03_Podst-kult-narod_Jezyk-a-narod.doc

(11 KB) Pobierz

Zdzisław Dębicki, PODSTAWY KULTURY NARODOWEJ

 

 

JĘZYK A NARÓD

Cudowna tajemnica wytwarzania się odrębnych języków na świecie łączy się z tajemnicą związku człowieka z ziemią.

Człowiek pierwotny, który żył blisko z przyrodą, na stosunku swoim do niej kształcił się i rozwijał. Ona dawała mu wszystkie wrażenia, z których powstały w następstwie sądy i wyobra żenia. Źródłem też wszystkich pojęć zasadniczych, które z biegiem czasu zdobył i przyswoił sobie umysł ludzki, jest ziemia.

Język, to cudowne narzędzie, przeznaczone do porozumiewania się ludzi pomiędzy sobą, do oddawania najdelikatniejszych uczuć i najszczytniejszych myśli, ma swój dźwięk i swoją barwę. Wyrazy dzwonią i wyrazy mają kolor. I jedno i drugie dała im ziemia. Muzyka języka jest muzyką ziemi, na której ten język powstał lub rozwinął się. Barwa jego jest także barwą jego ziemi. Z łat wością możemy to dostrzec, porównywając język poetycki rozmaitych narodów, język, pełen porównań i przenośni, które zawsze czerpane są z bezpośredniego otoczenia poety, a które są wykładnikiem jego stosunku do ziemi rodzinnej.

Nie tylko atoli język poezji, lecz i zwykły język potoczny, którym posługujemy się w mowie codziennej, świadczy o naszym związku z ziemią.

Łączy on nas podobnie, jak łączy ziemia. Daje nam, tak samo, jak ziemia, wspólność odczu wania wszystkiego, co stanowi naszą treść wewnętrzną.

Jeżeli mówimy do siebie naszym językiem, to każdy wyraz budzi w nas pokrewne uczucia, wywołuje jedne i te same obrazy.

Jeżeli mówimy „sosna” lub „dąb”, to każdy z nas widzi te drzewa takimi, jakimi ma je w du szy, jako fragmenty wielkiego obrazu ziemi ojczystej.

Jeżeli mówimy „miłość” lub „przyjaźń” — to powstają w naszych umysłach pojęcia, swoiste dla naszego sposobu odczuwania tych związków duchowych.

W możności tego bliskiego, wnikliwego porozumienia się ludzi, mających wspólny język ojczysty, leży cudotwórstwo języka.

Z cudzoziemcami nigdy porozumieć się tak nie można. Zawsze pozostaną rzeczy niedopo wie dziane, rzeczy niezrozumiane.

Pełnię porozumienia duchowego i umysłowego osiąga tylko rodak z rodakiem.

Dlatego język jest równorzędnym z ziemią skarbem narodu.

Bezcenny ten skarb, również, jak ziemia, nasycony tradycjami, ale w daleko większym sto pniu, niż ona, będący syntezą cywilizacyjno-kulturalnych przeżyć narodu, przy bliższym badaniu ukazuje nam cały rozwój duchowy narodu.

Język — to dzieje duszy narodu, od zamierzchłych, pradawnych czasów, od pierwszych niear tykułowanych dźwięków, którymi posługiwali się nasi dalecy przodkowie — po cudowną mowę Mickiewicza, po wspaniałą muzykę oktaw Słowackiego, po płomienną prozę autora Irydjona.

W języku jest wszystko — szept miłosny kochanków, modlitwa matki nad kołyską dziecka, chrzęst zbroi rycerskiej i szczęk miecza, hymn wesela i pieśń pogrzebu.

Język, jak zwierciadło, odbił w sobie uczucia narodu, uchwycił je i nadał im kształt.

Jak kamień wapienny przechował w cudownym archiwum ziemi odciśnięte kształty dawno nieistniejących stworzeń i roślin, podobnie język przechował pojęcia, które wyszły już z obiegu, a które pozwalają nam dzisiaj, na podstawie badań lingwistycznych, docierać do najgłębszych pokła dów duszy pokoleń minionych.

Za przewodem języka wolno, krok za krokiem, idziemy przez dzieje narodu. Obcujemy z du chem naszych przodków, odnajdujemy w sobie to, co nas z nimi łączy, czujemy się dalszym ich ciągiem, zdajemy sobie sprawę z nierozerwalnego związku, jaki istnieje pomiędzy pokoleniami.

Całe przebogate dziedzictwo, które otrzymaliśmy w spadku po tysiącleciach, przenika do na szej świadomości.

Przez język wrastamy w ten świat pojęć i wyobrażeń, jakie wytworzył naród w pochodzie swoim od niemowlęctwa po wiek dojrzały.

Jesteśmy świadkami wszystkich drgań jego duszy, wszystkich jego porywów, wszystkich jego radości i smutków.

Z języka bije ku nam siła i moc, krzepkość i zdrowie, wiara i otucha. Tam ma swoje źródło nieśmiertelność narodu.

Język zachował nam i zwrócił Pomorze kaszubskie. Język zachował nam i zwrócił Śląsk Górny. Nie tylko to jednak. Jak wykopaliska, jak stare łzawnice i szczątki broni krzemiennej, jak naszyjniki, wydobywane z cmentarzysk prasłowiańskich są dokumentami cywilizacji narodu, tak samo są nimi wyrazy naszego języka.

To nie przypadek, że w polskim wyrazie dzwon dźwięczy metal, a w rosyjskim kołokoł kołacze się drewniana kołatka — to różnica dwóch kultur w epoce Mieszka I-go i Włodzimie rza św.

To nie przypadek również, iż polski „sklep” wyprowadza się od murowanego sklepienia a rosyjska „ławka” od ławy drewnianej, na której rozkładano towary.

Porównywanie wyrazów o jednym znaczeniu w różnych językach nieraz odsłania nam także całą tajemnicę różnic psychologicznych, istniejących pomiędzy narodami.

Odrębne ich pojęcia i odrębne poglądy na rozmaite sprawy nigdzie nie uwidoczniają się lepiej, niż w określeniach językowych. Psychologia języków stwierdza to na każdym kroku, a i każ do dzienne doświadczenie uczy, że duszy narodu niepodobna zrozumieć bez jego języka, a żadnego języka niepodobna posiąść bez odczucia jego ducha.

W mowie potocznej używamy często wyrażenia „duch języka”. Tkwi w tym wielka prawda. Język posiada istotnie jakby tajemnicze, ożywiające go tchnienie, które przenika go na wskroś, jak duch przenika ciało.

Nie gramatyka i suche jej reguły, ale poczucie ducha języka sprawia że posługujemy się nim umiejętnie.

Poczucie ducha języka może mieć człowiek prosty, niewykształcony i nieraz przewyższa pod tym względem człowieka wykształconego. Lud polski ma to poczucie w stopniu daleko wyższym np. niż inteligencja żydowska w Polsce, która usiłuje mówić poprawnie, według gramatyki, a pomimo to popełnia błędy i często jest w rażącym rozdźwięku właśnie z duchem języka.

Przedział rasowy, odmienna niearyjska budowa duszy i mózgu okazały się tu przeszkodą nie do zwalczenia.

Prowadzi nas to do wniosku, że tylko dusza polska i umysłowość polska odgadnąć i ogarnąć mogą wszystkie tajemnice języka.

I one jednak, jeżeli chcą to osiągnąć, muszą stać pilnie na straży skarbu, który został im powierzony.

Język ulega bowiem niebezpiecznym wpływom. Groźne zwłaszcza dla niego jest przenika nie wyrazów obcych, które, jak pasożyty, obsiadają go powoli i niszczą.

Wpływów takich uniknąć trudno. Wytwarza je i sprzyja im cywilizacyjna współpraca na rodów.

Jest to zjawisko normalne, oparte na wzajemnej wymianie.

Nienormalne natomiast jest zachwaszczanie naszego języka przez germanizmy i rusycyzmy, które pozostały w języku jako osad niewoli i są hańbiącym tej niewoli świadectwem — jakże wymownym i upokarzającym!

Stawia nas to w obliczu niesłychanie doniosłej i pilnej pracy, którą ma przed sobą dom i szkoła, urząd i trybuna parlamentarna.

Kult języka ojczystego, przywrócenie mu jego czystości, jego mocy i zdrowia musi stać się powszechnym w Polsce nakazem, bo język jest fundamentem kultury narodowej.

Bez niego o tej kulturze niema mowy. Słowo bowiem jest, jak już mówiliśmy, wyrazem duszy narodu a bogactwo duszy narodu — to jego kultura. Jakże więc wyrazić tę kulturę, jeżeli zabraknie na to słowa polskiego?

I dlatego trzeba bić w dzwony alarmowe i nawoływać do dbałości o język ojczysty.

Gdzie indziej zrozumiano to już dawniej. Jakiż jest kult języka we Francji w żywym i pisanym słowie? Jakież wymagania pod tym względem stawia szkoła średnia, urząd, dziennik, teatr, nawet sala wiecowa!

W Polsce daleko jeszcze do tego. Daleko przede wszystkim do osiągnięcia równowagi po mię dzy słowem a duchem, do dania duchowi narodowemu odpowiedników w słowie narodowym.

Są to niewątpliwie skutki naszej długoletniej niewoli.

Dusza narodowa polska posiada jeszcze skarby nie odkryte, posiada tajemnice, których język dotychczas nie wyraził.

To, co nie zostało wypowiedziane może mieć dla narodu większą wartość i kryć w sobie większe siły, niż to, co ma swoją nazwę w słowie. Trzeba więc do wypowiedzenia tego dążyć, trzeba nowego słowa polskiego szukać.

Język żywy kształci się i rozwija nieustannie. Dorobek jego wzbogaca się ciągle. W nauce i w sztuce powstają coraz to nowe pojęcia, które język musi określać tak, aby nic nie uronić z ich wewnętrznej treści. Język potrzebuje więc sił twórczych narodu tak samo, jak potrzebują ich wszystkie dziedziny życia narodowego.

W łączności z nimi, w ciągłym współdziałaniu z całością wysiłku narodowego w kierunku udoskonalenia duchowego, umysłowego i materialnego życia narodu język musi pracować i two rzyć.

Zadanie swoje spełni on dopiero wówczas, kiedy wszyscy co do jednego zrozumiemy, czym jest dla nas słowo ojczyste, ukochamy je głęboko i uczynimy z niego palladium nietykalne.

Jest to zasadniczy problemat kultury narodowej. Zaczyna się ona od kultury języka i bez tej podwaliny o żadnej nadbudowie mowy być nie może.

Dzisiaj ogromna większość narodu polskiego stoi jeszcze poza obrębem należytej oceny wartości języka, jako środka wzajemnego przenikania się duchowego. Za pomocą języka porozu miewamy się pomiędzy sobą w zakresie potrzeb i spraw życia codziennego. Dusze nasze są jednak dalekie od siebie, często nawet obce sobie. W największych i najdonioślejszych rzeczach nie komu nikujemy się jeszcze z sobą, nie rozumiemy się dostatecznie. Całe potężne światy Prawdy, Piękna i Dobra są jeszcze niedostępne dla ludu polskiego, bo nie umie on ich wyrazić, ani wyrażonych przez innych zrozumieć nie może. Miliony czekają więc na słowo, które obudzi je do wyższego i lep sze go życia.

Dzisiaj wrota do wielkiej komuny duchowej pomiędzy nami a milionami naszych współ bra ci są jeszcze zamknięte. Trzeba je otworzyć szeroko, aby cały naród wyszedł przez nie na światło. Język do tego światła prowadzi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdzisław Dębicki, PODSTAWY KULTURY NARODOWEJ, Rok 1925               Strona 4 z 4

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin