Penrose R.-Picasso. Życie i twórczość.pdf

(8273 KB) Pobierz
PENROSE Roland
Picasso
Życie i twórczość
Opracowanie
Przekł. A. Zielińska
Wydanie
Warszawa 1991
PIW
s. 454, ilustr. poza tekstem 31
pł., obwol., 21 cm.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział 1
DZIECIŃSTWO I MŁODOŚĆ (1881-1895).............................................................
Malaga — Przodkowie — Małżeństwo don Josego — Trzęsienie ziemi —
Miejscowe środowisko malarskie — Walki byków — Wyjazd do Corunny —
Lato w Maladze
Rozdział 2
BARCELONA (1895-1901).......................................................................................31
Katalonia i Hiszpania — Rewolta intelektualistów — Przyjazd do Barcelony —
Nauka i miłosierdzie
— Niezależność i nowe wpływy — Wycieczki wzdłuż wy-
brzeża — Wizyta w Maladze — Madryt — Horta de San Juan, lato roku 1898 —
Powrót do Barcelony — «Els Quatre Gats» — Szkicowniki — Pierwsze ilustra-
cje — Gaudi — Wyjazd — Paryż — Nowy Rok w Maladze — Madryt, «Arte
Joven» — Barcelona, wystawa w Sala Pares
Rozdział 3
OKRES BŁĘKITNY (1901-1904)...............................................................................66
Powrót do Paryża — Wystawa u Vollarda, czerwiec 1901 roku — Prace
z okresu kabaretowego — Max Jacob — Przyozdobienie «Le Zut» — Wyjazd
do Barcelony — Okres błękitny — Barcelona, styczeń 1902 roku — Paryż —
Barcelona, styczeń 1903-kwiecień 1904, ślepota i widzenie
Rozdział 4
AU RENDEZ-VOUS DES POETES
(1904-1906)........................................................90
Bateau-Lavoir, ostateczna przeprowadzka do Paryża — Fernanda Olivier —
La Bandę P icasso
— Pierwsi mecenasi — Pracownia, późny okres błękitny —
«Au Rendez-vous des Poetes» — Okres różowy — Arlekin — Cyrk i cyr-
kowcy — Życie na Montmartrze — Wizyta w Holandii, rzeźba — Pierwszy
okres klasyczny — Portret Gertrudy Stein — Gosol
452
9
Rozdział 5
PANNY Z AYINION
(1906-1909)...........................................................................118
Nowe kierunki, Matisse — Uznanie — Sprzeczne style —
Panny z Avinion
Okres murzyński — Przyjaciele pisarze — Celnik Rousseau — Pojedynek —
Początki kubizmu — La Rue des Bois — Horta de San Juan, lato roku 1909 —
Powrót do Paryża
Rozdział 6
STWORZENIE KUBIZMU (1909-1914)..................................................................
Przeprowadzka na boulevard de Clichy — Portrety kubistyczne, kubizm anali-
tyczny — Lato w Cadaąues — Heroiczne dni kubizmu — Tematyka kubizmu —
Ceret — Pierwsze reakcje na kubizm —
U Affaire des statues
— Zmiany
w domu — Początki kolażu —
Papiers collis
i powrót koloru — Rozszerzanie
się wpływów kubizmu — Kubizm syntetyczny — Konstrukcje kubistyczne —
Kobieta w koszuli (Kobieta w fotelu}
— Awinion
Rozdział 7
PIERWSZA WOJNA ŚWIATOWA — PARYŻ I RZYM (1914-1918) . . 180
Kubizm w chwili wybuchu wojny — Paryż idzie na wojng — Max Jacob i śmierć
Ewy — Okres kryształowy — Powrót do Ingres'a — Życie podczas wojny —
Balet Rosyjski — Pobyt w Barcelonie — Ślub i przeprowadzka do Paryża —
Guillaume Apoiiinaire — Zawieszenie broni — Biarritz
Rozdział 8
«PIĘKNO MUSI BYĆ SPAZMATYCZNE)) (1918-1930).............................................208
«Ballets Russes» w Londynie —
Pulcinella
i
Cuadro flamenco
Merkuriusz
Portrety i rysunki —
Le Midi
— Monumentalne akty —
Trzej muzykanci
Fontainebleau, macierzyństwo — Wystawy — Martwe natury, Dinard —
Różne style — Wielkie martwe natury — Surrealizm — «Piękno musi być
spazmatyczne)) — Kontakty towarzyskie — Powrót do gwałtowności — Anato-
mia rojeń —
Ukrzyżowanie
— Rzeźba
Rozdział 9
BOISGELOUP — RZEŹBA I MINOTAUR (1930-1936)..........................................241
Arcydzieło nieznane
i
Metamorfozy
Owidiusza — Boisgeloup, nowe zajęcia —
Martwe natury — Przekształcona anatomia — Księżycowe głowy, nowy
model — Powszechne uznanie —
Pracownia rzeźbiarza
— Rogaty bożek —
Picasso poeta — Powrót Jaime'a Sabartesa — Paul Eluard — Uznanie w Hisz-
panii i w Paryżu — Potajemny wyjazd do Juan-les-Pins — Lato w Paryżu —
Wojna domowa w Hiszpanii — Sierpień w Mougins
Rozdział 10
GUERNICA
(1936-1939)........................................................................................269
Le Tremblay —
Rojenia i kłamstwo Franco
— Fresk do hiszpańskiego pawilo-
nu — Przeczucia —
Picasso Furioso
— Uniwersalność znaczenia — Publiczność
a Picasso — Powrót do Mougins — Jesień w Paryżu — Paul Eluard a wojna
w Hiszpanii — Wizyta u Paula Klee — Mougins, 1938 —
Guernica
podróżuje —
Choroba i powrót do zdrowia
Rozdział 11
DRUGA WOJNA ŚWIATOWA — ROYAN I PARYŻ (1939-1945) . . .
295
Royan — Okupacja niemiecka — Powrót do Paryża — Picasso jako drama-
turg — Portrety D.M. — Martwa natura i obrazy figuralne — Rzeźba — Śmierć
Maxa Jacoba — Pejzaże Paryża i martwa natura — Wyzwolenie — Picasso
komunista — Wystawy —
Trupiarnia
453
146
Rozdział 12
ANTIBES I VALLAURJS (1945-1954).......................................................................324
Powrót nad Morze Śródziemne — Nowa technika i nowa modelka
Picasso
i muzea — Ceramika z Vallauris — Picasso a sprawa pokoju — Życie ro-
dzinne —
Pasterz niosący jagnię
i kaplica w Vallauris —
Wojna
i
Pokój
Świątynia Pokoju — Paryż, książki i Paul Eluard — Rzeźba i malarstwo
w Vallauris — Dalsze obrazy i nowe wersje starych arcydzieł — Śmierć przy-
jaciół — Rozstanie — Sezon w piekle
Rozdział 13
«LA CALIFORNIE» (1954-1958)..............................................................................353
Tauromachia —
Kobiety algierskie
— Wystawy — Cannes — Film — Poli-
tyka — Goście i przyjaciele —
Pater familias
— Picasso przyjmuje gości — Fresk
dla UNESCO —
Las Meninas
— Niektóre obrazy z roku 1958
Rozdział 14
VAUVENARGUES, WYJAZD Z CANNES, PRZYJACIELE HISZPANIE
(1959-1961 I LATA NASTĘPNE)
384
Le Mont Sainte Victoire — Pomnik dla Apollinaire'a — Figury i fontanna —
Nowe wystawy — Nowy okres hiszpański — Tajemnicze
rendez-vous
i publiczne
uroczystości
Rozdział 15
NOTRE DAMĘ DE VIE (1961-1970).....................................................................395
Nowe schronienie — Rzeźby drobne i monumentalne — Picasso w Chicago —
Malarstwo, artysta i jego modelka oraz
Sabinki
— Rysunki — Linoryty —
Ryciny i erotyzm — Przykre przeżycia — Hołd dla Picassa
Rozdział 16
OSTATNIE LATA (1970-1973).................................................................................414
El Entierro del Conde de Orgaz
— Pałac Papieski — Wielki kolaż z roku 1937
. staje się gobelinem — Museo Picasso — Nowy język — Zakończenie
Posłowie.................................................................................................................
Dodatek..................................................................................................................
Podziękowania........................................................................................................
Literatura przedmiotu............................................................................................
Indeks nazwisk........................................................................................................
Spis ilustracji...........................................................................................................
429
438
440
443
444
451
Zgłoś jeśli naruszono regulamin