Ulica Świdnicka wg Hansa Poelziga.pdf

(468 KB) Pobierz
Ulica Świdnicka wg Hansa Poelziga
Mamy we Wrocławiu całkiem pokaźną liczbę realizacji Hansa Poelziga, jednego z najwybitniejszych
architektów epoki wczesnego modernizmu. Jego najbardziej znanym obiektem we Wrocławiu jest chyba Pawilon
Czterech Kopuł w sąsiedztwie Hali Stulecia. Wg projektu Poelziga wzniesiono również znaną wszystkim pergolę,
otaczającą staw przy Hali, choć autorstwo pergoli często błędnie przypisuje się projektantowi Hali Stulecia – Maxowi
Bergowi. Dziełem Poelziga są również obiekty we Wrocławiu, które przetrwały wojnę tylko w części – jak kompleks
kamienic przy ul. Sztabowej/ Sudeckiej, lub takie, które podczas wojny zostały doszczętnie zniszczone – jak kino Deli
przy ul. Nasypowej.
Ale nie każdy projekt Poelziga we Wrocławiu doczekał się realizacji. Tak było m.in. w przypadku projektu
domu towarowego Tietz (niem. Warenhaus Tietz), który Hans Poelzig opracował na zlecenie sieci handlowej L. Tietz
AG. Nie ma zbyt wielu informacji o tej inwestycji, ale sprawa jest interesująca. Po pierwsze, w archiwum Technische
Universitaet Berlin zachowała się dokumentacja projektowa planowanego obiektu. Po drugie, Warenhaus Tietz miał
powstać przy ul. Świdnickiej, chyba najbardziej znanej i najbardziej reprezentacyjnej ulicy Wrocławia. Każda
inwestycja na tej ulicy zwanej "salonem miasta" wzbudzała emocje.
Projekt Poelziga powstał w latach 1928-1929 i był z pewnością ciekawą architekturą, nowoczesną i
bezkompromisową. Wystarczy wspomnieć, że w kilku wariantach projektant zakładał np. wyburzenie gmachu
Opery. Nie wiemy, na który z wariantów zdecydowali się właściciele L. Tietz AG. Wiemy za to, że Warenhaus Tietz
ostatecznie nigdy nie powstał – nadszedł kryzys.
Tak ul. Świdnicka wygląda obecnie.
Przyjrzyjmy się jednak ul. Świdnickiej widzianej oczami Poelziga - oto pięć wariantów domu towarowego Tietz.
Wersja I. Skrzyżowanie ul. Świdnickiej i Podwala, widok w stronę rynku.
Budynek w formie nieco przypomina obiekt biurowo-handlowy przy ul. Ofiar Oświęcimskich wzniesiony w 1912 r.
również wg projektu Poelziga. Czym jest konstrukcja bliżej Podwala, po lewej stronie? Tarasowa restauracja?
Ogromna fontanna? Projekt zakładał wyburzenie gmachu dzisiejszej Opery.
Wersja II. Skrzyżowanie ul. Świdnickiej i Podwala, widok w stronę rynku.
Intrygująca fasada od strony Podwala. Projekt zakładał wyburzenie gmachu dzisiejszej Opery.
Wersja III. Skrzyżowanie ul. Świdnickiej i Podwala, widok w stronę rynku.
Chyba najodważniejsza wersja Warenhaus Tietz. Ostre krawędzie fasady to jakby wyzwanie na pojedynek
skierowane ku sąsiednim domom towarowym - dzisiejszej Renomie i Podwalu. Projekt zakładał wyburzenie gmachu
dzisiejszej Opery.
Wersja IV. Ul. Świdnicka, widok w stronę rynku.
Powierzchnia handlowa znacznie mniejsza niż w przypadku wcześniejszych wariantów, ponieważ projekt zakładał
zachowanie gmachu dzisiejszej Opery
Wersja V. Ul. Świdnicka, widok w stronę rynku.
Historia architektury w pigułce - na tym fragmencie Świdnickiej widzimy: gotycki kościół św. Doroty, Wacława i
Stanisława, neobarokowy Hotel Monopol, klasycystyczny gmach Opery i modernistyczny Warenhaus Tietz.
Fasada od Podwala - do wersji IV.
Fasada od Podwala - do wersji V.
Skrzyżowanie ul. Świdnickiej i Podwala – makieta.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin