Niszczyciel Ambuscade 1926.pdf

(2918 KB) Pobierz
WIELKA BRYTANIA
Technika morska
BROŃ
Niszczyciele
1926
Niszczyciel typu Amazon – HMS Ambuscade D38
Amazon-class destroyer – HMS Ambuscade D38
HMS Ambuscade.
Stocznia:
Yarrow & Co. Ltd Glasgow.
Położenie stępki:
08.12.1924.
Wodowanie:
15.01.1926.
Wejście do służby:
09.04.1927.
Los okrętu: złomowany
w
1947
roku.
Dane taktyczno-techniczne: Wyporność standardowa:
1192 t.
Wyporność pełna:
1610 t.
Długość całkowita:
98,14 m.
Długość w linii wodnej:
97,23 m.
Długość między pionami:
93,57 m.
Szerokość:
9,45 m.
Zanurzenie średnie:
2,59 m.
Napęd:
3 kotły typu Yarrow, 2
turbiny parowe typu Brown-Curtiss o łącznej mocy 35500 KM, 2 śruby.
Zapas paliwa:
385 t
oleju napędowego.
Prędkość maksymalna: 37,16
węzła.
Zasięg:
3310 Mm/15 w.
Uzbroje-
nie:
4 działa kal. 120 mm L/45 BL 4.7 in Mk I na łożu CP Mk VI** (4 x I) z zapasem 190 poci-
sków na lufę, 2 działa plot kal. 40 mm L/39 pom-pom QF 2-pounder Mk II (2 x I) z zapasem
1000 pocisków na lufę, 6 wyrzutni torped kal. 533 mm (2 x III).
Załoga:
138 oficerów i maryna-
rzy.
Propozycją prototypu okrętów typu A-I był
HMS Am-
buscade
projektu
stoczni Yarrow,
którego budowę zaczęto
8
grudnia 1925,
kadłub wodowano
15 stycznia 1926,
a wszedł
on do służby
9 kwietnia 1927
roku. Okręt ten zaprojektowano
według wymagań brytyjskiej Admiralicji, poszukującej nowego
typu niszczyciela. Jego konkurentem był
HMS Amazon
pro-
jektu stoczni
Thornycrof.
Niszczyciel po wejściu do służby znalazł się w skła-
dzie
Floty Atlantyckiej,
jednak szybko trafił do stoczni w Cha-
tham, gdzie usunięto różne niedoróbki, otwierając tym samym
długą listę remontów, wiernie prześladujących Ambuscade.
W okresie kwiecień - sierpień jednostka odbyła wspól-
ny z Amazon rejs na wody Ameryki Południowej. Po powrocie
remont w Chatham, a następnie z
dniem
16 października 1928
roku
przydział do
3. Flotylli Niszczy-
cieli
na Morzu Śródziemnym. W
sierpniu 1929
roku doszło do
uszkodzenia śrub napędowych
jednostki przez torpedę ćwi-
czebną. Usuwanie tej awarii trwało
na Malcie od
21 sierpnia
do
24
października
tego roku.
Od
stycznia 1930
roku
Ambuscade działał w składzie
4.
Flotylli Niszczycieli
na Morzu
2
Śródziemnym, jednak od
sierpnia 1930
do
marca 1931
roku przeszedł remont turbin na
Malcie. Po powrocie do Anglii w okresie od
maja
do
października 1931
pozostawał w
Sheemess jako część Rezerwy Nore. Po ko-
lejnym remoncie w Chatham powrót do służby
w
czerwcu 1932
roku i przydział na wody ir-
landzkie. Następnie od
grudnia 1933
do
lu-
tego 1937
roku pływał jako tender przy HMS
Vernon. Z uwagi na zły stan techniczny turbin
w lutym 1937 roku skierowany do stoczni w
Portsmouth. Niezbędna okazała się wymiana
turbin, którą ostatecznie ukończono po baga-
tela 39 miesiącach,
27 maja 1940
roku, gdy
Ambuscade powrócił do służby.
Przydzielony do
16. Flotylli Niszczy-
cieli
w Harwich, w czerwcu 1940 roku ope-
rował na wodach Kanału La Manche. Uczest-
niczył w ewakuacji 51. Dywizji Highland z St.
Valery w pobliżu Hawru. W dniu 10
czerwca 1940 roku jednostka została
uszkodzona niemieckim ogniem artyleryj-
skim z brzegu, jej naprawa w Portsmouth
zajęła 17 dni. Później Ambuscade
uczestniczył w patrolowaniu wód wschod-
niego wybrzeża Anglii. W czasie jednego
z takich patroli, gdy eskortował uszkodzo-
ny przez bombowce trałowiec Turquise,
został sam ostrzelany z broni maszynowej
przez niemiecki samolot. W ramach prze-
zbrojenia niszczyciela usunięto z jego
pokładu rufowy aparat torpedowy, który
został zastąpiony działem plot. kal. 76
mm.
We
wrześniu 1940
roku jednost-
ka została przydzielona do
12. Flotylli
Niszczycieli
w Greenock, jednak znów
awaria turbin uziemniła niszczyciel w Ty-
ne w okresie między wrześniem a listopa-
dem tego roku. Kolejnym przydziałem był
Western
Approaches
Command,
zaś osłaniający
konwoje islandzkie okręt ba-
zował czasowo na Islandii.
Niesprawność turbin sku-
tecznie eliminowała jednost-
kę z działań, bowiem między
majem
a
sierpniem 1941
roku znów dokonywano
niewiadomo już, której na-
prawy, tym razem w Clyde, a
już między
październikiem
1941
a
styczniem 1942
roku kolejnej w Portsmouth.
Przy okazji przebudowano
jednostkę na
niszczyciel
eskortowy,
demontując 2 działa kal. 120 mm i wzmacniając uzbrojenie pop.
Po remoncie Ambuscade eskortował polarny konwój PQ14 do portów ZSRR oraz w drodze powrotnej QP9 na Is-
landię. W
czerwcu 1943
roku zakończyła się w zasadzie kariera bojowa niszczyciela, który został przeklasyfikowany na
okręt-cel
dla pokładowego lotnictwa morskiego (Fleet Air Arm). Ambuscade wyposażono, co prawda w nowoczesny
ra-
kietowy miotacz bomb głębinowych Squid
jednak do linii jednostka już nie powróciła, pełniąc wyłącznie funkcje
szko-
leniowe,
między innymi w składzie
Dywizjonu Treningowego.
Z uwagi na stopień zużycia i zły stan techniczny, zwłasz-
cza turbin, w listopadzie 1946 roku skierowano okręt do kasacji, przeprowadzając jego złomowanie w
marcu 1947
w
Troon.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin