Allport GW. Osobowosc i religia.pdf
(
6700 KB
)
Pobierz
Gordon W. Allport
OSOBOWOŚĆ
I RELIGIA
Przełożyły
Hanna Bartoszewicz,
Anna Bartkowicz, Irena Wyrzykowska
Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1988
Na podstawie wykładów
wygłoszonych na Uniwersytecie w Yale
w ramach fundacji im. Terry’ego
Jak stajemy się sobą
Z podstaw psychologii osobowości
Przełożyła
Hanna Bartoszewicz
Pitirimowi A. Sorokinowi
Spis treści
Jak stajemy się sobą
Przedmowa
............................................................................
1. Psychologia: za czy przeciw?
......................................
2. Tradycja wywodząca się od Locke’a
. . . .
3. Tradycja wywodząca się od Leibniza
. . . .
4. Cel psychologii
5. Dylemat niepowtarzalności
6. Dyspozycja
....................................................................
7. Niespołeczne p o c z ą t k i .....................................................
8. Znaczenie wczesnej afiliacji
9. Stadność a in d y w id u a liz m .............................................
10. Czy pojęcie jaźni jest niezbędne?
..............................
11. P r o p r i u m ............................................................................
12. Zlewanie się funkcji p r o p r i u m ......................................
13. Krytyka
............................................................................
14. Rozwój przypadkowy, przystosowawczy i ukierunko
wany
...................................................................................
15. Motywacja i n a p i ę c i e .....................................................
16. S u m i e n i e ............................................. * .
.
.
.
17. Systemy w a r t o ś c i ............................................................
18. Lęk i k u l t u r a ....................................................................
19. W o l n o ś ć ............................................................................
20. Struktura o s o b o w o ś c i .....................................................
21. Poczucie r e l i g i j n e .............................................................
22. Epilog: Psychologia a d e m o k r a c j a .................................. . 8
7
10
14
17
20
22
25
29
31
33
34
39
49
31
34
56
58
63
65
68
72
76
0
Jednostka i religia
Przedmowa
...........................................................................
1. Źródła poszukiwań religijnych
......................................
2. Religijność wieku młodzieńczego
3. Religijność wieku dojrzałego
4. Sumienie i zdrowie p s y c h i c z n e ......................................
5. Istota zwątpienia
............................................................
6. Istota wiary
Od w y d a w c y ............................................................................225
85
89
115
139
160
183
204
Przedmowa
Fundacji Wykładów imienia Terry’ego zależy na ukazaniu
związków danej dyscypliny z dobrem człowieka i szeroko po
jętą religią. W przypadku psychologii zadanie to jest szcze
gólnie trudne, gdyż nie stanowi ona jednej dyscypliny. W prze
ciwieństwie do matematyki, fizyki czy biologii nie jest zwartą
nauką, lecz raczej zbiorem faktów i opinii, a wobec tego jej
związek z dobrem ludzi i religią zależy od tego, jakie fakty
i opinie bierze się pod uwagę. Mimo tej nieokreśloności istnie
je odrębny psychologiczny sposób myślenia, zdumiewająco
zresztą w dzisiejszych czasach popularny.
Nowe, niewolne od uproszczeń koncepcje psychologiczne,
witane są często jako tryumf analizy. Niedawno całe nasze
życie psychiczne lub sporą jego część „wyjaśniano” działaniem
łuku odruchowego, warunkowaniem i wzmacnianiem. Zgodnie
z innym poglądem jest ono zlepkiem skojarzonych ze sobą
wrażeń, myśli i uczuć albo — jeszcze inaczej — dynamiczną
grą pomiędzy
id, ego
a
superego.
Możliwe są i inne formuły,
tyleż atrakcyjne, co schematyczne. Nauka powinna wprawdzie
porządkować fakty nie mnożąc przy tym pojęć bez potrzeby, ale
nadmierne upraszczanie nie przynosi jej chluby, a w psycho
logii zaowocować może jedynie karykaturą natury ludzkiej.
Osobowość jest zbyt skomplikowana, by można ją było skrę
pować jakimś pojęciowym gorsetem. Wychodząc z tego przeko
nania opowiedziałem się w niniejszym eseju za podejściem
otwartym i za pewnym elektyzmem próbując zarazem przygo
tować grunt, na którym będzie mogła powstać porządna psy
chologia osobowości.
Wdzięczny jestem Fundacji Wykładów imienia Terry’ego
za sposobność przedstawienia tego materiału na uniwersyte
cie w Yale w marcu 1954 roku. Za uprzejmość wyświadczoną
mi w związku z wygłoszonymi tam wykładami na szczególne
podziękowanie zasługuje Profesor Leonard Doob, dziekan
Edmund Sinnott, Pan Eugene Davidson i Pan Ruben Holden.
Cenne uwagi krytyczne przekazała mi moja żona — Ada
L. Allport i przyjaciel — Peter A. Bertocci, profesor filozofii
na Uniwersytecie Bostońskim. Moje wykłady w wielu punktach
dotykają drażliwych zagadnień filozoficznych. Profesor Ber
tocci nie mógł wprawdzie z czystym sumieniem zaaprobować
sposobu, w jaki je potraktowałem, ale udzielił mi daleko idącej
pomocy. W przygotowaniu wykładów bardzo pomogła mi Pani
Eleonora D. Spragus, za co winien jej jestem głęboką wdzięcz
ność.
Mój kolega i przyjaciel, Pitirim A. Sorokin, przez wiele lat
dzielnie walczył o rozszerzenie perspektywy współczesnych
nauk społecznych. Dedykując mu te stronice chciałbym choć
w części wyrazić swój podziw dla jego wiedzy i moralnej odwa
gi-
Gordon W. A llp ort
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Richter Ślepa uliczka nacjonalizmu Myśl Polska.html
(179 KB)
Alberoni R. Wygnać Chrystusa.pdf
(4933 KB)
Attali J. Pascal.pdf
(14246 KB)
Attali J. Pascal.rar
(34741 KB)
Adamczewski J. Legendy starego Krakowa.rar
(2750 KB)
Inne foldery tego chomika:
Arendt
Arystoteles
Augustyn
B
Bocheński
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin