Biedrzyński D., Pojęcie harmonii w filozofii Empedoklesa.pdf
(
160 KB
)
Pobierz
IDEA – Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych
XXVI
Białystok 2014
DAWID BIEDRZYŃSKI
(Katowice)
POJĘCIE HARMONII W FILOZOFII EMPEDOKLESA
Empedokles jest myślicielem kontynuującym zrewolucjonizowaną już przez
Parmenidesa z Elei filozofię grecką. Kontynuacja ta jest jednak z jednej strony
usankcjonowana „znakami prawdy” przedstawionymi przez Parmenidesa, a z dru-
giej strony stanowi rozwinięcie myśli milezyjskich filozofów przyrody. Empedokles
odpowiada na pytania o podstawę świata, jego źródło, sposób powstania, ale i jego
kształt – strukturę.
Archai
Empedoklesa w odróżnieniu od
archai
filozofów z Miletu zostają wy-
raźnie podzielone na dwie grupy, na zasady czynne i bierne. Przy czym każda
z zasad brana oddzielnie może zostać opisana tak, jak
to eon
opisał Parmenides,
a zatem i poznanie prawdziwe będzie u Empedoklesa wiązało się z poznaniem
poszczególnych
archai.
Ale poznanie struktury świata-kosmosu to dodatkowo roz-
poznanie zharmonizowanego współistnienia elementów biernych w „okresie przej-
ściowym” między całkowitym zjednoczeniem, a całkowitym rozproszeniem. Do
grupy zasad biernych zalicza on ogień, powietrze, ziemię oraz wodę. Te elementy
określa mianem korzeni wszechrzeczywistości, jak przedstawia to fragment B6:
„Posłuchaj najpierw o czterech korzeniach wszystkich rzeczy: Zeus błyszczący,
Hera życiodajna, a także Ajdoneus i Nestis, która łzami zasila źródła śmiertel-
nych”
1
– Zeus to ogień, Hera symbolizuje powietrze, Hades ziemię, a Nestis wodę.
Cztery żywioły stanowią
archai
Empedoklesa. Mamy do czynienia zatem ze zwie-
lokrotnieniem tego, co stanowi podstawę rzeczywistości – zwielokrotnieniu w sto-
sunku do jednej zasady przyjmowanej przez poszczególnych filozofów milezyjskich
1
Diels, B6.
6
DAWID BIEDRZYŃSKI
– obojętne, czy zasadą była woda,
apeiron
albo powietrze – była to jedna za-
sada. Jedyność zasady z immanentnym jej ruchem była gwarantem ładu
ta panta
z zasady generowanego. Dlatego właśnie mogli filozofowie (a na pewno Anaksy-
menes
2
) określać świat mianem
kosmosu.
Zwielokrotnienie zasad (bez względu
na ich liczbę) i pozbawienie ich sił światotwórczych z konieczności likwidowało
możliwość powstania świata w jakiejkolwiek postaci, a więc i likwidowało koniecz-
ność istnienia harmonii (zarówno o statusie ontycznym jak i relacyjnym). Ogląd
zmysłowy wykluczał jednak taką możliwość –
kosmos
jest. Zachowanie zatem dla
zasad ich statusu bytów z wszystkimi cechami prawdy-bytu determinowało wpro-
wadzenie zasad czynnych. Empedokles wprowadza dwie zasady czynne – są to
Miłość oraz Nienawiść. We fragmencie B 17 przeczytamy, że „...raz wszystko się
jednoczy dzięki miłości, to znowu z powrotem oddziela się każdy element uno-
szony wrogą nienawiścią”
3
. Empedokles zatem nie tylko dzieli zasady na czynne
i bierne, ale pozbawia je immanentnego im ruchu. Sankcjonuje natomiast dwie
zasady jako te, ze względu na które naprzemiennie w zależności od dominacji jed-
nej z nich, istnieje ruch. Zaskakującym jest sama mnogość zasad czynnych. Jak
wiadomo zasady wcześniejszych filozofów oprócz generowania świata stanowiły
dla niego jednocześnie miarę i proporcję, a zatem powstawanie i ginięcie świata
oraz jego struktura były harmonijne – wyznaczone przez samą
arche.
O rozróżnieniu pomiędzy
arche
a zasadą porządkującą możemy mówić
w przypadku Heraklita, gdzie do czynienia mamy z zasadą-ogniem oraz
logosem.
Ogień i
logos
są w wizji świata Heraklita ściśle powiązane, ale jak zwraca uwagę
Janina Gajda „Jest rzeczą oczywistą, iż jedności tej nie można pojmować jako
jedności organicznej, nierozdzielnej”
4
.
Dla Empedoklesa poszczególne zasady nie są światotwórcze. Światotwórcze
są
archai
czynne występujące jako wzajemnie sobie przeciwne, a zatem w relacji,
ale posiadające definicyjnie tę samą istotę – powodujące ruch, który nie jest im
immanentny. Z relacji przeciwieństwa wynika, iż jest to ruch o przeciwnych wek-
torach, przy czym zaznaczyć trzeba, iż brak oddziaływania pomiędzy zasadami
czynnymi, a jedynie ich działanie na zasady bierne jest kolejnym dowodem na ich
dogłębnie inny od zasad biernych status ontyczny.
Żadna z zasad czynnych, potraktowana samoistnie, czyli przy wykluczeniu
działania zasady przeciwnej, nie posiada możliwości kreacyjnych świata –
ko-
smosu.
Sama Nienawiść jest źródłem ruchu
archai
biernych, ale ruchu rozpra-
szającego. Konsekwencja takiego ruchu i takiego działania Nienawiści jest har-
monia czwórwielości
archai
zpartykularyzowanych w poszczególne
archai
– jedna.
2
Zob. Diels, B2.
3
Diels, B17.
4
Janina Gajda,
Filozofia przedplatońska,
Wyd. PWN, Warszawa 2007, s. 89.
POJĘCIE HARMONII W FILOZOFII EMPEDOKLESA
7
Filozof z Akragantu pisze, iż „... oddziela się każdy element unoszony wrogą siłą
nienawiści”
5
. Wydaje się, że mówienie o harmonii w takim wypadku jest upraw-
nione ze względu na uporządkowanie zasad biernych.
Sama zasada – Miłość – konstytuuje natomiast ruch jednoczący. Poszcze-
gólne zasady bierne w coraz większym stopniu jednoczą się, aby ostatecznie stwo-
rzyć całość, w której niemożliwe jest rozróżnienie poszczególnych
archai
biernych.
Wynikiem jednoczenia jest
Sfairos
(Σφα
ρο
). Bardzo istotny jest fragment B 27:
„Tam nie rozróżnia się zwinnych członków słońca ani żywotności gęsto porośniętej
ziemi, jak również morza; tak dalece okrągły
Sfairos
tkwi mocno w grubej powłoce
Harmonii, radosny w otaczającej go samotności”
6
. W przytoczonym fragmencie
pojawia się bardzo ważne pojęcie
Harmonii
(Αρµο�½ίη ). Przy analizie tekstu po-
ematu
O naturze
można na to pojęcie natknąć się kilkakrotnie w kontekstowo
zróżnicowanych fragmentach, co może wskazywać na zróżnicowanie znaczeniowe
i używanie przez filozofa pojęcia
harmonii
w sposób niejednoznaczny.
Poniżej przedstawiam schemat ontyczny zbudowany w oparciu o fragmenty
dzieła Empedoklesa.
Ζε
ργ
(ogień)
pierwszy obszar pośredni
Ηρη τε φερέσβιο
(powietrze)
obszar zjednoczenia
obszar rozproszenia
Αιδω�½εύ
(ziemia)
Sfairos
Czwórwielość
Σφα ρο
Harmonia
drugi obszar pośredni
obszar harmonii Świata –
kosmosu
Ν στί
(woda)
5
Diels, B 17.
6
Tamże, B 27.
8
DAWID BIEDRZYŃSKI
Miłość i Nienawiść mieszczą się w schemacie przeciwieństw jako zharmonizo-
wane. Dlatego istnieje możliwość odniesienia do tego, co otacza i otaczanego, co
wyraźnie sugeruje fragment B 17: „...ogień, woda, ziemia i niezmierzony obszar
powietrza, a także zgubna nienawiść z dala od nich, równa we wszystkich kierun-
kach, oraz miłość między nimi jednakowo długa i szeroka”. Schemat uwyraźnia
funkcje zasad czynnych:
1. Nienawiść – to, co ogarniające i partykularyzujące.
2. Miłość – to, co centralizujące i łączące.
Harmonia
1. Harmonia w Miłości (zjednoczenie o charakterze ontycznym i zjednoczenie
elementów „dla siebie”)
Przywołajmy jeszcze raz znamienny fragment B 27: „Tam nie rozróżnia się
zwinnych członków słońca ani żywotności gęsto porośniętej ziemi, jak również mo-
rza; tak dalece okrągły
Sfairos
tkwi mocno w grubej powłoce Harmonii, radosny
w otaczającej go samotności”
7
. Pierwotne znaczenie słowa
harmonia
odwoływało
się do łączenia, dopasowania rzeczy. Później związane było z muzyką, strojeniem
instrumentu i dostrojeniem, współbrzmieniem (symfonia) odpowiednich tonów.
Kluczowa, jak wskazaliśmy to wcześniej, była harmonia dla Pitagorejczyków (har-
monia, isonomia, kosmos).
Przywołany fragment Empedoklesa ujawnia pewne na-
wiązania do poematu
O naturze
Parmenidesa, gdzie we fragmencie B 8 znajdują
się takie sformułowania dotyczące bytu (to
eon):
„nieporuszony jest w granicach swych wielkich okowów”
„...przemożna bowiem Ananke
w pętach swych granic go trzyma, co zewsząd go okalają”
„..Nic przecież nie jest ani nie będzie
innego oprócz bytu, ponieważ go Moira tak zespoliła,
by cały trwał i nieruchomo...”
8
Zwróćmy uwagę na to, iż
Harmonia
we fragmencie B 27 pełni rolę gra-
nicy dla
Sfairosa,
jest tym, co go otacza, jest „grubą powłoką”, a więc i jest
7
Tamże.
8
Więcej na temat związku
Sfairosa
i
to eon
u Parmenidesa poniżej.
POJĘCIE HARMONII W FILOZOFII EMPEDOKLESA
9
z nim, jako granica, bezpośrednio związana. Powłoka stanowi granicę, w któ-
rej utrzymywany jest
Sfairos
– a zatem
Harmonia
wyznacza granicę dla bytu
utrzymując go w swoich okowach. Przekroczenie tej granicy zaburza, dysharmo-
nizuje całkowite, absolutne zjednoczenie elementów stanowiących materię wszech-
-całości. Zjednoczenie w
Sfairosie
jest usankcjonowane
Harmonią
rozumianą nie
jako relacja-równowaga pomiędzy poszczególnymi biernymi elementami, ale jako
ontyczny warunek jedność elementów jakościowo przekraczający same elementy
– można ją nazwać granicą jakościową. Owa jedność to właśnie
Sfairos.
W ta-
kim wypadku
Harmonia
jest niczym innym jak właśnie zasadą-Miłością. Za po-
twierdzenie tego stwierdzenia można uznać fragment B 122 poematu
Oczyszcze-
nia,
gdzie znajdujemy poddane personalizacji takie przeciwieństwa jak Piekność
i Brzydota, Pośpiech i Opieszałość, Prawda i Niepewność, a pośród nich „łak-
nącej krwi Niezgodzie” przeciwstawiona jest „Harmonia o poważnym spojrze-
niu”. Samo współ-istnienie elementów nie gwarantuje zaistnienia
Sfairosa. Sfairos
jako byt-jedność wszystkich elementów oraz jako byt-jedno może zaistnieć jako
odmienny jakościowo tylko w granicy wyznaczonej przez zasadę-Miłość, która
nadto jest w przypadku bycia granicą absolutnego jedna-zharmonizowania na-
zwana właśnie
Harmonią
9
.
2. Harmonia w Nienawiści (zjednoczenie elementów „w sobie”)
Kwestia ta jest o tyle problematyczna, że Empedokles nigdzie
expressis ver-
bis
nie wyraża poglądu, jakoby w momencie zwycięstwa Nienawiści spełniała się,
realizowała jakaś harmonia. W świetle jednak zachowanych fragmentów pisma
filozofa staje się jasne, że takowa harmonia ma miejsce. Nienawiść jest zasadą
nie tylko rozdzielającą, elementem rozpraszającym, ale również elementem ogar-
niającym – ukazującym zatem granicę zewnętrzną, w obrębie której możliwe jest
rodzenie się i umieranie (jako mieszanie –
µίξι
oraz wymiana –
διά αξί
). Czy-
tamy we fragmencie B 17, że „...raz jedno wyrosło z wielości jako jedyne, to znowu
się podzieliło, ażeby z jedności powstała wielość: ogień, woda, ziemia i niezmie-
rzony obszar powietrza, a także
zgubna Nienawiść z dala od nich, równa we
wszystkich kierunkach...”
10
. Można wysnuć wniosek, iż granica jest naturalną
konsekwencją działania zasady-Nienawiści oraz jednoczenia się zasad biernych
w
archai-jedna.
Maksymalne rozdzielenie elementów biernych stanowi o zakoń-
czeniu ruchu rozpraszającego. Stan takiego rozdzielenia jest utrzymywany dzięki
ciągłemu działaniu Nienawiści na elementy bierne, ale to właśnie zasady bierne
9
Dodatkowe potwierdzenie tej tezy znajdzie się poniżej przy analizie
Harmonii
w Świecie-
-kosmosie.
10
Diels, B 17.
Plik z chomika:
Polemon
Inne pliki z tego folderu:
Heraklit + Parmenides - Fragmenty (K. Mrówka).zip
(61751 KB)
Žmud' L., Pifagor i rannie pifagorejcy (2012).pdf
(3501 KB)
Kupis B., Fragmenty Presokratyków. Demokryt (III).pdf
(1705 KB)
Kupis B., Fragmenty Presokratyków. Demokryt (II).pdf
(2789 KB)
Kupis B., Fragmenty Presokratyków. Demokryt (cz. I).pdf
(1910 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akademia
Filozofia (różne)
Kynicy
Perypat
Socratica
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin