czy-trojca-jest-w-biblii-.pdf

(118 KB) Pobierz
nadzieja.pl - Alfred J. Palla - Czy Trójca jest w Biblii?
Czy Trójca jest w Biblii?
Jak rozumieć Trójcę? Czy jest to jeden Bóg, który w zależności od potrzeby
przybiera postać Ojca, Syna lub Ducha Świętego? A może triada Bogów? Czy też,
jak tradycyjnie wierzą chrześcijanie, Bóg to jedna istota w trzech osobach? A jeśli
tak, to czy koncept Trójjedynego Boga nie jest wewnętrznie sprzeczny? Poniższe
opracowanie dopomoże uzyskać biblijną odpowiedź na pytania związane z naturą
Boga.
Pismo Święte oświadcza, że „Bóg jest miłością” 1J 4,8. Miłość jest esencją
charakteru Bożego. Ma to poważne implikacje. Czy mógł być miłością istniejąc w
pojedynkę? Nie, gdyż miłość do samego siebie jest narcyzmem. Prawdziwej miłości
nie da się wyrażać i przyjmować w pojedynkę, ani nawet we dwójkę, gdyż miłość
między dwoma osobami nie ma wymiaru dość otwartego na zewnątrz. Istnienie
takiej miłości w Bogu przemawia za trzema osobami Boga.
Arianie potwierdzają, że Bóg jest miłością, lecz odrzucają Trójjedynego Boga. W ten
sposób dopuszczają się sprzeczności, gdyż o niesamolubnej miłości nie ma mowy,
jeśli jej podmiotem i dopełnieniem jest ta sama osoba. Bóg, jeśli istniał w
pojedynkę, a nie w trzech osobach, nie mógłby być miłością, dopóki kogoś nie
stworzył. Świadectwo, że „Bóg jest miłością” 1J 4,8 dowodzi, że Bóg był miłością od
wieczności, a zatem Bóg jest od wieczności w trzech osobach.
Arianie zgadzają się, że Bóg jest doskonałą miłością, ale uważają, że Chrystus nie
istniał od początku jako równy Bogu Ojcu. W ten sposób dopuszczają się kolejnej
sprzeczności, gdyż jeśli Chrystus nie istniał od wieczności jako równy Ojcu, to nie
ma mowy o doskonałej miłości w Bogu, ponieważ taka miłość jest możliwa
wyłącznie między równymi sobie. Czy człowiek może zaspokoić ludzkie pragnienie
miłości kochając niższe od siebie istoty, takie jak zwierzęta? Wiemy, że nie można
Rdz 19-21. Bóg także nie mógłby wyrazić i usatysfakcjonować doskonałej miłości
wobec stworzeń, zwłaszcza że stworzenia pojawiły się później, a Bóg jest miłością
od wieczności. Miłość Boża świadczy więc o doskonałej równości między Ojcem,
Synem i Duchem Świętym.
Czy biblijny monoteizm, a więc wiara w jednego Boga, wyklucza Boga w trzech
osobach? Bynajmniej. Do mnogiej natury Boga nawiązuje już słynne wyznanie
wiary Szema, które mówi: „Pan Bóg nasz, Pan jeden jest” Mk 12,29; Rdz 6,4,
ponieważ użyte w nim słowo „jeden” (hebr. echad) nie oznacza indywidualności,
lecz jedność wmnogości. Występuje ono w opisie przybytku Izraelitów, gdzie jedną
całość tworzyło wiele elementów Wj 36,13, a także w zwrocie „jeden hufiec”, gdzie
jedność tworzyło wielu żołnierzy 2Sm 2,25. Słowem echad opisuje w Biblii
małżeńską jedność mężczyzny i kobiety, którzy stają się jednym ciałem, a jednak
strona 1 / 8
nadzieja.pl - Alfred J. Palla - Czy Trójca jest w Biblii?
nie przestają być dwiema osobami Rdz 2,24.
Bóg jest jednością złożoną z trzech osób: Ojca, Syna i Ducha Świętego. Podkreśla
to liczba mnoga w hebrajskim imieniu Boga (hebr. Elohim) oraz w takich
wypowiedziach Boga, jak: „UCZYŃMY człowieka na obraz nasz, podobnego do nas”
Rdz 1,26; „I rzekł Pan Bóg: Oto człowiek stał się taki jak MY: zna dobro i zło” Rdz
3,22; „I rzekł Pan: ...ZSTĄPMY tam i POMIESZAJMY ich język, aby nikt nie rozumiał
języka drugiego!” Rdz 11,6-7. Zauważmy, że serafiny przy tronie Bożym w wizji
Izajasza sławią Boga potrójnym: „Święty, Święty, Święty jest Pan Zastępów” Iz 6,3,
a zaraz potem, gdy Bóg zabiera głos, używa liczby mnogiej i mówi „Nam”: „I
usłyszałem głos Pana mówiącego: Kogo mam posłać? Kto by NAM poszedł?” Iz 6,8.
Koncepcja Trójcy nie jest łatwa, co jednak nie powinno dziwić, gdyż jesteśmy
stworzeniem, a rozważamy naturę Stwórcy! Podobną tajemnicą jest inkarnacja
Chrystusa — nie wiemy jak Bóg stał się człowiekiem i pozostał Bogiem umierając
na krzyżu jako człowiek 1Tm 3,16, ale błędem byłoby odrzucić wcielenie Chrystusa
jako nielogiczne i nieprawdziwe, dlatego że go w pełni nie rozumiemy. Podobnym
błędem jest odrzucenie Trójjedynego Boga, dlatego że przedstawia dla nas trudny
do zrozumienia koncept.
Trzy osoby mogą stanowić jedną istotę, a więc złożoną jedność. Jedności złożone
nie są czymś bez precedensu w naszym wszechświecie, jak wskazują poniższe
przykłady:
• przestrzeń, materia i czas — trzy niezależne elementy tworzące jedną
rzeczywistość.
• długość, szerokość i głębokość — trzy niezależne elementy dające jedną
trójwymiarową przestrzeń.
• myśli, uczucia, sumienie — trzy niezależne elementy tworzące w człowieku jedną
całość Rz 2,15; 9,1; 2Kor 4,2.
Czy idea Trójcy jest sprzeczna z prawidłami logiki? Czy kłóci się z filozoficznym
prawem niesprzeczności? Bynajmniej. Ze sprzecznością mielibyśmy do czynienia
wtedy, gdybyśmy uważali, że Bóg jest jedną Osobą, a zarazem nią nie jest, albo że
jest jedną istotą, a zarazem nią nie jest. Nie ma zaś sprzeczności w stwierdzeniu,
że Bóg jest jedną istotą, ale nie jest jedną osobą.
Warto zwrócić uwagę, że pojęcia „istota” i „osoba” nie są tożsame, mimo że
potocznie używamy ich jako synonimów. Pojęcie „istota” ma szerszy zakres
znaczeniowy. Istotą jest każdy istniejący byt, włącznie z komarem i bąkiem. Osobą
natomiast jest tylko istota: 1) autotranscendentna, a więc świadoma swego bytu;
2) społeczna, czyli taka, z którą można mieć społeczność; 3) osobowa, a zatem
posiadająca psychikę, czyli: umysł, uczucia i wolę. Ojciec, Syn i Duch Święty
posiadają wspomniane cechy osobowe, co potwierdza, że istota Boga obejmuje
strona 2 / 8
nadzieja.pl - Alfred J. Palla - Czy Trójca jest w Biblii?
trzy osoby.
1. Bóg Ojciec
• Można mieć z Nim społeczność 1 J 1,3.
• Posiada wiedzę Mt 6,6-8 i uczy Mt 16,17.
• Kocha J 16,27.
• Ma swoja wolę J 5,3.
2. Syn Boży
• Można mieć z Nim społeczność 1 J 1,3.
• Posiada wiedzę Mt 11,27 i naucza J 1,18; Dz 2,18.
• Kocha Rz 8,35; Ga 2,2 i można Go zasmucić J 11,35.
• Ma swoja wolę J 5,3.
3. Duch Święty
• Można mieć z Nim społeczność FIL. 2,1; 2Kor 13,14.
• Posiada wiedzę 1Kor 2,11 i poucza Łk 12,12; 1Kor 2,13.
• Kocha Rz 15,3 i można Go zasmucić Ef 4,3.
• Ma swoja wolę 1Kor 12,11.
Człowiek został stworzony na podobieństwo Boże jako osoba, dlatego: 1) jest
świadom swego bytu; 2) można mieć z nim społeczność; 3) posiada psychikę, a
więc: umysł, uczucia i wolę. Od Boga różni nas to, że podczas gdy każdy z nas ma
pojedynczą osobowość (psychikę), Bóg ma osobowość pluralną (potrójną). Bóg jest
jedną istotą w trzech osobach (osobowościach), które Biblia identyfikuje, jako Ojca,
Syna i Ducha Świętego.
Niektórzy złośliwie przyrównują trzy osoby Boga do stanu schizofrenii czy MPD
(syndrom podzielonej osobowości). Świadczy to jedynie o braku orientacji w
temacie. Wspomniane chorobliwe stany są rezultatem zaburzenia lub
rozszczepienia jednej osobowości, nie zaś istnieniem kilku, gdyż człowiek posiada
tylko jedną osobowość, nawet jeśli jest ona podzielona.
Innym fałszywym wyobrażeniem o Trójcy jest mniemanie, że Ojciec, Syn i Duch
strona 3 / 8
nadzieja.pl - Alfred J. Palla - Czy Trójca jest w Biblii?
Święty to trzy istoty. Pogląd ten nazywa się tryteizmem, a więc wiarą w trzech
bogów. Jest on sprzeczny z Biblią, według której Bóg jest jeden 1Kor 8,4; Ga 3,2; Jk
2,19.
Jednym z zarzutów wobec trynitarnej koncepcji Boga jest to, że triady bogów były
popularne w starożytności. Zarzut ten imputuje, że prawdy Boże znane są
wyłącznie dzięki Biblii, co jest spekulacją. Don Richardson w książce „Wieczność w
ich sercach” wykazał, że wiele prawd Bożych zachowało się w wierzeniach różnych
pogańskich ludów. Przykładem tego mogą być starsze od Biblii pisma
mezopotamskie,
które
wspominają
m.in.
o
pokarmach
nieczystych,
długowieczności patriarchów czy potopie. Wiele prawd Bożych było znanych od
zarania dziejów. I nic dziwnego. Adam, który rozmawiał z Bogiem twarzą w twarz
czy Enoch, który „chodził z Bogiem” Rdz 5,24, wiedzieli o naturze Bożej więcej niż
my z Pisma Świętego, a swoją wiedzę przekazali Noemu i jego potomkom. Na
przykład chińskie pismo piktograficzno-ideograficzne (obrazkowe), które powstało
wkrótce po incydencie pod wieżą Babel, zawiera samo w sobie wiele prawd, które
znamy z księgi Rodzaju, w tym historię stworzenia, zwiedzenia i upadku Adama i
Ewy, potop. Więcej piszę o tym w książce „Tajemnice dawnych cywilizacji: Księga
Początków”, która ukaże się w 2004 roku.
Chińczycy w pierwszych pokoleniach byli monoteistami.[1] Czcili tego samego
Boga, co później Hebrajczycy, być może dlatego nawet Jego imię w ich języku
brzmi podobnie do hebrajskiego El Szaddai (SzangTi).[2] Ideogram, który w ich
piśmie oznaczał Stwórcę, składa się ze znaku oznaczającego istotę z nieba oraz
znaku oznaczającego kompletność, który składa się z trzech identycznych kresek,
reprezentujących trzy osoby Boga.[3]
W podobny sposób wiele duchowych prawd przetrwało w kulturze mezopotamskiej,
choć często w postaci szczątkowej i wypaczonej. Na przykład sumeryjskie i
akadyjskie wersje potopu zawierają ogrom paralel z relacją Biblii, ale w wielu
miejscach są zniekształcone. Podobnie rzecz się miała z ofiarami, które miały
wskazywać na ofiarę Mesjasza–Baranka gładzącego grzechy świata. Kain zmienił
ich sens, składając je jako własne zadośćuczynienie za grzech Rdz 4,3-4, a za jego
przykładem poszli poganie. Taki był też los prawdy o Trójjedynym Bogu, znanej
potomkom Adama, ale później zapomnianej lub wypaczonej. Sumeryjczycy i
Akadyjczycy, którzy należeli do najwcześniejszych cywilizacji po potopie, wierzyli w
Trójcę złożoną z boga ojca imieniem El, w stwórcę ziemi imieniem Ea oraz w Enlila,
którego imię zawiera sumeryjskie lil, czyli „oddech”, „duch”, co jest bliską paralelą
dla biblijnej Trójcy, która składa się z Ojca, Syna Bożego i Ducha Świętego.[4]
Pogańskie triady były zniekształconą wersją prawdy o Bogu w trzech osobach.
Potwierdził to Aleksander Hislop, który w książce Dwa Babilony prześledził korzenie
niebiblijnych praktyk chrześcijańskich, napisał o Trójcy w kontekście pogańskich
triad: „Wszystkie istniały od czasów starożytnych. Trójca była uznawana
powszechnie, mimo tego, że została zniekształcona pod wpływem bałwochwalstwa.
Pokazuje to, jak głęboko była zakorzeniona ta pradawna doktryna, tak klarownie
strona 4 / 8
nadzieja.pl - Alfred J. Palla - Czy Trójca jest w Biblii?
wyrażona w księdze Rodzaju”.[5] Pogańskie triady były jednym z wielu przejawów
stopniowej degeneracji duchowych prawd znanych pierwszym ludziom, a później
zniekształconych, podobnie jak koncept ofiary czy opis potopu.
W kolejnej części tego studium biblijnego dowiedziemy, że Ojciec, Syn i Duch
Święty nie są tą samą osobą, a zarazem, że każda osoba, zwłaszcza zaś Ojciec i
Syn jest w Biblii nazwana Bogiem. Logika stawia przed nami tylko dwie możliwości:
monoteizm w postaci Trójjedynego Boga lub politeizm w postaci dwóch (dyteizm)
lub trzech Bogów (tryteizm). Politeizm odpada jednak jako biblijna alternatywa,
gdyż w każdej formie jest sprzeczny z poniższymi tekstami ze Słowa Bożego:
• „Nie będziesz miał innych bogów obok Mnie” Rdz 2,3.
• „Ja jestem pierwszy i Ja jestem ostatni, a oprócz Mnie nie ma Boga” Iz 44,6.
• „Panie, nie ma takiego jak Ty i nie ma Boga oprócz ciebie” 1Krn 17,2.
• „...Przede mną Boga nie stworzono i po mnie się go nie stworzy.” Iz 43,1.
• „Ja, jedynie Ja, jestem Panem, a oprócz mnie nie ma wybawiciela” Iz 43,11.
• „Ja, Pan, a takie jest moje imię, nie oddam mojej czci nikomu” Iz 42,8.
• „Pan, Bóg nasz, Pan jeden jest” Mk 12,29.
• „...Nie ma żadnego innego boga, oprócz Jednego” 1Kor 8,4.
• „...Bóg jest jeden” Ga 3,2.
• „Ty wierzysz, że Bóg jest jeden? Dobrze czynisz...” Jk 2,19.
Według Słowa Bożego dyteizm, tryteizm i inne formy politeizmu są
bałwochwalstwem. Pozostawia to tylko jedną alternatywę, a mianowicie — Bóg w
Trójcy. Koncepcja ta wyjaśnia, dlaczego Pismo Święte ukazuje Ojca, Syna i Ducha
Świętego zarówno jako Boga, jak i osobę. Wyjaśnia też teksty, które stwierdzają, że
Bóg jest jeden.
Trójjedyny Bóg jest jeden, a zatem wszystkie trzy osoby Boga są współwieczne. Nie
było czasu, kiedy istniał Ojciec, a nie było Syna czy Ducha Świętego. Wszystkie trzy
osoby Boga są współistotne, a więc równe pod względem natury. Dlatego wiele
wersetów Biblii wymienia trzy osoby Boga obok siebie:
• „A teraz Wszechmogący, mój Pan (OJCIEC), posłał Mnie (SYN) i jego DUCH” Iz
48,16.
• „Oto sługa mój, którego popieram, mój wybrany, którego ukochała moja dusza.
strona 5 / 8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin