rosyjski_PR.pdf

(866 KB) Pobierz
E
GZAMIN MATURALNY
J
ĘZYK
ROSYJSKI
Poziom rozszerzony
Z
BIÓR ZADAŃ
Materiały pomocnicze dla uczniów i nauczycieli
Centralna Komisja Egzaminacyjna
2015
Publikacja opracowana przez zespół koordynowany przez
Joannę Berej
i
Ilonę
Gąsiorkiewicz-Kozłowską,
działający w ramach projektu
Budowa banków zadań
realizowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną pod kierunkiem Janiny Grzegorek.
Autorzy
Halina Bancarewicz
Małgorzata Bancarewicz
Grażyna Klimuszko (kierownik zespołu przedmiotowego)
Jadwiga Kubiak
Roman Panasiuk
Dorota Szamborska
Komentatorzy
Tatiana Khokhlova
Elżbieta
Łuksza-Palankiewicz
dr Halina Rycyk-Sztajdel
Opracowanie redakcyjne
Dorota Borkowska
Redaktor naczelny
Julia Konkołowicz-Pniewska
Zbiory zadań
opracowano w ramach projektu
Budowa banków zadań,
Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych,
Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Spis treści
Wprowadzenie
.......................................................................................................................... 4
1.
Rozumienie ze słuchu
........................................................................................................ 6
1.1. Zadania wielokrotnego wyboru ....................................................................................... 6
1.2. Zadania na dobieranie ................................................................................................... 15
2.
Rozumienie tekstów pisanych
........................................................................................ 17
2.1. Zadania na dobieranie ................................................................................................... 17
2.2. Zadania wielokrotnego wyboru ..................................................................................... 26
3.
Znajomość
środków
językowych
................................................................................... 33
3.1. Zadania wielokrotnego wyboru ..................................................................................... 34
3.2. Zadania krótkiej odpowiedzi ......................................................................................... 38
4.
Wypowiedź pisemna
....................................................................................................... 45
4.1. Artykuł .......................................................................................................................... 45
4.2. Rozprawka ..................................................................................................................... 46
4.3. List formalny ................................................................................................................. 47
5.
6.
7.
Transkrypcje tekstów do słuchania
............................................................................... 48
Rozwiązania i komentarze do zadań
............................................................................. 52
Wykaz umiejętności ogólnych i szczegółowych sprawdzanych zadaniami
............... 64
Wprowadzenie
Prezentowany zbiór zadań z języka rosyjskiego jest adresowany przede wszystkim do uczniów
szkół ponadgimnazjalnych przygotowujących się do egzaminu maturalnego w nowej formule.
Zbiór został przygotowany tak, aby można było z niego korzystać zarówno podczas
samodzielnej pracy w domu, jak i na lekcjach pod kierunkiem nauczyciela.
Zbiór, odwołując się do wymagań
Podstawy programowej
i struktury arkusza egzaminacyjnego
z języka obcego, zawiera starannie dobrane zadania zróżnicowane pod względem
sprawdzanych umiejętności, materiału
źródłowego
oraz formy testowania.
Forma testowania, czyli typy zadań, kształtuje strukturę arkusza egzaminacyjnego. Stąd to
właśnie typy zadań stanowią w zbiorze podrozdziały w ramach rozdziałów poświęconych
poszczególnym sprawnościom językowym.
Zbiór składa się z siedmiu rozdziałów, z których cztery pierwsze zawierają zadania testujące
rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość
środków
językowych
i umiejętność tworzenia własnych wypowiedzi pisemnych. W tych rozdziałach uczniowie
i nauczyciele znajdą 26 zadań.
Następne rozdziały to transkrypcje do zadań oraz rozwiązania zadań wraz z komentarzami.
W ostatnim zaś rozdziale przedstawiono wykaz wymagań ogólnych i szczegółowych
Podstawy
programowej,
na podstawie których zbudowano zadania.
Cechą szczególną publikacji jest obudowa zadań. Każdy typ zadania w poszczególnych
podrozdziałach został poprzedzony wskazówkami ogólnymi, dotyczącymi sposobu jego
rozwiązania.
Pierwsze zadania z serii zadań danego typu zawierają szczegółowe wskazówki odnoszące się
do treści konkretnego zadania. Ten materiał
ćwiczeniowy
może stanowić dla ucznia samouczek
lub służyć nauczycielowi jako pomoc w kształtowaniu u swoich podopiecznych strategii
rozwiązywania zadań.
Kolejne zadania w każdym podrozdziale przeznaczone są do samodzielnego rozwiązania.
Przygotowano do nich komentarze, w których uczeń może sprawdzić, czy jego tok
rozumowania w poszukiwaniu poprawnej odpowiedzi był słuszny i czy w sposób właściwy
odrzucił rozwiązania niepoprawne. Komentarze do zadań znajdują się w rozdziale
z rozwiązaniami.
W celu odróżnienia zadań ze wskazówkami od tych do samodzielnego rozwiązania wskazówki
zostały umieszczone w polach tekstowych na szarym tle.
Proponowany w zbiorze układ zadań, dzięki wskazówkom, pozwala nabyć umiejętność analizy
tekstu, a następnie wykorzystać ją w zadaniach przeznaczonych do samodzielnego rozwiązania.
Kształtowanie umiejętności analizy informacji w tekście i zadaniach jest niezwykle ważne,
ponieważ przyczynia się do
świadomego,
a nie przypadkowego wyboru odpowiedzi.
Podejmowanie przemyślanych decyzji okaże się istotne dla przyszłych absolwentów również
w różnych sferach ich dorosłego
życia. Życzymy
im wszystkim wytrwałości w rozwijaniu
umiejętności językowych i satysfakcji z sukcesu, jakim będzie swobodne komunikowanie się
w
świecie
bez granic.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin