rzl_036.pdf

(5374 KB) Pobierz
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz PFRON
RAPORT KOŃCOWY
z badania ewaluacyjnego
„Ewaluacja
projektów – kampanii
informacyjno – promocyjnych
przełamujących negatywne stereotypy
osób niepełnosprawnych”
Zamawiający
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
ul. Al. Jana Pawła II nr 13, 00-828 Warszawa
Wykonawca
Fundacja
Centrum Badania Opinii Społecznej
Warszawa, 22 września 2008
CENTRUM BADANIA OPINII SPOŁECZNEJ
SEKRETARIAT
ZESPÓŁ REALIZACJI
BADAŃ
INTERNET:
022 629 35 69, 022 628 37 04
022 621 07 57, 022 693 46 99
http://www.cbos.pl
UL.
śURAWIA
4A, SKR.PT. 24
00-503 W A R S Z A W A
TELEFAX: 022 629 40 89
E-mail: sekretariat@cbos.pl
„Ewaluacja
projektów – kampanii
informacyjno – promocyjnych
przełamujących negatywne stereotypy
osób niepełnosprawnych”
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego oraz PFRON
KIEROWNIK PROJEKTU
Marian Anasz
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
WYKONAWCA
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
KIEROWNICTWO BADANIA
Agnieszka Fijałkowska, Joanna Wojtyńska
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
AUTORZY RAPORTU
Joanna Wojtyńska, Agnieszka Fijałkowska
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
2
CENTRUM BADANIA OPINII SPOŁECZNEJ
SEKRETARIAT
ZESPÓŁ REALIZACJI
BADAŃ
INTERNET:
022 629 35 69, 022 628 37 04
022 621 07 57, 022 693 46 99
http://www.cbos.pl
UL.
śURAWIA
4A, SKR.PT. 24
00-503 W A R S Z A W A
TELEFAX: 022 629 40 89
E-mail: sekretariat@cbos.pl
Spis treści
Wstęp ..................................................................................................................... 4
Wykaz skrótów ...................................................................................................... 5
1. Streszczenie raportu ...................................................................................... 6
2. Wnioski i rekomendacje ............................................................................... 18
CZĘŚĆ I. ZAŁOśENIA I METODOLOGIA BADANIA ...................................... 22
3. Cel, przedmiot i kontekst badania ewaluacyjnego .................................... 22
4. Teoretyczne załoŜenia badania i pytania badawcze .................................. 36
5. Metodologiczne załoŜenia badania ............................................................. 44
CZĘŚĆ II. ANALIZA KONCEPCJI PROJEKTÓW – KAMPANII
INFORMACYJNO- PROMOCYJNYCH PRZEŁAMUJĄCYCH NEGATYWNE
STEREOTYPY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.............................................. 64
6. Ogólna charakterystyka projektów – kampanii informacyjno-
promocyjnych zrealizowanych w ramach Działania 1.4 SPO RZ .................... 64
7. Analiza i ocena logiki oraz spójności projektów........................................ 74
CZĘŚĆ III. REALIZACJA KAMPANII INFORMACYJNO-PROMOCYJNYCH W
ŚWIETLE KRYTERIÓW EWALUACYJNYCH ................................................ 118
8. Trafność i spójność kampanii w
świetle
wyników badania terenowego 118
9. Analiza i ocena skuteczności zrealizowanych projektów ....................... 154
10. Analiza i ocena uŜyteczności zrealizowanych projektów ....................... 186
11. Analiza i ocena trwałości rezultatów zrealizowanych projektów............ 253
12. Analiza i ocena efektywności zrealizowanych projektów ....................... 259
13. Analiza zarządzania projektami i praktyk wdroŜeniowych...................... 269
14. Czynniki sprzyjające wdraŜaniu kampanii informacyjno-promocyjnych
i bariery skuteczności....................................................................................... 281
15. Rekomendacje i dobre praktyki................................................................. 289
3
CENTRUM BADANIA OPINII SPOŁECZNEJ
SEKRETARIAT
ZESPÓŁ REALIZACJI
BADAŃ
INTERNET:
022 629 35 69, 022 628 37 04
022 621 07 57, 022 693 46 99
http://www.cbos.pl
UL.
śURAWIA
4A, SKR.PT. 24
00-503 W A R S Z A W A
TELEFAX: 022 629 40 89
E-mail: sekretariat@cbos.pl
Wstęp
Raport końcowy z badania ewaluacyjnego „Ewaluacja
projektów – kampanii
informacyjno
promocyjnych
został
przełamujących
negatywne
z
stereotypy
osób
niepełnosprawnych”
przygotowany
zgodnie
załoŜeniami
Raportu
metodologicznego, z uwzględnieniem:
realiów czasowych, które zaistniały po podpisaniu umowy w dn. 01.08.2008r. i po
otrzymaniu od Zamawiającego w dn. 06.08.2008r. informacji, iŜ termin złoŜenia
Raportu końcowego zostaje przesunięty z 31.08.2008r. na 15.09.2008r.
wstępnej analizy treści 44 wniosków o dofinansowanie projektów objętych
badaniem.
Przeprowadzone badanie ewaluacyjne dotyczyło grupy projektów Działania 1.4 SPO
RZL, polegających na wdraŜaniu kampanii informacyjno-promocyjnych. Badanie
zostało wykonane w okresie 6 tygodni. Miało ono złoŜony charakter, bowiem w ciągu
krótkiego czasu zostały wykonane cztery obszerne zadania badawcze:
analiza logiki i spójności 43 projektów,
wykonanie case study dla 20 wybranych projektów,
przeprowadzenie badania ankietowego wśród grup docelowych i uczestników
projektów,
przeprowadzenie reprezentatywnego badania ankietowego wśród dorosłej
ludności Polski.
Zrealizowana ostatecznie koncepcja badawcza nieznacznie tylko odbiega od
koncepcji zaprezentowanej w Raporcie metodologicznym. RóŜnica dotyczy liczby
projektów przeanalizowanych w I fazie badania. Zamiast dla 44 projektów, analiza
logiki i spójności została przeprowadzona dla 43 projektów. Jeden projekt pominięto
ze względu na jego charakter, całkowicie odbiegający od specyfiki kampanii
informacyjno-promocyjnych. Inna zmiana dotyczy listy projektów wybranych do case
study. Ze względu na niedostępność kluczowych osób zarządzających projektami
4
CENTRUM BADANIA OPINII SPOŁECZNEJ
SEKRETARIAT
ZESPÓŁ REALIZACJI
BADAŃ
INTERNET:
022 629 35 69, 022 628 37 04
022 621 07 57, 022 693 46 99
http://www.cbos.pl
UL.
śURAWIA
4A, SKR.PT. 24
00-503 W A R S Z A W A
TELEFAX: 022 629 40 89
E-mail: sekretariat@cbos.pl
wytypowanymi do zbadania w Raporcie metodologicznym, powstała konieczność
wymiany tych projektów na inne.
Prezentowany
Raport
końcowy
posiada
inny
w
stosunku
do
układu
zaproponowanego w Raporcie metodologicznym, bardziej rozwinięty układ formalno-
treściowy. Zastosowany układ (skonsultowany z Zamawiającym) w pełni uwzględnia
zawartość układu zaproponowanego w Raporcie metodologicznym, pozwalając
jednocześnie
badawczego.
na
pełniejsze
zaprezentowanie
zgromadzonego
materiału
Wykaz skrótów
W prezentowanym Raporcie końcowym uŜywane są następujące skróty:
CBOS
IW
ON
PFRON
SIWZ
SPO RZL
SPSS
- Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
- Instytucja WdraŜająca
- Osoba Niepełnosprawna
- Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
- Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia
- Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich
-
oprogramowanie
do
przeprowadzania
analiz
statystycznych
w naukach społecznych (ang.: Statistical Package for the Social
Sciences)
UP
ZPORR
- Urząd Pracy (Powiatowy lub Wojewódzki)
- Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin