36112287ZASADY METODY TECHNIKI WYKORZYSTYWANE W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ do druku.pdf

(1278 KB) Pobierz
Anna MAZUR
Hanna GOŁAŚ
ZASADY, METODY
I TECHNIKI
WYKORZYSTYWANE
W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ
Wydawnictwo
Politechniki Poznańskiej
Materiały dydaktyczne współfinansowane ze
środków
Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt W
IEDZA DLA GOSPODARKI
nr POKL 04.01.01-00-250/09
Realizator projektu
POLITECHNIKA POZNAŃSKA
pl. M. Skłodowskiej-Curie 5, 60-965 Poznań
tel. +48 (61) 665 3957 faks +48 (61) 665 36 99; e-mail: wdg@put.poznan.pl; www.wdg.put.poznan.pl
Recenzent
prof. dr hab. inż. R
OMUALD
K
OLMAN
Politechnika Gdańska
Opracowanie komputerowe – Maria Kalinowska
Projekt okładki – Andrzej Jakubowski
Redakcja – Krystyna Bubacz
Utwór w całości ani we fragmentach nie może być powielany ani rozpowszechniany
za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających
i innych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich
Publikacja jest dystrybuowana bezpłatnie
ISBN 978-83-7143-908-7
Wydanie I
Copyright
©
by Politechnika Poznańska, Poznań 2010
W
YDAWNICTWO
P
OLITECHNIKI
P
OZNAŃSKIEJ
pl. M. Skłodowskiej-Curie 2, 60-965 Poznań
tel. +48 (61) 665 3516, faks +48 (61) 665 3583
e-mail: office_ed@put.poznan.pl
www.ed.put.poznan.pl
Druk: perfekt druk
ul. Grodziska 11, 60-363 Poznań
tel. (061) 8611181-83
SPIS TREŚCI
WYKAZ SKRÓTÓW I OZNACZEŃ .................................................................. 5
PRZEDMOWA..................................................................................................... 6
1. PODSTAWY ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ ................................................ 7
1.1. Pojęcie jakości ........................................................................................ 7
1.2. Pojęcie zarządzania................................................................................. 9
1.3. Rozwój zarządzania jakością ................................................................ 12
1.4. Istota zarządzania jakością – ciągłe doskonalenie ................................ 22
2. ZASADY, METODY, NARZĘDZIA I TECHNIKI ZARZĄDZANIA
JAKOŚCIĄ ................................................................................................... 26
2.1. Podstawowe pojęcia związane z instrumentarium zarządzania
jakością ................................................................................................. 26
2.2. Klasyfikacja zasad, metod, technik i narzędzi zarządzania jakością .... 29
2.2.1. Klasyfikacja według faz cyklu
życia
wyrobu/procesu.............. 32
2.2.2. Klasyfikacja według cyklu organizacyjnego Le Chateliera...... 37
2.2.3. Klasyfikacja według wykonawcy ............................................. 39
2.2.4. Klasyfikacja według cyklu Deminga ........................................ 41
2.2.5. Klasyfikacja według funkcji zarządzania.................................. 43
2.2.6. Klasyfikacja według etapów wdrażania i eksploatacji
systemu zarządzania jakością.................................................... 44
3. PRZEGLĄD I ZASTOSOWANIE INSTRUMENTARIUM
ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ...................................................................... 47
3.1. Zasady zarządzania jakością ................................................................. 47
3.1.1. Zasada pracy zespołowej .......................................................... 47
3.1.2. Kaizen ....................................................................................... 50
3.1.3. Poka-Yoke................................................................................. 54
3.1.4. Zero defektów ........................................................................... 55
3.1.5. Osiem zasad zarządzania jakością ............................................ 56
3.1.6. Czternaście zasad Deminga ...................................................... 57
3.1.7. Zasady wykorzystywane w badaniu i kształtowaniu jakości .... 58
3.2. Metody zarządzania jakością ................................................................ 59
3.2.1. FMEA – analiza przyczyn i skutków wad ................................ 59
3.2.2. QFD – rozwinięcie funkcji jakości ........................................... 68
3.2.3. SPC – statystyczne sterowanie procesem ................................. 71
3.2.4. DOE – planowanie eksperymentów.......................................... 77
3.2.5. Raport 8D.................................................................................. 79
3.2.6. 5S .............................................................................................. 83
3
3.3. Narzędzia zarządzania jakością ............................................................ 85
3.3.1. Six Sigma .................................................................................. 85
3.3.2. Pięć razy „dlaczego” – 5WHY.................................................. 87
3.3.3. Diagram Ishikawy ..................................................................... 89
3.3.4. Diagram Pareto-Lorenza ........................................................... 93
3.3.5. Diagram przepływu (schemat blokowy, algorytm)................... 95
3.3.6. Karty kontrolne Shewharta ....................................................... 97
3.3.7. Histogram.................................................................................. 98
3.3.8. Burza mózgów .......................................................................... 99
3.3.9. Nowe narzędzia zarządzania jakością..................................... 100
3.4. Techniki zarządzania jakością ............................................................ 105
LITERATURA ................................................................................................. 107
Spis rysunków................................................................................................... 111
Spis tabel........................................................................................................... 112
Spis wzorów...................................................................................................... 113
4
WYKAZ SKRÓTÓW I OZNACZEŃ
ASQC
DOE
EOQC
FMEA
JUSE
PDPC
QA
QC
QFD
SPC
SQC
TQC
TQM
TPM
7NT
7NN
7NS
American Society of Quality Control – Amerykańskie Stowarzyszenie
Sterowania Jakością
Design of Experiments – projektowanie eksperymentów
European Organization of Quality Control – Europejska Organizacja
Kontroli Jakości
Failure Mode and Effect Analysis – analiza przyczyn i skutków wad
Union of Japanese Scientists and Engineers – Japońskie Towarzystwo
Naukowo-Inżynieryjne
wykres programowy procesu decyzji, plan działania
Quality Assurance – zapewnienie jakości
Quality Control – kontrola jakości
Quality Function Deployment – rozwinięcie funkcji jakości
Statistic Proces Control –statystyczna kontrola procesu
Statistic Quality Control – statystyczna kontrola jakości
Total Quality Control – totalna kontrola jakości
Total Quality Management – totalne zarządzanie jakością
Total Productive Maintenance – totalne utrzymanie ruchu
siedem narzędzi tradycyjnych
siedem narzędzi nowych
siedem narzędzi statystycznych
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin