Michal Guz Pawel Krzaczkowski - Zabobrze Przewodnik Artystyczny.pdf

(9004 KB) Pobierz
PRZEWODNIK
ARTYSTYCZNY
Michał Guz / Paweł Krzaczkowski
ZABOBRZE
TEKSTY
Michał Guz
Paweł Krzaczkowski
FOTOGRAFIE
Janek Zawadzki
Piotr Pietrus
PROJEKT GRAFICZNY I SKŁAD
Eugenia Wasylczenko
Michał Guz
WYDAWCA
Stowarzyszenie JAK
– Jeleniogórska Alternatywa Kulturalna
Dofinansowano ze środków
miasta Jelenia Góra
2
WSTĘP
Wydawać by się mogło, że idea przewodnika i blokowiska
wzajemnie się wykluczają, że jedno zawiera się w logice atrakcji,
podczas gdy drugie nie przedstawia ku temu żadnych przesłanek.
Blokowisko w potocznym odbiorze funkcjonuje jako miejsce bez
miejsca i odbierane jest głównie poprzez negatywne określenia jako
pozbawione punktów odniesienia, kierunków i organizacji prze-
strzennej. Mamy tu do czynienia z negatywnym doświadczeniem,
które definiuje się wobec przestrzeni pojętej jako zdegradowana.
Innymi słowy, dominująca idea blokowiska ustala konieczny związek
pomiędzy sobą, a doświadczeniem niespełnienia i niezaspokojony-
mi oczekiwaniami estetycznymi.
Co najmniej od czasów Le Corbusiera i jego koncepcji ma-
szyny do mieszkania myśl architektoniczna konfrontuje się z oma-
wianym tu zagadnieniem. Z jednej strony zakłada się, że kwestio-
nowanie tradycyjnej dla miast europejskich koncepcji zagęszczonej
zabudowy pierzejowej stoi w sprzeczności z potrzebami przestrzen-
nymi użytkowników, a nadto, że prowadzi to do społecznej dezin-
tegracji; z drugiej strony wspomina się o konieczności radykalnych
zmian w obszarze urbanistyki ze względu na oczywiste zmiany cy-
wilizacyjne, w tym pojawienie się i rozpowszechnienie transportu
samochodowego, czemu znacznie bardziej miałaby odpowiadać
koncepcja miasta ogrodu z wyraźnie oddzielonymi strefami funk-
cjonalnymi; pisze się nadto o oczywistym dla czasów powojennych
kryzysie zamieszkiwania związanym ze wzrostem demograficznym
i niedoborem mieszkań, dla czego najlepszą odpowiedzią miała być
idea bloku i seryjna produkcja pozbawionych indywidualnej charak-
terystyki wizualnej budynków, co w swoim rewersie odciskało się na
projektowaniu architektonicznym i kształtowało tożsamość miast
europejskich przez stulecia.
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin