdział 4. Kto jest moim klientem, kształt mojej oferty,
gdzie jest moja konkurencja
— czyli zręby strategii .
.............................
67
4.1. Segmentacja klientów — uniwersalny patent na biznes? .
................................................... 68 4.2. Oferta handlowa i usługowa
— czy można ignorować zasadę Pareto? . .............................. 73
4.3. Produkty oraz usługi substytutywne i komplementarne
— zlokalizuj i zdefiniuj konkurencję .
...................................................... 78 4.4. W czym muszę być lepszy?
— poszukiwanie
źródeł
przewagi konkurencyjnej . ................ 83
Rozdział 5. Intuicja to nie wszystko,
czyli podstawy planowania biznesu .
............
87
5.1. Poznaj swoją firmę, zwłaszcza strukturę przychodów
i kosztów, oraz określ „wąskie gardła” . .................................. 88
5.2. Uwzględnij wszystkie czynniki wpływające na Twój biznes .... 90
5.3. Rozmawiaj ze swoimi odbiorcami i dostawcami .
.................................. 94 5.4. Biznesplan (plan prowadzenia biznesu)
— uniwersalne, sprawdzone narzędzie
czy jedynie przejaw ulegania ogólnym tendencjom? . ............. 99
5.5. Monitoruj wykonanie założeń i koryguj je
w zależności od wyników i rozwoju sytuacji . ........................ 101
Rozdział 6. Etapy rozwoju firmy a decyzje właścicielskie ...105
6.1. Koncepcyjne narodziny firmy
— dominacja właścicielskiej kreatywności .
......................................... 107 6.2. Pozytywistyczna praca u podstaw
— konieczna formalizacja . ................................................... 109
Spis tre
ś
ci
5
6.3. Kres spontanicznego rozwoju
— początki struktury organizacyjnej .
...................... 112 6.4. Korekta „błędów młodości” przedsiębiorstwa
— ewolucja czy rewolucja? . ................................................. 114
6.5. Mikroprzedsiębiorstwo czy mała firma
— dylematy wyboru skali działania .
........................................................... 116 6.6. Czas profesjonalizacji:
autonomia – delegowanie – kontrola – biurokracja .............. 119
6.7. Strategiczne dylematy — czy już czas na
ład
korporacyjny? . 120
6.8. Jeszcze mała,
średnia
czy już duża firma
— czy dalszy rozwój wart jest ryzyka, które trzeba podjąć? .. 123
Rozdział 7. Nie myl przychodów z kosztami
— o właścicielskich priorytetach .................125
7.1. Przychody – marże – koszty:
w
żelaznym
uścisku „świętej” triady . .................................... 126
7.2. Dochody a konsumpcja i inwestycje:
w poszukiwaniu „złotego
środka”
. ....................................... 131
7.3. Racjonalnie buduj reputację i prestiż . .................................. 135
7.4. Jesteś przedsiębiorcą, a nie feudałem! . ................................ 137
Rozdział 8. Konkurencja — kooperacja — konsolidacja,
czyli jak egzystować z rywalami rynkowymi ....141
8.1. Konkurencja
— trwały element rynkowej egzystencji Twojej firmy . ......... 142
8.2. Nadużywanie pozycji rynkowej
— groźny i kosztowny w skutkach proceder .
.................... 144 8.3. Zabronione praktyki nie dotyczą tylko wielkich
— zmowy cenowe . ............................................................... 146
8.4. Pokojowe współistnienie czy technologiczny wyścig
— granice i płaszczyzny walki konkurencyjnej . ................... 150
Rozdział 9. Delegowanie kompetencji — bolesny wymóg, znak
czasu czy naturalna kolej rzeczy? .
.............157
9.1. Jeżeli nie potrafisz zaufać, musisz zbankrutować! .
................................................. 158 9.2. Buduj priorytety i strategię,
to powinna być Twoja domena! . ......................................... 163
6
REGU
Ł
Y SMALL BIZNESU. W
Ł
ASNA FIRMA W PRAKTYCE
9.3. Delegujesz kompetencje czy tylko odpowiedzialność? . ....... 165
9.4. Pańskie oko konia tuczy — czy aby na pewno w biznesie
jest to uniwersalna zasada? . ................................................. 168
Rozdział 10. Właściciel przedsiębiorstwa w
życiu
lokalnej
społeczności — społeczna percepcja
przedsiębiorcy .
....................................171
10.1. Przedsiębiorca jako pracodawca . ....................................... 173
10.2. Właściciel jako klient: zamawiający, usługobiorca . ............ 176
10.3. Przedsiębiorca jako członek lokalnej społeczności .
................... 178 10.4. Polityczne preferencje przedsiębiorcy a bierne
i czynne prawo wyborcze . ................................................... 182
Rozdział 11. Efektywna, czyli jaka? Praktyczne metody
oceny, monitorowania oraz podnoszenia
skuteczności biznesowej i bezpieczeństwa
rynkowego firmy .
.................................185
11.1. Efektywność przez pryzmat finansów . ............................... 187
11.2. Efektywność w aspekcie otoczenia rynkowego .
........... 202 11.3. Efektywność w odniesieniu do organizacji i kształtu
oraz przebiegu procesów biznesowych . ............................. 207
11.4. Efektywność a zasoby ludzkie przedsiębiorstwa .
.......... 215 11.5. Efektywność przez pryzmat jakości, innowacyjności
i rozwoju . ............................................................................ 221
11.6. Benchmarking — czyli popatrz i podpatrz,
jak funkcjonuje Twoja konkurencja . .................................. 224
Rozdział 12. Jak kupić/sprzedać firmę
i nie dać się oszukać .
............................227
12.1. Kryteria atrakcyjności inwestycji kapitałowych .
................. 229 12.2. Uwaga na „okazje” — faktyczne motywy zmian
właścicielskich . ................................................................... 231
12.3. Nie aspiruj do roli omnibusa — proces kupna/sprzedaży
firmy a doradcy i konsultanci . ............................................ 233
12.4. Wycena firmy — podstawowe metody .
...................................................................... 235 12.5. Due diligence
— formalność czy próba minimalizacji ryzyka? . ................ 239
Plik z chomika:
mysterious
Inne pliki z tego folderu:
KMSpico 10.2.0 FINAL + Portable (Office and Windows 10 Activator) [TechTools.NET].eterterte
(7068 KB)
Angielski dla Poczatkujacych_Słownictwo i podstawy gramatyki.rar
(77946 KB)
original-version-makrofotografia-magia-szczegolu_makrof.pdf
(46166 KB)
Grzyby nadrzewne.pdf
(327 KB)
Lightroom Presets Pack.zip
(113639 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 27.02.2021
--->>> Czasopisma, magazyny
--->>>>>>>★★Fotografia
--->>>★★ Photoshop
--->>>★★ Programy graficzne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin