rycerz czarnoksiężnika 2 - czarnoksiężnik_kr33.doc

(2786 KB) Pobierz
rycerz czarnoksiężnika 2 - czarnoksiężnik

 

Gene Wolfe

 

Czarnoksiężnik

 

 

 

 

 

Rycerz czarnoksiężnika

Tom II

 

 

Przekład:

Paweł Kruk

 

 

 


Chciałeś zostać rycerzem, a nie ekspertem w sprawach rycerstwa. Dalsze ćwiczenia uczyniłyby z ciebie uczonego zamiast woja. Tego, czego się jeszcze nie nauczyłeś, nauczysz się żyjąc i działając.

Yves Maynard

Księga rycerzy


Ben,

miałem nie sporządzać kolejnej listy osób, ale pomyślałem sobie, że może nie dostałeś pierwszej. Tak więc przedstawiam inną. Jeśli czytałeś poprzednią, to z pewnością pamiętasz, kim jest Disiri, Bertold Śmiały i inni, ale na wszelki wypadek też ich umieściłem.

Nie ma tu wszystkich. Niektórych z pewnością pominąłem, inni zaś nie są ważni.

 

ABLE - Tak mnie tutaj nazywają. W rzeczywistości jest to imię brata Bertolda Śmiałego, którego Disiri zamieniła na mnie.

AELFY - Lud stworzony przez Kulili.

AELFRICE - Świat pod Mythgarthrem, w którym obecnie przebywam.

AGR - Marszałek Mardera.

ALVIT - Walkiria, która zaniosła mnie do Skai.

AMABEL - Kobieta, która uratowała Payna po śmierci jego matki.

ANGRONICI - Olbrzymy z kraju lodu (Jotunlandu).

ARN - Jeden z łuczników Garvaona.

ARNTHOR - Król. Jego ojciec był człowiekiem, a matka smokiem wodnym. Jego bratem był Setr.

BAKI - Aelficka dziewczyna, która uleczyła mnie swoją krwią.

BEEL - Ambasador, którego Arnthor posłał do Jotunlandu.

BERGELMIR - Część Ymira, która nie umarła. Od niego pochodzili królowie olbrzymów.

BERTOLD - Człowiek, który przyjął mnie pod swój dach, kiedy po raz pierwszy przybyłem do Mythgarthru.

BORDA - Kapitan straży przybocznej Idnn.

BORGALMIR - Prawa głowa jednego z przyjaciół Schildstarra.

BYMIR - Olbrzym, którego zabiłem szpikulcem.

CHMURA - Najlepszy rumak, jaki kiedykolwiek istniał.

COLLE - Celidoński baron, którego uwolniłem.

CROL - Herold, który mi pomógł, kiedy spotkałem Beela i jego ludzi.

CZERWONY DWÓR - Dwór, który należał kiedyś do Ravda.

DANDUN - Inny uwolniony przeze mnie baron z Celidonu.

DISIRI - Uwielbiana przeze mnie kobieta i dziewczyna, którą kocham. Obie kocham.

EGR - Jeden z ważniejszych sług Beela. Opiekował się taborem.

ELYSION - Świat, w którym mieszka Najwyższy Bóg. Znajduje się on ponad wszystkimi innymi światami.

ERAC - Jeden z rycerzy Arnthora.

ESCAN - Lord Marszałek.

ETELA - Młoda niewolnica należąca do kowala w Utgardzie.

ETERNE - Matka Mieczy.

FARVAN - Mój szczeniak.

FEN KIK - Najgorsza istota, jaką mogli wydać Olbrzymi Zimy i Stara Noc. Odgryzł ramię Overcynowi, którego dobrze znałem i bardzo lubiłem.

FLATCH - Strażnik w lochach pod Thortower.

FOLKVANGER - Dom Pani. Nie uwierzyłbyś, jaki jest duży i ładny.

FORCETTI - Miasto Mardcra położone niedaleko zamku Sheerwall.

IRIGG - Królowa Valfathera i matka Thunora. Kochana przez wszystkich piękna i łagodna dama.

GALENE - Żebraczka, którą spotkałem w Kingsdoom.

GARSECG - Imię, którego używał Setr, kiedy zamieniał się w Aelfa. Był dla mnie życzliwy.

GARVAON - Rycerz, który nauczył mnie walki mieczem.

GED - Strażnik w lochach pod Thortower.

GERDA - kobieta, którą kochał Bertold.

GILLING - Król jotunlandu.

GRENGARM - Smok, którego zabiłem. Widnieje na mojej tarczy.

GYLF - W rzeczywistości był jednym z psów Valfathera, lecz pozwolił mi się zatrzymać na jakiś czas.

HAF - Jeden z chłopców którzy próbowali mnie okraść.

HALWEARD - Zarządca, którego Marder wysłał do Czerwonego Dworu.

HEIMIR - Syn Gerdy. Człowiek, lecz trudno było o tym pamiętać.

HELA - Córka Gerdy. Powiedziała, że jest głupia, ponieważ była zbyt bystra, by przyznać, że jest mądra.

HERN MYŚLIWY - Ludzie nazywają tak czasem Valfathera, kiedy poluje ze sforą psów takich jak Gylf.

HROLFR - Leśniczy, który pracował dla ojca Escana.

IDNN - Córka Beela. Kobieta niezbyt duża i niezbyt silna, za to odważna jak mało który mężczyzna.

IRONMOUTH - Jeden z rycerzy Śmieszka. Doskonale włada mieczem i jest najlepszym zapaśnikiem, jakiego kiedykolwiek spotkałem.

IRRINGSMOUTH - Północny port złupiony przez Osterlingów.

JOTUNHUME - Tajemnicza kraina Angronitek. Nigdy tam nie byłem.

JOTUNLAND - Kraj Angronitów położony na północ od gór.

KEI - Jeden z rycerzy Arnthora. Niezrównany w turniejach rycerskich.

KINGSDOOM - Stolica Celidonu.

KLEOS - Świat Michała, znajduje się między Elysion i Skai.

KULILI - Osoba, która utkała samą siebie z robactwa. Potrafi się rozpaść i rozproszyć, przez co trudno ją pochwycić.

LAEMPHALT - Imię, jakie Toug nadał białemu ogierowi, którego wcześniej podarował mi Beel.

LEORT - Rycerz herbu Lamparty.

LER - Overcyn. Był tego rodzaju przyjacielem, z którym nie trzeba rozmawiać. Niektórzy brali nas za braci.

LIS - Prababka Eteli.

LLWCH - Jeden z najtwardszych rycerzy Valfathera. Mówiono, że jego miecz skacze jak płomienie ognia i rzeczywiście tak było.

LOGI - Kowal, który był właścicielem Eteli, Lynnet i Vila.

LOTHUR - Najmłodszy syn Valfathera. Nie sposób było go nie lubić, a jednocześnie miało się wrażenie, że nie można mu ufać.

LOTHURLINGOWIE - Lud mieszkający na zachód od morza.

LYNNET - Mama Eteli.

MANASEN - Jeden z rycerzy Arnthora.

MANI - Gadający kot, który poszedł za mną i Gylfem z opuszczonego domku. Był prawie tak przebiegły, jak mu się wydawało, że jest, i był całkiem dobrym przyjacielem.

MARDER - Jego księstwo obejmowało północną część Celidonu po tym, jak zlikwidowano księstwo Indigna.

MIMIR - Co bym nie powiedział i tak nazwiesz to magicznym źródłem. Pijąc z niego, przypominałeś sobie niektóre rzeczy, które zapomniałeś.

MUSPEL - Świat, z którego pochodzą smoki.

MYTHGARTHR - Świat zamieszkany przez ludzi takich jak my. Oto wszystkie światy od najwyższego do najniższego: Elysion, Kleos, Skai, Mythgarthr, Aelfrice, Muspel. Niflheim.

NERTHIS - Overcynka, która mieszkała w Mythgarthrcie. Była królową dzikich zwierząt i to za jej sprawą rosły drzewa.

NIFLHEIM - Najniższy ze światów zamieszkany przez najniższego boga.

NOTT - jedna z milszych olbrzymek Olbrzymów Zimy i Starej Nocy. Jej królestwem jest noc w Mythgarthrcie.

ORG - Był ogrem, być może ostatnim w Celidonie. Chciałbym powiedzieć, że był wężem w postaci człowieka, tyle tylko, że był gorący, a nie zimny, chociaż w rzeczywistości bardziej przypominał goryla.

ORGALMIR - Lewa głowa dwugłowego przyjaciela Schildstarra.

PANI - Jej ojcem był Valfather i trudno uwierzyć, że ktoś tak dobry może tyle wiedzieć i mieć tyle oblicz.

PAPOUNCE - Jeden z ważniejszych sług Beela.

PARKA - Kobieta z Kleos, która podarowała mi cięciwę do łuku.

PAYN - Główny urzędnik Lorda Marszałka.

POUK - Żeglarz wynajęty przeze mnie w Irringsmouth.

QUT - Dowódca ciężkozbrojnych jeźdźców w Czerwonym Dworze.

RAVD - Rycerz, który mi zapłacił, abym był jego przewodnikiem.

SETR - Był smokiem, choć w połowie człowiekiem. Prawie zawładnął Aelfrice, a jestem pewien, że tak naprawdę chciał zdobyć Mythgarthr.

SIF - Zona Thunora. Śliczna kobieta o pięknych włosach, których widoku nie dało się zapomnieć. Niewiarygodnie piękne.

SKAI - Świat Valfathera zamieszkały przez Overcynów.

SKOLL - Ostatni rycerz, który przede mną nosił miecz Eterne. Zabity przez Grengarma.

STONEBOWL - Jeden z ważniejszych ministrów Śmieszka.

SVON - Kiedy go spotkałem po raz pierwszy, był giermkiem Ravda; potem został moim. Zostawiłem go w lesie, ponieważ bałem się, że go zabiję.

ŚMIESZEK - Tak nazywaliśmy Księcia Smoka. Smokiem był Grengarm, a jego lud to Lothurlingowie.

THIAZI - Minister Gillinga i czarnoksiężnik.

THOPE - Naczelny Wódz Mardera. Z tego, co się zorientowałem, był dobry, odważny, mądry i wytrzymały.

THRYM - Kapitan straży Gillinga. Był największym Synem Angr, jakiego kiedykolwiek widziano.

THUNOR - Najstarszy syn Valfathera, wzór rycerza. Kiedyś bardzo się cieszyłem, że jest po naszej stronie.

THYR - Pierwsza wiejska dziewczyna.

TOUG - Wiejski chłopak, którego zabrałem ze sobą do Aelfrice, usiłując uniknąć spotkania ze zbójcami.

TYR - Nawet Thunor twierdził, że jest najdzielniejszym z Overcynów.

ULFA - Siostra Touga, trochę starsza od niego.

UNS - Wiejski chłopak, który przygarnął Orga i pracował dla mnie.

URI - Dziewczyna Aelfów Ognia. Podobnie jak Baki, uczyniła się moją niewolnicą.

UTGARD - Zamek Gillinga. Otaczające go miasto także nosi tę nazwę.

VAFTHRUDNIR - Olbrzym znany ze swojej mądrości.

VALFATHER - Król Skai, wzór króla.

VALT - Giermek Leorta, dobry.

VIL - Niewidomy niewolnik, prawdopodobnie ojciec Eteli.

VOLLERLAND - W starych książkach imię to znaczy Jotunhome.

WELAND - Wykuł Eterne i został królem Aelfów Ognia.

WIEŻA GLAS - Wysoki jak wieżowiec pałac, który Setr zbudował w Aelfrice.

WILIGA - Kiedyś była kochanką Lorda Marszałka.

WISTAN - Giermek Garvaona.

WODDET - Jeden z niewielu przyjaciół, jakich miałem w Sheerwall.

WOJENNY TRAKT - Główna droga prowadząca z Celidonu do Jotunlandu.

WSCHÓD KSIĘŻYCA - Wierzchowiec Svona.

WYSPA GLAS - W rzeczywistości jest to szczyt wieży zbudowanej przez Setra w Aelfrice. Rosną tam drzewa i trawa, także jest tam staw, który prowadzi do Aelfrice.

YMIR - Pierwszy olbrzym.

YOND - Giermek, który zakrył mnie swoim ciałem, kiedy próbowano mnie zabić.

„ZACHODNI KUPIEC" - Statek, na pokładzie którego odpłynąłem, kiedy spotkałem Garsecga.

ZAMEK SANDHILL - Położony daleko na południowej granicy Celidonu, należał do ojca Leorta.

ZIO - Overcyn, który pomógł Welandowi. Ma wiele imion.


ROZDZIAŁ 1

 

JESTEM RYCERZEM

 

Część z tego, o czym tu piszę, widziałem na własne oczy, Ben, ale niezbyt dużo. Większości dowiedziałem się od różnych ludzi. Nie będę się zatrzymywał, żeby ci powiedzieć, kto mi co powiedział, bo się sam zorientujesz, czytając. Najwięcej informacji zdobyłem od Touga.

* * *

Uns, wiecznie zgięty, ukłonił się jeszcze niżej przed Beelem.

- Ten tu Toug mówi, że pan nie żyje, wsza dowska mość. Ma konia, pana i psa. Pokaże wszej dowskiej mości, jeśli chce zobaczyć. Nie widzi mi się, co by co knuł, wsza dowska mość.

- Wierzysz mu? - zapytała Idnn.

- A bo ja wiem, pani...

- Śmiało, powiedz coś więcej - zwrócił się do Unsa Beel. - Mów. Nie spotka cię kara.

- On sam w to wieszy, wsza dowska mość, tyle tylko. Nie łże, jeśli wiesz, co mam na myśli, wsza dowska mość. Ale mosze wcale tak nie jest.

Mani, ujrzawszy Gylfa węszącego za strażnikami, zeskoczył z kolan Idnn i pognał w jego stronę.

- Rozumiem. - Beel skinął głową. - Mów, chłopcze. Nie ukarzę cię bardziej niż tego biedaka, który cię tu przyprowadził.

I Toug opowiedział mu i Idnn wszystko; powtórzył to samo, co poprzedniego wieczoru wyznał Unsowi. Kiedy skończył, Beel westchnął.

- Widziałeś gryfa na własne oczy?

Toug wyprostował się najlepiej jak potrafił, przekonany, że ja zachowałbym się tak samo.

- Tak, sir, to znaczy, tak, Wasza Lordowska Mość. Grengarma też widziałem, tylko że nie z bliska. Ale widziałem.

- Czy sir Able powiedział, że możesz zatrzymać jego konia, jego psa, siodło i torby przy siodle?

- Nie, Wasza Lordowska Mość. On... on...

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin