Monitor Polski 1964 nr 6.pdf

(12683 KB) Pobierz
M
O N
I
·TO·R
P
O
L
S
K I
DllEN
tlll
U
RZĘDO
WY P
.DLSKI
EJ RZE CZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
Warszawa, dnia
17
stycznia
1964
r.
PUl.:
Nr 6
'JEstl
ZARZĄDZENIA:
27 -
28 -
29 -
Ministrą
Rolni
ctwa
z
dnia .( st
ycznia'
1964
r.
w sprawie rejonizacji hodowli
bydła
ł
Ministra Komunikacji
z
dnia 28 grudnia
1963
r.
w
sprawie
planowo-zapobiegawczej
obsługi
te
chnicznej
i
na-
prawy IJojazdów sdD1ochodowych
i
przyczep.
Pre·
esa
Centralnego
Urzędu
Geologii z dnia 20 grudnia
1963
r. w sprawie ustalani<l zasobów
złóŻ
kopalin
z
stałych
i
przed
stawiania
dokumeutacji
-
do
zill\vienlzenia
lub
zarejestrowania
31
39
52
27
ZAUZ"DZENIE MINISTRA ROLNICTWA
z
dnia 4 stycznia 1964
r
.
w
sprawie rejonizacji hodowli
Na
podstawie
art.
6 ust. 1 ustawy
z
dnia 2 grudnia
1960
r.
.
o
hodowli
zwierząt
gospodarskich (Dz. U.
Nr 54,
p
oz
.
310)
zarządza
się,
co
następuje:
§
1.
Na terenie województwa
blało
stoc
kie90
uznaje
się
'
.za
odpowiednie do
hodowli
bydło następujących
ras:
bydła.
2)
Ias: polskiej czerwonej, dUl\skiej czerwonej,
jersey
i
angl:er w powiatach: augustowskim,
białostockim.
b
ie
l-
skim,
dąbrow
skim
,
hajnowskim,
kolneńskim,
łapskim
łomży.i'lskilTl,
monie(:kim,
sejneńskim,
.
siemiatyckim,
so-
kólskim,
wysokomazowieckim
i
zambrowskim;
2)
bydło
las:
pobkiej czerwonej,
duński
ej
czerwonej
i
ni-
zinnej
czarno-białej
w
powiatach
:
ełckim,
gołda
psk
im.
·grajewskim,
oleckim i
suwa
lskim.
,,§
2. Na
terenie
województw:
bydg
os
kiŁ~fO, gdań
skiego
,
koszaliliskieg
o,
sz
czecińskieqo
i
zielonogórskiego
uznaje
się
za
odpowiednie do
hodowli
bydło
rasy nizinnej
czarn.o-bialej.
l)
bydło
ras:
polskiej
czerwonej,
d
lll1s](iej czerwonej,
jer-
sey
i angler
w
pow
iata
c
h:
iłżeckim,
kie leck im,
konec-
kim,
opoczyńskim
i staszowskim;
3)
b
ydło
ras: polskiej czerwonej,
nizinnej
czarno-białej,
duńskiej
czerwonej,
jersey i angler
w powiatach:
bu-
skim,
j
ędrzejowskim
,
lipskim,
opatowskim, piliczowskim,
przys uskim, sandomierskim
i
włoszczowskim.
b
y
dło
§
5. Na
terenie
województwa krakowskiego
uznaje
się
za
odpowiednie
do h
odowli
b
ydło
następujących
ras:
1)
b
ydło
rasy
ni
zinne
j
:zarno-bialej
w
powiatach:
.
mie-
chowskim, olkuskim
i
proszowiekim;
2)
b
ydło
ra
s:
polskiej czerwonej,
duńskiej
czerwonej,
jer-
sey i
angł!'!r
w
powiaLach:
limanowskim,
mysienickim,
nowosądeckim,
nowotarskim,
oświęcimskim,
suskim, wa-
dowickim
i
żywieckim;
3)
byd
ło
ras: pol
skiej
c'Zerwonej, nizinnej
czarno-białej,
duńskiej
czerwonej
i
angler w powiatach:
boche:iskim,
brzeskim,
chrzanowskim,
dąbrowskim,
krakowskim i tar-
nowskim
.
§
6. Na
terenie
województwa
lubelskiego
uznaje
się
3. Na
tere nie województwa katowickieg o
uznaje
za
odpowiednie do
hodowli
.
by dło
,
nasLępuj
ticyc
h
ras:
się
za
.
1)
w powiatach:
b
ędziń
­
skim,
częstochowskim,
gliwickim, klobuckim, myszko",,-
skim,
ps
zczyńsk
im,
rybnickim, tyskim,
wodzisławskim
i
z
awierciań
sk
im;
'2)
b
yd
ło
'ras:
m
zmnej
czerwono-białej,
polskiej czerwonej
i
duńskiej
czerwonej w powiatach
bi
elskim
i
ci
eszyń
-'
skim;
3}
b
yd
ło
ras:
lT1'zmnej
czarno-białej,
polskiej
cze rwone j
i
duńskiej
czerwonej w powiatach
Jublinieckim
i
tar-
nogórskim.
rasy
.
nizinnej
§
4. Na terenie województwa
kie leck iego uznaje
się
by dło
czarno-białej
odpowiednie do hodowli
l)
bydło
bydło następujących
ras:
ras: polskiej
czerwonej,
duńskit' j
czerwonej,
jer-
sey
i
angler w
po~viatach:
bialskim,
bil
~loraiskim,
chełm­
skim,
hrubieszowskim, janowsk im,
kra
śnick
im,
toma-
s'lOwskim i
włoda'.vskim;
2)
bydł
o
rasy ni
zinnej
c..-:arno-białej
w
powiatach:
lubar-
towskim,
lube lskim i
łuko
wsk
im;
3)
bydło
ras: polsJ<ie
j
czerwonej,
nizinn
ej
-
p
arno-biał
ej
,
d
Ulls.kiej czerwonej
i ang le r
w powiatach:
b
elżyckim
.
b
ychawskim,
krasJlostawskim, opolsko-lubelskim, par-
czews!clm,
puław
skim
,
racl
zyr'lskim
.
i zam
o
jskim.
§
7,
Na
terenie województ\v.a
łód
zki ego
uZ,naje
sią
'za
od
powiednie
do
h
odowli
bydło na
stępującyc
h
ras:
1)
h
y
dło
rasy
ni
zinnej
czarno
-bia
łej
w powiaLach:
b
ełc
ha­
towskim,
br
zezińskim,
kutnowskim,
laskim,
łęczyckim,
ł
owick
im, łód
zkim,
pajęczail
skim
,
piotrkowskim,
pOcldę-
za
odpowiednie
do
hod
owU
l)
bydło
b
ydło
następujących
ras
:
rasy nizinne j
czarno-białej
w powiatach:
biało­
brzeskim,
kazimierskim,
kozienickim, radomskim, s1.y."
dłowieckimi
zwoJellskimj
I
j
I
Monitor Polski Nr 6
bickim.
radomszczańskim.
sieradzkim,
wielur.skim i wieruszowsk.im;
.
2)
bydło
-
"
38
Poz.
27
§
12.
Na terenie województwa wa;-szawskiego uznaje siEi
skierniewickim,
czarno-biał
e
j
.
za
odpowiednie do hodowli
bydło'- następujących
ras:
·1)
ras: polskiej c:terwonej; l).izinnej
i dUl1skiej czerwonej
w
powiecie
'
rawskim.
bydło ~asy
nizinnej
czarno-białej
w powiatach: decha·
nowskim. garwolil'lskim.
gostynińskim,
grodzisko-mazo-
wieckim, grójec kim,
łosickim.
makowskim.
mińskim,
mławskim,
nowodworskim. otwockim.
piaseczyńskim,
płockim. płońskim,
pruszkowskim. przasnyskim. p\.l
łt
u-
skim, ryckim .. siedlec kim, sochacze\vskim,
sokołowskim,
węgrowskim
i wolomir'lskim;
.
się
§
8.
[\;6
tereni~
województwa
olsztyńsk.iego
uznaje
za odpowiednie do hodowli
bydło następujących
'
ras:
1)
bydło
rasy
nizinnej
czarno-białej
w powiatach: barto'
sąckim,
biskupieckim, branif;wskim,
działdowskim, iław­
skim,
kętrzyńskim,
lirizbarskim,
morąskim.
nowQmiej-
skim,
ol~tyń.skill).
Qstródzkim.
pasłęckim, szczycień­
skim i
węgorzewskim;
2)
bydło
ras:
.
nizinnej
czarno-białej.
polskiej czerwonej,
duńskiej
czerwonej, jersey i angler w' powiecie
wy-
szkowskim;
ostrołęckim,
2)
bydło
ras: polskiej czerwonej, nizinnej
czarno-białej.
.
duńskiej
czerwonej," jersey i angler w powiatach: gi-
iyckim,
mrągowskim,
nidzickim i piskim .
§.
9.
się
3)
bydło
ras: polskiej czerwonej,
duńskiej
czerwonej, jersey
i angler w powiatach:
kim
i
żuromińskim.
ostrowskim; sierpec-
....
Na terenie wojewód
z
tw a opolskiego
uznaje
odpowiednie do hodowli
bydło następujących
ras:
l)
b
y
dło
za
§
13. Na terenie województwa
wrocławskiego
uznaje
za
odpowiednie do hodowli
bydło następujących
ras
:
się
rasy nizinnej
skim,
ki ucz.borskim,
skim;
c
zarno-białej
namysłowskim,
w
powiatach: brze-
oleskim i racibor-
.
1)
bydło
rasy nizinnej
czarno-białej
w powiatach:
bolesła­
wieckim, górowskim, legnickim,
lubińskim, oleśnickim,
trzebnickim,
wołowskim
i
wrocławskim;
2)
bydło
rasy ni
zinne
j
czerwono-białej
w powiatach: glub-
czyckim,
nyskim
i
prudnickim;
3)
bydło
ras: niz innej
czarno-białej,
nizinne j
czerwono-bia-
ł
e
j.
polskiej czerwonej i
cie
krapkowickim;
duńskiej
2)
bydło
rasy nizinnej
czerwono-białej
w
czerwonej w powie-
powiatach: by-
strzyckim,
dzierżoniowskim,
jaworskim, jeleniogórskim,
kanriennogórskim,
kłod
zkim,
lubańskim,
lwóweckim, no-
worudzkim,
oławskim,
sycowskim,
średzkim, świdnickim,
,
walbrzyskim i
ząbkowickim;
4) bydio ras: nizinnej
czarno-białej,
polskiej czerwonej
i
duńskiej
czerwonej w
powiatach opolskim i strzelec-
kim;
5)
bydło
ras:
3)
bydło
ras: nizinnej
czarno-białej
i
nizinnej
.
czerwono-
białej
w
powiatach:
strzelińskim,
zgorzeleckim
i'
złoto­
ryjskim;
4)
bydło
nizinnej
czarno-białej
i nizinnej
czerwono~
białej
w powialjj
ch:
grod,kowskim. kozielskim i niemo-
cJJillskim.
ras: polskiej czerwonej,
.nizinnej
czarno-białej,
duńskiej
czerwonej i angler w powiecie milickim.
/
§
'
10.
za
odpowiednie
do hodowli
§
14. 1. W miastach
stanowiących
powiaty miejskie
Na terenie województwa
pozncińskiego uzńaje się
.
uznaje
się
za odpowiednie do hodowli
bydło
ras: nizinnej
bydło następujących
ras:
czarno~białe'j,
l} bydlo rasy nizinn
e
j
cZi.Hn·o-białej
w powiatach: chodzie-
skim. czarnkowskim.
~łnieźnieńskim.gostyńskim,
jaro-
cińskim.
kaliskim.
kępiilskim,
kolskim,
'
konińskim
•. ko-
ściaJlskim.
krotoszYllskim.
-leszczy!'1skim,
międzychodz­
kjm,
nowotomyskim, obornickim. ostrowskim. ostrze-
szowskim. pleszewskun,
poznańskim. słupeckim.
szamo-
tuiskim.
średzkim, śremskim,
trzcianeckim, tureckim,
wągrowieckim,
.
wolsztYliskim
i
wrzesińskim;
2)
bydło
ras: polskiej czerwonej,
duńskiej
czerwonej
polskiej czerwonej. nizinnej czerwono-bialej
simentalskiej.
duńskiej
czerwonej. jersey iangler.
2. W miastach
wyłączonyt:h
'l.
województw uznaje
się­
za odpow'i ednie do hodowli
bydło
rasy nizinnej
czarno-białej,
§
15. Uznaje
się
za odpowiednie do hodowli na terenie
kraju
b,dło
ras
mięsnych:
chAroiais.
aberdeen~angus
i
hereford w oborach
i
zakładach stanowiących
'
własność
Państwa.
całego
an-
§ 16. Minister Rolnictwa
może uznać
w
niektórych go-
spodarstwach
14
odpowiednie do hodowli
bydło
innych ras
niżokreślontl
dla danego rejonu. pod warunkiem
że
ma-
teri.ł
produkowany w tych gospodarstwach, z
wyj~łtkiem
sztuk
zbywaIlł'ch
na ubój
państwowemu
aparatowi skupu,
będzie
rozprowadzany
za
pośrednictwem uspołecznionych
przedsiębiorstw
obrotu
zwierzętami
hodowlanymi.
§
17. Traci moc
zarządzenie
Ministra Rolnictwa z dnia
gier w powiecie rawickim.
Na terenie województwa rzeszowskiego uznaje
za
odpowiednie do hodowli bydlo
następują("ych
ras:
s
ey
i angler w powiatach:
dębickim,
gorlickim, jasiel-
skim. kolbuszowskim,
krośnieńskim,
lubaczowskim, ni-
.żańskim
i ropczyckim;
2)
bydło
rasy simentalskiej
w
powiatach: leskim, sanockim
§.
11.
się
1)
bydło
ras: polskie j czerwonej. duiiskiej czerwonej, jer-
i ustrzyckim;
3)
bydło
ras: simentalskiej i polskiej czerwonej w powie-
3
września
.1955 r. w sprawie rejonizacji hodowli
bydła
po-
szczególnych ras (Monitor Polski z 1955 r. Nr 93, poz. 1199
oraz z
.
1959 r.Nr 43, poz.
201
i Nr 69, poz.
360).
§
18.
Zarządzenie
cie
brzozowskim;
4)
bydło
ras: nizinnej
czarno-białej,
polski
e
j czerwonej,
duński. ej
czerwonej, jersey i angler
w
powiatach: jaro-
sławskim,
leżajsk
im.
łailcuckhn,
mieleckim. przemyskim,
przeworskim,
_rzeszowskim,
strzyżowskim
i tarnobrze-
skim.
wchodzi w
życie
po
upływie
14 dni
od dnia
ogłoszenia.
Minister Rolnictwa: w z.
St.Gucwa
Monitor
Polski Nr 6
39
--------~--------------------------------------------------------------~------------
Poz. 28
.,
28
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 28 grudnia 1963 r.
w sprawie planowo-zapobiegawczej
obsługi
technicznej
i
naprawy poJazdó'V samochodowych l przyczep.
rownika
jednostki -
ponoszą
pracownicy jednostki sprawu-
nadzór
nad
transporte~
sa!nochodowym oraz kierowca.
Rodzaje
ob
sług
i
J
Na podstawie
art.
1
i
2 pkt 9 dekretu z dnia
8
stycznia
1946
r.
o
organizacji administracJi
i
gospodarki motoryza-
cyjnej w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
(Dz.
U. Nr
7,
poz: 58)
zarządza się,
·
co
następuje:
R
o z
d
z
ia
ł
jącej
technicznej
naprawy.
obsługi
t.
Przepisy
wstępne.
Zakres slosowania
§
1.
l.
Przepisy
zarządzenia
.poja
zdów
samochodowych:
zarządzenia.
obowiązują
użytkowników
1.
Ro
zróżnia
się
na
stępujące
rodzaje
nicznej
i
napraw:
.
1)
obsługa
codzienna,
~) obsługa
okresowa.
3)
.
obsługa
w okresie docierania,
4) naprawa
bieżąca,
'
5)
naprawa
główna
.
§
3.
tech-
l) administracji
państwowej
.
·
(organów,
urzędów
i
instytu-
.
cji
państwowych),
2) organizacji
spolęczpych d~towanych
z
budżetu
P~ństwa,
3)
innych
jednostek
gospodarki
uspołecznionej,
jak przed-
.
sięhio~stw państwo~ych,
instytucji
'
j
organizacji
spół­
dzielczych
_
zwanych dalej w skróceniu "jednostkami",
2.
Obsługę codzienną
stanowią
czynno3ci wykonywane
codziennie w dniu- pracy pojazdu dla
zapewnienia
jego go-
towości
technicZnej.
3.
ności
Obsługę
okresową
stanowią
ściśle
określone
czyn-
wykonywane przy
pojeżdzie
samochodowym
po
osiąg­
nięciu
przez pojazd przebiegu
międzyobslugowego
lub
przed
okresem
zimowym
i.
przed okresem letnim.
4.
Naprawę
bieżą
sIanowi naprawa o
zmiennym
za-
kresie
ustalonym indywidua lnie
i
pole~fa
na
'
wymianie
lub
naprawie
części. Naprawą bieżącą
jest
również
wymiana
podzespołów
i
zespołów
.
5. Naprawa
główna
pojazdu lub silnika polega na przy-
.wróceniu
zdolności
do wykonania
pełnego
przebiegu
mię­
dzynaprawczego.
kOllstrukcy jny,
składający się
z
określonych części
zmontowanych ze
sobą
,
s!użąi=Y
do
wykonywania oznaczonych funkcji.
Zespół może
składać
się
z
podzespołów
(np. w
skład
zespołu
"most
napędowy"
wcho-
dzi
jako
podzespół
"mechanizm
różnicowy").
6.
jest
7.
Przebiegiem
międzyobsługowym
jest przebieg (w
km)
pomiędzy
dwiema
'
kolejnymi
obsługami
technicznymi tego
samego rodzaju,
Czynno:ki
obsługi
Zespołem
układ
'.
2. Przepisy
zarządzenia
nie
dotyc
pojazdów samocho-
dowych
jednostek
.
podległych ~Hnistrowi
Obrony Narodo-
wej
i
Ministrowi Spraw
\Vewnętrznych,
z
wyjątkiem
pojaz-
.dów
Głównego 1Jrzędu
Geodezji
i
Kartografii,
Instytutu
Geo.
dezji
i Kartografii oraz
przedsiębiorstw podległych
tym mi-
nistrom.
-
3. Przepisy
zarządzen
ia
dotyCzą
wszystkich rodzajów
pojazdów
samochodo'wych
i
przyczep (naczep] z ich wypo-
sa
żeniem
określonym
w przepisach o
'ruchu
na drogach pu-
blicznych,
z
wyjątkiem:
zamontowanych na
pojeździe
samochodowym
specjalnym,
.
2) nadwozi pojazdów samochodowych specjalizowanych do'
przewozu
określonych
rodzajÓw
ładunków.
1)
4.
Obslugę techniczną
i naprawy
urządzeń
oraz nadwozi,
wymienionych w ust. 3 pkt
1 i
2,
należy wykonywać
we-
dług
'
zasad
określonych
przez
fabrykę,
która wyproduko-
wała
dane
urządzenie
lub nadwozie.
Zasady
slosowania systemu planowo-zapobiegawczej
obsługi
technicznej oraz naprawy pojazdów
samochodowych
i
przyczep.
§
2.. 1. Planowo-zapobiegawcza
obsługa
techniczna oraz
urządzeń
pracochłonności
technicznej
oraz
orientacyjne
wskaźniki
obsługi
lechnicznej
i
napraw
bieżących.
planowo-zapobiegawczej
obsługi
tech-
nicznej, z
wyjątkiem
wymiany oleju,
lIStaJają
jednostki
na
podstawie instrukcji
fabrycznych dla
danej
marki
i typu
pojazdu samochodowego
IU.b
przyc
zepy
w
następujący
spo-
sób:
§
4. 1.
Czynności
naprawa
pojazdów samochodowych
i
przyczep
polegają
na
wykonywaniu. w
określonych
okresach
obsługi
technicznej
·oraz
w
miarę
potrzeby napraw, których
konieczność
wyko-
nania
ustala
się
w wyniku
przeglądu
technicznego przepro-
wadzonego w ramach
obsługi
technicznej.
2. Jednostki
obowiązane są prowadzić ewidencję
kosz-
tów
zwią zanyc
h
z wykonywaniem
obsługi
technicznej
i
na-
.
prawy
.pojazdów
samochodowych.
3.
Odpowiedzialność
za wykonanie pianowo-zapobie-
gawczej
obsługi
technicznej i napraw pojazdów samochodo-
wych
i
przyczep
-
niezależnie
od
odpowiedzialności
kie-
1)
zakres
czynności
nale7.y
przyjąć
w
całości
z
instrukcji
fabrycznej i
podzielić;
go na
grupy
odpowiadające
ro-
dzajom
obsługi
technicznej,
2)
częstotliwość
wykonywania
poszcze~Jólnych
czynno\ci
zgrupowanych w ramach pierwszej
obsługi
technicznej
(OT-l} i drugiej
obsługi
technicznej
(OT-2}
należy
usta-
lić
na podstawie
przepisów
§
7
ust. 1 pkt 1 i
2
oraz
§
9;
3)
dzieląc czynności
obsługi
tectlllicznej podane
w
instrukcji
fabrycznej
należy uwzględniać
zalecaną
przez
fabrykę
częstotliwość
ich wykonywania. aby nie
powstała
zbyt
duża' różnica między częstotliwością
wykonywania po-
szczególny(:h
czynności
zaleconą
przez
fabrykę
a
czę­
stotliwością
przyjętą
do realizowania
(pkt
2);
Monitor
Polski Nr
6
4)
jeżeli
doswiadczenia jednostki
wyka7.llją,
'ie przy
pojeź­
dzie
należy
okresowo
wykonywać rÓNń'Też
inne
czyn-
noś
c
i
nie
wymienjone w
instruk
cji
fabrycznej, Czynno-
ści
takie
nal
eży
włąc
lyć
do
odpowiedniej obslugi lech-
niczn
e
i~
40
-
Poz. 28
W razie ni
epos
iadania instrukcji fabryczne j i nie-
możności
jej
uzyskania
należ
y
opracować
zak
res
czynności
dla
poszczególn
yc
h rodzajów
obsługi'
technicznej
opi
e
rając
sit; na ramowy m
zakresie czynnoki
podanym w
załączni­
ku nr l,
z
uwzgl
~d
nie niem
szczególnych cech
konstrukcyj-
ny
ch
oraz szczeqólnych
warunków
eksploatacji
pojazdu sa-
mochodowE·go
lub przyczepy, dla
którego zakres
cżynności
jest opra
cowywan y
.
wymienione
w
ust.
1 i
2 oraz
częstotli­
wość
ich wykonywania dla
określonej
marki i typu pojaz-
du
samo
chodowego
lub
przyczepy
mogą
byĆ'
ustalane
jedno-
licie
w ramach resortu
lub
branży
transpor tu samochodo-
wegoż zach~waniem
przepisów
niniejszego
zarządzenia,
.
3.
4.
J
ednostki
posiadające malą
ilość
pojazdów samocho-
d
owych
mogą stosować
czy nno:ici
planowo-zapobiegawczej
obsługi
techniczne j oraz
cząst
o
tliwość
ich
wykonywania
usta-
lone
w
innej jednostce. dla
pojazdu
tego
samego
typu eksplo·
atowanego
w podobnych
warunkach.
CZ'r nności
2.
ro
zszerzony
o
czynności
'
wynikające
ze
szczególnych
cech
konstrukcyjnych pojazdu jllb
szczegó lnych
warunków
jego
eksploataCJi.
3,
Usterki
l.uh
uszkódzenia
zćłuważone
zarówno
pod.
czas wykonywania'
obsługi
OC, jak
I
podczas wykonywania
pracy
przewozowej,
powinny
.
byt
usunięte
przed
oddaniem
pojazdu do
~ksploatacji.
R
o
'l
d
z
i
a
ł
3.
Obsługa
okresowa.
Pracpisy ogólne.
.dzieli
się
na
:
1)
pierws
z
ą obsługę techniczną
(OT-l),
2)
drugą ohsługę technicxJlą
(OT-2),
3)
~zonową obsługę techniczną:
§
7.
1.
Obsługę
_
okresową
a)
h)
obsługę
zimową
obsługę letnią
(OZ.),
(OL).
2.
cji
Obsługa
obsługi
sażonych
okresowa powinna
być
wykonywana
w
sta-
przez wykwalifikowanych
pra
cowników,
wypo-
we
właściwe narzędzia, prz)rrządy
i
urządzenia.
3.
Obsługę
techniczną
nacze'py
należy wykonywaćłącz~
nie z
'obsługą
ciągnika siodłowego.
5.
Normy
pracochłonności
poszczególnych
rodzajów
obshlqi t
echniczne
j
oraz nilpraw
bieżących
pojazd6w samo-
chodowych i przycze p
ustalają
jednostki,
uwzględniając
ro-
dzaj
posiadanych
,poJazdów,
warunki ich eksploatacji
oraz
stopień
wyposażenia
staCji
obsługi.
\
powinna gwa-
rantować całkowite
wykrycie
niedokładności
w
działaniu
poszczególnych
zespołów
i
podzespołów
pojazdu
i
równo-
c
ześnie
zmniejszyć możliwość
powstawania
tych
niedokład­
ności
w
okresie
między
k
o
lejnymi
obsługami.
.
4.
Jakość
prac
kontrolno-przeglądowych
6.
Orie ntacyjne
wskaźniki pracochłonnośCi
poszczegól-
nych r
odzajów
obsługi
techniczn
e
j oraz napraw
bieżących
podane
'
w
załączniku
nr
2.
R
o
z
d
z
i
a
ł
2.
Obsługa codzi~nna
(OC).
Przepisy ogólne.
§
5,
1. Obsluga OC
pojega
na
skontrolowaniu
pracy po-
5.
Jednostki
użytkujące
pojazdy samochodowe
obowią·
.
zane
prowadzić
dla
każdego
pojazdu harmonogram oraz
ewidenc.ję
-wykonanych
obsług
okresowych.
Ewidencja po-
winna
zawierać
w
szczególności:
l)
rodzaj
obsługi,
2}
przebieg
międzyobsługowy
w
km
wykonany przez po"
jazd,
.
3)
datę
rozpoczE:Cia
i
zakończenia
obsługi.
ja
zd
u
oraz stanu technicznego
poszczególnych
jego zespo-
ł
ó
w
i
podzespołów
przed
wyjazdem
do
pracy
i po
powrocie
do miejsca
garażowania.
2.
Obsługę
OC
należy
wykonywać
w
zależności
od
warunków eksploatacji w miejscu
stałego
lub
okresow~go
garażowania
pojazdu.
3.
Obsługa
OC
może
by ć
wykonywana
w
całym
lub
cz
ęśc
iow
ym
jej
zakresie przez
kierowcę
jub pracowników
stacji
obsługi.
4.
Czynności
zdawczo-odbiorcze,
nal
eżące
do
obsługi
OC,
mające
na'
celu sprawdzenie, czy
pojazd
jest w danym
dniu
sprawny
technicznie,
i przygotowanie
go
do
wyjazdu,
powinny
być
wykonywane
wyiącznie
przez
kierowcę
bez
względu
na
sto
sow
aną
w poszczególnych
jednostkach orga-
ni
z
ację
wykonywania
obsiugi Oc.
5. V\'ykonanie
czynności
zdawczo-odbiorczych
przed
.wy-
jazdem oraz uznanie 'poja
zdu
za s
prawny
technicznie
i
!JO-
towy do wyjazdu
w
danym dniu kierowca potwierdza pod-
pisem
w
karcie drogowej
wystawionej
na ten
dzień
pracy.
Czynności
obsługi
6.
Zu
życie
paliwa na
regulację
silnika i próby pojazdu
podczas
wykonywania
obsługi
okresowej nie powinno prze-
kraczać
50f0 normy podstawowej,
określonej
w litrach na
-100
,km
przebiegu.
Czynllości
oraz
czas trwania
czynności
obsługi
obsługi
okresowej.
należy
§
8.
1.
Zakres
cować
okresowej
opra·
zgodnie
z. przepisami
§
4.
2.
Usterki
lub uszkodzenia stwierdzone podczas wyko,-
nywania
obsługi
okresowej powinny
być usunięte
w ra ..
mach naprawy przed oddaniem pojazdu do eksploatacji.
3. Czas trwania
obsługi
OT-1 w zasadzie nie powinien
powodować
straty dnia
eksploatacji
pojazdu. W razie.... wy-
konywaniaobsługi
OT-l przez
'
kierowcę
czas trwania tej
obsługi może wynosić
jed
e
n
dzień
przy
wyłączeniu
'
pojazdu
z
eksploatacji.
4. Czas trwania
obsługi
OT-2 w zasadzie nie powinien
przekrac
zać
jednego dnia. Czas ten nie obejmuje czasu
trwania riapraw
bieżących
wykonywanych
łącznie
z
obsłu-
OT-2_
.
Częs totliwość
codziennej.
wykonywania
pierwszej
obsługi
technicznej.
drugiej
§
6.
t.
Zakres czynno5Ci
obsługi
OC
należy opracować
.
zgodnie z przepisami
§
4.
2.
Czynności
zdawczo-odbiorC7.e,
należące
do
obsługi
OC, powinny
być
wykonywane
w
pełnym
zakresie
podan
ym
w
załączniku
nr
1.
Zakres tych
czynności może być
jedynie
§"9.
1.
Cz~stotliwość
wykonywania
obsług
OT-l i OT-2
ustala
się
w
zależności
od
.
warunków pracy pojazdów. Vv'a-
ninki te
dzielą się
na lekkie (grupa I),
średnie
(grupa II),
ciężkie
(grupa III)
i
bardzo
ciężkie
(grupa IV).
;
Monitor' PolskI Nr 6
._---
-
Poz.
---------------------
41
-----..,.------------------
się
j
28
pra-
pojazdu poza miastem,
przeważnie
na drogach w tmenie
równinnym o twardej nawif'rzchni (asfaltowej, betonowej
itp.)
znajdującej się
'
w
dobrym stanie.
3. Do
średnich
warunków pracy (grupa
II)
zalicza
się
pracę
pojazdu poza miastem, na drogach o twardej na-
wierzchni,
przeważnie
brukowej
lub
tłuczniowej, znajdują­
'cej
się
w
zadowalającym
stanie, jak
również
na drogach
z
zadowalającym
stanem
!).awieL~chni
w terenie pagórkowa-
tym.
4. Do
ciężkich
warunków pracy
(grupa
III)
zalicza
sią
pracę
pojazdu w warunkach ruchu miejskiego o
dużym
na-
tężeniu
oraz na drogach górskich o twardej nawierzchni,
znajdujące
j
się
w zadowa
lającym
stanie.
5.
Do
bardzo
cięl.kich
warunków pracy (grupa
IV)
za-
licza
się pracę
pojazdu na drodze o nawierzchni brukowej
lub
tłuczniowej
w
złym
stanie, jak
'
również
przy budowie
dróg, przy pracy w kopalniach odkrywkowych, wykopach,
w, warunkach
zwiększonego
manewrowania i po
bezdrożach.
6.
Częstotliwość
wykonywania
obsług
OT-l.
i
OT-2 w
zależności
od warunków
pracy,
określonych
w
ust.
1-5,
,
ustalają
jednostki organizacyjne na podstawie przebiegów
określonych
w
poniższym
zesta wieniu:
.
Grupa
2.
Do lekkich warl,lllków pracy (grupa
I)
zalicza
2. Olej w silniku
nalcży
wymiemac przy drugiej koJf'j-·
obsłudze
OT-l, a olej w
kadłubach
mechanizmów
na-
pędu
oraz w
obudowiepflekładni
kierownicy podcza,
każ­
dej
obsługi
OT-2.
Jeżeli doświadczenie
jednostki wskazuje,
że
oJeJ w silniku i w
kadłubach mechanizmow
.
może być
wy-
mieniany rzadziej bel ujemnych' skutków dla stanu tech-
nicznego,
należy stosować
przebiegi
między
kolejnymi
wy-
mianami oleju odpowiednio
dłuższe.
3. Czasokresy wymiany oleju silnikowego, podane
w
ust. 2,
mogą
,
być
stosowane
wyłącznie
do silników posiada-
jących
filtry
bocznikowe
bądź
inne
urządzenia
spelniaHce
tę samą funkcję,
.pod
warunkiem
że
wymiana wkladów fil-
trów bocznikowych bE;dzie dokonywana przy
każdej
wymia-
nie
oleju.
4.
W
silnikach nie
posiadających
filtrów bocznik.)wyr;h
wymiana oleju silnikowego
może być
dokonywana
w
okre-
sach krótszych
niż określone
w ust. 2,jednak nie krótszych
niż
pó przebiegu 2400
km.
5. Przy dokonywaniu wymiany oleju silnikowego oraz
oleju
przekładniowego należy zwracać bac
z
ną uwagę
na
czystość
oleju wlev;anego oraz na
czystość naczyń używa­
nych do tego celu.
nej
Rozdz
i
a
ł
4.
I
Warunki pracy
Przebieg
między obsługowy
Obsługa
techniczna
w
okresie
docierania.
w km
OT-2
OT-l
-----
2.500-3.000 10.000-12.000
.
- - - - - -
2.000-2.500 8.000-10.000
-
-
-----
1.500-2.000 6.000- 8.000
- --- - - -
1.000-1
.500
4.000-- 6.000
Zakres
muje
czynności obsługi
technicznej
w
okresie doci
erania.
§
12.
1.
Obsługa
techniczna w okresie docierania obej-
określone
w
instrukcji
fabrycznej lub za-
naprawy samochodów .
2. W razie braku instrukcji
należy
w okresie dociera-
nia
wykonywać czynności określone
dla
obsługi
OT-l, z tym
że pierwszą
z kolei
obsługę
OT-l
należy wykonać
po prze-
biegu 500 km,
a
drugą
i
trzecią obsługę
OT-l po przebiegu
międzyobslugowym
1000 km.
3. Wymiany oleju w silniku
należy dokonywać
zgodnie
z
instrukcją fabryczną.
W razie braku instrukcji fabrycznej
wymiany oleju w okresie docierania
należy dokonywać
pod-
qas trzech kolejnych
obsług
OT-l w okresach wymienio-
nych
w
ust. 2.
kładu
_.
I
II
lekkie
śr
e
dnie
ciqżk
i
e
czynności
-~~-J
bardzo
ciężkie
7.
Obsługa
OT-I po'winna
być
wykonywana co najmme]
raz na
miesiąc,
a
obsługa
OT-2 co najmniej raz na 6 mie-
sięcy, jeżeli
przebieg pojazdu w tym okresie jest mniej-
szy od przebiegu
międzyobslugowego.
Obsługa
sezonowa.
§
10.
1.
Zakres
czynności obsług
OZ
i
OL
należy
opra-
cować
z('!odnie z przepisami
§
4.
Pracochłonność
obsługi
technicznej
w
okresie
docierania.
pracochłonność
2
..
Obsługi
OZ
i
OL
mają
na celu przygotowanie poJal.du
samochodowego do eksploatacji
w
zmienionych warunkach
atmosferycznych
w
okresie zimo\V-ym
i
letnim. Przyczepy'
,
i
naczepy nie
podlegilją
tym
obś1ugom.
3. Za okres zimowy
uważa
sh; czas od 1 listopada do
31 marca, a za okres letni
-
czas od 1 kwietnia do 31
paź­
dziernika.
4.
Obsługę
OZ
należy wykonywać
przed
końcem paź­
dziernika, a
obsłu9G
OL - przed
końcem
marca
każdego
ro-
ku,
niezależnie
od przebiegu wykonanego przez pojazd w
okresie
zimowym
lub letnim. W zasadzie
obsługi
OZ i OL
powinny
być
wykonywane przy
najbliższej
obsłudze
OT-2,
a przynajmniej przy
najbliższej obsłudze
OT-l. Termin wy-
kpnywania
obsług
OZ
i
OL
może być
przez
jednostkę
prze-
sunięty
w granicach do 20 dni,
'
o ile warunki pracy i aktu·
alne warunki atmosferyczne
będą
tego
wymagały.
5. W okresie zimowym
należy zaostrzyć kontrolę
tech-
nicznej
sprawności
pojazdu.
oraz czas postoju
pojazdu w czasie wykonywania
obsługi
technicznej w okre-
sie docierania
należy przyjmować
jak dla
obsługi
OT-l.
R
oz
d
z
i
a
ł
§
13.
Orientacyjną
5.
Naprawa
bieżąca.
bieżqce;.
StwieIdzenie
konieczności
wykonania naprawy
§
14.
1.
Konieczność
wykonania naprawy
bieżącej
mta-
la
się
w wyniku
przeglądu
technicznego dokonanego
.
ra-
w
mach
obsługi
technicznej okresowej lub w wyniku
zgłosze­
nia kierowcy.
2. W razie ujawnienia· p<1'dczas wykonywania naprawy
bie
żącej
usterek nie ujawnionych podczas
przeglądu
tech-
nicznego lub nie
zgłoszonych
przez
kierowcę, usterk~
te
po-
winny
być również usunięte
przed oddaniem pojazdu
do
,
eksploatacji.
3. Kierowca
może uczestniczyć
w wykonywaniu napraw
bieżących
za
zgodą
kierownika jednostki.
Wymiana oleju.
1.
Przy wymianie olejów
należy stosować
gatun-
ki
zalecane w instrukcji fabrycznej
lub
odpowiednio za-
stępcze
podane w tabeli· Centrali Produktów Naftowych
"CPN".
§
11.
Systemy wykonywania napraw
§
15.
bieżących.
Naprawy
bieżące
mogą
być
wykonywane syste-
mem:
1) indywidualnym,
2) wymiany.
zespołów
podzespołów.
,/
Zgłoś jeśli naruszono regulamin