Wielbij duszo moja Pana- Rączkowski.pdf

(24721 KB) Pobierz
UWAGI OD AUTORA
„Towarzyszenie organowe” do śpiewnika „Wielbij duszo moja Pana” jest bodaj
pierwszą publikacją tego rodzaju w Polsce po wojnie. „Towarzyszenia” przeznaczone jest dla
organistów i sióstr zakonnych (grających w kaplicach klasztornych), zwłaszcza mniej
zaawansowanych, którym dorabianie poprawnego akompaniamentu do wykonywanych
melodii w kościele nastręcza pewne trudności.
Układy są proste i tak pomyślane, by można je było wykonywać bez pedału.
Większość pieśni zaopatrzona jest wstępem i zakończeniem. Wstęp należy grać na słabszych
registrach, a po wstępie zrobić krótką przerwę przed rozpoczęciem właściwego
akompaniamentu. Gdy organista intonuje, powinien także użyć cichszych rejestrów do
intonacji, a dopiero wejściu ludu winny towarzyszyć silniejsze głosy. Najlepiej, jeśli po
odegraniu wstępu cały kościół rozpoczyna pieśń, jak to jest w zwyczaju na Śląsku. Organy
nigdy nie powinny zagłuszać śpiewu ludu, a tylko go wspierać. Akompaniując należy dbać o
to, by organy nie pozostawały w tyle za śpiewem, lecz by go raczej wyprzedzały o ułamek
sekundy. Ważnym zagadnieniem jest kwestia rytmiki. Wierni mają skłonność do rozwlekania
pieśni i śpiewania nierytmicznie. Poprawny akompaniament organów może w znacznej
mierze ożywić śpiew ludu i wpłynąć na rytmiczne jego wykonanie. Można to osiągnąć
przestrzegając zasady, by po każdej frazie (cztero- czy ośmiotaktowej) lub zwrotce
wprowadzić krótką pauzę w akompaniamencie. Jeśli lud śpiewa więcej zwrotek, można
zmieniać natężenie organów, np. jedną zwrotkę akompaniować na II manuale, a drugą na I
manuale, przez co uniknie się monotonności.
Akompaniamenty wielu pieśni mogą być zużytkowane (po wprowadzeniu oczywiście
pewnych niewielkich zmian) jako układy na czterogłosowy chór mieszany.
Organiści- jak wiadomo- odczuwali brak takiego podręcznika; przedwojenne bowiem
opracowania akompaniamentów, np. T. Flaszy czy też towarzyszenie organowe do śpiewnika
X. Siedleckiego, dawno są wyczerpane i prawie niedostępne. Dlatego mam nadzieję, że
„Towarzyszenie organowe” do śpiewnika „Wielbij duszo moja Pana” z zadowoleniem
zostanie przyjęte i przyczyni się chociażby w pewnym stopniu, do uporządkowania strony
muzyczno- wokalnej śpiewów ludowych w naszych kościołach.
Zamieszczone w niniejszym zbiorze pieśni pod względem melodii i treści słownych
zgodnie z brzmieniem pieśni zatwierdzonych przez Komisję Episkopatu Polski.
Prof. Feliks Rączkowski
Komputerowy skład nut i edycja:
Grzegorz Krasowski
Łukasz Różyło
Projekt okładki:
Krystian Karol Lisowski
1 Archanioł Boży Gabryjel

    
   
  


 
    
  
 
 
Z ma-je - sta - tu
Wstęp
Ar-cha-nioł Bo - ży Ga-bry- jel
  
 
 
 
 
   
 
 
po-słan do Pan - ny Ma-ry - jej
 
   
 
 
 
  
  
 
Trój-cy Świę-tej
 
   
 
 
tak spra-wo - wał
 
 
     
   

Po -selstwo k'Niej:
-
Zdro-waś Pan - no
   

 
   
 
  
 
 
łas -kiś peł - na
Pan jest Z To - bą

 
 
   
 
 
 
to rzecz pew - na
 
   
 
 
Zakończenie
  
 
   

  

   
 
 
  

2.    Panna się wielce zdumiała,
z poselstwa, które słyszała.
Pokorniuchno się skłoniła,
jako Panna świątobliwa;
zasmuciła się z tej mowy,
nic nie rzekła Aniołowi.
3.    Ale poseł z wysokości,
napełnion Boskiej mądrości,
rzekł Jej: "Nie bój się, Maryja,
Najszczęśliwszaś Panno miła; -
nalazłaś łaskę u Pana,
oto poczniesz Jego Syna."
4.    Jezus nazwiesz imię Jego,
będzie Synem Najwyższego -
wielki z strony człowieczeństwa,
a niezmierny z strony Bóstwa.
Wieczny Syn Ojca wiecznego,
Zbawiciel świata całego."
Zgłoś jeśli naruszono regulamin