Dziennik Praw 1919 nr 13 poz 141.pdf

(1386 KB) Pobierz
N2 13.
Dziennik Praw. Poz.
'140
i
141.
127. Warka
128. Warszawa
129.
Warta
130.
Węgrów
131.
Wieluń
132.
Wierzbnik
133. Wieruszów
134.
Włędysławów
135.
Włocławek
136.
Włoszczowa
137.
Wołomin
138.
Wysokie Mazowieckie
139.
140.
141.
142.
143.
144.
145.
146.
147.
148.
149.
150.
Wyszków
Wyszogród
Zagórów
Zakroczym
Zambrów
Zamość
nr
115.
Stawiszyn
116.
Stoczek
117.
Szadek
l t8.
Szczebrzeszyn
119.
Szczuczyn
120.
Szydłowiec
121. Tomaszów Lubelski
122. Tomaszów Rawski
123.
T uliszków
124.
Turek
1?5.
Tykoc.in
126.
Uniejów
Zawiercie
Zduńska
Wola
Zgierz
Złoczew
Żelechów
Żyrardów
Dan w Warszawie, dnia
4
lutego
1919 r.
Naczelnik
Państwa:
;.
Prezydent
Ministrów:
1.
j.
Paderewski
Minister
Spraw
Piłsu dski
Wewnętrznych:
S. Wojciechowski
141.
DEKRET
o
tymczasowej ordynacji powia
towej
dla
obszarów
Polski
byłego
zaboru
rosyjskiego.
zarz
ą
dza
\
Do czasu wydania przez Sejm ordynacji powiatowej
następu
j
e:
s
lE:,
co
TYTUŁ
l.
G
r a n
i
c e
p
o
w
i
a
t
o
w
e z
w
i
ą
z
k
ó
w k
o m u n a
I
n
y
c
h.
Art.
1.
Każdy
powiat administracyjny staplOwi powiatowy
munalny
,
kt óry jest
oso
b
ą publ
i
czno
-prawną.
,
'.
Zmiany granic pow
iatów
administrącyjnych pociągają
za
wiednie
zmiany obszaru powiatowych
związków
komunalnych.
związek
ko
-
'.
sobą
odpo-
"
'
Art. 2.
Jeżeli
wskutek zmian, wymienionych w ust. 2-im art.
l
-go
,
zachodzi potrzeba rozdz
ie
lenia
majątku
zainteresowanych powiatowych
zw
i
ąz
­
ków
komunalnych
oraż
oz
naczenia
ich
obow
i
ązków,
wówczas
t
worzy
się
Komisję Likwidacyjną, składającą s
i
ę
?
komisarzy powiatowych powiatów
zainteresowanych oraz
członków wydziałów
powiatowych
po 2·ch z
każde
-
90
zainteresowanego
powiatu.
Przewodniczącym
komisji jest najstarszy wie-
kiem
komisarz powiatowy. Przedstawicieli
wydziałów
do Komisji likwida-
cyjnej
powołują
sejmiki pow
iatowe
zwykłą większością
głosów.
Wnioski
Komisji Likwidacyjnej zatw
ie rdza
Minister
Spraw
Wewnętrznych
,
od
które
-
go decyzji
służy odwołan
ie
do
Sądu
Najwyższego
.
172
Dziennik Praw.
Poz. 141.
N2
1.3.
jące
Rozporządzenia
wladz
państwowych
i
uchwały
komunalne,
obowiązu­
na obszarze, który
został wyłączony
z danego
powiatu,
zachowują swą
moc, dopóki nie
zostaną
zniesione przez nowe
rozporządzenia
władz
pań­
stwowych lub
uchwały
organów
samorządowych.
Art.
3.
Miasta,
liczące
ponad
25,000
mieszkańców, stanowią
samo-
dzielne
powiaty miejskie.
Miasta,
liczące
mniej
niż
25,000
mieszl<ańców, mogą być wyłączone
z
powiatów
przez
władzę ustawodawczą,
o ile zajdzie tego potrzeba.
związki
komunalne
mogą
za
zgodą
Ministra Spraw
Wewnętrznych łączyć się
dla
osiągnięcia
poszczególnych celów komunal-
nych
w
związki
specjalne,
obejmujące pewną liczbę
powiatów.
Organizację
i
działalność
takiego
związku
specjalnego reguluje statut, zatwierdzony
przez
Ministra Spraw
Wewnętrzn
y
ch.
Art. 4.
Powiatowe
T y'T U
Ł
II.
związków
Zak
r
es
działania
powiatowych
komunalnych
.
Art.
5.
/
Zakres
działania
powiatowych
związków
komunalnych jest po-
ruczony
i
własny.
Art.
6. Poruczony zakres
działania określają
ustawy.
Do
poruczonego zakresu
działania należy
w
szczególności
opieka
i
nadzór
nad
gospodark
ą
gmin wiejskich oraz miejskich,
niewyłączonych
z
powiatowego
związku
komunalnego.
I\rt.
7. Do
własnego
zakresu
działania
powiatowych
związków
komu-
nalnych
należy
piecza nad gospodarcze mi, zdrowotnemi i kulturalnemi in-
t
eresami powiat
u,
jako
to:
aj
zarząd własnego majątku;
b budowa
i
utrzymanie dróg
i innych
środków
komunikacyjnych;
c ochrona i rozwój rolnictwa,
-handlu
i
przemysłu;
d) ochrona zdrowia publicznego,
z
akładanie
i utrzymywanie szpitali
i
urządzeń
sanitarnych;
dobroczynność
publiczna;
popieranie
oświaty;
g
podnoszenie
poziomu
obyczajności
i kultury
społeczne!_
Zadania
powyższe.
z
wyjątkiem
wymienionego
pod
literą
a}, powiato-
we
związki
komunalne
podejmują
o tyle,
o
ile
nie
mogą
one
być
wykona-
ne
przez
poszczególne
gminy;
wykonywać
je
mogą
związki
powiatowe bez-
pośrednio
albo
też
przez
udzielanie
zasiłków
innym
organizacjom.
3
związki
komunalne
mają
prawo stawiaoi.
I.
i
sków do
rządu
w sprawie
zarządzeń,
które
dotyczą
interesów poytiatu,
których
wymag~lna
jest
droga ustawowa.
I\rt.
8
.
.
Powiatowe
wnio-
a dla
TYTUŁ
III.
Ż
ród
h
nowią:
d
o
c
h
o
d
o
w
e
p
o
w
i
a
t
o
w
y
c
h
z
w
i
CI
z
k
ó
w
k
O
m u
n
a
I
n
y
c
h.
Źródła
dochodowe
~
9.
powiatowych
związków komunałny.ch
s,."
1)
dochody z
własnego majątku;
2}
zyski
z
przedsiębiorstw
natury
prywatno-gospodarczej;
,
"
'
Dzie nnik Praw. Poz. 141 .
.
3')
żasiłki
i te dochody
państwowe,
które
będą
przek&ane
powiała­
wyri1
związkom
"
komunalnym w drodze ustawowej;
4)
opłaty
za
czynności
administracyjne powiatowych organów ko-
munalnych;
5
ct' ....
j
za
używanie zakładów
i
urządzeń,
utrzymywanych pn:ez
powi~towe związki
komunalne w interesie publicznym;
6)
specjalne
opłaty
na pokrycie kosztów
założenia
i utrzymywania
urządzeń
komunalnych, pobieran
e
od
właścicieli nieruchomości
i
zakładów przemysłowych
lub handlowych,
któ~zy ciągną
l
tych
urządzeń
specjalne
ko
rzyśc i
("opł
a
ty
od adjace ntów");
dodatki do podatków pa r1stwowyc h
i
gm
innych;
ą bezpośrednie
i
pośrednie
samodzielne podatki powiatowe;
9.
zyski z monopolów han dlowych
;
10
pożyczki
krótko- i
dłu
g
ote rminow
e
.
i
T
YTUŁ
IV.
o
r
g
a n
y p
o
w
i
a
t
o
w
Y
c
h
z
w
z
k
ów k o m u
n
a l n
y
c h.
I\rt.
10. Organam
i
powiatowego
związku
komunalnego
są:
sejmik powiatowy;
11
wydział
pOVJiatowy;
.
lU komisarz powiatpwy
(względnie
jego
zastępca)
.
W
powiatach miejskich funkcje
powyż szych
organów powiatowych
związków
komunalnych
wykonywują
zgodn
ie
z
u
stawą
mi
ejską
odpowiednie
organy
samorządu
miejskiego (rada m
iejska ,
magistrat i prezydent).
'I
ROZDZIF\Ł
F\
.
S
e
j
m
i
k
p
o
w
i
a
t
o
w
y.
Skład
Sejmiku powiatowego
i
jego
członkowie.
sejmiku powiatowego i sposób wyboru jego
człon­
kówokreś)a
dekret o tymczasowej ordynacj
i
wyborczej do sejmmów
powiatowych z dni
9
5 grudnia 1918 roku.
11.
I\rŁ
Skład
l\rt.
12.
Członkowie
sejm
iku
powiatowego wybierani
na trzy latl!!.
W razie utraty przez
członka
sejmiku biernego prawa wyborczego do sej-
mików powiatowych, jego
śmierci,
wykluczenia lub dobrowolnego
ustąpie
·
nia Minister Spraw
Wewnętrznych zarządza
wybó
r
uzupełniający
z
odnoś­
nego kolegjum wyborczego.
Członek
sejmiku z wyboru
uzupełniającego
urzęduj
e tylko do
końca
kadencji swego poprzednika.
Urząd członka
sejmiku powiatowego jest honorowy, jednak-
że członkowie
sejmiku,
wydziału
i
komisji (art. 17 p. 6)
otrzymują
djety
i
zwrot kosztów
podróży
na mocy specjalnej
uchwały
sejmiku.
Rrt. 13.
Rrt. 14.
Jeżeli członek
sejmiku powiatowego wchodzi w stosunki
prawne
z:
powiatowym
związkiem
komun
a:.
lym jako
przedsiębiorca,
dostaw-
ca lub
dzierżawca,
nie
może
on
sprawować
swego
urzędu,
jak
długo
trwa
wspomniany stosunek i dopóki rachunki,
zeń wynikające,
nie
będą
osta-
tecznie uregulowane.
174
Dzi=nnik Praw Poz. 141.
Członek
N213'
może
zajmować
żadnej
·flrt.
15.
sejmiku powiatowego nie
płatnej
posady w
urzędzie
powiatowym,
państwowym
lub
samorządowym
odnośnego
powiatu. Pracownik powiatowy, wybrany
do sejmiku
tegoż
po-
wiatu,
musi zrzec
się
swej
posady
na czas pozostawania w sejmiku.
K
o
m p e t e n c
j
a s e
j
m i k u P o w i a t o w e g
o.
I\rt.16.
Sejmik
powiatowy jest przedstawicielem powiatowego
związ­
ku komunalnego.
W
sprawach,
należących
do zakresu
działania
powiatG-
wego
związku
komunalnego,
sejmik jest organem
uchwałodawczym
i
kon-
trolującym.
I\rt.
17. Do
kompetencji sejmiku powietowego
jego
podlegają następujące
należą
i
uchwałom
sprawy:
1)
zatwierdzanie
budżetu
powiatowego
i
obrachunku rocznego;
2)
jednorazowe poza
budżetem
wydatki ponad
5.000
marek
(10.000
koron) lub
stałe zobowiązania
ponad
'
500
marek
(LOCO
koro""
rocznie.
3)
zaciąganie pożyczek;
4)
statuty powiatowe co do wprowadzania i pobierania podatków
powiatowych
i
opłat,
dodatków do podatków
państwowych
i
gmin-
nychjako
też
ustanawiania monopoli;
5) wybór
członków wydziału
powiatowego
i
wykluczanie
członków
sejmiku w
myśl
art. 22-go;
·
6) ustanawianie w razie potrzeby komisji powiatowych do specjal-
nych spraw i wybór
ich
członków;
7)
uchwalanie regulaminu dla
sejmiku,
wydziału
powiatowego i
ko-
misji;
8) oznaczanie liczby
i
uposażenia
powiatowych
urzędników kom~
nalnych;
9)
sprawy,
przekazane sejmikowi przez ustawy specjalne.
W
zakresie spraw,
powyżej
wymienionych, sejmik powiatowy ma
pra-
..,0
inicjatywy
oraz
wydawania
postanowień obowiązujących,
które
nie
mogą
przeczyć istniejącym
ustawom.
p
o s
i
e
d
z
e
n
i
a
s
e
j
m
i
k
u
P
o
w
i
a
t
o
w
e
g o
i
j
e g o
u c
h
wał
y.
E\rt.
18.
na
kwartał.
Przewodniczący zwołuje
sejmik powiatowy przynajmniej raz
gdy tego
zażąda
Pozatem sejmik
cz~ść
członków.
może być zwołany,
conajmniej
1/.4
J\rt. 19. Posiedzenia sejmiku powiatowego
jawne.
Na
wniosek
jednak
przewodniczącego
lub przyn'ajmniej
1/4.
obecnycłł
c-złonków może
sejmik
większością
2/8
głosów
obecnych
uchwalić
posiedze-
nie tajne.
Podq:as obrad nad
budżetem
i
rozpatrywania rachunków
powiatowych
posiedzenia w
każdym
razie
muszą być
jawne.
E\rt.
20;
Przewodnicz
ący
ma prawo
usunąć
osobę
z
publiczności,
która
zakłóca porządek,
lub
zarządzić całkowite
opróżn
i
enie
sali z
publicznośc
i.
z sali
posiedzeń
każdą
nawet
w
~azie
potrzeby
.
.
NQ 13,
Dziennik
Praw.
Poz. 141.
175
Art.
21.
Członek
sejmiku powiatowego
może być
za
niewłaściwe
za-
chowanie
się
lu
b
tamowanie
obraq
usunięty
na jedno do trzech
posiedzeń,
nieinaczej
wszakże,
jak na mocy
uchwały
sejmiku,
'
powziętej większością
2/3
głosów
obecnych na wniose!<
przewodniczącego.
I\rt.
22.
Sejmik powiatowy
Ja
'
czyn
hańbiący
'
większością
2/3
może wykluczyć
członka
ze
g
ł
osów
wszystkich
członków
swego
grona
sejmiku.
',
'
Art. 23.
Jeżeli
w
sp
rawie,
stanowiącej
przeamiot
obrad,
j2st
zainte-
resowany materj
alnie
członek
sejmiku powiatowego
albo
jego krewni lub
powinowaci pi
erwszych
trzech
stopni, nie
może
on
być
obecny przy roz-
,
waianiu sprawy
ani
przy
głosowaniu
nad
nią.
'
Art. 24.
Członek
sejmiku, nie
przybywający
na posiedzenie bez po-
cienia
okoliczności usprawiedliwiających,
podl
ega
karze od 3-ch do 25-ciu
lIłarek
(od
6-ciu do 50-ciu koron). Wymiar kary
zależy
od uznania
prze-
wodniczącego
sejmiku powiatowego.
Art. 25.
Jeż
eli
jedno
posiedzenie,
na którem
nie
jest
wymagana
kw:a-
łifikowana
większosc:
obecnych,
nie'
odbyło
się
skutkiem niedostatecznej
łiczby
obecnych, to
następne
posiedzenie,
zwołane
z
tym
samym
porząd­
kiem dziennym,
jest
prawomocne
niezależnie
od liczby
przybyłych członków.
Członek
sejmiku, nie
przybywający
na to drugie posiedzenie
bez
po-
dania
okoliczności usprawiedliwiających,
podlega karze od 10 do
100
marek
(od 20 do
200
koron). Wymiar kary
zależy
od uznania
'przewodn
iczącego
sejmiku
powiatowego.
Ibl.
26.
Członek
sejmiku
po'wiatowego, który nie
przybył
.'na
3
kolej-
Re posiedzenia bez
usprawiedliwiającego
powodu, traci mandat.
Każdy urzędnik urzędu
prżewodniczącego
zabierać
głos
na
Art. 27.
powiatowego
może
za zezwoleniem
posiedzeniach sejmiku
powiatowęgo
w
sprawach
swego resortu
.
powzięcia
uchwał
o
zaciągnięciu pożyczek,
o aljenowaniu
nieruchomości
oraz
uchwal,
dotyczących
r.egulaminu sejmiku powiatowege
i
wydziału
powiatowego,
niezbędna
jest
zawsze
obecność
oprócz przewod-
.Art.
28. Do
Riczącego
(lub jego
zastępcy)
wzię
cia
zaś
wszystkich
innych
Nczby
członków
sejmiku
.
uchwał
conajmniej
2/3
członków
sejmiku, do po-
wystarcza
obecność połowy
ogólnej
obec-
'
Uchwały,
wymagające
w
myśl
poprzedniego
artykułu
ności
kwalifikowanej
większości, zapadają większością
2/3
głosów.
.At.
29.
t!łosów
In
ne
uchwały zapadają
zwykłą
większością głosów.
W razie
równośa
wniosek zostaje poddany
głosowaniu
na
następnem
posiedzeniu.
Wstrzymujących
się
od
głosowania uważa się
za
głosujących
za wnioskiem.
Przewodniczący
nie bierze
udz
iału
w
głosowaniu
.
'
1\rt. 30.
Głosowanie
jest jawne.
W sprawach
jednak
osobistych o'r az
Aa
żądanie
1/.
obecnych
członków
sejmiku
musi
być
zastosowane
głoso­
wanie
tajne.
Na
żądanie
takiej samej
części
obecnych
członków
sejmiku
zastosowane
będzie głosowanie
imienne.
Głosowanie
przy wyborach
jsst tajne,
wyjątek
stanowi
wybór
przez"
aklamację.
Art. 31.
,Z
każdego
posiedzenia musi
być
spisany
protokuł.
1\rt. 32.
Uchwały
sejmiku winny,
być
podawane do
wiadomości
pub-
licznej
i
dostarczane
władzy
nadzorczej wraz z odpowiedniemi
załącmikami.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin