Księga Psalmów z komentarzami św. JPII - Kazimierz Romaniuk 2015 1xa.pdf

(86340 KB) Pobierz
http://chomikuj.pl/KosciolKatoIicki
X
/)
http://chomikuj.pl/WiDI19
http://www.exsite.pl/user/azoon94 ( ^f ( >)
KSIĘGA
PSALMÓW
Z KO M EN TA RZA M I
JANA PAWŁA II
w przekładzie z języków oryginalnych
opracował
KAZIMIERZ ROMANIUK
P I E R W S Z Y B I S K U P WA RSZ AW SICO -PR ASK I
Tekst Księgi Psalmów opracowano na podstawie
Biblii Warszawsko-Praskiej, wydanie trzecie.
se p
-4.4.1-21
Warszawa, dnia 2 maja 1997 r.
Konferencja Episkopatu Polski na Zebraniu Plenarnym, dnia 2 maja 1997 r., zgod­
nie z kan. 825 Kodeksu Prawa Kanonicznego, wyraziła zgodę na wydanie polskie­
go tłumaczenia Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu w opracowaniu
Jego Ekscelencji Księdza Biskupa Kazimierza Romaniuka.
bp Tadeusz Pieronek
Sekretarz Generalny
Konferencji Episkopatu Polski
NIHIL OBSTAT
dnia 15 marca 1997 r.,
ks. dr Marcin Wojtowicz, Cenzor.
I M PR I M A TU R
Warszawa, dnia
7
marca
2005
r.
za zgodą Kurii Biskupiej Warszawsko-Praskiej
z dnia
7
marca
2005
r.,
n r
223
/K
/2005
bp Stanisław Kędziora, Wikariusz Generalny
ks. Romuald Kamiński, Kanclerz Kurii
ISBN 9 7 8 -8 3 -7 5 9 5 -9 3 3 -8
ISBN 9 7 8 -8 3 -7 5 9 5 -9 5 3 -6
Ilustracje: Julius Schnorr von Carolsfeld
Opracowanie graficzne, skład i łamanie:
Piotr Pielach
Wydawnictwo M
31-002 Kraków, ul. Kanonicza 11
tel. 12 431 25 50, fax 12 431 25 75
e-mail: biuro@wydawnictwom.pl
www.wydawnictwom.pl
Dział handlowy:
tel. 12 431 25 78
fax. 12 431 25 75
handel@wydawnictwom.pl
Księgarnia wysyłkowa:
tel. 12 259 00 03
721 521 521
bok@klubpdp.pl
WSTĘP
Księga Psalmów — jedna z najważniejszych, zwłaszcza dla
pobożności izraelskiej, i nie tylko izraelskiej — dzieli się, po­
dobnie jak Pentateuch, na pięć części, które w sumie liczą śto
pięćdziesiąt psalmów, przy czym w Septuagincie i w prze­
kładach łacińskich numeracja jeSt nieco inna: czasem dłuż­
sze psalmy podzielono, kiedy indziej dwa krótsze połączono
w jeden psalm. Niektórzy — zwłaszcza nowsi — egzegeci za
kryterium podziału radzą brać użycie Imienia Bożego, aby
w ten sposób odróżnić zbiór psalmów jahwiStycznych od
elohiStycznych. Oddzielną grupę miałby śtanowić tak zwany
zbiór Dawidowy. W tekście hebrajskim podział całego zbioru
psalmów na poszczególne części zośtał podyktowany—jak
się zdaje — względami synagogalno-liturgicznymi. Treścio­
wo psalmy są mocno osadzone w tradycji biblijnej i są w nich
poruszane chyba wszystkie problemy występujące w teologii
Starotestamentalnej.
Pod względem formy literackiej psalmy, aczkolwiek wszyst­
kie należą do poetyckiego gatunku literackiego — samo okre­
ślenie
psalmos
(gr.) i
psalmus
(tac.) oznacza pieśń wykonywa­
ną przy akompaniamencie jakiegoś instrumentu — wykazują
ogromne zróżnicowanie w podgatunkach bardziej szczegó­
łowych. Są tam więc hymny uroczyste, pieśni dziękczynne,
5
lamentacje, psalmy błagalne, pieśni pielgrzymie, pieśni mą-
drościowe, poematy prorockie, psalmy królewskie itp.
Tytuły psalmów — w trzydziestu pięciu przypadkach brak
ich w ogóle — są niekiedy pochodzenia bardzo starożytne­
go i mówią albo o okolicznościach powstania psalmu, albo
o Sposobie wykonywania go przy użyciu odpowiedniego in­
strumentu. Niektóre tytuły zostały dodane z pewnością bar­
dzo późno, przy czym mają inne brzmienie w tekście hebraj­
skim, a inne także w tłumaczeniach Starożytnych.
Psalmy rzucają wiele cennego światła na samą istotę obja­
wienia biblijnego, ukazując, bardziej niż inne księgi, jego cha­
rakter dialogiczny. Objawienia to nie tylko monolog Boga, ale
także słowa wypowiadane przez ludzi pozostających pod na­
tchnieniem Bożym. Nie tylko Bóg przemawia do Izraela, lecz
także — i to wcale nierzadko oraz na różne Sposoby — Izrael
przemawia do Boga.
Psalmy pozwalają nam także dostrzec jedno z głównych
zadań, jakie Bóg wyznaczał Izraelowi na przestrzeni wieków.
Otóż posłannictwo Izraela Sprowadza się do tego, by pielę­
gnował on niezmordowanie kult Boga jedynego, by troszczył
się o pomnażanie Jego chwały. Ma to być odpowiedź ludu na
dobroć doznawaną nieustannie od Boga. „Wysławiajcie Boga,
bo dobry, bo na wieki miłosierdzie Jego” — tak zachęca psal­
mista cały naród do wypełnienia jego posłannictwa dziejo­
wego. Wezwania tego rodzaju, a także dłuższe fragmenty
psalmów były powtarzane w poStaci refrenów po każdym
czytaniu tekstów Pentateuchu, którego części były wyzna­
czone na poszczególne święta.
Nie Sposób określić dokładniej daty powstania większo­
ści psalmów, ale uważa się dziś dość powszechnie, że cały
ich zbiór w znanej nam dziś poStaci istniał już za czasów
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin