Adamski M. Jasełka polskie Antologia widowisk jasełkowych.pdf
(
25757 KB
)
Pobierz
ixi fwÁ/c¿e
A P O s |o L I C U M
Ząbki 1999
Spis treści
W stęp.................................................................................... 5
Jasełka
- Maria Konopnicka............................................. 13
Betlejem polskie
- Lucjan R ydel...................................... 49
Szopka Polska
- Artur Oppman (O r-O t)..........................115
Wielka Nowina w Beskidzie
- Emil Zegadłowicz .........213
Jasełka Krośnieńskie z roku 1661 -
Opracowanie dr Franciszek K rć e k ......................................227
Jasełka
- zestawił ks. Leonard Solecki............................. 267
Jasełka, czyli Misterium Bożego Narodzenia -
Opracował ks. Kazimierz Jary.............................................. 331
Jasełka w czterech odsłonach -
Zebrane z różnych autorów...................................................377
Z kolędą do stajenki
- Franciszek G ro tt...........................451
Jeden z piękniejszych obrazów szopki w literaturze polskiej
znajdujemy w dziele pamiętnikarsko-historycznym z połowy
XVIII w. -
Opisie obyczajów za panowania Augusta
ks. Jędrzeja Kitowicza.
Autor, znakomity narrator i świetny stylista, tak opisuje bo
żonarodzeniową szopkę.
...Była to w pośrodku szopka mała na czterech słupkach,
daszek słomiany mająca... W górze szopki, pod dachem i nad
dachem, aniołkowie unoszący się na skrzydłach... Toż dopiero
w niejakiej odłegłości... pasterze padający na kolana przed
narodzoną dzieciną, ofiarujący mu dary swoje: ten masła gar
nuszek, ów syrek, inny baranka, inny koźle: dalej za szopą po
obu stronach pastuszkowie i wieśniacy: jedni pasący trzody
owiec i bydła, inni śpiący, inni śpieszący, dźwigający na ra
mionach barany,
kozły-
Zwyczaj ustawiania w kościołach figurek wyobrażających
wydarzenia związane z narodzeniem Chrystusa został wprowa
dzony przez zakon franciszkanów w XIII w. we Włoszech.
Później rozpowszechnił się na inne kraje Europy. W Polsce -
również za sprawą franciszkanów - znany jest od II połowy
XV w.
Na początku - tak jak to opisuje ks. J. Kitowicz - była to
szopka nieruchoma; z czasem zaczęto na zasadzie teatru ku
kiełkowego ożywiać postacie w niej występujące, by następnie
przejść do widowisk scenicznych zwanych jasełkami, w których
brali udział aktorzy-amatorzy, głównie uczniowie, ale także
młodzież rzemieślnicza. Nazwa jasełek pochodzi od staropol
skiego
jasła, jasełka,
czyli
żłób, żłóbek,
w którym został złożony
nowonarodzony Chrystus.
Sceniczne widowiska jasełkowe pojawiają się w Polsce od II
połowy XVI w., ich prekursorem na ziemiach polskich był za
kon jezuitów.
Jan Okoń we wstępie do
Staropolskich pastorałek drama
tycznych -
antologii wydanej w serii Biblioteki Narodowej we
5
Wrocławiu w 1989 r. pisze, że pierwsze próby widowisk na
Boże Narodzenie mają miejsce najpóźniej w 1555 r.
Włoszech, owej „centrali”jezuitów, by rozlać się następnie po
Europie zachodniej i krajach słowiańskich.
Pierwszym znanym faktem jasełkowego przedstawienia na
ziemiach polskich jest wystawienie przez młodzież kolegium je
zuickiego w Poznaniu 25 grudnia 1573 r. w kościele św. Marii
Magdaleny dialogu polskiego pt.
O narodzeniu Chrystusa i pa
sterzach.
Jan Okoń pisze:
Ścisk byl tak wielki, że widzowie wchodzili,
widać, na ołtarze szacownej patrycjuszowskiej kolegiaty, sko
ro księża świeccy wystąpili z oskarżeniami wobec zakonu. Na
„widowni” znaleźli się nawet innowiercy.
Ze źródeł historycznych wiadomo, że w następnych latach
młodzież z kolegiów jezuickich inscenizowała przedstawienia
jasełkowe w Kaliszu i Wilnie, a w XVII w. w takich miejsco
wościach jak: Braniewo, Gdańsk, Kraków, Krosno, Rawa
Mazowiecka, Winnica. Daje to wyobrażenie o popularności
przedstawień jasełkowych w owym czasie, wiadomo bowiem,
że nie wszystkie fakty ich wystawienia znalazły swój ślad w do
kumentach i zapisach z tego okresu.
Pierwsze polskie teksty jasełkowe również powstały w tym
czasie. Ich wybór, głównie z XVI i XVII w., zgromadził i opra
cował naukowo Jan Okoń w cytowanej już wyżej antologii
pt.
Staropolskie pastorałki dramatyczne.
Według Encyklopedii katolickiej wydanej w Lublinie
w 1997 r. do najciekawszych widowisk staropolskich odgrywa
jących ważną rolę w kształtowaniu późniejszych tekstów jaseł
kowych należą m.in. łaciński
Dialogus in Natali Domini /Dia
log na Boże Narodzenie/
z 1586 r. wystawiony w kolegium je
zuickim w Kaliszu, polski
Dyjalog o cudownym narodzeniu
Syna Bożego
z 1621 r. autorstwa Jana Karola Dachnowskiego,
a także
Syncharma na uroczyste Przedwiecznego Syna Bożego
Narodzenie z Matki Panny
z 1624 r. Sebastiana Miczyńskiego
oraz późniejsza (XVIII w.)
Rozmowa pasterzów przy narodze
niu Chrystusowym.
Teksty te znalazły się w cytowanym wybo
rze Jana Okonia.
W 1899 r. dr Franciszek Krćek ogłosił drukiem odnalezione
przez siebie tzw.
Jasełka Krośnieńskie
wystawione przez ża
ków Kolegium Jezuickiego w Krośnie w 1661 r. - jeden z cen
6
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Richter Ślepa uliczka nacjonalizmu Myśl Polska.html
(179 KB)
Alberoni R. Wygnać Chrystusa.pdf
(4933 KB)
Attali J. Pascal.pdf
(14246 KB)
Attali J. Pascal.rar
(34741 KB)
Adamczewski J. Legendy starego Krakowa.rar
(2750 KB)
Inne foldery tego chomika:
Arendt
Arystoteles
Augustyn
B
Bocheński
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin