2009_NR_4(138).pdf

(3364 KB) Pobierz
NR 4 (138) ROK 2009
ORGANIZAcjA
I KIEROwANIE
ORGANIZATION AND
MANAGEMENT
NR 4 (138) ROK 2009
Indeks 367850
ISSN 0137-5466
Komitet NauK orgaNizacji i zarządzaNia
PolsKiej aKademii NauK
szKoła główNa HaNdlowa
w warszawie
WYDAWCA:
KOMITET NAUK ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA 
POLSKIEJ AKADEMII NAUK 
I SZKOŁA GŁÓWNA HANDLOWA W WARSZAWIE 
Publikacja dofinansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa wyższego
Komitet redakcyjny:
Stanisław Sudoł
(Uniwersytet Mikołaja Kopernika) –
przewodniczący
Łukasz Sułkowski
(Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi)
redaktor naczelny
Piotr wachowiak
(Szkoła Główna Handlowa w Warszawie) –
sekretarz redakcji
Klaus Brockhoff
(Wissenschaftliche Hochschule für Unternehmensführung Vallendar, Niemcy)
Mariusz Bratnicki
(Akademia Ekonomiczna w Katowicach)
Zbigniew Dworzecki
(Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Irena Hejduk
(Politechnika Warszawska)
jan jeżak
(Uniwersytet Łódzki)
Rainer Maar
(Universität der Bundeswehr, München, Niemcy)
claude Martin
(Universite Grenoble, Francja)
Mieczysław Moszkowicz
(Politechnika Wrocławska)
Maria Romanowska
(Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Ryszard Rutka
(Uniwersytet Gdański)
Norbert Thom
(Universität Bern, Szwajcaria)
Redaktor prowadzący: Stanisław Konarski, tel. 22 564 94 88, e-mail: stanislaw.konarski@sgh.waw.pl
Redaktor techniczny: Ewa Łukasiewicz, tel. 22 564 94 78, e-mail: ewa.lukasiewicz@sgh.waw.pl
Dystrybucja i promocja: Anna Czułek, tel. 22 564 98 37, e-mail: anna.czulek@sgh.waw.pl
Sekretariat: Anna Domalewska, tel. 22 564 95 34, e-mail: anna.domalewska@sgh.waw.pl
© Copyright by Polska Akademia Nauk – Komitet Nauk Organizacji i Zarządzania
& Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2009
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, przedrukowywanie i rozpowszechnianie całości
lub fragmentów niniejszej publikacji bez zgody wydawcy zabronione.
Wszystkie artykuły zamieszczone w czasopiśmie są recenzowane.
All articles published in the quarterly are subject to reviews.
Adres redakcji:
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Oficyna Wydawnicza
al. Niepodległości 164, 02-554 Warszawa
tel. 22 564 94 86, 22 564 95 34, fax 22 564 86 86
e-mail: oik@sgh.waw.pl, www.sgh.waw.pl/oik/
Projekt okładki: Agencja Promocyjno-Wydawnicza UNIGRAF, www.unigraf.bydgoszcz.pl
Skład i łamanie: GEMMA
Druk i oprawa: QUICK-DRUK s.c., tel. 42 639 52 92, e-mail: quick@druk.pdi.pl
nakład 630 egz.
Zamówienie 25/II/09
Spis treści
Łukasz Sułkowski
OD REDAKtORA NACZELNEGO �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 5
Jerzy S. Czarnecki
POTOcznIE: KOrPOracja �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 9
SIMPLY SPEaKInG: cOrPOraTIOn
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
21
Marek Jabłoński
KLASyCZNE PODEJśCIA W IDENtyfIKACJI 
KOMPEtENCJI KIEROWNICZyCH �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 23
CLASSICAL APPROACHES INtO IDENtIfICAtION Of MANAGERIAL 
cOMPETEncES
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
35
Jacek Nazdrowicz
DECyZJE StRAtEGICZNE W KREOWANIU ZDOLNOśCI 
KONKURENCyJNEJ PRZEDSIębIORStWA �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 37
StRAtEGIC DECISION MAKING IN COMPEtEtIVE AbILIty Of COMPANy
�½�½�½�½�½�½
49
Anna Sankowska
KONCEPCJA ZAUfANIA INtERORGANIZACyJNEGO �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 51
CONCEPt Of INtERORGANIZAtIONAL tRUSt 
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
59
Aneta Sokół, Anna Owidia Surmacz
EMPIRyCZNA WERyfIKACJA CZyNNIKÓW SPRAWCZyCH 
DEtERMINUJĄCyCH DOKONyWANIE fUZJI I PRZEJęć 
W POLSCE �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 61
EMPIRICAL VERIfICAtION Of CAUSAtIVE fACtORS WHICH 
DEtERMINED Of MAKING AMALGAMAtION AND tAKING OVER 
IN POLAND
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
73
Milena Ratajczak–Mrozek
GŁÓWNE CECHy RELACJI SIECIOWyCH 
PRZEDSIębIORStW (PODEJśCIE SIECIOWE, 
NEtWORK APPROACH
) �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 75
tHE MAIN fEAtURES Of bUSINESS NEtWORK RELAtIONS 
(
NEtWORK APPROACH
)
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
83
ORGANIZACJA I KIEROWANIE • nr 4/ 2009 (138)
3
Spis treści
Krzysztof Maślankowski, Wiktor Patena
StANDARyZACJA MEtODyKI ANALIZy 
PRZEDSIębIORStWA W PROCESACH 
PRZEDPRyWAtyZACyJNyCH �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 85
Abstract �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
97
Paweł tripper
ANALIZA RENtOWNOśCI INWEStyCJI W INStRUMENty 
fINANSOWE �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 97
fINANCIAL INStRUMENtS INVEStMENt EffECtIVENESS ANALySIS
�½�½�½�½�½�½�½�½�½
105
Piotr Górski
ZARZĄDZANIE W PERSPEKtyWIE HUMANIStyCZNEJ �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 107
MANAGEMENt IN tHE HUMANIStIC PERSPECtIVE
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
121
Paweł Stępka, Konrad Subda
ANALIZA SIECI SPOŁECZNEJ JAKO NOWOCZESNE
NARZęDZIE POMIARU KOMUNIKACJI WEWNętRZNEJ �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 123
SOCIAL NEtWORK ANALySIS AS A MODERN ANALytICAL tOOL 
TO MEaSurE an InTErnaL cOMMunIcaTIOn
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
138
Adam Szpaderski
KONCEPCJA PARADyGMAtU I JEJ ZNACZENIE DLA
NAUK O ZARZĄDZANIU �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 139
tHE CONCEPt Of PARADIGM AND ItS MEANING 
tO MANAGEMENt StUDIES
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
157
Izabela Koładkiewicz
DOśWIADCZENIA PRZEWODNICZĄCyCH RAD 
NADZORCZyCH W SPÓŁKACH NOtOWANyCH NA GPW 
(INDEKS WIG20 I MWIG40) bADANIA PILOtAżOWE �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 159
tHE ExPERIENCES Of SUPERVISORy bOARD CHAIRMEN IN
COMPANIES LIStED ON tHE WARSAW StOCK ExCHANGES
(WIG20 AND MWIG40 INDExES) PILOt StUDy
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
178
OfICyNA WyDAWNICZA SGH POLECA �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
ZARZĄDZANIE ZASObAMI LUDZKIMI �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
INfORMACJA DLA AUtORÓW �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
WARUNKI SPRZEDAży I PRENUMERAty �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
KOMItEt NAUK ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA POLSKIEJ 
AKADEMII NAUK �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
SZKOŁA GŁÓWNA HANDLOWA W WARSZAWIE �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
4
179
183
185
187
188
189
ORGANIZACJA I KIEROWANIE • nr 4 / 2009 (138)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin