METODA SZEREGOWANIA i punktowa.docx

(21 KB) Pobierz

INFORMACJE OGÓLNE:

CO TO JEST ANALIZA SENSORYCZNA I JEJ ZASTOSOWANIE:

ANALIZA SENSORYCZNA- to ocena jakości dokonywana za pomocą jednego lub kilku zmysłów(wzroku dotyku czucia węchu ).Z zastosowaniem odpowiednich metod i warunków zapewniających dokładność i prawidłowość wyników, wyrażana przez osoby o uprzedni sprawdzonej wrażliwości sensorycznej. Musi być wykonywana przez zespół ludzi( co najmniej przez 2 osoby).
ROLA OCENY SENSORYCZNEJ: Ocena sensoryczna odgrywa bardzo ważną role w przemyśle spożywczym i produkcji gastronomicznej. Warunkuje utrzymanie produkcji na właściwym poziomie i jest czynnikiem stałej poprawy jej jakości.

PODZIAŁ METOD OCENY SENSORYCZNEJ:

I. Metody laboratoryjne

1.       Metody dyskryminacyjne (różnicowe)– pozwalają na wykrycie różnic pomiędzy próbkami, produktami

2.       Metody ilościowe

     skalowania – pozwalają na określenie (skalowanie) intensywności wrażenia

3. Metody jakościowo-ilościowe

       analiza opisowa i profilowania

II. Metody konsumenckie (akceptacji, preferencji, hedoniczne- za pomocą ich określamy stopień pożądalności)

·         METODY RÓZNICOWE:

metoda parzysta

metoda trójkątowa

metoda DUO-TRIO

metoda „dwie z pięciu"

metoda „A nie A"

CO TO JEST POZIOM ISTOTNOŚCI ALFA:

Poziom istotności – jest to maksymalne dopuszczalne prawdopodobieństwo popełnienia błędu I rodzaju (zazwyczaj oznaczane symbolem α).

 

 

 

METODA SZEREGOWANIA:

Prezentujemy oceniającemu serię próbek, które należy uszeregować pod względem intensywności lub jakości określonej cechy.

Test ten zaleca się do zastosowania:

1. jako test wstępny do oceny produktów (gorsze, lepsze)

2. w selekcji produktów

3. Jako test konsumencki przy określaniu akceptacji i kolejności preferencji

4. w szkoleniu oceniających

CECHY:

-          Metoda ta nie charakteryzuje się wysoką zdolnością rozróżniania próbek

-          Nie są zaznaczone wielkości różnic pomiędzy próbkami (względna ocena: pierwsza próbka lepsza od drugiej itd..)

-          Dokonuje się względnego oszacowania jakości, istotnego jedynie w obrębie jednej grupy

-          Nie możemy przenieść wyników uzyskanych tą metodą z jednej grupy próbek na inną grupę, szeregowaną w innym czasie (alternatywa – wprowadzenie wewnętrznego standardu)

l       Ustawiamy próbki w szeregu pod względem ocenianej cechy (np. od najlepszej do najgorszej)

l       Sumujemy miejsca jakie uzyskały oceniane próbki u oceniających i uzyskujemy tzw. sumę rang

TEST FRIEDMANA:              P-ilość próbek

                     J- ilość oceniających

                     R- suma rang próbki

l       Wartość obliczonej liczby F porównać z wartościami krytycznymi  testu Friedmana dla określonej ilości osób oceniających i ocenianych próbek

l       Gdy wyliczona wartość F jest mniejsza od wartości krytycznej odczytanej z tablic, to oceniane próbki nie różnią się istotnie przy określonym poziomie istotności

ZASTOSOWANIE  TESTU FRIEDMANA:

·         Do stwierdzenia, czy różnice miedzy dowolnymi próbkami w szeregu są istotne sprawdzamy,

czy różnica sumy rang ocenianych próbek jest większa od wartości krytycznej wyliczonej ze wzoru.

Metoda punktowa:

Sumują wszystkie oceniane oddzielnie cechy produktu w jedną wartość liczbową, która wyraża jakość ogólną badanego produktu

Cechy:

l       Łączą zalety skal werbalnych i liczbowych

l       Każdy punkt na skali ma umowne liczby oraz odpowiadające im określenia słowne

l       Wszystkie cechy powinny być oceniane na skali o jednakowej liczbie punktów

Ocena pięciopunktowa:

l       5 – jakość bardzo dobra

l       4 – jakość bobra

l       3 – jakość dostateczna

l       2 – jakość niedostateczna

l       1 – jakość zła

Określenie współczynnika ważkości dla każdej cechy jakościowej (przeliczniki pozwalające na zróżnicowanie „ważności” cech w badanym produkcie)

  Dokonuje tej oceny zespół 2-6 ekspertów lub osób o dużej wiedzy i doświadczeniu w technologii i ocenie danego produktu

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin