pytania fb poznawcza(1).doc

(120 KB) Pobierz

1. określenie rewolucja poznawcza odnosi się do:

a) wydarzeń we Francji 1968 roku, w wyniku których nastąpiły poważne zmiany światopoglądowe

b) upadku 'dyktatury behawioryzmu' i zakazania praktyk behawiorystycznych w USA

c) wyłonienia się nowego paradygmatu w badaniach nad ludzkim zachowaniem ok. 1950-1960

d) momentu stworzenia pierwszego myślącego komputera

2. które z wymienionych zjawisk nie jest bezpośrednio wykorzystywane w percepcji głębi (przestrzeni)

a) zmiana gradientu faktury

b) paralaksa ruchowa

c) zasada podobieństwa

d) widzenie dwuoczne

3. Heurystyki to takie metody rozwiązywania problemów, które z definicji

a) odrzucają jakiekolwiek reguły w rodzaju logiki formalnej lub związków przyczynowo-skutkowych

b) opierają się na wiedzy przekazywanej kulturowo

c) odwołują się do zasady wymiany społecznej

d) upraszczają procedurę rozwiązania problemu , nie dając jednak pewności uzyskania rozwiązania

4. Które z poniższych zdań błędnie opisuje różnice w rozwiązywaniu problemów między ekspertem a nowicjuszem:

a) ekspert poświęca proporcjonalnie więcej czasu na tworzenie reprezentacji problemu

b) nowicjusz w mniejszym stopniu aktywizuje procesy metapoznawcze (np. monitorowanie strategii)

c) nowicjusz więcej czasu poświęca na szukanie rozwiązania niż analizę problemu

d) nowicjusz tworzy reprezentacje problemu oparte na głębokich podobieństwach strukturalnych, a ignoruje podobieństwa zewnętrzne (powierzchniowe, percepcyjne)

5. Model 2 1/2 D (dwu-i-pół-wymiarowy) w teorii percepcji D.Marra

a) nie zawiera żadnej informacji o głębi

b) informacja o głębi uzyskiwana jest z perspektywy egocentrycznej i nie zawiera informacji o niewidocznych częściach obiektów

c) jest budowany w pierwszym rzędzie w oparciu o wiedzę o obiektach i relacjach pomiędzy nimi

d) stanowi nieprzetworzoną mapę pobudzenia receptorów siatkówki oka

6. Test fałszywych przekonań

a) to metoda wykorzystywana w psychologii sądowej do badania wiarygodności świadków

b) to metoda ujawniania utrzymywanych podświadomie błędnych przekonań

c) to metoda badania rozwoju 'teorii umysłu'

d) to technika pomiaru inteligencji ogólnej

7. O biologicznych podstawach nabywania języka świadczyć może:

a) pojawianie się w relacji rodzic-dziecko specyficznej formy mowy (tzw. "mowa kierowana do dziecka")

b) częste pojawianie się wypowiedzi korygujących nieprawidłowe wypowiedzi dziecka

c) podobny przebieg nabywania języka mówionego i migowego

d) różnorodność gramatyk współcześnie używanych języków

8. Efekt maskowania polega na:

a) w badaniu pamięci krótkotrwałej: ukryciu bodźca wśród bodźców podobnych

b) w badaniu pamięci ikonicznej: wskazaniu strzałką, który bodziec należy przywołać

c) w badaniu pamięci werbalnej: podawanie badanemu skojarzeń ukrywających prawdziwe znaczenie słowa

d) w badaniu pamięci sensorycznej: wymazywanie części zawartości pamięci przez następny bodziec

9. Zależność między strukturą języka a funkcjonowaniem pozajęzykowym przejawia się między innymi

a) tym, że istnieje związek między kodowalnością kolorów w języku a ich zapamiętywaniem

b) w tym, że jest trudno pomyśleć cokolwiek bez użycia języka

c) tym, że jeśli w danym języku nie ma jakiejś nazwy, to użytkownicy tego języka nie mogą stworzyć odpowiadającej jej kategorii

d) wszystkie powyższe odpowiedzi są przejawem tej zależności

10. Rotacja mentalna (wyobrażony obrót figury) w eksperymentach Sheparda i współpracowników:

a) polega na cyklicznym powtarzaniu tej samej informacji

b) została wykazana przez zależność czasu decyzji od kąta, o który obrócony został bodziec testowy

c) została wykazana poprzez niezależność czasu decyzji od kąta, o który obrócony został bodziec testowy

d) została wykazana przez zależność czasu decyzji od odległości między dwoma bodźcami

1. Pytanie o fMRI - co bada --> fMRI (funkcjonalny rezonans magnetyczny) stosujemy jako metodę badania: jeżeli celem badania neuropoznawczego jest dokładne okreslenie lokalizacji struktur mózgowych aktywnych w trakcie wykonywania danego zadania poznawczego

2. Pytanie o komunikowanie się małp --> (co jest wyznacznikiem porozumienia) przemieszczanie?

3. Pytanie o Chomsky'ego, krytyka Skinnera --> krytyka behawiorystycznego ujęcia języka (Według Skinnera mechanizmy wrodzone i umysłowe są całkowicie zbędne. Zadaniem dziecka jest uważne obserwowanie zdarzeń w środowisku, które pobudza do wydawania dźwięków. Język nabywany jest w drodze warunkowania instrumentalnego), Chomsky natomiast postulował o paradygmacie naturalnego języka

4. Co robi dziecko jak mówi AAAAOOOAAA i BABABABABA --> gaworzenie (pamiętam, że była też odpowiedź głuży i gaworzy, BABABABA to na pewno gaworzenie, AAAOOOAAA GŁUŻENIE

5. Pytanie o fałszywe przekonania --> co bada test fałszywych przekonań: pytanie o teorię umysłu

6. Jakie zwierzęta komunikują się przez przemieszczanie (do wyboru: pszczoły, koczkodany, pieski preriowe i skowronkowate) --> PSZCZOŁY. (Koczkodany-dwustopniowość)

7. Pytanie o teorie naiwne --> mogło chodzić albo o: „Naiwne teorie” - systemy przekonan dzięki którym reprezentacje kategorii oparte są o spójne systemy cech albo o: Zgodnie z postulatem ilości Grice’a, efektywna komunikacja wymaga podawania tych informacji, któ.. konsekwencji – efektywna komunikacja wymaga utworzenia przez nadawcę „naiwnej teorii umysłu”

8. Pytania o Treisman --> 3 etapy odnośnie uwagi (selektywny odbiór informacji):

a Bez udziału uwagi („przeduwagowo”) analizujemy cechy fizyczne bodźca.

Proces ten jest wykonywany symultanicznie (paralelnie) na wszystkich napływających bodźcach. W przypadku bodźców wykazujących poszukiwane cechy przekazywany jest sygnał na kolejny etap.

b Analizujemy czy dany bodziec posiada wzorzec (jak mowa, muzyka).

Mają, to sygnał na kolejny etap.

c Koncentrujemy uwagę na bodźcach, które doszły do tego etapu i sekwencyjnie oceniamy napływające przekazy, przypisując odpowiednie znaczenia wyselekcjonowanym przekazom.

ew. pytanie o sam system grzbietowy: kontrola ruchu

12. Pytanie o Sperlinga: albo: W eksperymencie Sperlinga zmiana długości przerwy pomiędzy prezentacją tablicy z literami tonem pozwala na – ocenę czasu przechowywania w buforze sensorycznym, albo o Efekt Sperlinga: (może to było w odpowiedzi) Magazyn pamięci ikonicznej potrafi przechować ok. 9 elementów ale czas trwania informacji w nim jest bardzo krótki.

13. czym było spowodowane to , że ludzie grający w koszykówkę nie zauważyli osoby przebranej za goryla --> ślepota pozauwagowa

14. co wydaje się być przystosowaniem do życia społecznego --> ( chodzi o spostrzeganie twarzy/oczu)

15. donosi się , że pewna maszyna przeszła test Turinga , co to oznacza --> ( człowiek nie rozpoznał , że rozmawia z komputerem)

16. Czym są sieci neuropodobne -->

17. co przyczyniło się to rozwoju psychologii poznawczej --> w drugiej połowie XX wieku rozwój PP zawdzięczać należy przede wszystkim postępowi technologicznemu i powstawaniu coraz to nowocześniejszych maszyn cyfrowych, których zasada działania opiera się na przesyle i odbiorze informacji

co nie przyczyniło się do rozwoju psychologii poznawczej w latach 50 --> rozwój badań nad warunkowaniem sprawczym

18. pytanie o to jakie są semantyczne bodźce podprogowe

19. czy uwaga i świadomość są tym samym? --> Nie

20. pytanie związane z kolorami i kulturami

21. Uzupełnianie z Chomskym --> uzupełnianie (najprawdopodobniej trzeba było wybrać odp "krytyka behawioryzmu/ ubóstwo bodźca)

1. jakie systemy wymienia Neisser w swoim artykule?

2. czym zajmuje się psycholingwistyka?

3. system brzuszny i grzbietowy - czym sie roznia?

4. efekt Mc Gurka - na czym polega?

5. teoria percepcji bezpośredniej Gibsona

6. co jest ważne wg systemu sieci neuronalnych?

7. jakie dwie stałości pojawiają sie najwcześniej?

8.funkcje wykonawcze pamięci roboczej (zimne, gorące)

9.czy pomiar reakcji jest stosowany jako zmienna zależna/niezależna w badaniach eksperymentalnych

10.czym jest sylogizm?

11.4 metody obrazujące zmiany w mózgu trzeba było poszeregować ale nie pamiętam wg czego

12.poziom podstawowy wg badań Rosch

13.etap 3 teorii Marra

14.zasada zamknięcia Gestaltu

15.Co dowodzi istnienia pętli fonologiczej

16.efekt Sperlinga

17.co różni ekspertów od nowicjuszy

18.3 etapy odnośnie uwagi u wg Tries,an

19."wąskie gardło"

20.czym są naiwne teorie umysłu

21.co bada test fałszywych przekonań

22.kiedy dziecko nabywa pojęcia przyczynowości (chyba) i jaką procedurą się to bada

23.które ze zdań dotyczące kategoryzacji jest fałszywe

24.badania testem Wasona

25.co oznacza intencjonalność

26. sylogizm jest przykładem wnioskowania (dedukcyjnego), a przez obrazowanie to wnioskowanie(indukcyjne)

-Co dowodzi istnienia pętli fonologiczej

-efekt Sperlinga

-co różni ekspertów od nowicjuszy

-3 etapy odnośnie uwagi u wg Tries,an

-"wąskie gardło"

-czym są naiwne teorie umysłu

-co bada test fałszywych przekonań

-kiedy dziecko nabywa pojęcia przyczynowości (chyba) i jaką procedurą się to bada

-które ze zdań dotyczące kategoryzacji jest fałszywe

-badania testem Wasona

-co oznacza intencjonalność

Zagadnienia:

-Pamięć robocza (i wśród wymienionych podpunktów są jej cechy bądz nie i składniki bądz nie)

-Model Johnstona: - jaki ma wydziwęk: jeden czy dwa filtry? - chodzi o to że dwa. sensoryczny i semantyczny

-Na czym polega efekt coctail party

-Jakimi cechami charakteryzuje się jezyk pszczół a jakimi nie (wymienione jedna która tak i jedna która nie)

-Badanie Rosh na prototypowość - pojęcie poziomu podstawowego (jak przebiegały

Zjawisko torowania semantycznego kiedy czas reakcji jest szybszy/wolniejszy

-W latach 70 80 jaki byl główne pojecie ktorym się zajmowali psych.poznawczy

-Co oznacza intencjonalność - odpowiedz cyt. z notatek "jako klasa stanów umysłu są ukierunkowane na przedmioty.."

-Czym się różnią eksperci od początkujących

-Pytanie o system grzbietowy i brzuszny: ważne rozróżnienie egocentryczny /allocentryczny

-Za pomocą czego sie bada jak dziala nasz system poznawczy: chodziło tu o podwójne dysocjacje<chyba>

-Czym najlepiej bada się szybkie zmiany w mózgu- reakcje<jakoś tak i 4 metody do wyboru PET,CAT, Rezonans magnetyczny, rejestracja potencjałow wywołanych

W której z par najlepiej wyjasniona złudzenia : były pary do wyboru wktorych to były holizm atomizm, gibsonizm, konstruktywizm

-Czym jest czas reakcji w badaniach lub W badaniach jakie są zmienne zależne.

- Pytanie co neisser uważa <na podstawie artykulu>

-Kto kogo krytykował

-Noam chomsky - paradygmat naturalnego języka

-Czy obecnie wzrasata zainteresowanie metaforą komputerową czy nie i dlaczego. (zalety/wady)

-O czym świadczy/ czego jest dowodem zjawisko phi

-Teoria Marra

-Jakie wskazówki są potrzebne by wykryć krawędzie? (dynamicznie, statyczne..

Co zakłada klasyczna koncepcja pojęć

-Relatywizm językowy co oznacza

-Kiedy nie mamy całkowitego dostępu do informacji jak co się dzieje? - adresowanie przez treść

-Co zakłada derywacyjna teoria złożoności

-Co się zakłada na funkcje wykonawcze

-Co można zbadać za pomocą kart Wasona

-która para opisuje to co jest badane przez metodę w parze : np badanie a nie b

-Kiedy dzieci mają opanowane i reagują na to.. <znaczy sie nie pamietam co>

1 rok /habituacja

4 rok /habituacja

7 rok / studium operacji formalnych

27. Termin „myślenie produktywne” odnosi się do:

a) zdolności do względnie szybkiego generowania prawidłowych rozwiązań problemu

b) posługiwania się regułami produkcji w rozumieniu teorii ACT

c) tworzenia nowych rozwiązań problemu lub nowej wiedzy d) wnioskowania sylogistycznego

28. Przemieszczenie jako cecha języka ludzkiego polega na tym, że:

a) nowe słowa i konstrukcje językowe rozprzestrzeniają się w danej kulturze

b) wyrażenia języka mogą odnosić się do rzeczy i zdarzeń odległych w czasie lub przestrzeni

c) różne kultury istotnie różnią się systemami znaczeń d) język kształtuje sposób spostrzegania rzeczywistości

d) język kształtuje sposób spostrzegania rzeczywistości

29. Różnicowania fonemów:

a) jest zdolnością pojawiającą się już w pierwszym roku życia

b) oparte jest zarówno na wskazówkach fonetycznych jak i ruchowych (układ narządów artykulacyjnych)

c) ma charakter kategorialny d) wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne

32. Nieciągłość koloru na granicy i niezależny ruch dwóch powierzchni

a) są dla systemu percepcyjnego wskazówką, że powierzchnie te należą do różnych obiektów

b) spostrzeganie równocześnie są dowodem, że osoba badana uległa złudzeniu percepcyjnemu

c) dostarczają informacji użytecznych do rozpoznania głębi

d) zarówno odpowiedź a jak i c jest poprawna

33. Zgodnie z postulatem ilości Grice’a, efektywna komunikacja wymaga podawania tych informacji, któr<ucięło> konsekwencji

a) efektywna komunikacja wymaga utworzenia przez nadawcę „naiwnej teorii umysłu”

b) im więcej informacji zostanie zawartych w przekazie, tym lepiej

c) nie jest możliwa efektywna komunikacja pomiędzy dziećmi w  wieku wczesnoszkolnym

d) przekaz zawierający błędy gramatyczne nie może spełniać postulatu ilości

34. Czy wiedza deklaratywna może być przekształcona w proceduralną? c) tak, m.in. poprzez automatyzację

35. Rozpoznawanie obiektów może opierać się

a) na analizie elementów składowych (tzw. „geonów”)

b) porównywaniu obrazu do zapisanego w pamięci wzorca

c) dokonywaniu w umyśle rotacji obrazu obiektu tak, by dopasować go do zapamiętanego wzorca

d) wszystkie trzy poprzednie odpowiedzi są poprawne

36. Zjawisko utrzymania pierwszej interpretacji bodźca pomimo jego zmiany to:

a) zjawisko phi

b) efekt histerezy

c) efekt spójności

d) zjawisko powidoku

37. Niektórzy pacjenci z uszkodzeniami mózgu potrafią poprawnie posłużyć się przedmiotem, chociaż nie potrafią określić do czego służy. Można to interpretować następująco

a) zaburzona została deklaratywna reprezentacja przedmiotu

d) zaburzona została proceduralna reprezentacja przedmiotu

c) zaburzona została wyobrażeniowa reprezentacja przedmiotu

d) zaburzona została zdolność planowania

1. Tworzenie reprezentacji kategorialnych umożliwia

a) Redukcje nadmiarowej (redundantnej) informacji

b) Wnioskowanie o cechach niedostępnych percepcyjnie

c) Jednolita reakcje na znacznie różniące sie elementy przynależące do tej samej kategorii

d) Wszystkie powyższe odpowiedzi sa poprawne

4. Cechę pamięci polegająca na tym, że dana informacje mona wydobyć na podstawie jakiegoś jej fragmentu nazywa sie:

a. adresowaniem przez treść

b. lokalizmem

c. globalizmem

d. równoczesnością

5. Jednym z dowodów na to, że bodźce wzrokowe mogą być przetwarzane przez dwa różne systemy jest to, że :

a) Osoby cierpiące na ataksje optyczna cierpia także na agnozje wzrokowa kształtu

b) Pacjenci z agnozja wzrokowa mogą sięgać po przedmioty, ale nie potrafią nimi manipulow.

c) W zadaniach, w których wykorzystuje sie złudzenia wzrokowe błędy szacowania nie korelują z reakcjami motorycznymi

d) Wszystkie powyższe odpowiedzi świadczą o istnieniu dwóch systemów przetwarzania informacji wzrokowej

6. Jeżeli celem badania neuropoznawczego jest dokładne okreslenie lokalizacji struktur mózgowych aktywnych wtrakcie wykonywania danego zadania poznawczego, to dobra metoda badania jest________, natomiast ebyokreslic czasowy przebieg procesu lepiej użyć ______

a) Funkcjonalny rezonans magnetyczny fMRI / tomografia pozytronowa PET

b) Pomiar potencjałów wywołanych ERP / funkcjonalny rezonans magnetyczny fMRI

c) tomografia pozytronowa PET / metoda podwójnej dysocjacji

d) Funkcjonalny rezonans magnetyczny fMRI / pomiar potencjałów wywołanych ERP

reakcji warunkowych

Błąd hiperregulacji:

a ) na podwórku nie ma dzieciów

b) kot! patrząc na fretkę

c ) niebo jest żółte

d ) stasio kopać

12. Wybierz ten zestaw składników systemu pamięci roboczej, który trafnie przypisuje je do modelu Baddeleya i Hitcha (oznaczone litera B) oraz do modelu Cowana (oznaczone litera C) – uwaga: żadna z list nie jest wyczerpująca

a) pętla fonologiczna(C), centralny system wykonawczy(B), uwaga wzrokowa(B i C)

b) szkicownik wzrokowo-przestrzenny(B), hipokamp(C), magazyn wzorców działania(B i C)

c) centralny system wykonawczy(B i C), szkicownik wzrokowo-przestrzenna(B), pętla fonologiczna(B)

d) pamięć ikoniczna(B), pamięć echoiczna(B), ognisko uwagi(C)

teorie rozpoznawania wzorca:

a) nie potrafią wyjaśnić efektów kontekstu w ro...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin