PBK_2015_06_Odwodnienie.pdf
(
8292 KB
)
Pobierz
Podstawy budownictwa komunikacyjnego
Budownictwo, studia niestacjonarne
Dr inż. Tomasz Kulpa
Rok ak. 2015/2016
Mechanizm powstawania wysadzin
Podstawy budownictwa
komunikacyjnego
KBI, TOB
Rok 4 / Semestr 7
Przełomy drogowe
Brak odwodnienia
Rodzaje odwodnienia
•
odwodnienie powierzchniowe
•
odwodnienie wgłębne
–
drenaż płytki (w strefie przemarzania)
–
drenaż głęboki
Odwodnienie powierzchniowe
•
nadanie jezdni i poboczu spadków poprzecznych
•
wyniesienie korpusu drogowego ponad przyległy
teren
•
wykorzystanie ścieków oraz rowów przydrożnych
i stokowych
•
wykorzystanie kanalizacji
•
wykorzystanie rowów melioracyjnych i regulacji
cieków
•
wykorzystanie przepustów
1
Podstawy budownictwa komunikacyjnego
Budownictwo, studia niestacjonarne
Dr inż. Tomasz Kulpa
Rok ak. 2015/2016
Odprowadzenie wód opadowych
•
•
•
•
•
•
•
w teren
do zbiorników wodnych
do rzek, potoków, cieków
do studzienek wodościekowych i kanalizacji
do rowów odpływowych
do studni chłonnych
do zbiorników odparowujących
•
•
•
•
•
•
Odwodnienie dróg
spadki poprzeczne i podłużne jezdni i poboczy
ścieki drogowe
skarpy wykopów i nasypów
rowy odwadniające
przepusty
zbiorniki odparowujące
Spadki poprzeczne jezdni i poboczy
Kształtowanie skarp wykopów
i nasypów
•
AiS
–
skarpy nasypów
•
h
N
≤ 2,0 m 1:3
•
2,0 < h
N
≤ 8,0 m 1:1,5
–
skarpy wykopów
•
h
N
≤ 1,0 m 1:3
•
1,0 < h
N
≤ 2,0 m 1:2
•
2,0 < h
N
≤ 8,0 m 1:1,5
•
GP i niższe
1:1,5
Rodzaje rowów odwadniających
•
opływowe
•
trójkątne
•
trapezowe
Rów opływowy
Korpus drogi ma odwodnienie
wgłębne lub nie wymaga takiego
odwodnienia
h
N
< 2,0 m
Nie ma potrzeby stosowania bariery
ochronnej
Drogi klasy A i S, wyjątkowo GP w wykopach
2
Podstawy budownictwa komunikacyjnego
Budownictwo, studia niestacjonarne
Dr inż. Tomasz Kulpa
Rok ak. 2015/2016
Rów trójkątny
Wysokość skarpy wykopu lub nasypu
jest mniejsza od 1,0 m
Rodzaje rowów odwadniających
Drogi klasy A, S i GP
Drogi klasy GP i niższych
Drogi klasy A i S tylko w przypadku stosowania bariery ochronnej
Pochylenia podłużne dna rowu
•
minimalne
–
ryzyko zamulania dna rowu
–
sprawne odprowadzenie wody 0,5 %
–
teren płaski/grunty przepuszczalne 0,2/0,1 %
•
maksymalne
–
zależy od rodzaju gruntu
–
wymywanie gruntu
3
Podstawy budownictwa komunikacyjnego
Budownictwo, studia niestacjonarne
Dr inż. Tomasz Kulpa
Rok ak. 2015/2016
Rowy
•
bez umocnienia
•
kaskadowe
•
z umocnieniem
•
•
•
•
•
Umocnienia rowów
darnina
faszyna
bruk bez zaprawy
bruk na podsypce
elementy betonowe
http://www.pkuwim.pl/projekty.html
http://www.krzywin.pl/Powstaly_nowe_rowy,9971.html
Rów trapezowy z umocnieniem
http://www.oswiecim-gmina.pl/pl/12239/60769/function.session-start?miesiac=5&rok=2013
4
Podstawy budownictwa komunikacyjnego
Budownictwo, studia niestacjonarne
Dr inż. Tomasz Kulpa
Rok ak. 2015/2016
Maksymalne pochylenia podłużne dna
rowu (1)
•
bez umocnienia
–
grunty piaszczyste – 1,5 %
–
grunty piaszczysto-gliniaste i pylaste – 2,0 %
–
grunty ilaste i gliniaste – 3,0 %
–
grunty skaliste – 15 %
Maksymalne pochylenia podłużne dna
rowu (2)
•
z umocnieniem
–
darniną – 3,0 %
–
faszyną – 4,0 %
–
brukiem układanym na sucho – 6,0 %
–
elementami betonowymi – 10 %
–
brukiem na podsypce z wypełnieniem spoin – 15,0
%
Ścieki drogowe
•
płaskie (przykrawężnikowe)
•
korytkowe
•
kryte
Ścieki
http://www.zielbruk.pl/index.php?show=product&id=40
5
Plik z chomika:
radekbee
Inne pliki z tego folderu:
003_SZYNY.ppt
(89994 KB)
007_TYPY NAWIERZCHNI.ppt
(76627 KB)
005_PODKŁADY.ppt
(33550 KB)
004_PRZYTWIERDZENIA.ppt
(34135 KB)
008_ERS_EBS.ppt
(15362 KB)
Inne foldery tego chomika:
ćwiczenia materiały
podkładka 1
podkładka 2
podkładka 3
podkładka 4
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin