Spotkania_Losowe_01_2015_ekran.pdf

(35635 KB) Pobierz
Adamus, Doboszewski, Karpiński, Key-Ghawr, Kominiarczuk, Maludy, Nowak,
Ojciec Kanonik, Peterson, Pignatelli, Roszkowski, Rylski, Segit, Starzycki,
Stój, Wrzesień, Zawiślak
Spotkania Losowe 03 :
Czerwiec 2015
: 1
01
2015
R
edakcja
003 – tuba na zwoje
Ponad rok temu wydaliśmy pierwszy numer „Spotkań
Losowych”. I chociaż nie wszystkie przygotowania przebiegały
wówczas zgodnie z planem, nie można było dłużej czekać. Nic
tak dobrze nie weryfikuje odgórnych założeń, jak stara dobra
rzeczywistość. Wszelkie plany, jakie mieliśmy, zostały bardzo
szybko poddane próbie i w sporej części zmiecione do kosza.
Życie fana toczy się w czasie wolnym. Życie kilku współpra-
cujących ze sobą fanów – tym bardziej. To była interesująca
lekcja na temat „jak się pogodzić z tym, że czegoś nie uda się
zrobić, choćbyś stanął na głowie”. Pozostało zaprzyjaźnić się
z nowym znajomym – cierpliwością. Mogę tylko powiedzieć,
że dla mnie jest to względnie nowe doświadczenie i że coraz
bardziej się lubimy.
Nie będę nic podsumowywał, ponieważ dwa numery
(trzy – licząc z tym, który właśnie czytacie) to lichy materiał
na podsumowania; na to zarezerwuję sobie kolumnę w 10.
numerze, czyli optymistycznie patrząc, za jakieś k10 lat. Tutaj
napiszę tylko, że cieszą nas reakcje na teksty: komentujecie,
nie zgadzacie się, przedstawiacie swój punkt widzenia. To
fajna rzecz. Każdy z autorów publikujących w „Spotkaniach
Losowych” ma swoje zdanie, każdy prezentuje w tekstach swoje
poglądy i swoje podejście do RPG. W wielu kwestiach mógłbym
się zgodzić z osobami publikującymi na naszych łamach. W in-
nym przypadku być może rozpętalibyśmy porządną kłótnię
w jakimś uroczym zakątku Sieci, spierając się o sprawy z pozoru
błahe, lecz dla nas – graczy – niezmiernie istotne. Jeśli zatem
nie zgadzacie się z czyimś zdaniem, napiszcie o tym. A nawet
lepiej – przyślijcie nam tekst, w którym opiszecie podejście
odmienne od tego, które przedstawiliśmy na naszych łamach.
Bardzo nas to ucieszy.
Przechodząc do bieżącego numeru „Spotkań Losowych”
i  jego zawartości: główną część zajmują scenariusze. Trzy
z nich:
Martwe zło, A było to tak…
oraz
Koszmarne Rozdanie
zostały nagrodzone w  zeszłym roku w  konkursie „Kufel”,
a  tutaj opublikowane z  odautorskimi poprawkami. Choć
„poprawki” w przypadku
Koszmarnego Rozdania
to za mało
powiedziane – autor bowiem rozbudował tekst aż trzykrotnie.
Pozostałe dwa scenariusze to śledztwo (Diadem, choć bez pro-
blemu można go dostosować do realiów innych systemów
fantasy) oraz
Warhammer
z punktu widzenia… – no właśnie,
najpierw trzeba będzie ustalić, kto jest kim, co może nie być
łatwe. Dodatkowo zamieszczamy bezsystemowe, niewielkie
„podziemia”, a  dokładniej skryte wśród lodów i  śniegów
obserwatorium astrologiczne. Początkujący mistrzowie gry
znajdą w numerze tekst o pisaniu scenariuszy. Z kolei artykuły
o stronnictwach, frakcjach i konfliktach między nimi mogą
stać się pomocą podczas planowania sesji. Jeśli natomiast
ktoś bardzo pragnie nie zgodzić się z jednym z tekstów z tego
numeru, to polecam rozważania o punktach życia i odporności
ludzkiego organizmu.
W tym numerze kończymy opisywać historię
Dungeons &
Dragons,
choć myślę, że to nie ostatni raz, kiedy przyglądamy
się przeszłości hobby. Na zakończenie tekstów wspominkowych
mamy jeszcze małą niespodziankę. Skontaktowaliśmy się
z profesorem Garym A. Fine'em, który pod koniec lat 70. jako
jeden z pierwszych badał graczy RPG. Nie tylko uzyskaliśmy
odpowiedź na nasze pytania (w formie krótkiego artykułu),
lecz także dostaliśmy zgodę na przedrukowanie wywiadu,
którego Fine udzielił serwisowi Examiner.com w 2009 roku.
Na sam koniec możecie zagrać sesję lub dwie w Świat
podziemi,
grę Johna Harpera udającą „pierwszą” edycję
Dungeon World
(„z 1979 roku”).
Powodzenia, góry skarbów i sukcesów na kościach!
Marcin 'Seji' Segit
Nikola Adamus
Radek Drozdalski
Mateusz Kominiarczuk
Marcin Roszkowski
Marcin Segit (redaktor
naczelny)
Andrzej Stój
Sławomir Wrzesień
dTP
Radek Drozdalski
I
lusTRacje
Marcin Adamczyk
Łukasz Bełkowski
Marcin Kaganek
Kamil Węgrzynowicz
I
lusTRacja
Wiktor Gruszczyński
na okładce
e-mail: redakcja@spotkanialosowe.pl
strona: www.spotkanialosowe.pl
Jesteśmy także na Google+
i Facebooku.
„Spotkania Losowe” to fanzin
poświęcony grom fabularnym.
Tworzony jest przez fanów
i dla fanów, w czasie wolnym
i za darmo. Wszelkie
zastrzeżone znaki towarowe
pojawiające się w tekstach
zostały użyte wyłącznie
w celach informacyjnych.
Prawa do opublikowanych
tekstów i ilustracji należą do
ich autorów.
Echo Fandomu
Gibberling Press
Pod koniec zeszłego roku uruchomino stronę Gibberling Press.
Witryna ma służyć integracji polskiego środowiska twórców
gier autorskich oraz być platformą wymiany informacji. Można
tam znaleźć informacje na temat postępu prac nad różnymi
projektami oraz ogłoszenia o  publikacji nowych, zwykle
darmowych gier.
opanować sytuację – np. atak ninja lub lądowanie UFO. Grę
można nabyć w sklepie DriveThruRPG.
Z
aPRasZamy
wsPółPRacy
do
Cały czas czekamy na teksty
dotyczące gier fabularnych.
Chętnie nawiążemy
współpracę z rysownikami.
Zainteresowanych prosimy
o kontakt z redakcją –
szczegóły znajdziecie
na naszej stronie
www.spotkanialosowe.pl.
Kartmistrz po liftingu
Prowadzony od 2011 r. przez Piotra ‚Jagmina’ Rasińskiego
serwis Kartmistrz służy gromadzeniu i publikacji kart postaci
do gier fabularnych. Znaleźć tam można zarówno oficjalne
karty, jak i ich fanowskie przeróbki i tłumaczenia oraz ekrany
mistrza gry i inne pomoce na sesje. Pod koniec 2014 roku
w Kartmistrzu zgromadzono ponad 170 kart postaci, które
zostały łącznie pobrane ponad 20 000 razy. W zeszłym roku
poprawiono zaplecze techniczne serwisu oraz dodano krótkie
omówienie historii kart postaci. Kartmistrz doczekał się także
maskotki – została nią smoczyca Monia.
Schoolgirl RPG
Ukazała się polska wersja gry fabularnej
Schoolgirl RPG
– na-
pisanej przez Ewena Cluneya gry wzorowanej na
Maid RPG.
Schoolgirl RPG
to mała komediowa gra, w której gracze mogą
wcielić się w japońskie uczennice podczas „typowego dnia
w szkole”, wylosować kilka zdarzeń, a następnie spróbować
2 :
Czerwiec 2015
: Spotkania Losowe 03
Spis treści
02
Fandom
02
04
06
40 lat D&D
10
18
26
Narzędzia
32
34
38
42
46
54
58
Scenariusze
62
66
70
80
86
94
003 – tuba na zwoje
Wstępniak
Trzy po Trzy
Trzy osoby, trzy pytania
Martwe zło
Marcin Sindera
Echo Fandomu
Nowe pomysły i fanowskie inicjatywy
Krakowskie Smoki
Stowarzyszenie Miłośników Fantastyki
Wszystkie edycje D&D – część druga
Mateusz Kominiarczuk
Tu żyją smoki: Na początku było TSR
Marcin Segit
Tu żyją smoki: Czarodzieje z Wybrzeża
Marcin Segit
Scenariusz, czyli jak się przygotować na sesję
Nikola Adamus
Magiotworzenie: fundamenty
Łukasz Pilarski
Śmiercistowska propaganda
Leszek Karlik
Recenzje
98
100
Publicystyka
102
104
106
108
109
Gra
110
114
Our Last Best Hope
Sławomir Wrzesień
Shared Fantasy
Marcin Segit
Świat podziemi
John Harper
Autorzy numeru
Wywiad z Garym A. Fine’em
Rozmawiał Michael Tresca
Dzielenie się fantazją
Gary A. Fine
Jak robić zdjęcia (na konwentach)
Bartłomiej Jankowski
Crowdfunding jedynym ratunkiem?
Łukasz Maludy
Szelest starych kartek
Marcin Segit
Jak rozpolitykować graczy
Krzysztof Bender
Charaktery w grze: frakcje, sojusze, konf likty
Michał Sporzyński
Służba na wieczność: Cyborgi w Nemezis
Andrzej Stój
Królestwa – tabele zdarzeń losowych
Tomasz Widziński
A było to tak… (WFRP)
Magdalena i Maciej Reputakowscy
Koszmarne Rozdanie (Zapomniana Nierzeczywistość)
Marweł Baśniarz
Czarne na pamiątkę (Diadem)
Marek Chrobot
Wszyscy ludzie Tzeentcha (WFRP)
Bartłomiej Jankowski
Obserwatorium astrologiczne Vinteralfów (uniwersalne podziemia)
Michael Atlin i Michael Prescott
Spotkania Losowe 03 :
Czerwiec 2015
: 3
01
2015
foto | Bartłomiej „Zły Janek” Jankowski
Krakowskie
Smoki
Ostatnie kilka lat było pod pewnymi względami ciężkie dla krakowskiego
zainteresowanym
fandomu. Trzy ważne konwenty, Krakon, Imladris oraz ConQuest i jego
kolejne mutacje – ConStar i ConFuzja – po kolei zakończyły swoją dz-
iałalność. Szczęśliwie pustka nie może trwać zbyt długo. Pojawiały się
różne imprezy i inicjatywy, wciąż jednak czegoś brakowało. W 2011
roku reaktywowany został Krakon, który zakończył się na edycji 2013 r.
W tym samym roku Fundacja Historia Vita postanowiła przywrócić Kra-
kowowi Imladris. To właśnie ten konwent był ziarnem, z którego wykieł-
kowały Krakowskie Smoki.
Imladris 2013 był raczej niewielką imprezą, lecz został ciepło przy-
jęty. Wśród jego organizatorów znaleźli się i tacy, którzy myśleli o założe-
niu w Krakowie klubu fantastyki – miejsca pozwalającego na integrację
środowiska i zapewniającego możliwość realizowania fantastycznych
pasji. Pod koniec 2013 roku podjęta została decyzja o powołaniu Kra-
kowskich Smoków, a 5 stycznia 2014 odbyło się spotkanie inauguracy-
jne, na którym pojawiło się ponad 40 osób. Od tego dnia Klub fantastyki
Krakowskie Smoki działa oficjalnie w ramach Fundacji Historia Vita.
Swoją działalność Krakowskie Smoki rozpoczęły w budynku YMCA
przy ulicy Krowoderskiej. Dość szybko jednak przenieśliśmy się do gma-
chu Arteteki Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie. To właśnie
tam w niemal każdą sobotę odbywają się spotkania klubu, a na każdym
z nich dzieje się coś ciekawego. Najczęściej prowadzone są wykłady,
a oprócz nich odbywają się także warsztaty (np. emisji głosu, malowania
figurek), dyskusje literackie, pokazy gier planszowych. Zawsze można też
zagrać w którąś z licznych planszówek z klubowej szafy bądź umówić się
na sesję RPG.
Od samego początku staraliśmy się, aby klub był miejscem dla
wszystkich fanów fantastyki – bez względu na to, czy ktoś jest erpe-
gowcem, czytaczem, figurkowcem, planszówkowcem czy też oddaje się
fantastycznemu hobby w innych jego wymiarach. Jesteśmy otwarci na
różne inicjatywy i cały czas szukamy kolejnych prelegentów i prowadzą-
cych warsztaty.
Podczas roku działalności klubowej odbyło się u nas trochę sesji,
a także pojawiły się prelekcje poświęcone prowadzeniu gier fabularnych.
W grudniu we współpracy z Krakowską Siecią Fantastyki zastartow-
aliśmy projekt LocoMotyw RPG. Podczas spotkań z tego cyklu zaawan-
sowani mistrzowie gry dzielą się tajnikami swojego warsztatu. Ponadto
O młodym klubie Krakowskie Smoki, planach
i krakowskich konwentach piszą
Marcin Kłak
(przewodniczący klubu) oraz
Daniel Wójtowicz
(jeden z
organizatorów konwentu Imladris).
udostęp-
niamy klubowe podręczniki do gier fabularnych. Ich
zasób nie jest na razie oszałamiający, lecz regularnie rośnie.
Rok 2014 był dla Krakowskich Smoków okresem ciężkiej, choć
zarazem przyjemnej pracy. Poza regularnymi spotkaniami mieliśmy
okazję wesprzeć drugą edycję odrodzonego Imladrisu. Jednakże na-
jbardziej dumni jesteśmy ze zbudowania własnych marek konwen-
towych. W maju odbył się pierwszy klubowy konwent – Smokon. Była
to w założeniu niewielka, darmowa, jednodniowa impreza. Atrakcjami
zapełniliśmy cztery bloki programowe; konwent odwiedziło około 250
uczestników. W 2015 na pewno odbędzie się kolejna edycja, na której
spodziewamy się trochę więcej osób. Dzięki Smokonowi nawiązaliśmy
współpracę z blogiem popkulturowym Pulpozaur.pl. Efektem był listo-
padowy Serialkon – pierwszy w Polsce konwent poświęcony wyłącznie
serialom. Oczywiście istotna część programu dotyczyła produkcji fan-
tastycznych, lecz nie zabrakło również punktów program poświęconych
serialom osadzonym w naszym świecie. Serialkon niewątpliwie był suk-
cesem, przybyło na niego około 650 uczestników – i to nie tylko miesz-
kańców Krakowa. Cieszy nas, że mogła być to darmowa impreza. Już
teraz czynimy pierwsze kroki, by na jesieni przyszłego roku odbyła się
druga edycja Serialkonu.
Przed nami rok 2015. Wciąż mamy dużo planów. Cały czas aktywnie
współpracujemy z Arteteką Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej przy or-
ganizacji spotkań, konwentów i innych wydarzeń odbywających się w jej
gościnnych progach. Chcemy m.in. wyjść nieco naprzeciw miłośnikom
larpów. Na pewno będziemy się także starali dalej aktywnie uczest-
niczyć w LocoMotywach RPG. W tym roku czekają nas trzy imprezy –
Smokon, Serialkon oraz rzecz jasna Imladris, który część klubowiczów
będzie aktywnie organizować. Oczywiście będziemy dalej pracowali nad
powiększaniem klubowych zasobów – gier planszowych, podręczników
RPG oraz rzecz jasna książek. Nie można też zapomnieć o mniej for-
malnych wydarzeniach takich jak wspólne wypady do kina. W końcu
klub ma służyć nie tylko prowadzeniu wykładów, lecz także integracji
społeczności fanów fantastyki. W pierwszym kwartale bieżącego roku
planujemy również uruchomienie informatycznego systemu, który
umożliwi łatwy i szybki dostęp do klubowych zasobów.
4 :
Czerwiec 2015
: Spotkania Losowe 03
Jednym z największych wydarzeń współorganizowanych przez Krakows-
kie Smoki jest Imladris – Krakowski Weekend z Fantastyką. Konwent or-
ganizowany był przez Galicyjską Gildię Fanów Fantastyki w latach 1998–
2007. Dzięki inicjatywie Fundacji Historia Vita impreza ta powróciła (za
zgodą poprzednich organizatorów) do konwentowego kalendarza w 2013
roku, zbierając pozytywne recenzje wśród fanów. Imladris swoją kon-
wencją nawiązuje do klasycznych, bardziej kameralnych, odbywających się
w szkole konwentów. Podczas trzech dni miłośnicy szeroko pojmowanej
fantastyki spotykają się, by dzielić się swoim hobby, brać udział w dyskus-
jach, panelach, spotkaniach z pisarzami lub spędzać czas grając w gry fab-
ularne, planszowe i bitewne. Mamy nadzieję, że mimo kilkuletniej przerwy
Imladris zyska uznanie fanów, a Kraków na stałe powróci na konwentową
mapę Polski. Następna edycja imprezy zaplanowana jest na jesień 2015
roku. Zapraszamy na konwent wszystkich miłośników fantastyki z całej
Polski.
Imladris
Spotkania Krakowskich
Smoków
Zapraszamy w każdą sobotę w godzinach 11–17 do
Arteteki WBP przy ul. Rajskiej 12 w Krakowie. Spotkania
klubowe są bezpłatne. Nie ma obowiązku rejestracji
w klubie – konieczna jest tylko karta Wojewódzkiej
Biblioteki Publicznej w Krakowie, którą można wyrobić
za darmo.
Kontakt
Facebook: www.facebook.com/krakowskiesmoki
www: www.krakowskiesmoki.pl
e-mail: krakowskie.smoki@historiavita.pl
LocoMotywy RPG
www: krakowskiesmoki.pl/locomotywy
Facebook: www.facebook.com/groups/1391319947828549
Trzy pytania do Marcina Kłaka –
przewodniczącego Krakowskich Smoków
1. Jakie największe wyzwanie stoi
przed Krakowskimi Smokami?
Największym wyzwaniem jest odbudowa potencjału Krakowa na fan-
tastycznej mapie Polski. Wymaga to znalezienia młodej kadry konwen-
towej i klubowej – ludzi, którzy dołączą do Krakowskich Smoków nie ty-
lko jako odbiorcy, ale też twórcy treści, obsługa konwentów, a także ich
organizatorzy, no i którzy rzecz jasna z czasem przejmą klub i będą dalej
zajmować się promowaniem fantastyki.
fo
to
|B
ar
tł o
m
ie
j„
yJ
an
ek
”J
an
ko
w
2. Czy osoby dopiero zaczynające
przygodę z fantastyką również znajdą
w Smokach coś ciekawego?
Staramy się, by klub był jak najbardziej otwarty. By uczestniczyć
w większości atrakcji, nie jest konieczne wielkie obycie z fan-
tastyką. Część z wykładów popularnonaukowych będzie
zajmująca nawet dla osób, które fantastyką się wcale nie
interesują. By wziąć udział w dyskusji literackiej, wystarczy
przeczytać książkę, którą na danym spotkaniu omawiamy.
Odbywające się dotąd warsztaty miały niski „próg wejścia”. Wśród
klubowych planszówek obok trudniejszych i dłuższych pozycji znaj-
duje się także sporo gier, w które grac może każdy. Myślę, że bez wzglę-
du na fantastyczny staż każdy może znaleźć coś dla siebie.
sk
i
3. Kiedy zrobicie Polcon w Krakowie?
To podchwytliwe pytanie (śmiech). Krakowski Polcon to coś, co mi się
marzy, ale dzisiaj nie jestem w stanie poczynić żadnych deklaracji. Jak ty-
lko klub będzie organizacyjnie gotowy, by podołać organizacji Polconu, to
zaczniemy się starać o taką możliwość.
Spotkania Losowe 03 :
Czerwiec 2015
: 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin