PBK_2015_06_Odwodnienie.pdf

(8292 KB) Pobierz
Podstawy budownictwa komunikacyjnego
Budownictwo, studia niestacjonarne
Dr inż. Tomasz Kulpa
Rok ak. 2015/2016
Mechanizm powstawania wysadzin
Podstawy budownictwa
komunikacyjnego
KBI, TOB
Rok 4 / Semestr 7
Przełomy drogowe
Brak odwodnienia
Rodzaje odwodnienia
odwodnienie powierzchniowe
odwodnienie wgłębne
drenaż płytki (w strefie przemarzania)
drenaż głęboki
Odwodnienie powierzchniowe
nadanie jezdni i poboczu spadków poprzecznych
wyniesienie korpusu drogowego ponad przyległy
teren
wykorzystanie ścieków oraz rowów przydrożnych
i stokowych
wykorzystanie kanalizacji
wykorzystanie rowów melioracyjnych i regulacji
cieków
wykorzystanie przepustów
1
Podstawy budownictwa komunikacyjnego
Budownictwo, studia niestacjonarne
Dr inż. Tomasz Kulpa
Rok ak. 2015/2016
Odprowadzenie wód opadowych
w teren
do zbiorników wodnych
do rzek, potoków, cieków
do studzienek wodościekowych i kanalizacji
do rowów odpływowych
do studni chłonnych
do zbiorników odparowujących
Odwodnienie dróg
spadki poprzeczne i podłużne jezdni i poboczy
ścieki drogowe
skarpy wykopów i nasypów
rowy odwadniające
przepusty
zbiorniki odparowujące
Spadki poprzeczne jezdni i poboczy
Kształtowanie skarp wykopów
i nasypów
AiS
skarpy nasypów
h
N
≤ 2,0 m 1:3
2,0 < h
N
≤ 8,0 m 1:1,5
skarpy wykopów
h
N
≤ 1,0 m 1:3
1,0 < h
N
≤ 2,0 m 1:2
2,0 < h
N
≤ 8,0 m 1:1,5
GP i niższe
1:1,5
Rodzaje rowów odwadniających
opływowe
trójkątne
trapezowe
Rów opływowy
Korpus drogi ma odwodnienie
wgłębne lub nie wymaga takiego
odwodnienia
h
N
< 2,0 m
Nie ma potrzeby stosowania bariery
ochronnej
Drogi klasy A i S, wyjątkowo GP w wykopach
2
Podstawy budownictwa komunikacyjnego
Budownictwo, studia niestacjonarne
Dr inż. Tomasz Kulpa
Rok ak. 2015/2016
Rów trójkątny
Wysokość skarpy wykopu lub nasypu
jest mniejsza od 1,0 m
Rodzaje rowów odwadniających
Drogi klasy A, S i GP
Drogi klasy GP i niższych
Drogi klasy A i S tylko w przypadku stosowania bariery ochronnej
Pochylenia podłużne dna rowu
minimalne
ryzyko zamulania dna rowu
sprawne odprowadzenie wody 0,5 %
teren płaski/grunty przepuszczalne 0,2/0,1 %
maksymalne
zależy od rodzaju gruntu
wymywanie gruntu
3
Podstawy budownictwa komunikacyjnego
Budownictwo, studia niestacjonarne
Dr inż. Tomasz Kulpa
Rok ak. 2015/2016
Rowy
bez umocnienia
kaskadowe
z umocnieniem
Umocnienia rowów
darnina
faszyna
bruk bez zaprawy
bruk na podsypce
elementy betonowe
http://www.pkuwim.pl/projekty.html
http://www.krzywin.pl/Powstaly_nowe_rowy,9971.html
Rów trapezowy z umocnieniem
http://www.oswiecim-gmina.pl/pl/12239/60769/function.session-start?miesiac=5&rok=2013
4
Podstawy budownictwa komunikacyjnego
Budownictwo, studia niestacjonarne
Dr inż. Tomasz Kulpa
Rok ak. 2015/2016
Maksymalne pochylenia podłużne dna
rowu (1)
bez umocnienia
grunty piaszczyste – 1,5 %
grunty piaszczysto-gliniaste i pylaste – 2,0 %
grunty ilaste i gliniaste – 3,0 %
grunty skaliste – 15 %
Maksymalne pochylenia podłużne dna
rowu (2)
z umocnieniem
darniną – 3,0 %
faszyną – 4,0 %
brukiem układanym na sucho – 6,0 %
elementami betonowymi – 10 %
brukiem na podsypce z wypełnieniem spoin – 15,0
%
Ścieki drogowe
płaskie (przykrawężnikowe)
korytkowe
kryte
Ścieki
http://www.zielbruk.pl/index.php?show=product&id=40
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin