zagrożenia i sytuację zagrażające bezpiecznej eksploatacji wózków widłowych.odt

(128 KB) Pobierz



 

 

 

 

 

 

 

 

 

LISTA NAJCZĘŚCIEJ IDENTYFIKOWANYCH ZAGROŻEŃ

 

zagrożenia i sytuację zagrażające bezpiecznej eksploatacji wózków widłowych.wynikających z niezgodności z wymaganiami Rozdziału 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz. U. Nr 191, poz. 1596, ze zm.)

 

1.Napisy informacyjne i ostrzegawcze na wózku w języku obcym, brak oznaczeń (piktogramów).    § 9.1

 

2. Brak sygnału ostrzegawczego włączającego się przy jeździe do tyłu, jeżeli strefa za wózkiem jest niewidoczna dla kierowcy. Dotyczy głównie wózków ze zmiennym wysięgiem oraz sporadycznie wózków o dużych udźwigach.  § 10.1,  § 10.2

 

3. W starych wózkach elektrycznych z rozruchem oporowym silnik jazdy wózka załączany jest pojedynczym stycznikiem może wystąpić klejenie się styków – w takim przypadku kierowca nie może zatrzymać wózka za pomocą hamulca zasadniczego. Jeśli nie zdąży użyć wyłącznika awaryjnego, występuje zagrożenie wypadkiem. § 11

 

4. Brak łatwo dostępnego urządzenia do wyłączenia awaryjnego na stanowisku kierowcy – dla wózków elektrycznych. Brak łatwo dostępnego urządzenia do zatrzymania silnika na stanowisku kierowcy – dla wózków spalinowych.§ 14.1

 

5.Baterie akumulatorów w wózkach elektrycznych niezabezpieczone przed wypadnięciem w razie wywrócenia wózka § 14.3, § 21.4

 

6. Pokrywy podnoszone do celów konserwacyjnych niezabezpieczone przed upadkiem (bez podpórki).  14.3

 

7. Zagrożenie uderzeniem kierowcy w przypadku zerwania łańcucha, jeśli poprzeczka masztu lub daszek nie chronią przed uderzeniem. § 15.2

 

8. Zagrożenie operatora przy pęknięciu przewodów hydraulicznych, jeżeli nieosłonięte giętkie przewody znajdują się w bezpośredniej bliskości operatora. § 15.2

 

9. Dostępne nieosłonięte elementy ruchome osprzętu silnika spalinowego, jak wentylator, przekładnia pasowa, itp.§ 15.3

 

10. Brak osłony chroniącej operatora (np. przeźroczystej lub ażurowej) przy stanowisku operatora umieszczonym bardzo blisko masztu (niektóre wózki z operatorem siedzącym bokiem do kierunku jazdy). § 15.3

 

11. Brak tzw. wyłącznika brzusznego na dyszlu wózka prowadzonego.

                                                                                                     § 15.3

 

12. Nieosłonięty tłumik lub rura wydechowa, jeśli są dostępne (możliwe oparzenie). § 16.2

 

13. Brak zabezpieczenia operatora w przypadku wywrócenia się wózka (np. pasy bezpieczeństwa, obudowana kabina operatora, dodatkowe podpory, konstrukcja zapobiegająca przygnieceniu operatora do podłoża przez elementy wózka, itp.). § 22

 

Niezależnie od powyższej listy do eksploatującego należy kompleksowa ocena zgodności wózka z wymaganiami   Rozdz. 3 ww. rozporządzenia i dostosowanie wózka do tych wymagań.

 

Znaczna liczba wypadków (w tym śmiertelnych) potwierdza stopień EKSTREMALNY  zagrożenia wynikającego z braku zabezpieczenia wymienionego w pkt. 13 ww. listy, dlatego w takich przypadkach będą wydawane decyzje nie zezwalające na eksploatację wózka.

 

 

 

UWAGA:

 

Wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia podlegają dozorowi technicznemu od dnia 19 sierpnia 2003 r. zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o dozorze technicznym z dnia 21 grudnia 2000 r. (Dz. U. Nr 122, poz. 1321 z późn zm.) oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2003 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu

(Dz. U. Nr 28, poz. 240).

 

Eksploatujący powinien pisemnie zgłosić urządzenie do badania technicznego we właściwym Oddziale UDT dołączając dokumentację określoną w § 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń transportu bliskiego (Dz. U. Nr 193, poz. 1890) dla każdego wózka.

Po złożeniu kompletu dokumentów, przeprowadzeniu badania technicznego i wykonaniu czynności sprawdzających zostanie wydana na podstawie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym decyzja zezwalająca na eksploatację wózka.

 

~żródło: Urząd Dozoru Technicznego

Zgłoś jeśli naruszono regulamin