OSOBOWOŚĆ-wykład-cz.2 teorie cech_2012_13.docx

(93 KB) Pobierz
OSOBOWOŚĆ

dr hab. Irena Pilch, OSOBOWOŚĆ 2. Teorie cech

 

Perspektywa teorii cech

                    Siebie i innych opisujemy w kategoriach cech – względnie stałych elementów, wnioskowanych z zachowania

                    Cechy tworzą strukturę

                    Cechy są efektem interakcji czynników genetycznych i środowiskowych

 

Cechy indywidualne czy wspólne?

              Gordon Allport – twórca t. cech, inicjator badań leksykalnych, prekursor ps. humanistycznej

 

                     Cel - opis i zrozumienie niepowtarzalnej osoby

                     Cechy mają podłoże neurofizjologiczne i predysponują do określonych zachowań, co obserwujemy jako ich stałość

                     Cechy: wspólne (ilościowe) i indywidualne (jakościowe)

                     Cechy: kardynalne, centralne, drugorzędne

 

Cechy jako przedmiot pomiaru

                     Są bipolarne (ekstrawersja-introwersja)

                     Są mierzalne (ich nasilenie zmienia się w sposób ciągły na skali)

                     Są względnie stałe

                     Przyjmują w populacji rozkład normalny

                     Są od siebie względnie niezależne

                     Opisują całe spektrum różnic indywidualnych

                     Są wnioskowane z zachowania (przez obserwację lub samoocenę)

                     Obejmują – prócz typowych zachowań – typowe przeżycia, uczucia, preferencje i dążenia

                     Tworzą strukturę osobowości (hierarchiczną)

UWAGA: konkretne zachowanie w danej sytuacji nie musi być „typowe” (wpływ motywacji i sytuacji), dlatego trudno je przewidzieć na podstawie cech, i odwrotnie.

 

Analiza czynnikowa jako metoda tworzenia hierarchicznych modeli osobowości

                     Gromadzenie obserwacji wielu różnych zachowań w dużej grupie osób

                     Szukanie prawidłowości w odpowiedziach – analiza czynnikowa („Czy osoby odpowiadające „tak” na pytanie 1 odpowiadają podobnie na niektóre inne pytania?”)

A. Identyfikacja czynników

B. Analiza zachowań tworzących czynnik, psychologiczna interpretacja i nazwa („Co łączy zachowania, tworzące czynnik?”)

3. Upraszczanie struktury – szukanie czynników 2-go rzędu

                     Czy analiza czynnikowa jest metodą "obiektywną"? Subiektywizm w doborze zmiennych (zachowań) „na wejściu”→od nich zależy struktura „na wyjściu”

                     Problemy statystyczne: wymuszanie rozwiązań 5-czynnikowych, rozwiązania nieortogonalne - czynniki korelują, problem ze składowymi o niskich ładunkach czynnikowych i „należących” do różnych czynników, subiektywizm w doborze nazwy i interpretacji.

 

BADANIA LEKSYKALNE

                     Allport i Odbert (1936) wypisują ze słownika słowa opisujące jednostkę (ok. 18 tys.), dzielą je na grupy, wyróżniając m.in. cechy osobowości

                     Cattell formułuje hipotezę leksykalną: Wszystkie ważne aspekty osobowości zostały utrwalone w treści języka, i redukuje listę cech (4 tys.) → poszukiwanie taksonomii osobowości

                     Badania leksykalne: samoopis i szacowanie cech, redukowanie zmienności do kilku czynników.

                     5 czynników uzyskiwano od lat 50-tych (ekstrawersja, ugodowość, sumienność, stałość emocjonalna-neurotyzm, kultura (intelekt)

                     Goldberg (1992) tworzy listę 100 przymiotników – markerów dla pięciu biegunowo opisanych cech

                     Badania w innych językach potwierdzają 5-czynnikową strukturę. UWAGA! TREŚĆ I NAZWY NIE SĄ IDENTYCZNE!!!

 

BADANIA PSYCHOMETRYCZNE

 

                     Badania przy pomocy kwestionariuszy osobowości (EPQ-R Eysencka , NEO-FFI Costy i McCrae’a)

 

Szesnastoczynnikowa teoria Cattella

                     36 cech tworzy INDEKS UNIWERSALNY

                     16 cech mierzy 16-czynnikowy Kwestionariusz Osobowości Cattella (do dziś stosowany)

                     Struktura cech u Cattella nie jest uniwersalna – uzyskujemy ją tylko używając jego zestawu pytań

                     Badając testami wielokrotnie tą samą osobę badał unikalną strukturę osobowości

                     By przewidywać zachowanie, wymyślił „równanie specyfikacyjne”:

Zach a = Cecha 1x waga1+cecha 2 x waga 2 + cecha 3 x………..

 

Trójczynnikowa koncepcja Eysencka (PEN)

                     Badanie osobowości: najpierw „typ”, potem pomiar

                     Cechy mają być biologicznie uwarunkowane (→temperament)

                     Osobowość = charakter, temperament, inteligencja, właściwości fizyczne

5

 


 

wysoki neurotyzm

                     emocje powstają łatwo,

                     są silne,

                     są trwałe,

                     są labilne,

                     reagowanie na nowość niepokojem,

                     tendencja do kryzysów,

                     łatwa dezorganizacja pod wpływem stresu,

                     somatyczne reakcje na stres,

                        podatność na nerwicę

 

 

 

niski neurotyzm (stabilność emocjonalna)

                     odporność,

                     stabilność,

                     mała wrażliwość,

                     mała trwałość emocji

 

 


 

„do ludzi”(ekstrawersja)

                     potrzebuje podniet

                     towarzyski

                     gadatliwy

                     optymista

                     preferuje działanie

                     niefrasobliwy

                     lubi zmiany

 

 

„od ludzi” (introwersja)

                     potrzebuje ciszy u spokoju

                     lubi introspekcję

                     lubi przebywać sam

                     powściągliwy

                     traktuje życie poważnie

                     sumienny

                     pesymista


Psychotyczność – brak psychotyczności

                     Słaby kontakt społeczny

                     Oschłość, chłód uczuciowy

                     Impulsywność, agresja – obniżona samokontrola

                     Skłonność do ryzyka i nieodpowiedzialnych, aspołecznych zachowań

                     Egocentryzm, wrogość, podejrzliwość, brak empatii

                     Zdolności twórcze!!!

Skłonność do popadania  w psychozę co najmniej dyskusyjna.

 

 

Pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a

 

Wielka Piątka jako zespół podstawowych cech osobowości:

                    cechy istnieją obiektywnie,

                    wykazują dużą stałość,

                    pojawiają się w badaniach różnymi kwestionariuszami, w różnych kulturach,

                    są odziedziczalne (wg różnych źródeł 30-50%)

 

Ekstrawersja – introwersja: komfort w relacjach z ludźmi:

                     liczba i intensywność interakcji,

                     poziom aktywności,

                     potrzeba stymulacji,

                     zdolność cieszenia się życiem

 

Neurotyczność – stabilność emocjonalna:  zdolność znoszenia stresu

                     stabilność lub niestabilność emocjonalna,

                     przeżywanie dyskomfortu psychicznego,

                     skłonność do nierealistycznych idei, niepohamowanych pragnień

 

Ugodowość – brak ugodowości: jakość stosunków interpersonalnych

                    od współczucia po antagonizm w myślach, uczuciach i działaniu

                    ugodowy – współczujący, dobroduszny chętny do współpracy, unikający konfliktów

                    nieugodowy: niewzruszony, sceptyczny, dumny i rywalizujący, bezpośrednio wyrażający złość

 

Sumienność – brak sumienności: miara rzetelności

                     stopień organizacji, wytrwałości i motywacji w zachowaniach ukierunkowanych na cel

                     sumien...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin